دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1395 - 11:29

افزایش وام جعاله مسکن از حرف تا عمل

وام جعاله یا تعمیرات مسکن در ازای تعمیر و یا تکمیل مسکن به متقاضیان دریافت تسهیلات پرداخت می‌شود و سقف آن اکنون 10 میلیون تومان با نرخ سود 11 درصد است.
کد خبر : 111195

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، چندی پیش حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از موافقت وزارت راه و شهرسازی با پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش سقف وام جعاله از 10 به 20 میلیون تومان خبر داد تا در راستای این اقدام قدرت خرید متقاضیان مسکن افزایش یابد اما با توجه به اینکه هنوز مصوبه‌ای در این راستا از سوی شورای پول و اعتبار مشاهده نمی‌شود، سقف این تسهیلات اعطایی ار سوی بانک‌ها همچنان 10 میلیون تومان است.


با این حال، از آنجا که 10 میلیون تومان رقم کمی برای تعمیرات اساسی یک واحد مسکونی با توجه به تورم بخش مصالح ساختمانی است، عمده متقاضیان این تسهیلات از وام خود برای خرید اوراق مسکن استفاده کنند تا بخشی از نقدینگی مورد نیازشان برای خرید خانه تامین شود.


استفاده از وام جعاله برای خرید اوراق مسکن موضوعی است که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز بر آن تاکید کرده و افزایش استقبال از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار فرابورس را عاملی برای آن دانسته است.


آن طور که مظاهریان می‌گوید: از آنجا که مصرف‌کنندگان تسهیلات جعاله عملا وام ۱۰ میلیون تومانی را بابت خرید اوراق متقاضی می‌شوند بنابراین بانک مسکن نیز برای افزایش قدرت خرید مردم در خرید مسکن، افزایش سقف تسهیلات به 20 میلیون تومان را پیگیری می‌کند.


هر چند بحث افزایش سقف وام جعاله به 20 میلیون تومان از سال گذشته مطرح است اما با این حال هنوز بخشنامه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات جعاله همان 10 میلیون تومان است.


این وام در دو بخش تکمیل و یا تعمیر واحد مسکونی به متقاضی پرداخت می‌شود که بخش تعمیر، شامل حفر یا ترمیم چاه، سرویس حمام و آشپزخانه و دستشویی، ترمیم یا آسفالت پشت بام و کاشی‌کاری، رنگ و نقاشی ساختمان، خرید انشعاب آب و برق ولوله کشی آب و گاز، ترمیم سیم کشی معیوب ساختمان، جابه‌جایی در و پنجره‌ها، لوله‌کشی و سیستم گرمایش و سرمایش و در نهایت تعمیرات جزیی داخلی و بخش تکمیل شامل مواردی همچون حیاط سازی، نرده‌کشی، کاشی‌کاری، موزاییک کاری، لوله‌کشی گاز و آب، نصب تاسیسات سرمایش وگرمایش، کابینت‌گذاری، تکمیل زیرزمین، حفر چاه، نصب موکت، پارکت و سرامیک و تغییرات داخلی ساختمان است.


سقف تسهیلات اعطایی با سپرده از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن، صندوق پس‌انداز جوانان و صندوق پس‌انداز ساخت مسکن بانک مسکن همان 10 میلیون تومان با سود 11 درصد و حداکثر مدت بازپرداخت 5 ساله است.


حداقل مدت انتظار برای دریافت این وام نیز 6 ماه است که در صورت سپری شدن بیش از دو دوره انتظار یعنی یکسال، تسهیلات گیرنده از تخفیف سود یک درصدی تسهیلات با سپرده بهره‌مند می‌شود.


البته تسهیلات جعاله در یک نوبت پرداخت می‌شود و تسهیلات گیرنده باید یک ماه پس از انعقاد قرارداد جعاله نسبت به پرداخت اولین قسط خود اقدام کند.


وثیقه مورد نیاز برای دریافت این وام نیز به شرایط دریافت آن بستگی دارد؛ برای دریافت تسهیلات جعاله در ازای ضمانت گذاشتن سفته باید میزان وثیقه 120درصد مجموع اصل و سود به همراه ضمانت یک نفر ضامن معتبر و مورد تایید شعبه باشد.


در قبال تنظیم قرارداد داخلی صرفا بر روی پلاک‌های مورد ترهین بانک از بابت تسهیلات فروش اقساطی خرید و یا فروش اقساطی ناشی از مشارکت، میزان وثیقه دریافتی به میزان مجموع اصل و سود تسهیلات به همراه ضمانت دو نفر ضامن معتبر و مورد تایید شعبه است.


در شرایط سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت یا سپرده کوتاه‌مدت ویژه، میزان وثیقه دریافتی 110 درصد مجموع اصل و سود به همراه ارایه گواهی درآمد مورد تایید در شعبه از سوی متقاضی خواهد بود و پرداخت تسهیلات به کارکنان دولت، با تنظیم قرارداد داخلی و ضمانت یک نفر کارمند دولت و اخذ گواهی درآمد و تعهد نامه سازمان متبوعه کارمند مبنی بر کسر اقساط ازحقوق تسهیلات گیرنده در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط صورت می‌گیرد.


هرچند وام جعاله در یک نوبت پرداخت می‌شود اما پرداخت تسهیلات مجدد جعاله با سپرده و بدون سپرد بدون محدودیت زمانی و با واریز مانده بدهی جعاله قبلی بلامانع است. به عبارتی پرداخت این به متقاضیانی که از تسهیلات جعاله تعمیر سایر بانک‌ها استفاده کرده‌اند، در صورت تسویه تسهیلات دریافتی طبق ضوابط و مقررات، بلامانع است.


با وجود اینکه یکی از اهداف بانک‌ها در پرداخت وام جعاله افزایش قدرت خرید مسکن برای مردم است اما از سوی دیگر برخی کارشناسان این بازار، افزایش سقف تسهیلات جعاله را همراه با افزایش جزیی قیمت مسکن همراه می‌دانند که باید دید آیا افزایش سقف این وام‌ها به 20 میلیون تومان می‌تواند بازار مسکن را دچار فراز و نشیب قیمتی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته