دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 12:10
یوسفیان ملا در گفت‌وگو با آنا:

حادثه تعرض مأموران سعودی به دو نوجوان ایرانی باید از موضع حقوقی پیگیری شود/ رسیدگی به این پرونده نباید سیاسی شود

نماینده مردم آمل در مجلس معتقد است که ادعای مطرح‌شده درباره تجاوز دو مأمور عربستانی به دو نوجوان ایرانی باید از منظر حقوقی پیگیری شود و پس از تأیید پزشکی قانونی، پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه انجام گیرد.
کد خبر : 11563

عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره حادثه تعرض دو مأمور عربستانی به دو نوجوان عمره‌گزار ایرانی در فرودگاه جده و در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما پیگیری‌های قضایی این پرونده چگونه باید طی شود؟» اظهار کرد: به هر حال درباره حادثه فرودگاه فرستان ادعایی مطرح شده است، شاهدان عینی نیز بر این موضوع شهادت داده‌اند و مدارک آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است، اما رسیدگی به این پرونده نباید سیاسی شود.


نماینده آمل در مجلس معتقد است که اگر با رنگ و لعاب سیاسی به این موضوع رسیدگی شود، کشورهای جهان با نگاه دیگری به این حادثه می‌نگرند و آن را به عنوان جدال سیاسی ایران و عربستان تلقی می‌کنند.


وی افزود: برای بررسی این حادثه ابتدا باید فرض کنیم که ادعایی مطرح شده است و باید اثبات شود، با این فرض روند رسیدگی به موضوع بر اساس قوانین داخلی به این شکل است که دو نوجوان ایرانی را برای معاینه به پزشکی قانونی معرفی کنیم و پس از تأیید پزشکی قانون کشورمان نظر این مرجع قضایی را به دادگستری عربستان اعلام کنیم و از این مرحله به بعد وزارت خارجه پیگیری‌های لازم را انجام دهد.


رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که نمی‌توان این‌گونه اعلام کرد که دولت عربستان سعودی دستور این اقدام را به مأموران خود داده است و این اقدام شنیع از سوی دولت این کشور صورت گرفته است.


یوسفیان‌ملا افزود: باید به عنوان اینکه یک رفتار بدی و خلاف اصول انسانی از سوی مأموران عربستانی با زائران ایرانی در فرودگاه انجام شده است و پیش از این نیز شاهد برخی بدرفتاری‌ها با زائران کشورمان بودیم، این موضوع را اعلام کنیم، اما اینکه مسئولیت این اقدام غیرانسانی را به دولت عربستان نسبت دهیم، قابل قبول نیست و کشورهای جهان نیز این موضع‌گیری را از ما نمی‌پذیرند.


این نماینده مردم در مجلس افزود: در پیگیری قضایی این پرونده ممکن است به این نتیجه نیز برسیم که رفتارهای مناسب مأموران عربستانی با زائران ایرانی با هماهنگی دولت عربستان انجام می‌شود؛ به عنوان مثال اگر بعد از اعلام جرم به دادگاه‌های عمومی شرع عربستان، در رسیدگی به این پرونده‌ تعللی ایجاد شد، آن زمان می‌توانیم بگوییم که دولت عربستان مقصر بدرفتاری با زائران ایرانی است و این رفتارها مورد تأیید و تأکید حکومت سعودی است.


وی خاطرنشان کرد: اما اینکه از همین ابتدا احساسی شویم، به دولت عربستان فحش دهیم و آن‌ را مقصر بدانیم، باعث می‌شود که سایر کشورهای جهان واکنش‌های بعدی ما را نپذیرند؛ چرا که می‌گویند ایران از ابتدا با دید سیاسی به این حادثه نگاه کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته