تاسیس دورههای مشترک اولویت برنامههای بینالمللی وزارت علوم است/ 1485 دانشمند و عضو هیات علمی خارجی در یک سال اخیر به ایران آمدند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دکتر محمد فرهادی در نهمین نشست معاونان و مدیران بینالملل دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری گفت: «نمیتوانیم دانشگاهها و نظام علمیمان را محدود به داخل کشور کنیم. ما به تعاملات علمی و همکاریهای بینالمللی به شدت نیازمندیم. توسعه این همکاریها همواره مورد توجه وزارت علوم و وزارت امور خارجه بوده و هست.»
او افزود: «با توجه به اینکه ظرفیتهای دانشگاهی یک کشور از جمله تعداد استادان و محققان و مراکز آموزشی درخور توجه است میتوان در عرصه بینالمللی نقش موثری ایفا کرد. هماکنون بیش از دو هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و بیش از 76 هزار عضو هیات علمی در کشور وجود دارد. به تازگی نیز سرانه محققان افزایش پیدا کرده، در نتیجه باید سهم خود را در زمینه علم و فناوری در سطح منطقه و بینالمللی بدست بیاوریم.»
فرهادی گفت: «در یک سال اخیر هزار و 485 دانشمند و عضو هیات علمی از کشورهای دیگر به ایران آمدند. در 5 ماه اول سال نیز این میزان با رشد 25درصدی نسبت به سال قبل همراه بود. همه این مسائل از نتایج برجام و شناختی که سایر کشورها از وضعیت علم و فناوری و آموزش عالی کشور دارند؛ است.»
او ادامه داد: «در برنامههایی که در ستاد فناوری و اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید 4 طرح از سوی وزارت علوم مطرح شد که یکی از آنها این بود که باید تعدادی از دانشگاههای کشور به ترازهای بینالمللی برسند. براساس گزارش پایگاههای مختلف دو روایت وجود دارد که طبق یکی از آنها 14 و طبق دیگری 8 دانشگاه ایرانی در سطح دانشگاههای یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند. باید زیرساختهای لازم فراهم شود تا تعداد بیشتری از دانشگاهها بتوانند در سطح بینالمللی قرار بگیرند.»
وزیر علوم تاسیس دورههای مشترک را مهمترین اولویت برنامههای وزارت علوم اعلام کرد و گفت: «این برنامه اجرایی شده است. در سه ماه اول سال 95 سه دوره مشترک با دو کشور اروپایی و کرهجنوبی برای دورههای دکتری ایجاد شد. دورههای آموزشی مشترک در مقاطع دکتری یکی از اساسیترین محورهای گسترش همکاریهای بینالمللی است.»
او ادامه داد: «ما تعدادی از کشورها را به عنوان کشورهای هدف در اولویت قرار دادیم به عنوان مثال در منطقه علاوه بر کره جنوبی و ژاپن همکاری با چین و روسیه به شدت مورد توجه است و خوشبختانه هم در چین و هم در روسیه رایزن علمی داریم. از بین کشورهای اروپایی نیز کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتریش از اولویتهای کار است و با همه این کشورها تفاهمنامه امضا کردیم.»
او افزود: «12 دانشگاه تراز اول کشور روسیه با 12 دانشگاه تراز اول ایران سال گذشته در روسیه جمع شده بودند. امسال نیز برنامه مشابهی در ایران برگزار خواهد شد. به علاوه در سال جاری دانشگاه گیلان 25 نفر را برای یادگیری زبان روسی به روسیه فرستاد و 25 نفر را از روسیه برای یادگیری زبان فارسی به کشور دعوت کرد.»
فرهادی تعداد پروژههای تحقیقاتی بین دانشگاههای کشور و دانشگاههای خارجی را 41 پروژه اعلام کرد و گفت: «البته باید این میزان را افزایش دهیم زیرا ظرفیتهای زیادی در کشور داریم و باید از این ظرفیتها برای پذیرش دانشجو و تبادل دانشجو و همکاریهای مشترک علمی استفاده کنیم.»
او به موضوع تفاهمنامهها نیز اشاره کرد و گفت: «در بعضی از دانشگاهها و نهادها تعداد تفاهمنامههای امضا شده بسیار زیاد است. تعداد بالای تفاهمنامه یک مزیت نیست، بلکه اجرای آن مهم است. باید تفاهمنامههای امضا شده بازبینی شوند.»
او از دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی خواست حتیالامکان از امضای تفاهمنامه جدیدی که قابلیت اجرایی هم دارد خودداری کنند و بیشتر بر روی اجرا شدن تفاهمنامههای پیشین تمرکز داشته باشند. او گفت: «دانشگاهها در امضای تفاهمنامهها و قراردادها حتما با وزارت امور خارجه هماهنگی داشته باشند زیرا تعداد بالای تفاهمنامههایی که به مرحله اجرایی نرسیدند، اعتبار مراکز و دانشگاههای کشور را زیر سوال میبرد.»
انتهای پیام/