دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیروز ارجمند: هنرمندان مشهدی دچار سرخوردگی شده‌اند/ تکانه‌های چشم‌پوشی وزارت ارشاد از برگزاری کنسرت‌ در مشهد

بعد از اظهارنظر امام جمعه مشهد در مخالفت با برگزاری کنسرت‌های موسیقی، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در یک «عقب‌نشینی» به تعبیر علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که وزارت ارشاد از ادامه اجرای کنسرت‌ها صرف نظر می‌کند.
کد خبر : 115447

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، بعد از این جریان سیل درخواست‌های غیرقانونی در ارتباط با اتفاق فرهنگی کاملا قانونی - برگزاری کنسرت‌ موسیقی - در چند استان دیگر کشور نیز به راه افتاد. کار به جایی رسید که گویی اصل ماجرای برگزاری کنسرت یک عمل خلاف شرع و قانون است و علی جنتی ناچار شد در گفت‌وگوی ویژه خبری بدیهیات را دوباره توضیح دهد و بگوید: «بسیاری از اشکالاتی که دستگاه قضایی و ائمه جمعه به برگزاری کنسرت‌ها دارند به خود کنسرت نیست بلکه به حواشی برگزاری کنسرت‌ها است.»



پیروز ارجمند، مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جنبه‌های دیگری از این عقب‌نشینی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بخشی از این اظهارات به سرخوردگی ناشی از تصمیم وزیر در بین مردم و هنرمندان پرداخته و بخش دیگر چشم‌پوشی معاونت امور هنری از ابلاغ شیوه‌نامه ممنوعیت برگزاری کنسرت در ورزشگاه‌ها را به چالش می‌کشد که به گفته ارجمند هسته مرکزی ایجاد حواشی علیه موسیقی در ماه‌های اخیر است.
ارجمند که طی هفته‌های اخیر به خراسان رضوی سفر کرده و با تعدادی از هنرمندان موسیقی استان دیدار داشته است با بیان اینکه «نامه به رییس‌جمهور که توسط شش هزار هنرمند امضا شد برای وزارت ارشاد یک پیام مشخص دارد»، یک پرسش جدی هم مطرح می‌کند: «اگر به گفته وزیر بهداشت شش هزار پرستار بیکار شوند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ قطعا بحران به وجود می‌آید و جناب وزیر هم به طور حتم چنین کاری نخواهد کرد، اما متاسفانه آقای جنتی این تصمیم را گرفت. من چند روز گذشته در خراسان بودم و دیدم بسیاری هنرمندان دچار سرخوردگی و افسردگی شده‌اند. قانون هم که به این افراد بیمه بیکاری پرداخت نمی‌کند و وزارتی که باید حامی باشد، ناامنی ایجاد کرده است.»
مدیرکل سابق دفتر موسیقی در میان سکوت همه طرف‌های مسوول از جمله معاون امور هنری و مدیرکل فعلی دفتر موسیقی به انتقاد از اظهارات سخنگوی وزارت ارشاد پرداخت که چندی قبل در گفت‌وگوی هفتگی خود با خبرنگاران عنوان کرد که
«۱۱ سال است که در شهر مشهد کنسرت برگزار نشده است». او ادامه داد: «من به ٣٠٠ کنسرت در مشهد مجوز دادم و همه آنها در امنیت و آرامش کامل برگزار شد و اصلا مشکلی پیش نیامد. به نظرم هر صحبتی در این زمینه برای توجیه تصمیم اشتباه وزارت ارشاد صورت می‌گیرد.»
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که نباید موضع وزیر را «عقب‌نشینی» بلکه «ملاحظه» بدانیم؛ ملاحظه‌ای که گویا فقط باید یکسویه و از جانب دولت صورت بگیرد و مخالفان دولت هیچ ملاحظه‌ای در هیچ زمینه‌ای ندارند. ارجمند در همین زمینه بیان می‌کند: «حتی اگر فرض بگیریم لغو کنسرت‌ها پشتوانه سیاسی دارد، وزارت ارشاد می‌تواند به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار بهانه را از دست بهانه جویان بگیرد. ولی اینکه چرا مسوولان همچنان به برگزاری کنسرت در سالن‌های ورزشی اصرار دارند پرسش برانگیز است.»
او وزارت ارشاد را نهادی می‌داند که باید بین سه ضلع «مردم، هنرمندان و دولت» تعادل ایجاد کند و درهمین رابطه می‌گوید: «الان حمایت از تهیه‌کنندگان و برگزار‌کنندگان کنسرت‌ها بیش از مردم است. مردم بلیت ٨٠ هزار تومانی خریداری می‌کنند اما روی سکوهای سیمانی سالن‌های ورزشی می‌نشینند، سطح پایین استاندارد در این مجموعه‌ها به‌گونه‌ای است که اگر خدایی نکرده خطری رخ دهد با بحران عجیب مواجه خواهیم شد.
مجموع این مسائل نشان می‌دهد وزارت ارشاد منافع مردم را فدای منافع گروهی خاص کرده است.»
مدیرکل سابق دفتر موسیقی با بیان اینکه «وزارت ارشاد توان انجام کار ستادی میدانی ندارد» می‌افزاید: «شما به کرات شاهد حضور میدانی وزیر بهداشت در بحران‌ها هستید. کاری که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام نمی‌دهد. از سویی با توجه به تمام بحران‌های موجود در ماه‌های اخیر، مدیرکل دفتر موسیقی کوچک‌ترین واکنشی نشان نداده و همه‌چیز برعهده سخنگوی وزارت گذاشته می‌شود. ایشان هم به این دلیل که از نزدیک درگیر ماجرا نیست و در حوزه موسیقی تخصص ندارد پاسخ‌های قانع‌کننده نمی‌دهد و مسائل پیچیده‌تر می‌شود.»
ارجمند از سویی به بخش دیگری از انتقادهای خود اشاره می‌کند و شرایط پیش آمده را نتیجه تلاش برای به دست آوردن دل همه طرف‌ها می‌داند. او تاکید دارد «یکی از شاخصه‌های مدیریت کارآمد این است که در بعضی موارد ایستادگی کند.» این هنرمند در توضیح اظهاراتش به قدرت بعضی چهره‌های موسیقی که همزمان به عنوان سرمایه‌گذار و کنسرت‌گذار فعالیت ‌می‌کنند، اشاره کرده و می‌گوید: «وزارت ارشاد در نخستین قدم باید پای جلوگیری از برگزاری کنسرت در ورزشگاه بایستد. می‌دانم شرکت‌های برگزار‌کننده و بعضی هنرمندان در برابر این تصمیم مقاومت می‌کنند؛ ولی باتوجه به شرایط پیش آمده علیه دولت ساخت سالن‌های حرفه‌ای برای جلوگیری از حواشی ضروری است. به این ترتیب ناهنجاری‌ها کاهش می‌یابد و بهانه از دست بهانه‌جویان گرفته می‌شود.»
اما بعد از اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد کنسرت‌ها تصمیمش را اعلام کرد تیر انتقادات به سمتش روانه شد تا جایی که بالاترین مرجع دولت یعنی رییس جمهور هم لب به انتقاد مستقیم از وزیر ارشادش گشود و گفت: «هر کس که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند، نمی‌تواند قانونگذاری کند و وزیر ما هم نباید تبعیت کند و باید تابع قانون باشد.»
علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، صرف ‌نظر کردن وزارت ارشاد از برگزاری کنسرت در مشهد را «عقب‌نشینی» نامیده و این‌طور عنوان کرد که استان خراسان رضوی «خودمختار» نیست که از قانون برگزاری کنسرت مستثنی باشد.
در ادامه این واکنش‌ها نیز شش هزار هنرمند زیر نامه‌ای خطاب رییس‌جمهور را امضا کردند و «خواستار برخورد عملی، روشن و الزام‌آور دولت و نظام جمهوری اسلامی در جهت احیای حق سلب‌شده‌ مذکور و نیز تضمین جدی عدم تکرار این وضعیت» شدند.
دادستانی تهران در چنین شرایطی اعلام کرد برای برگزاری بدون حاشیه کنسرت‌های موسیقی سه شرط دارد. عباس جعفری دولت‌آبادی در دومین نشست دادستانی تهران به موضوع برگزاری کنسرت‌ها و مشکلات ناشی از آن پرداخت و با یادآوری این نکته که، این مراسم از قدیم‌الایام برگزار می‌شده و موضوع جدیدی نیست، گفت: «دادستانی تهران پیشنهاد می‌کند برگزاری کنسرت‌ها در تهران منوط به تضمین و تامین امنیت مراسم از سوی استاندار یا فرماندار تهران، تضمین سلامت محتوای برنامه ارایه شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ضبط رسمی مراسم از سوی پلیس باشد.»
دولت‌آبادی توجه به این سه پیشنهاد را مانع از ایجاد تنش در برگزاری کنسرت‌ها و لغو آنها دانست. حسین نوش‌آبادی نیز به فاصله‌ای اندک از پذیرش این پیشنهادها خبر داد. پیروز ارجمند اما انتقادهای وارد شده به عرصه موسیقی را «برآمده از نگاه امنیتی و نه فرهنگی» دانست که عرصه فرهنگ و هنر را با چالش مواجه می‌کند. او فیلمبرداری ناجا از برگزاری کنسرت‌ها را اتفاق جدیدی ندانسته و می‌گوید: «قوانین ناجا و اداره اماکن این‌طور است که یک دوربین همواره در سالن‌های کنسرت وجود دارد. ما در این مورد مشکلی نداریم. چون کارکرد ایمنی و امنیتی دارد که کمک‌کننده است. اما مثلا یک سالن کنسرت با تئاتر یا سینما چه تفاوتی دارد؟ آیا آنجا فیلمبرداری می‌کنیم؟ یا مثلا بازی تیم‌های فوتبال با ناهنجاری‌های گوناگون فیلمبرداری می‌شود؟»
او با تاکید بر اینکه «آیین‌نامه قدیمی برگزاری کنسرت‌ها پاسخگوی نیازهای امروز نیست» و ادامه می‌دهد: «اما در شیوه‌نامه جدید مسوولیت تمام افراد درگیر در برگزاری کنسرت‌ها دیده شده که اگر مسوولان خوب پیش بروند شاهد کاهش ناهنجاری‌ها در برگزاری خواهیم بود. دولت باید به حمایت از بخش خصوصی برای ساخت سالن‌های حرفه‌ای فکر کند. این سالن‌ها از نظر معماری ویژگی‌هایی دارد که مخاطب ناچار به رعایت الزامات یک مکان فرهنگی می‌شود. مثل راهروهای بیمارستان که خودبه‌خود موجب خواهد شد شما سکوت را رعایت کنید.»
ارجمند از این اظهارات به عنوان «اتمام حجت» یاد کرد و افزود: «تا وقتی کنسرت‌ها در سالن‌های ورزشی برگزار می‌شود باید منتظر چنین مسائلی باشیم. زمانی که من مسوولیت داشتم آسیب‌شناسی صورت گرفت و با یک همگرایی جمعی در اصفهان و خراسان نیز شاهد برگزاری کنسرت بودیم. اما وزارت ارشاد در ماه‌های اخیر به سوی پاک کردن صورت مساله پیش رفته است.»
این مدیر با اشاره به اینکه «در کشمکش‌های اخیر موسیقی و موسیقیدان نادیده گرفته می‌شود.» می‌گوید: «احدی به هنرمندان فکر نمی‌کند و وزارت ارشاد نباید زیر بار این درخواست برود. در قانون دیده نشده که دادستان یا امام جمعه بتواند به تنهایی جلوی برگزاری کنسرت را بگیرد مگر در صورت وجود مستندات قطعی؛ مثل بمب‌گذاری. از طرفی ما در حال جنگ نیستیم و کشور امنیت دارد و ما نباید ناامنی کاذب ایجاد کنیم.»
مدیرکل سابق دفتر موسیقی با تاکید بر اینکه « دولت باید نهضت ساخت سالن‌های خصوصی در عرصه موسیقی به راه می‌انداخت»، می‌گوید: «وقتی من ممنوعیت برپایی کنسرت در سالن ورزشی را اجرا کردم سه تهیه‌کننده در حال ساخت سالن بودند ولی مدیران برای تامین نظر عده‌ای این بخشنامه را لغو کردند. امروز به بهای راضی بودن یک گروه اندک شاهد توقف ساخت و سازها هستیم.» ارجمند در همین رابطه به نکته قابل تاملی اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «سال ٩٢ بودجه سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران چهار برابر کل وزارت و ارشاد بود اما هیچ سالن موسیقی ساخته نشد.»
با توجه به اظهارات اخیر امام جمعه مشهد چنین به نظر می‌رسد که باید صحبت‌های پیروز ارجمند را جدی گرفت. احمد علم‌الهدی که سخنان ماه‌های اخیرش موجی از تشویش و نگرانی در میان جمع چندهزار نفری هنرمندان موسیقی به‌ویژه در خراسان رضوی را به وجود آورده، چندی قبل در گفت‌وگویی بیان کرد: «من به عنوان یک طلبه در مورد موسیقی نظری دارم که شاید از نظر بسیاری مراجع بازتر باشد.»
او در پاسخ به این پرسش که خودش هم موسیقی گوش می‌دهد یا خیر؟ می‌گوید: «بعضی از موسیقی‌ها را گوش می‌کنم اما نه همه را.» امام جمعه مشهد در اظهاراتی که تایید گفته‌های ارجمند به نظر می‌رسد، ادامه می‌دهد: «از یکی از این کنسرت‌ها و نه همه‌اش من فیلمی دارم که اگر آن را به هر مرجع تقلیدی نشان دهند، نخواهد گفت این برنامه بدون اشکال است.»
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مسائل به وجود آمده تبیین مواضع اخیر وزارت متبوعش را به جلسه روز دوشنبه با خبرنگاران موکول کرد چراکه اعتقاد داشت بازتاب این مواضع در رسانه‌ها آنچنان که باید اتفاق نیفتاده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته