دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1395 - 14:24
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد

تنظیم بازار داخلی محصولات پتروشیمی با کنترل صادرات

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با رد افزایش قیمت محصولات پتروشیمی به دلیل اتفاقات ایجاد شده در این صنعت گفت: اغلب این واحدها به سرعت به مدار تولید بازگشتند و واحدهایی که زمان بیشتری برای بازسازی نیاز داشتند با کنترل صادرات اقدام به تنظیم بازار کرده‌ایم.
کد خبر : 111305

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی‌محمد بساق‌زاده مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به اینکه موارد امنیتی، سایبری و فنی حوادث اخیر پتروشیمی در حال پیگیری است گفت: باید همه تلاش کنند تا استانداردها را رعایت شود. ممکن است برخی استانداردهای موجود در مجتمع‌ها مربوط به 5 تا 10 سال پیش باشد، که باید به روز شوند.


وی ادامه داد: باید به مقوله‌های نیروی انسانی، انگیزه نیروی انسانی، بهبود فضای کسب و کار و شرایط محیطی بیشتر توجه شود. همانگونه که مشاهده می‌شود حوادث صنعت پتروشیمی در سال جاری در بعد از ظهرهای تابستانی رخ داده‌اند که گرمای هوا بسیار شدید بوده است. باید توجه داشت که با ارتقای راندمان، درصد زیادی از حجم حوادث پتروشیمی کاسته می‌شود. حادثه همه جا رخ می‌دهد همان‌طور که بروز حادثه در پالایشگاه آمریکا را شاهد بودیم، باید سعی کنیم با پیشگیری، آموزش، ارتقای مهارت و استانداردها، از بروز حوادث جلوگیری کنیم.


مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بازسازی واحدها در بوعلی‌سینا در حال انجام است؛ در اوایل هفته خوراک واحدها تامین می‌شود. صادرات نفتا در امیرکبیر نیز آغاز شده است. بازسازی واحد هم درحال پیگیری است. تا بازسازی‌ها کامل نشود نمی‌توان میزان خسارت را برآورد کرد اما بر اساس برآورد بیمه، خسارت واحد حادثه دیده پتروشیمی بوعلی‌سینا در حدود 100 میلیون دلار خسارت دیده است.


بساق‌زاده گفت:‌ پیش از خصوصی‌سازی به منظور استفاده مجتمع‌ها از تجربیات یکدیگر،‌ جلساتی به نام اجلاس مدیران‌عامل شرکت‌های تولیدی و طرح‌ها هر سه ماه یکبار تشکیل می‌شد که همچنان ادامه دارد.


وی گفت: بیش از 90 درصد مدیران‌عامل تخصص خاصی دارند و هماهنگی بین این مدیران می‌تواند به انتقال تجربیات کمک کند.


مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: پیش از خصوصی‌سازی دستوران شرکت ملی پتروشیمی از لحاظ قانونی لازم‌الاجرا بود اما با توجه به خصوصی‌سازی برای ایجاد شرایط بهتر،‌لازم است تعامل بیشتری با شرکت‌ها ایجاد شود.


وی ادامه داد: هلدینگ‌ها می‌توانند در ایجاد بستری مناسب بین شرکت‌ها و تعامل موثر با آنها تاثیرگذار باشند.


وی با اشاره به اینکه راندمان و بهره‌وری از زمان خصوصی‌سازی در شرکت‌های پتروشیمی بیشتر شده است،‌ گفت: باید اقدامات برای به روز‌کردن دستور‌العمل‌ها و بهینه‌سازی سال به سال بیشتر شده تا جلوی وقوع حوادث گرفته شود.


بساق‌زاده ادامه داد: توجه به این مسائل باعث می‌شود تا مجتمع‌ها با راندمان بالاتری و سطح کیفی بیشتری فعالیت کرده و ایمنی افزایش یابد.


وی با اشاره دستورالعمل وزیر نفت در خصوص قطع خوراک مجتمع‌هایی که اصول ایمنی را رعایت نکنند گفت: تلاش مجموعه وزارت نفت همواره برای تامین مستمر خوراک پتروشیمی ها بوده تا بتوانند با تمام ظرفیت فعلالیت کنند بر همین اساس نیز تولید محصولات پتروشیمی در 5 ماه گذشته 10 درصد افزایش یافت.


بساق زاده ادامه داد: با توجه به دستورالعمل ها و استانداردهای وزیر،‌پتروشیمی‌ها باید به‌روز شوند و مدیران مجتمع‌ها نیز باید حضور مستمر در محل داشته باشند.


وی دستورالعمل وزیر برای قطع خوراک پتروشیمی‌های نا‌ایمن را قانونی دانست و گفت: بر‌اساس قانون اگر شرکتی مسائل زیست‌محیطی را رعایت نکند و یا از نظر ایمنی نتواند در شرایط استاندارد باشد،‌تا زمان رفع این مشکلات باید از مدار تولید خارج شود.


وی با اشاره به اینکه در شرکت ملی صنایع پتروشیمی اولویت تامین نیاز داخل است،‌گفت: اگر واحدی به دلیل رعایت‌نکردن مسائل ایمنی از مدار خارج شود،‌سایر مجتمع‌ها صادرات خود را کاهش می‌دهند و نیاز داخل تامین می‌شود. نمونه این امر در خصوص تامین خوراک پتروشیمی تندگویان،‌از پتروشیمی مبین بود که به علت آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی با مشکل مواجه شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته