شعبدهبازی عروسکگردان «فامیل دور» در یک نمایش عروسکی/ چه کسی گربه را جابجا کرد؟!
لقمانیان در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره فعالیتش در حوزه تئاتر عروسکی گفت: «تئاتر و شعبده بازی، هنرهایی بودند که من از دوران کودکی با علاقه آنها را دنبال میکردم و همیشه تلفیق این دو هنر و اجرای آنها برای مخاطب در ذهنم بوده و هست و خواهد بود!! مسحور کرن مخاطب و دور کردن او از دنیای پرهیاهو و اتفاقات روزمره زندگی و مواجه کردن او با دنیایی جدید و بکر و خیالی، یکی از کارهایی است که هر هنرمندی(خواه نقاش باشد یا موسیقیدان یا بازیگرو یا شعبده باز) به کار میگیرد تا با زبانی نو، احساسی زیبا و اندیشهای صحیح و درست با مردم ارتباط برقرار کند.»
وی که عروسکگردانی کاراکتر فامیل دور در مجموعه «کلاه قرمزی» را نیز برعهده داشته در سخنانش بیان کرد: «هنر شعبده بازی و هنر نمایش عروسکی از جمله هنرهایی است که به شدت این قابلیت را داراست تا ذهن و احساس و تخیل مخاطب خود را حتی برای چند لحظه به دنیایی نو و فانتزی و خیالانگیز پرواز دهند و آنها را از کلیشههای زندگی ماشینی دور نگه دارند و اوقات خوش و لحظات قابل تاملی را برای مخاطب فراهم سازند.»
کارگردان «چه کسی گربه را جابجا کرد؟!» تصریح کرد: «من به عنوان یک کارگردان و شخصی که علاقه بسیاری به این دو هنر خیال انگیز دارد، سعی میکنم تا با تلفیق این دو هنر و کمک گرفتن از تکنیک و اصول علمی هنر شعبده بازی و به کارگیری آن در نمایش عروسکی به فضاها و تکنیکهایی دست پیدا کنم که جدید باشند و برای مخاطب تکراری نباشد.»
وی افزود: «از جهتی دوست داشتم برای مخاطبی که هزینه و وقت صرف میکند تا به دیدن یک نمایش بنشیند، کاری به نمایش بگذارم تا پس از دیدن نمایش با ذهنی آرام و احساسی خوش از سالن بیرون بیایید و از انتخاب خود راضی باشد چراکه معتقدم نباید یادمان رود که یکی از اولین دلایلی که مردم تصمیم میگیرند تا به دیدن یک فیلم یا تئاتر بروند، سپری کردن اوقات فراقتشان است! سرگرم کرن مخاطب از موضوعات بسیار مهمی است که گاهی توسط هنرمندان به فراموشی سپرده میشود و بعضا شاهد اجراهایی هستیم که سرشار از مانیفستها و بیانیه های روشنفکری هستند ولی دریغ از کمی احترام به مخاطب!»
کارگردان نمایش «چه کسی گربه را جابجا کرد؟!» درباره شکل اجرایی این اثر گفت:«تکنیکی که برای اجرای نمایش «چه کسی گربه را جابجا کرد؟» به کار گرفتم، تکنیک دستکشی بوده است. چون عروسکهای دستکشی برای اجراهای پر جنب و جوش و پر حرکت گزینه بسیار مناسبی هستند.»
وی با اشاره به اینکه مخاطب نمایش عموم مردم و خانواده ها هستند، اظهار کرد: «این نمایش یک درام خانوادگی-کمدی است و طوری نوشته و اجرا شده تا همه آن را به راحتی بفهمند.»
محمد لقمانیان و آنالی شکوری بازی دهندگان عروسک و بازیگران، رویا راد دستیار کارگردان و برنامه ریز، حامد زحمتکش مدیر هنری، طراح و اجرای صحنه، ابوالفضل باران طلب صحنه گردان، سپیده داداش پور طراحی و ساخت عروسک، وصال روزخش طراح لباس، سمیه فراهانی طراح گریم، هانیه زحمتکش، الهه میرزایی (گروه خنده باران) طراحی و ساخت ابزار صحنه، مسعود عبدالرحمن، صنم امامی آهنگساز، تنظیم صدا و موسیقی، رامین بهادری ساخت انیمیشن، زینب لک مشاور رسانه ای و روابط عمومی، محمد گل محمدی عکاس و آرش تنهایی طراح پوستر و بروشور این اثر هستند.
محمد لقمانیان کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و کارشناس نمایش عروسکی دانشگاه تهران است که از سال 1379به صورت حرفهای در شهرستان قوچان، وارد دنیای نمایش شد.وی از سال 82 نمایش عروسکی را به عنوان گرایش اصلی خود انتخاب کرد.
از جمله سوابق و فعالیتهای کاری وی میتوان به عروسک گردانی در پروژه سینمایی «شهر موشها 2»، بازیگری در فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه»، عروسکگردانی و صداپیشگی در سریال «کلاه قرمزی»، بازیگری در نمایش «روز عجیب» به کارگردانی پرستو گلستانی، بازی در نمایش «آوای تار» به کارگردانی فریبا دلیری، بازی در نمایش «نور» به کارگردانی جعفر مهیاری، بازی در نمایش «رویای بارانی» به کارگردانی پرستو گلستانی، نویسنده نمایشنامه «نبرد پهلوان کچل و غولهای قله قاف»،برگزاری کلاسهای تئاتر و شعبده بازی در موسسات فرهنگی کودک و نوجوان، ایده پردازی و دوبلوری مجموعه انیمیشن «تاریخ از این ور» اشاره کرد.
گفتوگو از: ناهید منصوری
انتهای پیام/