دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1395 - 13:07

رمان تازه مهرجویی، درباره سرطان است/ اقبال‌زاده: من سرطان روده داشتم و کیارستمی پولیپ ساده روده

تازه‌ترین رمان داریوش مهرجویی که بعد از درگذشت زنده‌یاد عباس کیارستمی به شدت نسبت به خطای پزشکان اعتراض کرد، درباره سینماگری است که به سرطان مبتلا می‌شود.
کد خبر : 116867

شهرام اقبال‌زاده –نویسنده و مترجم- در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، از مراحل بازبینی رمانی نوشته داریوش مهرجویی خبر داد و گفت: «این رمان که «برزخ ژوری» نام دارد؛ حاصل رویکرد و حساسیت‌هایی است که مهرجویی نسبت به پیرامون خود و موضوع سرطان داشته و دارد.»


وی ضمن بیان اینکه مشغول بازبینی این رمان است، افزود: «همانطور که می‌دانید آقای مهرجویی در دو نوبت نسبت به اشتباهات پزشکی واکنشی احساسی-انسانی نشان داده است که اولی در ماجرای فوت خواهرش –ژیلا مهرجویی- بود و دومی، درگذشت عباس کیارستمی.»


اقبال‌زاده ضمن بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند حق اظهار نظر را از مردم بگیرد، اظهار داشت: «مهرجویی به مرگ دوست و همکار قدیمی‌اش واکنش نشان داد. البته می‌شود به آن واژه‌ها و طرز بیان فکر کرد اما هیچ پزشکی نمی‌تواند حقوق دیگران را زیر سوال ببرد. یک آدم عادی هم می‌داند عباس کیارستمی چه مشکلی داشت و چرا فوت کرد.»


این نویسنده شناخته‌شده که خود با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرده است، گفت: «من سرطان روده داشتم و به دلیل رشد 2 تومور بسیار بزرگ و همین‌طور هزاران نود سرطانی دچار انسداد کامل روده شدم، طوری که حتی پزشک معالجم امیدی به بازگشت من نداشت، اما با تلاش او و پزشک جراحم، جراحی موفقیت آمیزی داشتم.»



وی که معتقد است در ایران پزشکان متخصص و متعهد کم نیستند، ادامه داد: «در نظر داشته باشید که من سرطان روده داشتم اما کیارستمی فقط یک پولیپ ساده روده. اما جالب است که ماجرای مرگ کیارستمی حالا به یک لشکرکشی تبدیل شده و با شکایت از داریوش مهرجویی پیگیری می‌شود.»


اقبال‌زاده خاطر نشان کرد: «شنیدم که جمعی از پزشکان مشغول جمع کردن امضا هستند تا مهرجویی را محاکمه کنند. این یعنی آن‌ها شأنی را برای خود قائل هستند که مطابق با آن کسی حق ندارد به اشتباهات‌شان اعتراض کند. درحالی که دانشمندان، متخصصان و پزشکان هر جامعه‌ای، خدمت‌گزار مردم هستند؛ نه اینکه مردم را زیردست خود ببینند.»


وی درباره رمان مهرجویی گفت: «آقای مهرجویی سال‌هاست که نسبت به بیماری‌ها و افزایش سرطان در جامعه نظر دارد و همین مساله، انگیزه‌ای شد برای نگارش رمان «برزخ ژوری» که در واقع داستان یک کارگردان سینماست که برای داوری به یک جشنواره بین‌المللی دعوت می‌شود اما در آستانه این جشنواره، می‌فهمد که سرطان دارد.»


این نویسنده افزود: «نویسنده در نگارش این رمان، از تجربیات زیستی خود به عنوان یک سینماگر استفاده کرده است و همچنین سرگذشت دوستان و اطرافیانش که به دلیل بیماری‌هایی نظیر سرطان یا درگیر مبارزه با آن هستند یا دیده از جهان فروبسته‌اند.»


گفت‌وگو از هادی حسینی‌نژاد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته