دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1395 - 12:43
نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ مطرح شد:

برازش: برای ارتقای صادرات اقلام چاپی، به همکاری مقامات سیاسی نیاز داریم

نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ هنر و رسانه با حضور محمودرضا برازش مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدحسن فکری دبیر این جشنواره، صبح امروز (دوشنبه 15 شهریور ماه) برگزار شد.
کد خبر : 115817

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، برازش در نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ هنر و رسانه با اشاره به مصوبات شورای سیاست‌گذاری این جشنواره گفت: «برنامه‌ها از 11 شهریورماه، مقارن با روز ملی صنعت چاپ در سراسر استان‌ها، به جز 4 استان خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان که به خاطر گرمای هوا امکان این کار نبود و مهر و آبان فعالیت خود را انجام می‌دهند، آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.»


وی افزود: «حدود 5 درصد از گردش صنعت چاپ در کشور، به حوزه نشر کتاب اختصاص دارد، کمی بیشتر از این مقدار نیز به نشریات و روزنامه‌ها تعلق پیدا کرده و مابقی به سایر صنایع از جمله محصولات کشاورزی، خدماتی و ... اختصاص دارد.»


برازش درباره وضعیت صنعت چاپ در کشور، با اشاره به واردات و صادرات اقلام چاپی گفت: «متاسفانه تراز صنعت چاپ در کشور ما منفی است و امیدواریم همان‌طور که در سند چشم‌انداز بر رسیدن به رتبه اول منطقه تاکید دارد، در آینده صنعت چاپ به این جایگاه برسد، نه اینکه در رتبه پنجمی حال حاضر بمانیم.»


مدیرکل چاپ و نشر ارشاد درباره شانزدهمین جشنواره ملی چاپ توضیح داد: «فراخوان از چند روز قبل منتشر و ثبت‌نام‌ها آغاز شده است. همچنین هر فردی از هر استانی می‌تواند با ارسال مدارک خود، درخواست فعالیت به عنوان داور را داشته باشد که با تایید مدارک، این افراد در چرخه داوری قرار می‌گیرند.»


وی خاطر نشان کرد: «در سال‌های گذشته از 10 استان برای برگزاری جشن صنعت چاپ حمایت شده بود که در دوره قبل به 16 استان رسیدیم و امسال این حمایت‌ها به تمام استان‌های کشور تسری پیدا کرده است.»


برازش در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت مساله آموزش، اظهار داشت: «برگزاری 37 دوره آموزشی در 15 استان، از برنامه‌های آموزشی ما در سال گذشته به شمار می‌اید. امسال هم دوره‌های آموزشی برای تشکل‌های نشر ترتیب داده‌ایم که بحث‌های تکنیکی را به فعالان حوزه نشر آموزش می‌دهند.»


وی ادامه داد: «با توجه به اهمیت چاپ دیجیتال، 5 همایش در سطح کشور خواهیم داشت که به مبانی این شیوه چاپی خواهند پرداخت. نامه‌ای هم به تشکل‌ها و چاپخانه‌ها ارسال شده که اگر کارکنان آن‌ها تمایل به ادامه تحصیل دارند، نیمی از هزینه تحصیل‌شان از سوی ارشاد پرداخت خواهد شد.»


مدیرکل چاپ و نشر ارشاد گفت: «یکی دیگر از اقدامات سال گذشته ما به استان محروم سیستان و بلوچستان برمی‌گردد که مسئولان 12 چاپخانه از این استان با هزینه ارشاد به تهران آمدند، از چاپخانه‌های بزرگ دیدن کردند و جلساتی هم برای آن‌ها برگزار شد. همچنین از 22 شهرستان، کارکنان صنعت چاپ را به نمایشگاه‌های خارجی اعزام کردیم که این سفرها نیز جنبه‌های آموزشی داشتند.»


وی ضمن اشاره به اقداماتی نظیر ارسال کتاب‌های آموزشی به استان‌ها، یادآور شد: «با همکاری دانشگاه فردوسی، پژوهشی درباره نیاز استان‌های مختلف در حوزه چاپ صورت گرفت که نتایج آن در دسترس است. همچنین پژوهشهایی را با دانشگاه شریف و چند دانشگاه دیگر در دستور کار داریم که از اساتید خارجی هم در این رویه استفاده شده است.»


برازش با انتقاد به رویه واردات‌ اقلام چاپی، گفت: «در سال گذشته نزدیک به 130 هزار تن اقلام چاپی به کشور وارد شده است. این در حالی است که فقط در حوزه نشر کتاب، 150 میلیون نسخه کتاب منتشر شده که مجموعا به 50 هزار تن رسیده است. این نشان می‌دهد که حلقه‌های ارتباط بین صنایع چاپ و سایر صنایع جایگاه درستی ندارند. اگر ما نتوانیم در حوزه چاپ و بسته‌بندی فعالیت لازم را داشته باشیم، طولی نخواهد کشید که کشور به سمت خام‌فروشی خواهد رفت.»


مدیرکل چاپ و نشر ارشاد درباره مسائل واردات و صادرات چاپی اظهار داشت: «البته ما صادرات خوبی به کشورهایی مانند افغانستان و عراق داریم اما باید در بخش صادرات، جایگاه بهتری داشته باشیم.»


وی ادامه داد: «ماید از چند منظر به ارتقای صادرات فکر کرد. اول اینکه باید توان تولیدی خود را بالا ببریم؛ دوم آنکه بهره‌وری را ارتقا داده و قیمت‌ها را کاهش بدهیم تا امکان رقابت داشته باشیم و سوم آنکه ما نیاز به رایزنی‌های کلان و سیاسی داریم؛ یعنی رایزنان فرهنگی، وزرا و حتی رده‌های بالاتر باید در روابط بین‌المللی خود، پیگیر مسائل و تعاملات کاری در حوزه چاپ باشند.»


برازش در پاسخ به سوالی درباره استانداردهای صنعت چاپ توضیح داد: «استاندارد مواد اولیه، به دفتر چاپ و نشر ارتباط ندارد و سایر وزارتخانه‌ها، از جمله وزارت صنعت و وزارت بهداشت باید پاسخگوی مسائل باشند، اما بحث استانداردهای کیفی در چاپ، به ما مربوط می‌شود.»


وی ادامه داد: «برخی از مسائل نیز به فرهنگ‌سازی نیاز دارند. مثلا متاسفانه این باور غلط در کشور ما ایجاد شده که هرچه کاغذ سفیدتر باشد، جنس بهتری دارد در حالی که به دلیل تابش نور آفتاب در کشورهایی مانند ایران، کاغذهای تیره و کرم‌رنگ بیشتر مورد نیاز هستند.»


برازش در پایان سخنان خود خبر از بازنگری جایگاه صنعت چاپ داد و گفت: «قرار است مصوبات سال 71 بازنگری شوند و امیدواریم با تعاملی که بین وزارت ارشاد و وزارت صنعت دارد، جایگاه صنعت چاپ به درستی تبیین شود.»


محمدحسن فکری دبیر این جشنوار در ادامه با اشاره به بخش پیشکسوتان و نوآوران جشنواره، خاطر نشان کرد: «تا کنون مدارک 73 پیشکسوت از 15 استان ارسال شده که در مجموع نفرات برگزیده مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. همچنین 7 نفر از 6 استان به عنوان نوآور معرفی شده‌اند و این رویه همچنان ادامه دارد.»


وی همچنین درباره ارسال آثار چاپی برای شرکت در بخش رقابتی گفت: «ظرف دو روز گذشته آثار چاپی از 9 چاپخانه به دبیرخانه ارسال شده که در دوبخش کاربردهای چاپ تبلیغاتی و کاربردهای چاپ امنیتی مورد داوری قرار خواهند گرفت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته