دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1395 - 11:18
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد:

ایجاد تمدن جدید نفتی در جاسک

با ایجاد زیرساخت‌های لازم و ساخت تجهیزات مورد نیاز در منطقه جاسک، این منطقه به تمدن جدید نفتی و صنعتی مانند عسلویه تبدیل خواهد شد.
کد خبر : 114172

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: اکنون در تلاشیم تا با ایجاد خط لوله هزار کیلومتری از غرب کارون تا جاسک، نفت خام این منطقه را منتقل کرده و با ذخیره‌سازی نقطه جدید صادراتی در کشور ایجاد کنیم.


وی ادامه داد: در بندر جاسک برای کشورهای همسایه مانند عراق نیز امکان ذخیره‌سازی نفت خام وجود دارد زیرا با کمک بخش خصوصی 10 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی ایجاد خواهد شد و شرکت نفت این مخازن را اجاره می‌کند.


کاردر ساخت اسکله، بندرگاه و توسعه صنعت پتروشیمی را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که قرار است در جاسک ایجاد شود و افزود: یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نیز در این منطقه احداث خواهد شد.


معاون وزیر نفت با اشاره به اهداف شرکت ملی نفت که افزایش تولید با تمرکز بر میادین مشترک و افزایش صادرات است، گفت: در اقتصاد مقاومتی صنعت نفت 5 موضوع در نظر گرفته شده است که در راستای فعالیت‌هایمان قرار دارد.


وی ادامه داد: اولین موضوع در اقتصاد مقاومتی میدان مشترک پارک جنوبی و جبران فاصله با کشور همسایه است.


کاردر افزود: در همین راستا باید تمامی فازها را به تولید رسانده و برداشت حداکثری داشته باشیم تا از نظر حجم تولید با قطر برابر شویم این در حالی است که برداشت تجمعی خود را نیز که در سال‌های گذشته فاصله زیادی با قطر داشته است؛ باید جبران کنیم.


وی دومین محور اقتصاد مقاومتی در شرکت نفت را توجه به میادین غرب کارون عنوان کرد و گفت: با پیگیر‌ی‌ها و توجه به توانمندی‌های پیمانکاران ایرانی و خارجی می‌توانیم به برنامه‌های از پیش تعیین شده در این منطقه برسیم و در تلاشیم تا از برنامه زمان‌بندی شده سریع‌تر پیش برویم.


وی هدفگذاری برای تولید نفت از میادین غرب کارون را یک میلیون بشکه نفت خام عنوان کرد و گفت: با تمرکز در برنامه‌ها می‌توانیم به این مهم دست یابیم.


سومین محور اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت به گفته مدیرعامل این شرکت ایجاد رابطه صنعت با دانشگاه است که در این راه برای هر میدان یک مشاور در نظر گرفته شد تا حلقه مفقوده بین علم و عمل را پر کنیم.


کاردر ادامه داد: با این کار علاوه‌بر ایجاد رابطه بین دانشگاه و صنعت امکان دسترسی به اطلاعات روز دنیا نیز فراهم می‌شود.


به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، ساخت 10 گروه کالا در داخل کشور از دیگر فعالیت‌های این شرکت در حوزه اقتصاد مقاومتی است.


وی ادامه داد: بعد از طی زمانی طولانی در این دوره این امر شکل واقعی را به خود گرفت و با انعقاد 52 قرارداد با شرکت‌های مختلف امکان ساخت اقلام پر مصرف صنعت نفت در کشور فراهم شد که امیدواریم تا پایان سال کامل شود.


توجه به مسئولیت‌های اجتماعی یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی


وی آخرین محور اقتصاد مقاومتی را در حوزه فعالیت خود توجه به مسئولیت‌های اجتماعی دانست و گفت: شرکت نفت پیش از این نیز کارهای زیادی در این مورد انجام داده است و در مناطق محروم که در نزدیکی تاسیسات نفتی قرار داشتند اقدام به ساخت امکانات مورد نیاز بومیان کرده‌ است، اکنون این کار جدی‌تر و با طرح و برنامه مشخص صورت می‌گیرد.


مدیرعامل شرکت ملی نفت تعداد پروژه‌های این شرکت در مسئولیت‌های اجتماعی را سه هزارو 400 پروژه عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش فعالیت‌های نفتی در تلاشیم تا نقش خود را در بهبود شرایط زندگی مناطق نفتی ایجاد کنیم.


وی رقم برنامه‌ریزی شده برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی را 340 میلیارد تومان دانست و گفت: علی‌رغم محدودیت‌های مالی این عدد تخصیص یافته تا در راه جاده‌سازی،‌بیمارستان، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ... مصرف شود.


کاردر طرح‌های NGL را از مهم‌ترین طرح‌های این شرکت عنوان کرد و افزود: NGLها به عنوان تامین‌کنندگان خوراک پتروشیمی هستند و با توجه به فرمول ابلاغ شده سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش خواهد یافت زیرا مناسب ریسک مشخص است.


وی با اشاره به دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های NGL گفت: به دلیل محدودیت منابع در این زمینه کاری انجام نشده اما امیدواریم با حضور بخش خصوصی این کار سرعت بگیرد تا از سوزانده‌ شدن گازهای همراه جلوگیری شود.


معاون وزیر نفت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه در این صنعت را 134 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: بخش اعظمی از منابع مورد نیاز در این صنعت از طریق بسته سرمایه‌گذاری تامین می‌شود که شامل قراردادهای جدید نفتی، بیع متقابل، EPCF منابع داخلی نفت و منابع عمومی مانند انتشار سلف ریالی و اوراق مشارکت خواهد بود.


وی به تایید صلاحیت 8 شرکت ایرانی اشاره کرد و گفت: صنعت نفت با این شرکت‌ها به طور مستقیم وارد مذاکره شده و امضای قرارداد خواهد داشت و این شرکت‌ها خودشان به دنبال شرکای خارجی برای تامین سرمایه خواهند رفت البته میادین کوچک و متوسط در این همکاری در دستور کار است.


وی با رد تمرکز صنعت نفت به شرق آسیا گفت: نگاه ما به همه کشورها است و اکنون بین شرق و غرب موازنه وجود دارد.


کاردر افزود: هیچ تمرکز سیاسی بر شرق نداریم و تخفیفی نیز در فروش نفت به کشورهای آسیای شرقی وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته