دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کمپین اینستاگرامی «آینه‌شمعدون» را بیشتر بشناسیم/ جمع آوری ٤٠٠‌ میلیون تومان پول برای جهیزیه‌

این روزها، دیدن پوسترهای رنگارنگی که رویش بزرگ نوشته شده «جهیزیه‌اش با من»، خیلی از کاربران اینستاگرام را به وجد آورده است. «قابلمه‌اش با من»، «کاسه و بشقابش با من»، «آغاز‌کننده یک زندگی باشید» و پوسترهایی با عکس‌های مردم که در این کار خیر شریک شده‌اند در کمتر از ٣روز رکوردی را که برای یک ماه پیش‌بینی شده بود، شکست.
کد خبر : 107507

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شهروند، کمپین «آینه‌شمعدون» خیلی زود شگفتی‌ساز شد و داوطلبان اینستاگرامی، فضای مجازی را قبضه کردند. هفته گذشته پوسترهای مهربانی در قاب نگاه کاربران اینستاگرام ‌نشست و همین هم شد که طی ٢ روز ٤٠‌هزار نفر بدون پرداخت یک ریال پول از جیب‌شان هم عکس‌شان را در این کمپین ثبت کردند و هم ٤٠٠‌میلیون تومان جهاز را برای ٤٠٠نوعروس تهیه کردند. یعنی برای سهیم‌شدن در تأمین جهیزیه نوعروسان تنها کافی است در تلگرام به یک روبات پیغام دهید و بعد نام و تصویر خودتان را ارسال و پوستر اختصاصی دریافت کنید؛ تا به‌ازای هر عکس مبلغ ١٠هزار تومان به طرح آینه‌شمعدون کمک کنید. قطعا تا این‌جای ماجرا فکر می‌کنید این هم یکی از همان کمپین‌هایی است که در فضای مجازی به راه می‌افتد و هیچ تضمینی برای صحت فعالیت‌هایش نیست. برایتان سوال پیش می‌آید که وقتی مردم پولی پرداخت نمی‌کنند چطور ٤٠٠‌میلیون تومان پول جمع شده؛ اصلا چطور می‌شود به این طرح اطمینان کرد.


باید اعتراف کنم که من هم وقتی در پیج اینستاگرامم با تبادل پوسترهای این کمپین روبه‌رو شدم، موضوع برایم مبهم بود. مردم و هنرمندان از طرحی حمایت می‌کنند که فقط یک صفحه دارد با ٤‌هزار فالور، بعد چطور ٤٠‌هزار نفر در این طرح شرکت کردند؟ برای فهمیدن این موضوع ابتدا برای ادمین صفحه کمپین «آینه‌شمعدون» پیام گذاشتم و چند دقیقه بعد با «حامد احسانبخش» که ایده و مسئولیت این کمپین را در فضای مجازی برعهده گرفته، گفت‌وگو کردم که در ادامه می‌خوانید.



از کمپین «آینه‌شمعدون» که این روزها در اینستاگرام بیشتر با نام «جهیزیه‌اش با من» شناخته شده، بگویید.
خب برای توضیح این طرح در فضای مجازی باید یک پیشینه‌ای از «آینه‌شمعدون» بگویم. طبق آمارهای کمیته امداد امام‌خمینی(ره) حدود ۷۵‌هزار نوعروس بر اثر ناتوانی مالی قادر به شروع زندگی مشترک خود نیستند. درحال حاضر کمیته امداد، توانایی پاسخ به نیاز ۷۵‌هزار نوعروس را ندارد. به همین خاطر اوایل ماه رمضان امسال با حمایت ١٣سازمان دولتی و خصوصی و تعدادی از خیران، طرح آینه‌شمعدون با هدف جلب حمایت‌های نقدی مردم، برای تهیه جهیزیه نوعروسان راه‌اندازی شد. در این طرح برای هر یک از نوعروسان، یک جهیزیه کامل به ارزش ۵۰‌میلیون ریال درنظر گرفته شد که با همکاری تولیدکنندگان داخلی جهیزیه‌ای کامل شامل اقلام ضروری زندگی تهیه می‌شود. خوشبختانه با مساعدت کمیته امداد، مبلغی معادل ۲۰‌میلیون ریال برای هر نوعروس تأمین شد؛ از طرف دیگر ٢٠‌میلیون ریال از این هزینه نیز سهم خود تولیدکنندگان بود. اما تأمین ۳۰‌درصد مابقی آن (معادل ۱۰‌میلیون ریال) وابسته به مشارکت مردمی است. من در این ستاد مسئول بخش فضای مجازی هستم و تصمیم گرفتم طرحی را با تمرکز بر شبکه‌های مجازی کلید بزنیم تا از مردم برای همکاری در این کار خیر دعوت کنیم. بعد از چندین طرح و آزمون و خطا این کمپین را در اینستاگرام به راه انداختیم تا از مردم کمک بگیریم.
چرا اینستاگرام را انتخاب کردید؟
به‌نظر من این روزها فضای مجازی قابلیت این را دارد، چراکه جدا از بحث تبلیغات و کمک مالی مردم برای ما این پتانسیل را ایجاد می‌کرد از نظرات مردم حتی در قالب یک بیت شعر یا یک داستان کوتاه برای ترویج فرهنگ مهربانی استفاده کنیم. ما این متن‌ها را در کانال تلگرام منتشر می‌کنیم تا فضای ترغیب به این خدمت داوطلبانه داشته باشد. در اینستاگرام این طرح به‌عنوان ٢٠٠جهیزیه اینستاگرامی آغاز شد، دلیلش هم این بود که این روزها اینستاگرام یک شبکه پویا و فعال است. چهره‌ها، بازیگران و ورزشکاران صفحه‌های رسمی دارند و این موضوع مهمی بود، چراکه برای فعالیت یک کمپین اعتماد مردم مهم است و وقتی افراد مشهور حامی می‌شوند، در ذهن مخاطبان تأثیر بیشتری می‌گذارد. همین هم شد که این طرح متمرکز بر شبکه‌های مجازی در اینستاگرام شروع به کار کرد.
خب جناب احسانبخش؛ حالا رسیدیم به مهم‌ترین بخش گفت‌وگو که برای خیلی از مخاطبان و کسانی که برای نخستین‌بار با طرح این کمپین روبه‌رو می‌شوند، علامت سوال به‌وجود می‌آورد؛ این‌که چطور می‌شود عکست فقط روی یک پوستر چاپ شود و هیچ پولی هم نپردازی اما پول جمع‌آوری شود؟
باید صادقانه بگویم که این کار قطعا به غیر از جنبه خیر، منافع نیز دارد. به‌هرحال هزینه انتشار پوستر که به‌ازای هر نفر ١٠‌هزار تومان است و از طرف سرمایه‌گذاران این طرح خیر تأمین می‌شود، جنبه تبلیغاتی نیز برای آنها دارد. اما به‌طورکلی این طرح برای ترویج فرهنگ مهربانی شکل گرفته و به همین خاطر هر کسی می‌تواند در آن سهیم شود تا به هدف غایی که تأمین هزینه جهاز نوعروسان است، دست پیدا کنیم.
بعد از این‌که این هزینه‌ها تأمین شد، چطور این پول را به مددجویان می‌دهید؟ یعنی چگونه این افراد نیازمند را شناسایی می‌کنید؟
نخست باید این را عرض کنم که ما پول‌های جمع‌آوری‌شده را تبدیل به ٢٣ قلم کالای ضروری برای جهیزیه عروس می‌کنیم که به‌ازای هر نوعروس ٥‌میلیون تومان کالا اختصاص داده می‌شود و همان‌طور که در ابتدا گفتم ما با کمیته امداد امام خمینی(ره) و خیران در ارتباط هستیم و مددجویان از این طریق شناسایی می‌شوند.
برای این‌که مردم مطمئن باشند این پول‌ها کاملا صرف امور خیر می‌شود، برنامه‌ای دارید؟
قطعا بعد از این‌که این کمک‌های نقدی برای ٧٥‌هزار نوعروس تأمین شد؛ یک همایش بزرگ برگزار می‌کنیم و این هدایا را در این جشن به آنها اهدا خواهیم کرد.
تا الان چند نفر عضو این کمپین شده‌اند و چقدر پول از این طریق جمع‌آوری شده است؟
یک اتفاق جالب و بسیار قابل توجه که در نخستین روز شروع به کار این کمپین افتاد این بود که در ٢٤ساعت نخست ٢٠‌هزار نفر عکس‌شان را فرستادند و پوستر دریافت کردند. این یعنی به‌ازای هر نفر از آنها ١٠‌هزار تومان به این طرح کمک شد و در همان روز ٢٠٠‌میلیون تومان جمع‌آوری شد. این مسأله خیلی عجیب بود، چراکه ما در زمان طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی‌هایمان نسبت به جمع‌آوری این پول یک‌ماه زمان در نظر گرفته بودیم اما یک‌روزه این پول جمع‌آوری شد. به همین خاطر با سرمایه‌گذار صحبت کردیم و این تعداد را به ٤٠‌هزار نفر رساندیم و رقم ٤٠٠‌میلیون تومان را تمدید کردیم که این بار هم ظرف مدت یک روز ٢٠‌هزار نفر دیگر به این کمپین پیوستند و این جالب‌ترین و بهترین خبری بود که ما از نتیجه کارمان گرفتیم. این یعنی مردم ما برای کارهای خیر آماده‌اند و همه ما وظیفه داریم برای ترویج فرهنگ مهربانی و کمک به همنوعان‌مان مشارکت کنیم.
فعالیت در فضاهای مجازی مصایب و سختی‌های خودش را دارد؛ یعنی الان شاهد این هستیم که اگر موضوعی به مذاق برخی از کاربران این شبکه خوش نیاید، به اصطلاح به یک صفحه حمله می‌کنند، آیا برای شما هم این اتفاق رخ داده است؟
خوشبختانه خیر. یعنی به غیر از این‌که مردم سوال‌ها و نکته‌هایی را که برایشان ابهام دارد، مطرح کرده‌اند تا حالا در صفحه اینستاگرام‌مان با چنین مشکلی روبه‌رو نشدیم. به‌نظر من حمله به پیج بازیگران، ورزشکاران و به‌طورکلی افراد مشهور به خاطر این است که مخاطبان‌شان اقشار مختلفی هستند و آنها مدام در معرض قضاوت قرار می‌گیرند اما مخاطبان کمپین ما، مردمی هستند که داوطلب انجام یک کار خیر می‌شوند و قطعا در چنین فضایی این اتفاق‌ها یا رخ نمی‌دهد.
دلیلی که مردم به این طرح اعتماد کرده‌اند و داوطلبانه برای مشارکت در آن فعالیت می‌کنند، چیست؟
من تا جایی که بتوانم به سوالات مردم در این زمینه پاسخ می‌دهم. یعنی وقتی درباره این کمپین برایم پیغام بگذارند صادقانه برای آنها روند کار را شفاف‌سازی می‌کنم اما بخش دیگر ماجرا حمایت بازیگران و ورزشکاران از این کمپین بود. وقتی این افراد مشهور به کمپین ما پیوستند و عکس‌شان را روی پوستر کمپین انداختند و در صفحه‌هایشان منتشر کردند، کاربران زیادی از این طرح مطلع شدند. خب من فکر می‌کنم طرفداران یک چهره و شخصی مشهور با اعتماد او را الگوی خود قرار می‌دهند. همین هم شد که طی ٤٨ساعت ٤٠‌هزار نفر به این کمپین پیوستند.
در پایان اگر نکته مهمی هست، بفرمایید.
من از مردمی که احساس مسئولیت می‌کنند تا وقت‌شان را برای کمک به دیگران اختصاص دهند، تشکر می‌کنم. در زیر همه این پوسترهایی که هر کدام عکس یکی از کاربران را به تصویر می‌کشد، یک عدد قرار دارد که نشان‌دهنده این است که او چندمین نفری بوده که وارد این کمپین شده است. در این ٢ روز هر ١٠ دقیقه یک بار این عدد افزایش چشمگیری پیدا می‌کرد و این نشان می‌داد مردم به سرعت در جنب‌وجوش هستند تا در این کار خیر سهیم شوند. امیدوارم این فرهنگ باز هم به شکل‌های دیگر و حتی فضاهایی متفاوت ادامه پیدا کند تا کمک‌کردن و گرفتن دست نیازمندان به‌عنوان وظیفه اصلی یک انسان در افراد جامعه نهادینه شود.




انتهای پیام/

برچسب ها: جهیزیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته