دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1395 - 12:13

رایزنی در الجزیره برای توافق به وقت وین

نشست الجزیره در صورت موفقیت می تواندجاده پر پیچ و خم توافق کشورهای عضو اوپک را برای تصمیم‌گیری هموار کند،تا شاید اتفاق نظری که از آغاز روند کاهشی قیمت نفت لاینحل باقی مانده است، حل شود.
کد خبر : 119603

حوری قاسمی، خبرنگار گروه اقتصادی: قیمت نفت یک هفته مانده به نشست غیر رسمی تولیدکنندگان نفت در الجزیره بالا می‌رود تا امیدها برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه برای کشورهای نفتی جان تازه بگیرد.


این امیدها زمانی بیشتر تقویت شد که وزرای نفت ایران و عربستان با وجود سردی روابط دیپلماتیک در این نشست شرکت می‌کنند. این حضور به معنای آن است که هرچند اختلافات در خصوص مسائل مختلف مانند شرایط منطقه بین ایران و عربستان بسیار زیاد است، هر دو کشور بر سر افزایش قیمت نفت اتفاق نظر دارند.


با وجود همراهی کبوترها و بازهای اوپک برای تثبیت بازار نفت، دبیرکل اوپک پیش از این گفته بود که نشست تولید‌کنندگان عضو و غیرعضو این نهاد در ماه جاری (سپتامبر) در الجزایر غیررسمی و برای مشاوره است و در آن تصمیم‌گیری نخواهد شد اما خبر احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک پیش از ماه نوامبر نوید‌بخش آن است که کشورها در الجزیره به دنبال رایزنی برای فهم مشترک و تصمیم درست به منظور کنترل بازار نفت هستند تا در نشست فوق‌العاده اوپک در وین بتوانند تصمیم نهایی در خصوص سهمیه‌ها و میزان تولید هر کشور را بگیرند.


در واقع از شواهد امر اینگونه بر می‌آید که نشست الجزیره در صورت موفقیت بتواند جاده پر پیچ و خم توافق کشورهای عضو اوپک را برای تصمیم‌گیری هموار کند تا شاید اتفاق نظری که از آغاز روند کاهشی قیمت نفت به دست نیامده است، دستیافتنی‌شود.


البته برای رسیدن به این توافق، همراهی ایران شرطی است که عربستان بر آن پافشاری می‌کند،‌ شرطی که به نظر می‌رسد با افزایش تولید نفت ایران و نزدیک شدن به رقم پیش از تحریم‌ها،‌ قابل اجرا خواهد بود.


پیش از این نیز در فروردین ماه و همزمان با برگزاری نشست فریز نفتی،‌ عربستان به دلیل همراهی نکردن ایران،‌ شکست آن طرح را رقم زده بود اما اکنون دبیر کل اوپک اعلام کرده است که ایران از تلاش برای دستیابی به اجماع تولیدکنندگان نفت برای تثبیت بازار، حمایت می‎کند.


محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، گفته که ایران به همکاری برای کمک به دستیابی به اجماع تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای تثبیت بازار، پایبند است.


به گفته وی، وزیر نفت و رئیس‌جمهوری ایران اطمینان داده‌اند ایران برای توافق میان اعضای اوپک و همچنین تولید‌کنندگان نفت خارج از این سازمان، از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.


وی با اشاره به دلگرمی‎های ارائه‌شده در جریان سفر به تهران، اعلام کرده که از دستاوردهای این سفر رضایتمند است.


قوت گرفتن رایزنی‌های موثر در الجزیره باعث شده است تا احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک پیش از نوامبر مطرح شود.


در همین بارهوزیر انرژی الجزایر اعلام کرده که ممکن است نشست فوق‎العاده اوپک پیش از ماه نوامبر امسال برگزار شود بنابراین تثبیت عرضه نفت، در نشست غیررسمی تولیدکنندگان نفت هفته آینده در الجزیره مورد بحث قرار می‎گیرد.


به عقیده وی، اقدام اوپک در تثبیت عرضه نفت، بازار نفت را حداقل برای شش ماه به ثبات می‎رساند.


افزایش گمانه‎زنی‎ها درباره توافق تولیدکنندگان نفت برای تثبیت عرضه سبب شد قیمت طلای سیاه افزایش پیدا کند.


در کنار موارد مطرح شده و امکان همراهی ایران و عربستان در کنترل بازار نفت، ابراز امیدواری مسئولان ونزوئلا برای توافق تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای تثبیت عرضه از یک سو و اختلال در صادرات نفت لیبی از سوی دیگر، قیمت نفت را در معاملات بازارهای جهانی بالا برد.


همچنین احتمال افزایش تقاضای سوخت در آمریکا در کنار کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت در این کشور سبب شد در معاملات قیمت شاخص نفت خام آن افزایش یابد. قیمت شاخص نفت آمریکا در معاملات افزایش یافت زیرا بازگشایی یک خط لوله انتقال بنزین می‎تواند تقاضای نفت خام در این کشور را بالا ببرد و از سوی دیگر، گزارش‎هایی درباره کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت خام در ایالات متحده منتشر شده است.


بر اساس آمارها، سطح ذخیره‌سازی نفت خام در این کشور با هفت میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه کاهش رو‎به‎رو بوده است.


با توجه به این عوامل و شیب صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی اکنون فرصتی مناسب برای تثبیت عرضه فراهم شده است؛ همگرایی در اوپک بیش از سال‌های گذشته بوده و روسیه نیز به عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت غیر‌عضو اوپک در تلاش است تا بتواند با همراهی این کارتل، بازار نفت را به ثبات برساند.


در صورت نتیجه‌دار بودن نشست هفته آیندده الجزیره می‌توان امیدوار بود که بازار نفت متعادل شده و در کنار آن موقعیتی برد-برد برای روسیه و اوپک ایجاد شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته