دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پنجاه دوره یارانه نقدی، اتلاف منابع یا افزایش بهره‌وری؟!

50 ماه از آغاز واریز یارانه نقدی به حساب مردم گذشت، اما سوال این است که آیا این پرداخت‌ها توانست مشکلات مورد نظر قانون هدفمندی یارانه‌ها را حل کند؟
کد خبر : 12050

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در حالی دیشب پنجاهمین یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون هر نفر حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان یارانه دریافت کرده‌ است.


پرداخت یارانه‌ نقدی که از آذرماه 1389 آغاز شد، از ابتدا با مخالفت‌هایی همراه بود، اما این مخالفت‌ها در سال گذشته و هنگام تصویب بودجه از سوی نمایندگان مجلس علنی شد؛ آنگاه که با کاهش اعتبار یارانه نقدی، دولت موظف شد 5.5 میلیون نفر از افراد پردرآمد را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند.


مهدی تقوی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی با مبلغ فعلی نتوانست دردی از مشکلات مردم دوا کند، افزود: متاسفانه از همان ابتدا مبلغ یارانه تناسبی با نرخ افزایش حامل‌های انرژی و میزان دستمزدها نداشت.


این اقتصاددان با اشاره به اینکه یارانه در کشورهای مختلف به اشکالی پرداخت می‌شود که بتواند باری از روی دوش مردم بردارد، تصریح کرد: در این کشورها از ثروتمندان و اقشار پردرآمد مالیات دریافت و به نیازمندان کمک می‌شود. از سوی دیگر در همین کشورها خدمات بهداشتی و آموزشی رایگان است و درآمدها با قیمت‌های حامل‌های انرژی متناسب است.


تقوی تاکید کرد: تا زمانی که نتوان با پرداخت یارانه وضع رفاهی جامعه را ارتقا داد، پرداخت یارانه نفعی برای مردم ندارد.


رضا مقدس رئیس سابق دانشکده اقتصاد علامه نیز به خبرنگار آنا گفت: پرداخت یارانه نقدی تنها توانست گوشه‌ای از زخم‌های اقشار کم‌درآمد را بپوشاند و نفع دیگری برای جامعه به همراه نداشته است.


به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، پرداخت نقدی یارانه‌ها به نوعی اتلاف منابع است و اثر بخشی اقتصادی برای کشور نداشته است.


وی کاهش قدرت خرید مردم، افزایش نرخ تورم و قیمت کالاهای مختلف را از مضرات اجرای غلط هدفمندی یارانه‌ها دانست و افزود: دولت با ابزاری که در اختیار دارد، می‌تواند شناسایی اقشار پردرآمد را سرعت ببخشد و منابع آن‌را صرف تامین نیازهای اساسی جامعه کند.


رئیس سابق دانشکده اقتصاد علامه در پایان تاکید کرد: پرداخت یارانه به مردم در صورتی اثربخش خواهد بود که بهره‌وری در جامعه افزایش یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته