دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1395 - 12:02
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی:

انحصار ساخت تجهیزات «های تک» در صنعت نفت شکست/فرآورش 27 میلیارد متر مکعب گاز در زاگرس جنوبی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با اشاره به اینکه تا پیش از این ساخت ماشین‌های چاه‌پیمایی تنها در انحصار سه کشور،‌کانادا،‌انگلیس و آمریکا بود،‌گفت: در این شرکت توانستیم این ماشین‌ها را بسازیم و برای آزمایش چاه‌ها استفاده کنیم.
کد خبر : 114939

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، غلامحسین منتظری ادامه داد: در خصوص تولید داخل گام‌‌های خوبی برداشته شده و با تعامل با شرکت‌های ایرانی در خصوص ساخت تجهیزات سر چاهی و درون چاهی توانستیم به خودکفایی دست پیدا کنیم که با تکنولوژی‌های روز دنیا یا همان «های‌تک» انجام شده ، به شکلی که صنعت حفاری و تولید رشته‌ای تکمیلی کاملا بومی شده است.


مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی گفت: آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال 95 تا کنون 27 میلیارد مترمکعب گاز در این شرکت تولید شده است. استان فارس با وجود گازرسانی به 80 درصد این استان، روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند، از همین رو این شرکت در تامین گاز کشور نقش مهمی دارد.


منتظری،‌ طی بازدید خبرنگاران از منطقه عملیاتی آغار و دالان،‌ در نشستی خبری با بیان این مطلب، افزود: همچنین در این شرکت 8.6 میلیون بشکه میعانات گازی از ابتدای سال تولید شده که این میعانات به پالایشگاه‌های شیراز، فجر‌جم و پارسیان ارسال می‌شود.


وی ادامه داد: در خصوص تولید نفت در این شرکت نیز در سال جاری نزدیک به یک میلیون بشکه نفت تولید شده است.


منتظری گفت: این شرکت در سال 95 برنامه تولید روزانه 209 میلیون مترمکعب گاز در چهارماهه سرد سال را دارد این در حالی است که ظرفیت تولید این شرکت 225 میلیون متر مکعب گاز است که معادل 9 فاز پارس جنوبی می‌شود.


وی ادامه داد: این شرکت در استان بوشهر منطقه عملیاتی نار و کنگان را دارد که شامل دو میدان گازی نار و کنگان است که در مجموع می‌تواند 90 میلیون متر مکعب گاز در روز تولید کند. گاز تولید این دو میدان به پالایشگاه فجر جم ارسال و پس از پالایش به خط لوله‌های سراسری تزریق می‌شود.


منتظری با اشاره به اینکه منطقه عملیاتی بعدی شرکت زاگرس جنوبی، منطقه پارسیان است،‌ ادامه داد:این منطقه که در جوار شهرهای لامرد و خنج قرار گرفته شامل چهار میدان گازی شانول، هما ، وراوی و تابناک است که مجموع این چهار میدان می‌توانند 80 میلیون مترمکعب گار را تولید کنند و گاز تولیدی این میدان بعد از فرآورش در پالایشگاه پارسیان، به مبادی مصرف فرستاده می‌شود. نکته مهم آن است که گاز این منطقه عمدتا شیرین است.


مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی منطقه بعدی را منطقه عملیاتی آغار و دالان دانست و افزود: در این منطقه دو میدان به نام‌های آغار و دالان وجود دارد.این منطقه توان تولید 44 میلیون متر مکعب گاز در روز را دارد که این گاز تولیدی در پالایشگاه فراشبند در دامنه کوه دالان فرآورش می‌شود.


وی گفت: سروستان و سعادت آباد منطقه بعدی زیر مجموعه این شرکت است که دو میدان نفتی سروستان و سعادت آباد در آن قرار گرفته و در حال حاضر روزانه 6 هزار بشکه نفت را تولید و به پالایشگاه شیراز ارسال می‌کند. درجه نفت این میدان حدود 30 API است که جز نفت‌های سبک به شمار می‌رود.


منتظری آخرین منطقه عملیاتی زاگرس جنوبی را، منطقه عملیاتی سرخون و گشو جنوبی عنوان کرد و افزود: این منطقه که در استان هرمزگان قرار گرفته، توان تولید 8.5 میلیون متر مکعب گاز در روز را دارد که گاز تولیدی آن برای فرآورش به پالایشگاه گاز بندرعباس ارسال می‌شود.


وی با اشاره به اینکه کل پرسنل شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی بالغ بر 5300 نفر هستند،‌ گفت: در مناطق عملیاتی نارو کنگان، منطقه عملیاتی پارسیان و منطقه عملیاتی آغارو دالان کارکنان شرکت به صورت اقماری فعالیت می کنند.


منتظری ادامه داد: این شرکت پیشنهاد تولید سالانه خود را به شرکت ملی نفت ارسال می‌کند تا پس از تصویب،طبق برنامه تولید کنند.


وی افزود:در راستای تحقق شعار راهبردی اقتصاد مقاومتی، ساخت داخل در دستور کار قرار گرفت زیرا با توجه به 24 بند اقتصاد مقاومتی، برای تحقق اهداف آن، سه حلقه وجود دارد که شامل دولت، تولید کنندگان و مردم می‌شود.


عضو هیات مدیره شرکت زاگرس جنوبی گفت: تولید گاز یکی از مواردی است در اقتصاد مقاومتی مورد توجه است. به طور مثال در پالایشگاه فراشبند یک فلر روشن است، این در حالی است که این پالایشگاه برای فرآورش گاز و فعالیت توربوژنراتورهایش، روزانه مقداری گاز نیز مصرف می‌کند.


صرفه جویی 2 میلیون متر مکعبی گاز در پالایشگاه فراشبند


وی افزود:تا پیش از این، گاز مصرفی در توربوژنراتورهای پالایشگاه از محل گاز فرآوری شده تامین می‌شد که با انجام کارهای اصلاحی در پالایشگاه فرآشبند، اکنون از گاز مشعل استفاده می‌شود و با توجه به برآوردها، در ماه، 2 میلیون مترمکعب گاز کمتری می‌سوزد.


منتظری ادامه داد:با توجه به انجام این کار از ابتدای سال جاری،ارزش این گاز 2 میلیون دلار می‌شود که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف گاز، محیط‌زیست را نیز کمتر آلوده می‌کند.


مدیرعامل شرکت زاگرس جنوبی گفت: همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی، در منطقه عملیاتی پارسیان در میدان گازی وراوی که روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کرد، با بررسی‌های فنی و تغییر آرایش خطوط لوله جریانی چاه‌ها، افزایش یک تا یک و نیم میلیون متر مکعبی گاز در روز را به دست آوردیم و تولید این میدان به حدود 8 میلیون مترمکعب گاز در روز رسید.


وی افزود: در دیگر اقدام، آب سرخون و گشوی جنوبی تولید‌شده همراه نفت که شوری بالای 200 هزار ppmدارد و اگر در محیط رها می‌شد آلودگی شدید محیط‌ زیست را به دنبال داشت، به چاه‌ها تزریق شد. این در حالی است که با تزریق آن به چاه‌ها، علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست،می توان به روند تولید نیز کمک کرد. با توجه به آن، آب تولیدی از گازهای این میدان را که در پالایشگاه بندرعباس جمع‌آوری می‌شد، به چاه شماره 8 تزریق کردیم.


منتظری ادامه داد: از سوی دیگر در میدان سروستان و سعادت آباد که بخشی از خوراک پالایشگاه شیراز را تامین می‌کند، یکی از چاه را که تا پیش از این تولید نداشت، تولیدی کرده و توانستیم روزانه 300 میلیون بشکه نفت را از همین چاه تولید کنیم.


وی گفت: دستاورد مهم دیگر این شرکت با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حفاری و راه‌اندازی 9 حلقه چاه از سال گذشته تا کنون بوده است در حالی که حفر هر حلقه چاه در این منطقه بیش از 6 ماه زمان می‌برد و مابین 15 تا 20 میلیون دلار هزینه دارد.جمع تولید این 9 چاه، حدود 8 میلیون متر مکعب گاز در روز است.


عضو هیات مدیره شرکت زاگرس جنوبی ادامه داد:همچنین میدان نار دچار افت فشار شده بود که نیازمند تاسیس ایستگاه تقویت فشار بود اما از آنجا که در ایستگاه اول تقویت فشار این میدان، توربو کمپرسورهای زیمنس قرار داشت و با توجه به نیاز تعمیر آن و عدم امکان خرید و یا تامین قطعات در زمان تحریم ، در این شرکت توانستیم این توربوکمپرسورها را تعمیر کرده که منجر به تربیت نیروی متخصص و امکان فعالیت در خارج از کشور شد.


وی افزود:اما برای ادامه تولید،ایستگاه دوم تقویت فشار نار در نظر گرفته شد که به همراه سه ایستگاه تقویت فشار همای،وراوی و کنگان در برنامه ششم توسعه انجام خواهد شد.


منتظری با اشاره به اینکه شرکت زاگرس جنوبی، شرکت بهره‌بردار است،‌ ادامه داد: توسعه میادین نفت و گاز در این منطقه بر عهده شرکت نفت مناطق مرکزی قرار داشته و در برنامه ششم توسعه میادین دیگر این منطقه مانند میادین گازی دی، سپید زاخور، سفید باغون، هالیگان، گردان، خار تنگ، پاژن، مدار و میدان نفتی خشت نیز در دستور کار قرار گرفته است که نیازمند سیاست‌گذاری‌های بالا است که میدان گشوی جنوبی نیز شامل آن می‌شود.


وی ادامه داد: این در حالی است که در میدان خشت بحث توسعه آغاز شده و در اولویت توسعه قرار دارد و با پیشرفت 80 درصدی، امکان تولید 220 هزار بشکه نفت در روز را فراهم می‌آورد که این نفت تولیدی از مبادی بندر گناوه صادر خواهد شد.


منتظری گفت: از آنجا که این شرکت عمده تولید گاز دارد، فعالیت‌های صورت گرفته نیز در جهت استمرار تولید انجام شده و به استمرار تولید گاز در میدان‌های موجود و جبران افت تولید باز می‌گردد.


وی ادامه داد: زمانی که برنامه یک میدان مشخص می‌شود و به دنبال مطالعات اولیه و حفاری‌های اکتشافی مشخص می‌شود میزان رزرو یا میزان گاز ذخیره مشخص می‌شود که حدود سه درصد این گاز در سال قابل برداشت است. با توجه به این موضوع متوسط عمر هر مخزن حدود 30 سال در نظر گرفته می‌شود البته برخی میادین عمری بالاتر و یا پایین‌تر از این عدد را دارند. با وجود آن، این رقم در میادین مشترک متفاوت است و با توجه به برداشت کشور رقیب این عدد تغییر می‌کند.


مدیرعامل شرکت زاگرس جنوبی گفت: در منطقه سروستان و سعادت‌آباد مجموعه فعالیت‌های نفتی در یک مجموعه انجام می‌شود. در مطالعات اولیه برداشت 25 هزار بشکه نفت در روز برای این میادین عنوان شد که قرار بود در فاز اول این میدان 15 هزار بشکه تولید شود که در روزهای اول این امکان فراهم شد اما در مطالعات ثانویه اعداد تغییر کرد و اکنون در حال بررسی هستیم که آیا می‌توان با افزایش حفاری‌ها و یا تغییرات دیگر امکان برداشت بیشتر را ایجاد کرد.


وی در پایان افزود: مطالعات ازدیاد برداشت در نفت مناطق مرکزی انجام می شود یک میدان ما نیز مطالعه می‌شود که به شرکتی داخلی داده‌ایم که باید شریک خارجی داشته باشد. این میدان، میدان سرخون است که تا پیش از آن 18 میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌شد اما اکنون تولیدش کم شده و مطالعه ازدیاد برداشت انجام می‌شود که یا با تکنولوژی ‌های جدید و یا حفاری‌های جدید برداشت اضافه شود.


شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، یکی از سه شرکت زیر مجموعه نفت مناطق مرکزی ایران است که با تولید بیش از 220 میلیون مترمکعب گاز در روز، بیش از 30 درصد از گاز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.


گستره عملیاتی این شرکت در استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان است و در آینده با توسعه و بهره‌برداری از میادین اکتشافی جدید به استان‌های کهگیلویه و بویر‌احمد و چهارمحال و بختیاری توسعه می‌یابد.


همچنین علاوه بر 11 میدان فعال، 37 میدان اکتشافی جدید در حوزه عملیاتی این شرکت قرار دارد که طی سال‌های آینده توسعه و بهره‌برداری از آنها در دستور کار خواهد بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب