دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید / 5

جنتی: آشتی میان هنرمندان و وزارت ارشاد بوجود آمده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اکنون دیگر یک سلیقه فرهنگی در کشور حاکم نیست و دیدگاه های مختلف در چارچوب ضوابط اعلام وجود و فعالیت می کند.
کد خبر : 115348

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا ، علی جنتی عصر شنبه در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید که در کتابخانه ملی برگزار شد اظهار داشت: یکی از شعارهای اساسی دولت یازدهم اعتدال بوده است و طبیعتا دستگاه های فرهنگی ازجمله وزارت ارشاد باید برای تبین این موضوع تلاش می کرد.


وی افزود: بنابراین سیاست کلی و رویکرد اساسی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبینن این موضوع در جامعه و با اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در روزهای ابتدایی حضور در وزارت فرهنگ و در دیدار با برخی از هنرمندان متوجه شدم که بسیاری از آنها طی چهار و برخی نیز هشت سال گذشته به وزارت ارشاد نیامده اند، ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر آشتی میان هنرمندان و وزارت ارشاد بوجود آمده است.


جنتی اظهار کرد: در حوزه سینما نیز سینماگرانی بودند که طی چهار سال یا کار نمی کردند و یا حاضر نبودند فیلم های خود را در جشنواره فجر اکران کنند، اما خوشبختانه امروز ما شاهد فعالیت وسیع سینماگران و رونق این حوزه هستیم.


وی تصریح کرد: در سه ماه اول امسال بیش از 60 میلیارد تومان فروش فیلم های سینمایی بوده است که در مقایسه با کل فروش سالیانه سال 92 که 50 میلیارد تومان بوده نیز بیشتر است.


جنتی در توضیح رونق بی سابقه سینمای کشور خاطرنشان کرد: امسال برخی از فیلم های اکران شده به فروش 17 میلیاردی رسیده است که اساسا سابقه نداشته و در ایام نوروز نیز برخی از سنماها 40 ساعت به طور مداوم فیلم پخش کرده اند.


وی ایجاد امید و رونق در حوزه قلم را نیز از دیگر دستاوردهای وزارت ارشاد دانست و گفت: در طول سال های گذشته برخی از نویسندگان سال ها برای گرفتن مجوز پشت درهای وزارت ارشاد می ماندند، اما در زمان حاضر با تسهیل شدن این اتفاق، شاهد هستیم که در سال 94 بیش از 80 هزار عنوان کتاب چاب شده که 50 درصد آن آثار چاپ اولی هستند.


جنتی در توضیح جلسات و نشست های نقد و بررسی کتاب گفت: رونق در جلسات نقد کتاب سبب شده در این موضوع نیز نویسندگان ما با شنیدن نظرات همکاران خود در چاپ های بعدی به اصطلاح آثار خود بپردازند.


وزیر ارشاد در ادامه به توجه وزارتخانه متبوعش به عدالت فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما احساس مان این بود که بسیاری از فعالیت های فرهنگی کشور متمرکز در تهران است و در شهرستان ها علاوه بر فضای کم فرهنگی به هنرمندان آن نیز توجه کمتری می شود.


وی ادامه داد: بنابراین تلاش کردیم طی سالهای اخیر بسیاری از فعالیت های فرهنگی کشور را حتی به مناطق بسیار دورافتاده ببریم که از جمله آن همایش دوستداران کتاب در روستاها است.


جنتی افزود: در میان شهرها نیز هر ساله یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی می کنیم تا از این طریق نیز فعالیت های فرهنگی را در سراسر کشور پراکنده کنیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است را از موضوعات مورد توجه وزارت ارشاد عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی نیاز به گفتمان سازی دارد و وزارت ارشاد از ابتدای امسال وظیفه خود دانسته این موضوع را در دستور کار شوراهای فرهنگ عمومی کل کشور قرار دهد.


وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند نیاز به تبیین آن در فرهنگ و هنر کشور است و این وظیفه علاوه بر وزارت ارشاد بر عهده تمامی نهادهای فعال فرهنگی است، چرا که ممکن است برای تبیین این موضوع حتی یک دهه فعالیت کرد.


دولت یازدهم توان جذب و استخدام ندارد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی این همایش مجددا پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب مسائل فرهنگی را دنبال و هدایت می‌کنند و افتخار حوزه فرهنگ و هنر هستند، در جمع بندی خود از این همایش اظهار کرد: «ما با دوراندیشی فرهنگ کشور را هدایت می‌کنیم، زیرا فرهنگ مساله نظام است و تنها مساله دولت نیست.»


وی افزود: «صیانت از فرهنگ و هویت دینی، تقویت توان و اقتدار فرهنگی کشور، توسعه قانون‌مداری، توسعه شفاف‌سازی، توسعه سرمایه انسانی اجتماعی، حفظ کرامت زنان، حقوق شهروندی و بهره‌مندی از توان زنان مورد تاکید رییس جمهوری است.»


جنتی ادامه داد: «در دولت گذشته بالغ بر ٩٠٠ هزار نفر استخدام شده‌اند و به همین دلیل دولت یازدهم دیگر توان جذب و استخدام ندارد که بتواند از توان نیروهای موجود در جامعه بهره‌مند شود.»


وی افزود: «انسجام در دستگاه‌های فرهنگی و همکاری با هم در چارچوب تفاهم‌نامه‌ها و بکارگیری نیروهای متعهد و متخصص تاکنون موثر بوده است.»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پایان بیان کرد: «پیشنهاد من این است که هر سال بعد از دهه فجر، دولت یک هفته فرهنگی برگزار کند تا بتوان فعالیت‌ها و آثار فرهنگی هنری را به مردم منعکس کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته