دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نمایشگاه «30 نما؛ کیارستمی» در پردیس چارسو برگزار می‌شود / راه‌اندازی بنیاد کیارستمی

نشست رسانه‌ای نمایشگاه «30 نما؛ کیارستمی» ظهر امروز (چهارشنبه ۷ مهرماه) با حضور نگار اسکندرفر مدیر موسسه «کارنامه»، اشکان خطیبی مدیر پردیس چارسو، احسان نصری کیوریتور نمایشگاه، کوروش شاکری مدیر انتشارات «مکث نظر» و احسان بیگی مدیر موسسه فرهنگی «پیش رو» در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
کد خبر : 121665

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نگار اسکندرفر مدیر موسسه «کارنامه» در این نشست بیان کرد: «طی ۱۱ سال گذشته موسسه «کارنامه» تنها جایی بود که عباس کیارستمی کارگاه‌های خود را در آنجا برگزار می‌کرد. حدود ۵۶۰ هنرجو در این سال‌ها در کارگاه‌های او شرکت کرده و بعضی از آن‌ها سال‌های متمادی در آن حضور داشتند.»


وی ضمن بیان اینکه دانشجویان کیارستمی مثل فیلم‌ها، عکس‌ها، کتاب‌ها و بقیه آثار او هستند، گفت: «وقتی سفر طولانی عباس کیارستمی (درگذشت او) آغاز شد، تنها ملجأ و پناهگاه دانشجویانش موسسه «کارنامه» بود. من به آن‌ها گفتم، چون کیارستمی هست و حضور دارد می‌توانید با آنچه از او آموخته‌اید این حضور را بیشتر زنده نگه‌ دارید.»


اسکندرفر ادامه داد: «بیش از ۵۰ داوطلب برای ساخت فیلم‌های 60 ثانیه‌ای و حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند و در نهایت، ۴۹ فیلم به‌دست ما رسید که از بین آن‌ها ۳۰ فیلم برای نمایشگاه انتخاب شد. برای انتخاب این فیلم‌ها چند نفر از دانشجویان کارگاه‌های کیارستمی که در این پروژه فیلم نداشتند، دو نفر از مستندسازان فارغ‌التحصیل «کارنامه»، چند نفر از دانشجویان کارگاه‌های فیلمسازان دیگر و چند نفر مثل خودم که سینماگر نیستند اما تا حدودی جهان کیارستمی را می‌شناسند، با ما همکاری کردند.»


وی همچنین ضمن اشاره به اینکه ساخت فیلم ۶۰ ثانیه‌ای درباره‌ یک نفر، کار سختی است، اما بچه‌های موسسه «کارنامه» با عشق این کار را انجام دادند، اظهار کرد: «ما در ماه‌های گذشته از طریق موسسه «کارنامه» سعی کردیم با گروه‌هایی که در سایر کشورهای دنیا با کیارستمی ورک‌شاپ داشتند، ارتباط برقرار کنیم. یکی از این موارد ارتباط با مدرسه سینمایی تولوز در فرانسه و مدرسه فیلم لندن بود که کیارستمی در آن‌ها پوزیشن آموزشی داشت.»


اهدای جایزه کیارستمی با همکاری مدرسه سینمایی تولوز و مدرسه فیلم لندن از سال آینده


مدیر موسسه «کارنامه» عنوان کرد: «قرار است در سال آینده از دوم تیر ماه همزمان با تولد کیارستمی تا چهاردهم تیر ماه مصادف با آغاز سفر طولانی‌اش (به مدت 12 روز) برنامه‌ای برای فیلمسازان فیلم کوتاه داشته باشیم و جایزه کیارستمی را با همکاری مدرسه سینمایی تولوز در فرانسه و مدرسه فیلم لندن به سه فیلمساز جوان اهدا کنیم. تلاش ما این است که به منظور تشویق و ترغیب جوانان برای کار کردن، این جایزه هر سال و در همان تاریخ اهدا شود.»


اسکندرفر همچنین در بخش دیگری از سخنانش ضمن بیان اینکه خانواده عباس کیارستمی در نظر دارد بنیاد او را راه‌اندازی کند، گفت: «هر فعالیتی که شخص من درباره کیارستمی و سینمای او انجام می‌دهم، در نهایت به بنیاد تقدیم می‌شود، البته در صورتی که بنیاد در چارچوب اساسنامه باشد، اما اکنون به‌خاطر گرفتاری‌های خانواده او، تنها هدفم از این فعالیت این است که جوان‌ها حضور داشته باشند و این رشته ارتباط آموزشی از هم گسسته نشود. در حقیقت، این پروژه یک حرکت است. تنها هدف من این بود که بچه‌ها کار کنند؛ چون کیارستمی دلش می‌خواست این اتفاق همیشه جریان داشته باشد.»


احسان نصری کیوریتور نمایشگاه نیز عنوان کرد: «قرار بود این نمایشگاه فقط مدیای نقاشی باشد و در ابتدا یک ایده کوچک بود؛ اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که بخش عکس و فیلم را هم به آن اضافه کنیم. ۳۰ نفر از فیلمسازان موسسه کارنامه فیلم‌های یک دقیقه‌ای از برداشت خود درباره سینمای کیارستمی ساختند و آثار آن‌ها در پردیس چارسو اکران خواهد شد.»


وی افزود: «همچنین 30 نقاش از 3 نسل متفاوت مثل بهزاد شیشه گران، عادل یونسی، صبا صالحی، سپهر مصری، علی ذاکری و... روی بوم‌های ۳۰×۳۰ سانتی‌متری آثاری با برداشتی از کیارستمی خلق کرده‌اند. انتخاب 30 نقاش برای این پروژه، کار سختی بود. کارهای آن‌ها فقط پرتره‌ای از کیارستمی نیست، بلکه برداشتی از سینمای او هم بین کارها دیده می‌شود.»


نصری اظهار کرد: «در بخش عکس هم 30 عکس از عکاسان نسل‌های مختلف در این نمایشگاه روی دیوار قرار می‌گیرد؛ از کاوه و هنگامه گلستان گرفته تا محمود کلاری و رضا کیانیان. برخی از این عکس‌ها، عکس‌هایی از شخص کیارستمی است و برخی از آن‌ها بر اساس نگاه عکاس به سینمای کیارستمی ثبت شده‌اند.»


اشکان خطیبی مدیر پردیس سینمایی چارسو نیز درباره‌ دلیل برگزاری این نمایشگاه در این پردیس، گفت: «کیارستمی فارغ از این‌که روی مدیاهای مختلف طی چندین سال کار کرد، به‌عنوان مولف و سینماگر شناخته می‌شود. به همین دلیل چرایی برگزاری این پروژه در پردیس چارسو خود به خود پاسخ داده می‌شود.»


وی اظهار کرد: «اصلا قرار نیست شخص کیارستمی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود، بلکه تأثیری که او بر ذهن، نگاه و ایدئولوژی یک آرتیست گذاشته، مورد نظر ما است.»


خطیبی بیان کرد: «من فکر می کنم کیارستمی بزرگ‌ترین دلیلی است که می‌تواند هنرمندان بین‌المللی را کنار هم جمع کند. پرسونای او، پرسونایی است که باعث اتحاد هنرمندان نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا می‌شود.»


وی ادامه داد: «وقتی با سیف‌الله صمدیان درباره‌ این پروژه صحبت می‌کردیم، او معتقد بود که باید از کسانی فیلم بگیریم که تحت تأثیر مستقیم تدریس و فکر کیارستمی بوده‌اند و از او درس زندگی گرفته‌اند.»


کوروش شاکری مدیر انتشارات «مکث نظر» نیز گفت:‌ «کتاب «30 نما؛ کیارستمی» در چهار بخش مقالات، نقاشی، عکس و کارهای رسانه‌ای منتشر می‌شود. خیلی خوشحالم که در خدمت این هنرمندان هستم و امیدوارم بتوانم کار کوچکی انجام دهم.»


احسان بیگی مدیر موسسه فرهنگی هنری «پیش‌رو» اظهار کرد: «خوشحالم که همراه این پروژه هستم و قدم کوچکی در شکل‌گیری آن برداشته‌ام.»


اشکان خطیبی در پایان در مورد نحوه برگزاری نمایشگاه گفت: «نمایشگاه «۳۰ نما؛ کیارستمی» ۱۱ مهرماه ساعت ۱۶ در پردیس سینمایی چارسو افتتاح و ۳۰ فیلم نمایشگاه در دو سانس ساعت ۱۸ و ۲۱:۳۰ در چارسو اکران می‌شود. در این روز، رونمایی کتاب «۳۰ نما؛ کیارستمی» را نیز خواهیم داشت و این کتاب در طول یک هفته برگزاری جشنواره در دسترس مخاطبان خواهد بود.»


وی همچنین گفت: «طبق صحبتی که با آقای علم الهدی داشتم در صورت موافقت خانم اسکندرفر و فراهم شدن شرایط مناسب، احتمال اکران این فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه هم وجود دارد.»


گزارش از مریم قربانی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته