دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سارا فیروزیان*

بهبود رفتار مردم، کارویژه خبرنگاران

تحقیقات وسیعی به منظور ارزیابی اثرات خبر در رسانه‎های جمعی بر عرصه‎های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در جامعه انجام شده است که در همه این پژوهش‎ها از این بخش در رسانه‎های جمعی به عنوان ابزاری زمینه‎ساز نگرش‎های اجتماعی و کنترل اجتماعی نام می‎برند.
کد خبر : 107916

بدون شک جامعه رو به رشد و توسعه نیازمند نظم و پیش‎بینی پذیری است و این امر مستلزم عملکرد قابل قبول افراد جامعه به لحاظ اجتماعی است که مغایر بودن این عملکرد منجر به مجازات خواهد بود و این فرایند منجر به پدید آمدن کنترل اجتماعی می‎شود. در این حوزه رسانه‎های جمعی به عنوان یک منبع اصلی اطلاعات نقش ارزنده و بسزایی در پذیرش سازگاری و اطاعت ایفا می‎کنند، رسانه در ترویج الگوهای صحیح رفتاری و انتقاد از رفتارهای ضد اجتماعی و ضد اخلاقی در حوزه کنترل اجتماعی بسیار حائز اهمیت و اثربخش است.


نکته مهمی که باید اصحاب قلم و قشر فعال در رسانه مد نظر داشته باشند این است که ترویج ارزش‎های اجتماعی و جایگزین کردن ارزش‎های ضد اجتماعی ارتباط مستقیم با قلم اصحاب رسانه دارد.


روابط عمومی به عنوان بخش مهمی از جامعه است که وظیفه‎ اطلاع‎رسانی و تبادل اطلاعات میان ملت، دولت و بخش خصوصی را بر عهده دارد و برای موفقیت در انجام وظایف باید ارکانی چون امنیت عاطفی، منزلت و جنس مخاطب، اعتماد و رضایت‎مندی متقابل مدنظر قرار گیرد.


خبرنگاران و اصحاب قلم در روابط عمومی باید بتوانند چگونه فکر کردن، برنامه‎ریزی کردن، عمل کردن و تصویرسازی را در جامعهی هدف تبیین کنند و با ارائه محتوای پرحجم به رقابت بپردازند.


از مهمترین وظایف خبرنگاران در روابط عمومی می‎‏توان به دادن اطلاعات به مردم و انجام تلاش‎های ترغیبی برای تغییر گرایش‎ها و رفتار مردم و همت برای همراه کردن نگاه‎ها و اقدامات و ترغیب برای مشارکت یک موسسه با جامعه هدف عنوان کرد که در نوع خود وظیفه‎ای سنگین و بسیار مهم است.

روابط عمومی در سازمان با در نظر گرفتن جایگاه رسانه‎های جمعی و این موضوع که رسانه‎ها و ارتباطات جمعی عامل اصلی و مهم تحرک جوامع و دلیل توسعه هستند، می‎تواند با بهره‌گیری از رسانه‎ها و استفاده بهینه از فرصت اطلاع‎رسانی، نقش حیاتی در تحول درک افراد، شناخت و آگاهی، مشارکت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... جامعه نسبت به سازمان ایفا کند.


بخش خبر و اطلاع‎رسانی در روابط عمومی برای دست‎یابی به هدف باید از اطلاع‎یابی و آگاهی مستمر و به‎روز بهره‎مند باشد، یک خبرنگار و صاحب قلم باید با تماس‎های میان فردی، استفاده از نظر و مشاوره متخصصان و تجربیات آنان در تثبیت نقش اساسی خود موفق عمل کند.


یک خبرنگار موفق، پیش‎رو و خواهان توسعه جامعه باید منزلت اجتماعی و تخصص لازم را دارا و بر ساختار اجتماعی و بازخورد نوشتار خود واقف باشد، خبرنگار در روابط عمومی باید قدرت تحقیق و تجزیه و تحلیل، سیاست‎گزاری، برنامه‎ریزی، ارتباطات و توجه به بازخورد ارسالی از عموم مردم را داشته باشد.


روابط عمومی در سه بخش مشخص اطلاع‎رسانی، تبلیغات و افکارسنجی عمل می‎کند که هر سه بخش نیازمند بانک اطلاعاتی کامل و جامع است، خبرنگار در روابط عمومی یک سازمان برای اطلاع‎رسانی و تحول افکار جامعه و دست‎یابی به هدف، نیازمند شناخت شاخص‎های اجتماعی و عرصه‎های مختلف جامعه است.


خبرنگاران در روابط عمومی سازمان‎های دولتی و خصوصی به عنوان مشاورانی برای مدیران ارشد و کارفرمایان بوده و به عنوان متخصص‎هایی که پیام‎های مورد نیاز جامعه و سازمان را تولید و آنها را از طریق کانال‎های رسانه‎ای مختلف منتشر می‎کنند، نقش سازنده‎ای در توسعه و معرفی شفاف سازمان بر عهده دارند.


در عصر حاضر با حضور در دهکده جهانی و با سرعت تبادل اطلاعات در دنیا نقش روابط عمومی در ارتقای آگاهی ادارات دولتی و بخش خصوصی و جامعه از طریق فناوری‎های نوین مثل سایت‎های خبری اینترنتی و شبکه‎های مجازی بیش از پیش به منصه ظهور گذاشته می‎شود.


از مهمترین وظایف خبرنگاران در روابط عمومی می‎‏توان به دادن اطلاعات به مردم و انجام تلاش‎های ترغیبی برای تغییر گرایش‎ها و رفتار مردم و همت برای همراه کردن نگاه‎ها و اقدامات و ترغیب برای مشارکت یک موسسه با جامعه هدف عنوان کرد که در نوع خود وظیفه‎ای سنگین و بسیار مهم است.


* مسئول خبر دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته