دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1395 - 13:35

سد کوچری فردا افتتاح می‌شود/ ارتقای کیفیت آب شرب 10 شهر

آیین‌ بهره‌برداری و افتتاح سد کوچری فردا با حضور وزیر نیرو و مقامات ارشد بخش آب و فاضلاب کشور برگزار می‌شود.
کد خبر : 113583

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا خسرو ارتقایی مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در نشست خبری امروز خود درباره بهره‌برداری و افتتاح از این سد گفت: این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های آبی کشور است و سه استان اصفهان، مرکزی و قم از آن تامین آب می شوند.


وی با بیان اینکه منابع آبی کشور در غرب از ارتفاعات زاگرس و در شمال از ارتفاعات البرز تامین می‌شود، افزود: بنابراین شهرها و مناطق مسکونی حوزه مرکزی راهی جز تامین آن از این دو منبع ندارند و بر همین اساس امروز خوشبختانه این طرح عظیم ملی عملیاتی شد.


ارتقایی ادامه داد: 9 کیلومتر تونل، 7 کیلومتر باکس تونل و 36 کیلومتر تونل بلند سامانه انتقال 52 کیلومتری سد کوچری را تشکیل می‌دهد که 4 کیلومتر نیز در سرشاخه‌ها تونل‌های کوچک احداث کرده‌ایم.


به گفته وی سد گلپایگان با 35 میلیون مترمکعب ظرفیت این حجم را نداشت بنابراین در نهایت سد کوچری را احداث کردیم که ظرفیت آن در حدود 207 میلیون متر مکعب و مقداری کمتر از حجم سد امیرکبیر است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران بیان کرد: سد کوچری 10 شهر خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، ساوه، قم و ... را آبرسانی می‌کند.


ارتقایی بیان کرد: پیش از این آب شرب این مناطق از چاه تامین می‌شد که کیفیت آن مسلما پایین‌تر از آب شرب شهری است و با وارد مدار شدن سد کوچری کیفیت آب این مناطق نیز ارتقا می‌یابد.


وی تاکید کرد: طول این پروژه 270 کیلومتر است که برای نخستین بار برای اجرای این طرح از دستگاه‌های حفاری مکانیزه استفاده شده است که یقینا تجارب این پروژه می‌تواند راه را برای استفاده از دستگاه‌های TBM در تونل‌سازی باز کند.


ارتقایی با بیان اینکه استفاده از این دستگاه‌های حفاری فصل جدیدی در بخش انتقال آب توسط تونل در کشور رقم زد، گفت: هزینه این پروژه با تکمیل اعتبارات بالغ بر 900 میلیارد تومان خواهد بود.


وی درباره هزینه احداث سد کوچری نیز بیان کرد: تا کنون مبلغی بالغ بر 370 میلیارد تومان برای احداث این سد خرج شده است که از این میزان نزدیک به 40 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر شده و بر اساس آن تا پایان هفته جاری تمامی بدهی‌های پیمانکاران این سد تسویه خواهد شد.


به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اکنون به علت محدودیت منابع مالی استفاده از پروژه‌ها به زمان بهره‌برداری صد در صدی آنها واگذار نمی‌شود و با این اوصاف از حدود 5 سال گذشته از تونل‌های سد کوچری برای انتقال آب و از اسفند سال 92 از سازه سد استفاده می‌کنیم.


وی درباره ساکنان روستای کوچری که برای بهره‌برداری از این سد ناگزیر به ترک روستای خود شدند نیز عنوان کرد: بنیاد مسکن اراضی را در کنار شهر گلپایگان به روستاییان کوچری اختصاص داد و قرار شد تا ساکنان روستا با خسارت دریافتی از آب منطقه‌ای بتوانند به امور زراعت خود بپردازند. البته هر خانوار به طور متوسط 300 تا 400 میلیون تومان در ازای تملک اراضی زیر آب رفته در مخزن سد دریافت کردند.


ارتقایی درباره تامین اعتبار سد لار نیز افزود: اسناد مناقصه سد لار به وزارت نیرو ارسال شد است که در صورت تایید باید مجوز هیات سه نفره اخذ شود.


وی ادامه داد: پروژه سد لار 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که قرار است 200 میلیارد تومان آن از سوی سرمایه‌گذار تامین شده و 150 میلیارد تومان نیز از سوی آب تهران تضمین اعتبار شود.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره انتقال آب کرج به تهران و خشک شدن باغات این منطقه بیان کرد: سد امیرکبیر از 50 سال پیش ساخته شده و از آن زمان بخشی از سد به تهران انتقال داده می‌شده اما هر ساله مقداری آب برای باغات منطقه کرج، شهریار، قدس و ملارد رهاسازی می‌شود. بنابراین استفاده از آب کرج برای تهران دیرینه‌ای تاریخی دارد.


ارتقایی تصریح کرد: انتقال آب کرج به تهران به منظور تامین آب شرب است که در سال‌های خشک یقینا تامین آب شرب اولویت خواهد بود اما تا کنون نیز اجازه نداده‌ایم که باغات منطقه دچار مشکل شوند.


وی درباره بارور کردن ابرهای تهران نیز گفت: پیش‌بینی سازمان هواشناسی بر این بود که بارش‌های پاییزی امسال دیرتر از موعد خود آغاز می‌شوند اما بارور کردن ابرهای تهران منوط به تامین اعتبار و میزان حساسیت خشکسالی خواهد بود.


این مقام مسئول درباره ساماندهی حریم رودخانه جاجرود و تخریب ساخت و سازها نیز اظهار کرد: بحث ساماندهی رودخانه حد فاصل پل لشگرک و سد لتیان مطرح بود و بر این اساس شرکت آب منطقه‌ای تهران تفاهم‌نامه‌ای را با شهرداری امضا کردیم تا بر اساس آن طرحی برای اجاره بستر مازاد رودخانه تهیه شود.


ارتقایی تاکید کرد: این طرح برای استفاده از حریم رودخانه در قالب کشت و ایجاد فضای سبز و نه ساخت و ساز بود اما شهرداری پیش از اینکه طرح را به تصویب محیط زیست و آب تهران برساند عملیاتی کرد که در نهایت با مخالفت ما مواجه شد.


وی ابراز کرد: با ورود شورای بیت‌المال هر گونه ساخت و ساز حریم سد لتیان و رودخانه جاجرود منع شد و آخرین تصمیمات نیز بر این است که شهرداری از هر گونه ساخت و ساز در حد فاصل پل لشگرک و سد لتیان جلوگیری کند و حتی سرویس‌های بهداشتی ساخته شده در این محدوده نیز به خارج از طرح هدایت شوند تا هیچ گونه آلودگی برای آب ایجاد نشود.


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها حق تجاوز به بستر و حریم رودخانه را ندارند از مردم درخواست کرد تا هر گونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها را به شرکت‌های آب منطقه‌ای گزارش کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته