دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری عنوان شد

کمال تبریزی: امیدوارم اتفاقات جشن حافظ در جشن خانه سینما رخ ندهد/ با شیوه جدید داوری میزان لابی‌ها کمتر می‌شود

نشست خبری هجدهمین جشن سینمای ایران عصر روز گذشته (18 مردادماه) با حضور کمال تبریزی دبیر و بیژن میرباقری مدیر اجرایی جشن امسال در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.
کد خبر : 108368

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این جلسه کمال تبریزی ضمن تشکر از دبیران دوره‌های پیشین به ویژه همایون اسعدیان و مازیار میری که برگزاری جشن سال گذشته را بر عهده داشتند، گفت: «زمانی که از طرف آقای میرکریمی برای دبیری این دوره از جشن از من دعوت شد، در ابتدا مخالفت کردم چون فکر می‌کردم دوره‌های گذشته با وجود اتفاقات خوب یک پاشنه آشیلی داشته و آن هم روش داوری و قضاوت است.»


وی ادامه داد: «در این دوره تصمیم گرفتیم به سمت اکتساب یک نظر جمعی برویم و تا جایی که امکان دارد افراد صاحب‌نظر را جمع کنیم و بگذاریم جشن امسال از آرای عمومی برخوردار باشد. بعضی جزئیات آیین‌نامه همان مواردی است که در دوره‌های قبل به آن رسیدیم، مواردی همچون بازه زمانی برگزاری جشن، لزوم داشتن پروانه نمایش سینمایی و لزوم اکران عمومی فیلم‌ها در طول سال.»


وی افزود: «عمده تغییرات در نحوه داوری اتفاق افتاده است. این بار بر خلاف سال‌های گذشته کار را با 300 داور شروع می‌کنیم و در ادامه به 470 نفر می‌رسیم و گزینش اصلی انجام می‌شود. قرار است 12 شاخه‌ای که داریم هر کدام 25 داور در مرحله اول معرفی کنند.»



مراسم ما لزوما نباید شبیه مراسم مشابه در دنیا باشد


تبریزی ضمن بیان اینکه قول می‌دهم پی‌گیری‌های لازم را انجام دهم تا چیزی که سال‌ها آرزویش را داشتیم در سال آینده رخ بدهد، گفت: «مسئله داوری را داریم به یک شکل آکادمی تبدیل می‌کنیم البته از نوع بومی شده و ایرانی خودمان. من فکر می‌کنم به خاطر نوع سینمای مستقلی که داریم لزوما نباید مراسم ما شبیه مراسمی باشد که در جاهای دیگر دنیا برگزار می‌شود.»


وی افزود: «درخواست من این است که این نوع داوری را با هیچ جای دیگر دنیا مقایسه نکنیم. اتفاقی که امسال می‌افتد برای بار اول تجربه می‌شود و قطعا کاستی‌هایی دارد ولی من معتقدم باید این مسیر را برویم. تصور من این است که باید به جای قضاوت و داوری برویم به سمت نظرسنجی از نخبگان جامعه و خیلی متکی به این نباشیم که خودمان به خودمان رای بدهیم.»


دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران اظهار کرد: «کاری که امسال می‌کنیم این است که بر خلاف دوره‌های گذشته داوران را وادار نمی‌کنیم همه فیلم ها را ببینند، این بستگی به وجدان خودشان دارد و ما فقط از آنها می‌خواهیم و توصیه می‌کنیم که فیلم‌ها را ببینند.»


وی ادامه داد: «همچنین یکی دیگر از نکات مهم این است که امسال بر خلاف سال‌های گذشته همه می‌توانند برای رای دادن با هم مشورت کنند و دیگر مثل دوره‌های گذشته نیست که ممکن بود لابی‌هایی صورت بگیرد.»


تبریزی شرح داد: «در این دوره هر کدام از داورها به 5 نفر در رشته تخصصی خودشان رای می‌دهند و توصیه من این است که به هر 5 نفر رای بدهند و بعد در هر رشته تخصصی از بین 5 نامزد اعلام شده، به یک نفر رای داده می‌شود.»



هزینه نمایش فیلم‌ها را به حل مشکلات سینماگران اختصاص خواهیم داد


وی ضمن بیان اینکه امیدوارم بتوانیم دوره خوبی را پشت سر بگذاریم، گفت: «ما در شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفتیم یک دبیرخانه دائمی و یک کمیته تخصصی داشته باشیم که در طول سال روی آیین‌نامه‌ها کار شود تا بتوانیم در فاصله زمانی قابل قبولی به یک آیین‌نامه نسبتا دقیق‌تر برسیم. همچنین بتوانیم افراد و نخبگان سینما را انتخاب کنیم تا در این نظرسنجی حضور داشته باشند و به تدریج گسترش پیدا کنند.»


وی ادامه داد: «امیدوارم با کمک آقای ایوبی و سینماداران بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که این افراد در طول سال در سینماهای مناسب فیلم‌ها را ببینند و بدانند که یکی از کارهایی که باید در طول سال انجام دهند دیدن این فیلم‌ها و برداشتن یادداشت‌هایی است تا در سال آینده نیازی به نمایش فیلم‌ها برای داوری نداشته باشیم.»


تبریزی بیان کرد: «امیدوارم جشن سال آینده نیازی به نمایش نداشته باشد زیرا ما در سینما دچار معضلاتی همچون بیکاری هستیم و چنانچه این روند به درستی پیش برود می‌توانیم این هزینه‌ها را در یک صندوقی واریز کنیم تا بتوانیم جوابگوی مشکلات همکارانمان باشیم.»


در ادامه بیژن میرباقری مدیر اجرایی هجدهمین جشن سینمای ایران گفت: «در آیین‌نامه امسال هیچ منعی برای حضور داوران و آثارشان در جشن وجود ندارد.»


تبریزی در این رابطه شرح داد: «از آنجا که امسال تعداد داوران افزایش یافته آثار آنها نیز می‌تواند در جشن حضور داشته باشد و برای به وجود نیامدن مشکل می‌توانند به فیلم خودشان رای ندهند و حتی اگر هم رای بدهند به دلیل کثرت آرا تاثیری نخواهد داشت.»


تبریزی در ادامه با اشاره به اینکه با افزایش تعداد داوران میزان لابی‌ها در انتخاب فیلم‌ها کمتر می‌شود توضیح داد: «پیشنهاد اولیه ما برای داوری در هر بخش ۵۰ نفر بود اما به دلیل مشکلاتی که در بخش نمایش فیلم داشتیم این تعداد به ۲۵ نفر برای هر رشته رسید، اما امیدوارم در سال آینده تعداد داورها برای هر رشته افزایش پیدا کند.»


میرباقری نیز بیان کرد: «فیلم‌ها از روز ۲۱ مردادماه در سینمای کانون برای داوران به نمایش گذاشته می‌شود که خوشبختانه این سینما از کیفیت مناسبی برخوردار است.»



بحث اصلی ما سینماست، باید از حواشی که برای جشن حافظ پیش آمده عبور کرد


در ادامه دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران در پاسخ به این پرسش که آیا شرایطی فراهم شده تا مشکلاتی که در جشن حافظ بوجودآمد، برای جشن خانه سینما رخ ندهد، تاکید کرد: «جشن حافظ بدون هیچ مشکلی برگزار شد بلای خیلی بزرگی بر سر جشن حافظ نیامده است، یک موجی بعد از برگزاری جشن ایجاد شده که یک تجربه بود و باید از آن عبور کنیم. امیدوارم این اتفاقات در جشن خانه سینما رخ ندهد. در واقع برای ما نحوه داوری و انتخاب فیلم‌ها بیشتر از هر چیز دیگری در این جشن اهمیت دارد.»


وی تصریح کرد: «به هر حال فکر می‌کنم آن قدر شعور و همراهی در بین اهالی سینما وجود دارد که ما را را دچار مشکل نکنند، همه می‌توانند در کنار هم از کنار چنین مشکلاتی بگذرند. نظر شخصی من این بود که نباید چندان به این مسئله دامن زد و باید از چنین اتفاقاتی عبور کنیم. جشن خانه سینما و جشن حافظ را نباید با هم مقایسه کرد. به هر حال اینها مسائل جدی سینما نیستند و باید از کنار آن عبور کرد.»


وی افزود: «همه ما می‌دانیم در کجا داریم زندگی می‌کنیم بنابراین با مقداری دقت و همفکری به راحتی می‌توانیم از این مسائل عبور کنیم. بحث اصلی ما سینماست و این موارد حاشیه‌هایی است که بهتر است خودمان را کمتر به آن آلوده کنیم.»


در ادامه میرباقری در پاسخ به این پرسش که آیا حامی مالی برای جشن در نظر گرفته شده است یا خیر، بیان کرد: «با حضور آقایان میرکریمی و شاهسواری مقدار زیادی از مشکلات مالی خانه سینما حل شده است. قطعا جشن اسپانسر خواهد داشت، اما باید به سمتی برویم که هزینه‌ها را کمتر کنیم، مواردی مثل عبور از نمایش فیلم‌ها که بیشترین هزینه را به خودش اختصاص داده است.»


وی همچنین درباره مکان برگزاری هجدهمین جشن خانه سینما توضیح داد: «هنوز قراردادهایمان به نتیجه نرسیده است به محض اینکه به نتیجه برسد اعلام می‌کنیم. متاسفانه ما سالن بالای دوهزار نفر نداریم و ناچاریم جشن را در یک فضای عمومی برگزار کنیم.»


تبریزی نیز در این باره توضیح داد: «باید جشن را در جایی برگزار کنیم که بتواند بیشترین مدعو را در خودش جای دهد. به هر حال تعداد اعضای خانه سینما حدود 2 هزار نفر است، اگر بتوانیم فضای بزرگ‌تری اختصاص دهیم کمتر شرمنده می‌شویم.»



با حضور نخبگان در بخش داوری، ذائقه عمومی جامعه نسبت به سینما مشخص می‌شود


در ادامه این جلسه تبریزی در مورد نحوه انتخاب نخبگان برای هیات داوری ضمن تاکید بر اینکه این جشن را با سایر جشن‌های مشابه سراسر دنیا مقایسه نکنیم، بیان کرد: «مجموعه صنوف دارای یک ظرفیت برای معرفی داور هستند. هر صنف می‌تواند تصمیم بگیرد که داوران خود را از بین اعضای صنف خود و یا تعدادی از آنها را خارج از صنف انتخاب کنند. در این میان مهم این است که بتوانیم نوابغ برتر رشته‌های مختلف را برای داوری در بخش‌های مختلف داشته باشیم تا در این نظرسنجی شرکت کنند.»


وی افزود: «تاکید می‌کنم که در جشن خانه سینما باید از داوری‌ها فاصله بگیریم و به نظرسنجی عمومی از بین افراد خاص جامعه برسیم. در چنین شرایطی جشن خانه سینما نسبت به دیگر جشن‌ها و جشنواره‌هایی که در سراسر کشور برگزار می‌شود متفاوت‌تر خواهد بود و چکیده نظرسنجی از سینماگرانی که عضو خانواده سینما هستند و افراد خاص می‌تواند قابل توجه‌تر باشد. در چنین شرایطی ذائقه عمومی جامعه نسبت به سینما مشخص می‌شود و سینما می‌تواند در مسیر درست‌تری حرکت کند.»


منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم در بین حضار این نشست حضور داشت در مورد پخش آنلاین جشن در فضای مجازی گفت: «عصر امروز نشستی با شبکه فیلم نت داشتیم که قرار شد این جشن با فاصله زمانی کوتاهی از طریق شبکه VOD برای مخاطبان نمایش داده شود و در حقیقت VOD با جشن خانه سینما آغاز به کار خواهد کرد.»


در ادامه تبریزی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا در خصوص طراحی پوستر این دوره از جشن بیان کرد: «درباره طراحی پوستر با تعدادی از هنرمندان برجسته این حوزه صحبت کرده‌ایم و امیداریم طراحی به نحو مناسبی صورت بگیرد، اما پیشنهاد شما برای فراخوان به صورت عمومی و انتخاب طرح برتر هم فکر خوبی است و با توجه به شکل‌گیری دبیرخانه دائمی می توانیم برای جشن سال آینده در طول سال درباره طراحی پوستر نیز فراخوان عمومی صادر کنیم و بی شک پوستر مناسب‌تری خواهیم داشت.»


وی درباره حضور میهمانان و مردم عادی در این جشن نیز توضیح داد: «حق تقدم برای شرکت در این جشن با صنوف است و اگر جایی بماند از مردم نیز برای حضور در این جشن دعوت می‌کنیم. کارت‌های دعوت به اعضای صنوف داده می‌شود و آنها یا با عضای خانواده خود در جشن حضور می‌یابند و یا کارت‌ها را به دوستان و بستگان خود می‌دهند بنابراین حضور مردم عادی در جشن چیز عجیبی نیست.»


دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران درباره مشکلات و اعتراضاتی که پیش از این صنوف مختلف درباره آیین‌نامه داشتند، بیان کرد: «اعتراضات و مخالفت‌ها نشان می‌دهد که ما جشن سرزنده‌ای داریم، به هر حال بحث‌هایی که به وجود آمد شرایطی را فراهم کرد تا اتفاقات بهتری در تبیین آیین‌نامه رخ دهد. از نظر من وجود مخالفت‌های مختلف بسیار خوب است و ما می‌توانیم مشکلات را به راحتی برطرف کنیم.»



سینما باید زنده بماند و بتواند اعضای خود را سرپرستی کند


وی در مورد اینکه بسیاری از صنوف دچار مشکلات مالی زیادی هستند اظهار کرد: «اگر سینما خود را زنده نگه ندارد مشکلات بیشتر می‌شود، سینما باید به حیات خود ادامه دهد و زنده بماند و بتواند اعضای خود را سرپرستی کند. حرکت به سمت رفع بیکاری و مشکلات مالی در سینما زمانی برطرف می‌شود که بتوانیم سینما را به جامعه نشان دهیم. جشن خانه سینما و هر جشن دیگری که در کشور برای سینما برگزار می‌شود به ارتقاء سینما کمک می‌کند و باعث رشد و پیشرفت آن می‌شود. ما باید توجه و همکاری ارگان‌های مختلف و مردم را جلب کنیم و نباید فراموش کنیم که سینما علاوه بر تولید خوب، نیازمند ویترین خوب است.»


وی ادامه داد: «برگزاری چنین جشنی در سینما ایجاد رقابت می‌کند و اگر رقابت نداشته باشیم دچار کاستی و تنبلی می‌شویم هر چقدر سینما پرمخاطب‌تر باشد کمک به همکاران برای رفع مشکلات مالی و بی‌کاری بهتر انجام می‌شود.»


تبریزی در مورد تفکیک جایزه صدابرداری و طراحی صدا توضیح داد: «در این زمینه طرح‌های بسیاری ارائه شد تا جایزه بخش صدا به دو جایزه طراحی صدا و صدابرداری تفکیک شود به هر حال این دو تخصص‌های جداگانه‌ای هستند و باید به آن توجه کرد. البته این را هم باید مورد توجه قرار دهیم که این جایزه در تمام دنیا تفکیک نمی‌شود اما معتقدم سینمای ایران نسبت به دیگر سینماها بسیار متفاوت است و صدابرداری و صداگذاری آن نیز کاملا متفاوت است. به همین دلیل بعد از بحث‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که جایزه بخش صدا به دو جایزه طراحی صدا و صدابرداری تقسیم شود که ممکن است هر کدام از این جوایز به یک فیلم جداگانه داده شود.»


در ادامه میرباقری در مورد برگزاری جشن‌های مختلف سینمای ایران گفت: «دبیرخانه هیجدهمین جشن سینمای ایران طبق روال گذشته ۵ جشن برگزار می‌کند که شامل جشن بزرگ، آئین بزرگداشت‌ها، جشن انیمیشن، جشن فیلم کوتاه و جشن فیلم مستند است، اما با توجه به اینکه در طی یک سال گذشته تولیدات انیمیشن در کشور بسیار اندک بوده، ممکن است در زمینه برگزار شدن یا نشدن این جشن تصمیم جدیدی گرفته شود.»


وی در مورد حضور فیلم «قندون جهیزیه» در داوری این دوره از جشن خانه سینما تاکید کرد: «کارگردان این فیلم فرم شرکت در جشن را پر کرده و «قندون جهیزیه» حتما در جشن شرکت می‌کند و من قول می‌دهم که در بهترین زمان برای داوران به نمایش گذاشته شود.»


کمال تبریزی نیز در پاسخ به این پرسش که آیا تمهیدات لازم برای مخفی ماندن نتیجه داوری‌ها انجام شده است یا خیر، گفت: «برای مخفی ماندن نتیجه داوری نیازمند آن هستیم تا تعدادی اعضای شورای صیانت از آرا کم شود به همین دلیل در آیین‌نامه این دوره از جشن اعضای شورای صیانت به مدیرعامل، دبیر جشن و منتخب نمایندگان داوران محدود شده است. تنها این سه نفر از نتیجه آرا باخبر هستند و مسلما با تعداد کم، اسامی برگزیدگان به بیرون درز نمی‌کند.»


وی تاکید کرد: «شرایطی را فراهم می‌کنیم که شمارش آرا توسط شورای صیانت صورت گیرد و امیدواریم با چنین شرایطی آرا لو نرود و اسامی در شب جشن سینمای ایران برای همه تازگی داشته باشد.»


گزارش از مریم قربانی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته