دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1395 - 11:06

گودبرداری خیابان سهیل؛ ساخت‌‌وساز دارای مجوز اما بر خلاف ضوابط

وزارت راه وشهرسازی دستور توقف گودبرداری 32 متری در خیابان سهیل منطقه یک تهران را داده است اما از آنجا که تمامی ساخت و سازها در شهر با مجوز شهرداری صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد اختلاف نظر میان وزارت راه و شهرداری در پروژه‌های ساختمانی همچنان ادامه‌دار باشد.
کد خبر : 111868

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، روز گذشته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از دستور وزیر راه درباره بررسی فنی گودبرداری ۳۲متری خیابان‌ سهیل و توقف احداث مرکز تجاری- فرهنگی تا زمان پایان بررسی‌ها خبر داد.


به گفته مظاهریان، گودبرداری ۳۲ متری خیابان سهیل و احداث مرکز تجاری- فرهنگی در منطقه یک شهرداری بدون اخذ مجوز از همسایه‌ها و دخالت در محدوده بود و باید متوقف شود.


این در حالی است که تمامی ساخت‌وساز‌های سطح شهر در ابتدا باید دارای مجوز شهرداری به عنوان مرجع و ناظر بر امر ساخت باشد، پروژه‌های متعددی پس از اخذ مجوزهای شهرداری و شروع ساخت و ساز با دخالت وزارت راه و شهرسازی متوقف می‌شود.


موارد بسیاری وجود دارند که می‌توان برای پروژه‌های متوقف‌شده به علت اختلاف نظر میان شهرداری و وزارت راه بر سر مسائل فنی مثال زد اما از حاشیه‌سازترین آنها می‌توان به پروژه‌های ایران‌زمین و باغ معنوی اشاره کرد.


مجتمع تجاری واداری ایران‌زمین که رد پای بابک زنجانی نیز در آن مشاهده می‌شود، در ابتدا مجوز ساخت یک واحد 7 طبقه را داشت اما سپس آن طور گفته شد به علت بدهی 40 میلیون دلاری شهرداری به بابک زنجانی به عنوان مالک پروژه، مجوز به 33 طبقه افزایش می‌یابد و گودبردرای آغاز می‌شود. پس از مدتی هم با ورود وزارت راه و شهرسازی و تاکید بر غیرقانونی بودن چنین گودبرداری‌ای، مجوز ساخت و ساز لغو می‌شود.


حالا به نظر می‌رسد که داستان گودبرداری‌ها به یک سریال تبدیل شده و توقف ساخت مجتمع تجاری- فرهنگی خیابان سهیلیکی از قسمت‌های این داستان دنبال‌دار است.


هرچند مظاهریان ورود وزارت راه به این پروژه را به استناد ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی ساختمان و در اجرای نظارت عالیه بر ساخت و سازها عنوان می‌کند، سوال اینجاست که آیا نمی‌توان هماهنگی میان شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان ایجاد کرد تا پروژه‌هایی چنین بزرگی متوقف نشوند و اگر مشکل قانونی دارند از ابتدا آغاز به ساخت نکنند.


اما نکته دیگر پروژه خیابان سهیل این است که مالک آن بر اساس اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی اجازه نیلینگ نیز از همسایگان و مالکان واحدهای مجاور و اطراف پروژه خود را دریافت نکرده است.


نیلینگ یا میخ‌کوبی به معنای تسلیح خاک موجود با نصب میلگردهای فولادی نزدیک به هم در یک سطح شیبدار در محل گودبرداری است که کارکرد آن پایدارسازی خاک و فضاهای اطراف در صورت لغزش به وسیله نیل‌ها (میخ) است.


از آنجا که برای انجام نیلینگ و پایدارسازی گود باید زمین‌های اطراف را نیز دخالت داد بنابراین مالک پروژه موظف به دریافت رضایت همسایگان و مجوز نیلینگ است. موضوعی که در پروژه خیابان سهیل نیز مورد بحث است که چرا بدون این مجوز، ساخت و ساز ادامه‌دار بوده است.


از طرفی بر اساس اظهار نظر کارشناسان پروژه احداث مجتمع تجاری- فرهنگی خیابان سهیل در بافت پیرامونی خود یعنی مجاورت خیابان‌های 8 و 12 متری مقیاس نامعقولی دارد چرا که منطقه احداث پروژه منطقه مسکونی با حداکثر ظرفیت چهار طبقه و 60 درصد سطح اشغال است اما این پروژه در 100 درصد فضا گودبرداری شده و ۱۲۰ هزار متر فضای تجاری- فرهنگی برای آن پیش بینی شده است که مقیاس غیرمتعارفی در محدوده خود دارد.


آن‌طور که گفته شده است مشکلاتی که این پروژه با ایجاد بار ترافیکی در منطقه ایجاد می‌کند، بارها از سوی کمیته کار کمیسیون شهرداری مطرح شده است اما در نهایت اقدامی برای حل آن صورت نگرفته است.


هومن بالازاده کارشناس ارشد معماری درباره توقف مجوز ساخت پروژه خیابان سهیل تهران به خبرنگار آنا می‌گوید: هیچ پروژه‌ای در شهر نمی‌تواند بدون گرفتن مجوز ساخت و ساز از شهرداری اجرا شود بنابراین پروژه خیابان سهیل نیز همانند سایر پروژه‌های متوقف شده در ابتدای امر مجوز شهرداری را اخذ کرده است.


به گفته وی، اما موضوع دیگری که درباره احداث این مجتمع تجاری- فرهنگی مطرح است، مجوز نیلینگ است که یکی از ضروریات هر ساخت و سازی محسوب می‌شود.


به عقیده بالازاده، مالک پروژه باید رضایت همسایگان خود را برای انجام نیلینگ جلب کند تا گودبرداری اصولی باشد و از حوادث شایع آن مانند ریزش ساختمان‌های مجاور جلوگیری کرد.


آن طور که این کارشناس معماری می‌گوید: اخذ یک مجور هر چند زمان‌بر می‌تواند ضریب ایمنی پروژه را افزایش دهد و از سوی دیگر از خسارات جبران‌ناپذیر آن که بارها در ساخت و سازهای غیراصولی شاهد آن بوده‌ایم، جلوگیری کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته