دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1394 - 10:36
جهانگیر هدایت در گفت‌وگو با آنا:

هنوز تکلیف انتشار آثار صادق هدایت از سوی ارشاد مشخص نشده است

رییس دفتر صادق هدایت ضمن بیان این مطلب که هنوز تکلیف انتشار آثار صادق هدایت از سوی ارشاد مشخص نشده گفت: «این محدودیت‌ها تنها باعث شده بساط کتاب‌فروشان دست‌فروش رونق بگیرد.»
کد خبر : 11060

جهانگیر هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا با اشاره به شرایط آثار صادق هدایت در بازار، اظهار داشت: «کتاب‌های صادق هدایت علی‌رغم ممنوعیت‌هایی که در دوره‌های مختلف داشته، همچنان از فروش بسیار بالایی در سراسر کشور برخوردار است. در این میان دست‌فروش‌ها نیز که برخلاف گذشته کتاب‌های هدایت را با کیفیت بالا منتشر می‌کنند، بازارشان گرم است.»


وی ضمن بیان این مطلب که هدایت را نمی‌شود از مردم گرفت و مانع خوانده شدن آثارش شد، ادامه داد: «گویا همین که آثار هدایت به صورت رسمی و مجاز در کشور منتشر نشود، دل مسئولان فرهنگی کشور را خوش کرده زیرا محدودیت‌ها در هیچ دوره‌ای باعث نشده که آثار هدایت به دست مردم نرسد و خوانده نشود.»


رییس دفتر صادق هدایت همچنین درمورد وضعیت این آثار در بازار جهانی کتاب گفت: «آثار هدایت تاکنون به 29 زبان ترجمه و منتشر شده و هنوز هم درخواست‌هایی از سوی کشورهای مختلف وجود دارد. این آثار توسط کمپانی آمازون در سراسر جهان به فروش می‌رسد و مطابق با گزارش‌هایی که از آمازون به من ارسال می‌شود، آثار هدایت فروش بالایی در جهان دارد.»



هدایت افزود: «البته این محدودیت‌ها تنها برای انتشار آثار صادق هدایت نیست، بلکه بسیاری از کتاب‌هایی که درمورد این نویسنده بزرگ و آثارش نوشته شده‌اند نیز برای انتشار با مشکل مواجه شده و اجازه نشر نمی‌گیرند.»


وی خاطرنشان کرد: خود من چندین کتاب در این رابطه نوشته‌ام که سال‌هاست در انتظار مجوز مانده و به انتشار نرسیده است. کتاب‌هایی مثل «36 روز با صادق هدایت»، «نیمه پنهان سرگذشت صادق هدایت» و «یکصدسالگی صادق هدایت در ایران و جهان».


رییس دفتر صادق هدایت در مورد کتاب «36 روز با صادق هدایت» توضیح داد: «پدر من هم‌زمان با عمویم (صادق هدایت) در فرانسه تحصیل می‌کرده و در آن دوره، دو برادر به مدت 36 روز با هم بوده‌اند. این کتاب در واقع روایت خاطرات پدر من از صادق هدایت است که برای مخاطبان و علاقه‌مندان به تاریخ ادبیات معاصر، بسیار مفید خواهد بود.»


وی همچنین درمورد کتاب «نیمه پنهان سرگذشت صادق هدایت» نیز گفت: «در این کتاب اسرار زندگی هدایت را به صورت مستند نوشته‌ام و مطالبی را که به غلط به او نسبت داده شده را با سند انکار کرده‌ام. مثلا مطالبی درمورد میزان حقوق هدایت، مساله سپرده شدن آثار هدایت به امیرقاسم انجوی و ثبت شکایت از او به دلیل انتشار نیافتن این آثار و موضوعات مربوط به قرارداد موسسه انتشاراتی امیرکبیر که مطابق با آن این انتشارات در ازای انتشار تمام آثار هدایت متعهد شده سالانه 5 هزارتومان به بازماندگان هدایت بپردازد از جمله مطالب گردآوری شده در این کتاب است.»


هدایت در ادامه به توقف انتشار کتاب دیگری با نام «فرهنگ عامیانه مردم ایران» در چاپ هفتم اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که همگان می‌دانند یکی از خدمات بزرگ صادق هدایت به فرهنگ و ادبیات این سرزمین، بیرون کشیدن فرهنگ عامیانه از زیر خاک فراموشی، جلا دادن و احیای آن‌ها در آثار خود بوده است.»


وی افزود: «من در این کتاب به این کارکردها در آثار هدایت اشاره کرده‌ام. همچنین در قسمت سوم این کتاب قصه‌ها، شعرها، نامه‌ها و متل‌هایی وجود دارد که برای اولین بار در این کتاب منتشر شده است. اما متاسفانه این کتاب پس از 7 چاپ، متوقف شده و مجوز تجدید چاپ نگرفته است. حال آنکه این کتاب در هنگام انتشار با اقبال بسیاری، ‌خصوصا از سوی دانشگاهیان مواجه شده بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته