رئیس سازمان هواپیمایی کشور: نقدی شدن سوخت ایرلاینها را جزو اولویتها نمیدانیم
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایسنا، علی عابدزاده در خصوص نظرنهایی سازمان هواپیمایی برای نقدیشدن سوخت ایرلاینها، گفت: فعلا زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست.
وی با بیان اینکه نتیجه تندروی در مسایل شکست و کندروی عقب ماندگی است، توضیح داد:یکی از مسایل مبتلابه صنعت که در طول سالهای گذشته برای دولت مشکل ایجاد کرده بود، این بود که شرکتهای هواپیمایی قادر به پرداخت هزینههای جاری سوخت خود نبودند، علت هم آن بود که نرخها نامتعادل، تکلیفی و هزینهها بالا بود. این وضعیت هم به دغدغهای بزرگ برای کشور تبدیل شده بود که خوشبخاته ظرف یکسال اخیر با اتفاقات خوبی که به کمک وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت رخ داد، موفق شدیم شرکتهای هواپیمایی را به جهتی سوق دهیم که بتوانند به لحاظ پرداختی هزینههای جاری سوخت خود را پرداخت کنند.
عابدزاده اد امه داد: این یک معظل 10 ساله بود که بالاخره با همکاری همه نهادهای مربوط برطرف و قرار شد شرکتهای هواپیمایی بدهیهای خود در خصوص سوخت سالهای گذشته را، با طلبهایی که این شرکتها از پرواز به نقاط غیر برخوردار داشتند تا حدودی جبران کنند که این روند به شکل خوبی ادامه پیدا کرد.
وی ادامه داد:شرکتهای هواپیمایی به گفته خود وزارت نفت درحال پرداخت هزینههای جاری خود هستند و اینکه یکباره و بعد از طی این مراحل سخت گفته شود پول سوخت باید با کارت و به صورت نقدی پرداخت شود درست نیست چرا که ما موفق به ایجاد انضباط مالی و پرداختی شدهایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور با اعلام اینکه در شرایط مناسب و در زمان درست، از اجرای این طرح استقبال میکنیم، افزود: البته این یک برنامه فوقالعاده و خوب است که هزینهها به صورت نقدی با کارت پرداخت شود، اما درحال حاضر هنوز زود است و باید اجازه دهیم ایرلاین کارهای اولویتدار دیگری که دارند را انجام دهند. ضمن اینکه اگر ایرلاینی وجود دارد که هزینههای جاری خود را پرداخت نمیکند باید آن ایرلاین را مجبور کنیم که با کارت و به صورت نقدی هزینههایش را بپردازد ولی در شرایط فعلی که همه از روند کارها راضی هستند نباید با تندروی وضع فعلی را به چالش بکشیم.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور صنعت هوایی مشکلات نهفته زیادی دارد که باید آنها را حل کنیم و انقدر دچار چالش است که دیگر درست نیست مشکل دیگری را بر مشکلاتش اضافه کنیم.
عابدزاده ادامه داد: خواهش ما از وزارت نفت این است که اگر ایرلاینی هست که هزینههای روزانه خود را بپرداخت نمیکند به ما اعلام کنند تا خودمان با آن ایرلاین برخورد کنیم و در صورتی که نتیجهای نداد، به استفاده از پرداخت نقدی مجبورش میکنیم. اما اگر بحث مکانیزه کردن مطرح باشد مکانیزه شدن دیگر سیستمها در شرکت هواپیمایی مهمتر از آن است که پرداختها و دریافتها مکانیزه شود.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور آنقدر کارهای مکانیزه در صنعت هواپیمایی عقب مانده است که نقدی شدن سوخت ایرلاینها جزو اولویتها نیست.
عابدزاده تاکید کرد: اگر ایرلاینی واقعا نمیخواهد یا نمیتواند هزینههای جاری خود را پرداخت کند میتوان آن ایرلاین را مجبور به پرداخت نقدی کرد اما ابتدا باید مشکل ریشهیابی و رسیدگی شود و پرداخت نقدی آخرین راهکار باشد.
وی به تشریح ظلمهایی که به صنعت هوایی کشور شده است اشاره میکند و میگوید: باید به ایرلاینها توجه ویژه شود، در سالهای اخیر چه ایرلاینهای دولتی و چه خصوصی زحمات زیادی کشیدهاند و نگذاشتهاند هواپیماهای ما زمینگیر شوند و غربیها زود به این نتیجه برسند که صنعت حمل و نقل هوایی ما زمینگیر شده است. تلاشهایشان قابل تقدیر است و در عین حال ما هم شرایط ایرلاینها را درک میکنیم.
عابدزاده ادامه داد: ایرلاینها درحال طی شرایط سختی هستند و باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم که از این شرایط عبور کنند. ضمن اینکه لازم است از شرایط ویژه ای که صنعت حمل و نقل هوایی دارد استفاده کنیم و از ظرفیتهایی که در کشور برای ارتقای این وجود دارد، بهترین استفاده را داشته باشیم.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی نیازهایی که مردم کشور ما به پرواز دارند و راهکارهایی که برای توسعه ملی باید به آنها برسیم، به دست شرکتهای هواپیمایی برطرف میشود و جا دارد با کمک به این خطوط هوایی فعال شدن فرودگاههای کشور را هدف قرار دهیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که نظر نهایی سازمان در خصوص اجرای این طرح در آینده چیست، به پایگاه خبری وزارت راه گفت: ما موافق به روزشدن پرداختها هستیم اما واقعیت این است که خطوط هوایی وقتی بلیط را میفروشند حداقل یک ماه طول میکشد که این پول به سیستم آنها بازگردد، بنابراین باید به آنها فرصت داده شود.
وی با بیان اینکه ایرلاینها شرایط مالی خوبی ندارند و اندوختهای ندارند که هزینههایشان را به صورت نقدی پرداخت کنند، گفت: نمیخواهیم با ایدههای جدید مخالفت کنیم اما میگوییم ایدههای جدید باید در زمان خودش پیاده شود.
انتهای پیام/