مرکز تحقیقات راهبردی در آموزش علوم پزشکی به زودی افتتاح میشود/ رشد 15 درصدی ورود استعدادهای درخشان به حوزه علوم پزشکی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در اختتامیه هشتمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی به اقبال استعدادهای درخشان کشور به رشتههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «ورود استعدادهای درخشان به حوزه علوم پزشکی به نسبت سال گذشته حدود 15 درصد رشد داشته است و لازم است برنامهریزی ویژهای برای ارتقای آموزش علوم پزشکی در کشور صورت گیرد.»
لاریجانی گفت: «از حدود 13 هزار نفر استعداد درخشان کشور 6 هزار نفر در حوزه علوم پزشکی تحصیل میکنند. بیشک سرمایهگذاری برای استعدادهای درخشان کشور زمینهساز توسعه پایدار است و این افراد هستند که در آینده مدیریت بخشهای مختلف کشور را عهدهدار میشوند. شورای هدایت استعدادهای درخشان در وزارت بهداشت تشکیل شده است و در همین راستا کمیسیونهای ویژه استعدادهای درخشان نیز در دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایجاد شده است تا این استعدادها هدایت شوند.»
او هدف از تشکیل این شوراها و کمیسیونها را برنامهریزی برای بهرهبرداری بیشتر از ظرفیت استعدادهای درخشان گروه علوم پزشکی دانست و گفت: «حدود یک سال است که رویکرد جدیدی با عنوان برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در حوزه علوم پزشکی کشور ایجاد شده و هدف این است که در راستای پیشبرد اهداف این طرح علاوه بر همه اعضای هیات علمی و دستاندرکاران آموزش علوم پزشکی دانشجویان این حوزه به ویژه استعدادهای درخشان نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند.»
او به افتتاح مرکز تحقیقات راهبردی در آموزش علوم پزشکی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: «این مرکز از بسترهایی است که میتواند زمینههای مشارکت دانشجویان استعداد درخشان در مطالعات آموزش علوم پزشکی را فراهم کند.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت به پررنگترشدن نقش بین رشتهایها در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و المپیادهای دانشجویی را فرصت خوب برای نهادینهکردن بین رشتهای در بین نسل آینده دانست. او گفت: «از جمله محورهایی که در این المپیاد به آن اشاره شده است، مهارتهای ارتباطی، اخلاق پزشکی و فلسفه پزشکی است.»
لاریجانی مباحث مرتبط با بیماریهای غیرواگیر از جمله آلودگی هوا، اعتیاد، بیماریهای قلبی و عروقی و ... را از جمله مسائل اصلی نظام سلامت برشمرد و گفت: «در تحولات آموزش علوم پزشکی کشور سعی شده است به این مسائل توجه ویژه شود و در این زمینه باید توسعه گفتمان تحول در بین دانشجویان علوم پزشکی مدنظر قرار گیرد.»
او گفت: «دانشجویان امروز به عنوان آیندهسازان دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید با مباحث نوین آموزش علوم پزشکی آشنا شوند و المپیادهای دانشجویی فرصت خوبی است تا این مباحث برای دانشجویان نهادینه شود. رقابتهای علمی در بین دانشجویان کشور نشانه حیات علمی کشور است. دانشجویان باید افقهای نوین علوم پزشکی را با کمک استادان خود رصد کنند و دانشگاهها نیز موظفند آمادگی بیشتری برای همراهی دانشجویان در این حرکت داشته باشند.»
انتهای پیام/