دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نو‌ش‌آبادی: جشن حافظ ربطی به وزارت ارشاد ندارد/ برخی فکر می‌کنند کشف بزرگی کرده‌اند!

نشست پرسش و پاسخ حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد صبح امروز در مجموعه برج آزادی برگزار شد.
کد خبر : 106532

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، در ابتدای نشست پرسش و پاسخ سخنگوی وزارت ارشاد، صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی عنوان کرد:‌ بنیاد فرهنگی – هنری رودکی از سال 82 براساس مصوبه مجلس تأسیس و اساسنامه آن یک سال بعد به تصویب هیات وزیران رسید که شامل تالار وحدت و برج آزادی است. برای این بنیاد 12 عنوان ماموریت ویژه در نظر گرفته شده که از جمله می‌توان به تولید آثار فاخر و کمک به رشد و بالندگی فرهنگ و هنر در همه زمینه‌ها اشاره کرد.


وی افزود: مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی ظرفیت‌هایی دارد که می‌توانیم با کمک اصحاب رسانه بیشتر و بهتر اطلاع‌رسانی کنیم و مردم از آن بهره‌ ببرند.


حسین‌ نو‌ش‌آبادی در ادامه ضمن تشکر از مدیریت مجموعه آزادی بیان کرد: همان‌طور که آقای صفی‌پور اشاره کرد، برج آزادی یادمان کشور است و قریب به 50 سال از ساخت و بهره‌برداری آن می‌گذرد و همچنان به عنوان یک نماد ملی و بین‌المللی جلوه می‌کند. بسیاری از مردم جهان ایران را به برج آزادی می‌شناسند، به عنوان سمبلی از ایران که ترکیب سنت و مدرنیسم است.


وی افزود: این برج در یک مقطعی از تاریخ کشورمان طراحی شد، در سال 45 و طرح آن به مسابقه گذاشته شد در نهایت طرح مهندس جوانی به نام حسین امانت که 24 سال سن داشت انتخاب شد و این برج که در آن زمان برج شهیاد نام گرفت ساخته شد. معماری این برج تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است در محوطه زیر برج تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه وجود دارد که در زمان خودش با دقت نظر ویژه‌ای ساخته شده است.


وی ادامه داد: طراح این برج دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده است، ساخت برج آزادی 11 آبان 1348 آغاز شد و در 24 دی ماه 1350 به بهره‌برداری رسید و جالب اینکه منشور حقوق بشر کوروش برای اولین بار در این مکان پرده‌برداری شد.


نوش‌آبادی بیان کرد: بر پایه نظر سنجی‌هایی که انجام گرفته اکثر مردم کشورمان برج آزادی را نماد شهر تهران می‌دانند. در این بنا قوس اصلی وسط برج نمادی از طاق کسری مربوط به دوره ساسانی است و قوس بالا که یک قوس شکسته است به دوران ورود اسلام به ایران مربوط می‌شود. همچنین نقوشی که در میدان می‌بینید از طرح داخلی مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان ایده گرفته شده است.


سخنگوی وزارت ارشاد گفت: این برج به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده، اما متاسفانه حریم آن کاملا مشخص و مصوب نشده و گاهی می‌بینیم تعرضی در اطراف میدان صورت می‌گیرد که باید فکری برای این مساله شود.


وی افزود: به هر حال این نماد بزرگ ایرانی و اسلامی باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد اما نیازمند بودجه‌ای مناسب است تا بتوانیم از این سمبل تهران صیانت کنیم.


سعی کردیم ولنگاری فرهنگی به حداقل برسد


در ادامه نوش‌آبادی در مورد وضعیت تئاتر بیان کرد: سال قبل را وزارت ارشاد سال تئاتر نامید و شاهد توسعه کمی و کیفی در حوزه تئاتر در سراسر کشور بودیم. از نظر سخت‌افزاری توسعه اماکن مربوط به تئاتر را داشتیم و همه شهرستان‌ها تلاش کردند از تمامی امکانات موجود استفاده کنند و سالن‌های نمایش را افزایش دهند. از لحاظ کیفی نیز توجه بیشتری به محتوا و نظارت جدی‌تری صورت گرفت.


وی افزود: پس از ابراز نگرانی مقام معظم رهبری سعی کردیم تا ولنگاری فرهنگی به حداقل برسد یا از بین برود. در همین راستا کمتر مشاهده می‌کنیم که رفتاری در یک سالن نمایش خلاف عرف باشد.


وی تصریح کرد: اینکه بگویند معمولا نمایش‌های ما غیراخلاقی است قبول ندارم. ممکن است در برخی موارد مسائلی مشاهده شود که به آنها هم تذکر داده شده و اصلاح می‌شود. زحمات کسانی را که برای فرهنگ و هنر تلاش می‌کنند، زیر سوال نمی‌بریم و در عین حال تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا خاطر بزرگان نظام هم مخدوش نشود.


ناشران ممیزی را قبول نکردند


سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی در رابطه با ممیزی کتاب‌ها توسط ناشرین در دولت یازدهم گفت: در مساله ممیزی کتاب که از ابتدای دولت یازدهم مطرح شد، پیشنهادی وجود داشت که آیا امکان سپردن نظارت و ممیزی کتاب به ناشرین وجود دارد یا نه، اما متاسفانه یا خوشبختانه بسیاری از ناشرین این کار را قبول نکردند. این پیشنهاد مورد پذیرش و استقبال ناشرین قرار نگرفت و تا الان هم هیچ ناشر غیردولتی این مسئولیت را قبول نکرده است. آنچه الان در حد یک طرح مطرح است، این است که ما ناشرین دولتی را تشویق کنیم ممیزی برخی از کتاب‌ها را با حفظ اصول و ضوابط انجام دهد.


وی افزود: ناشرانی که این مسئولیت را می‌پذیرند باید هیات علمی داشته باشند که به تایید وزارت ارشاد برسند. همچنین محدودیت برای عناوین قائل شدیم و علاوه بر آن هیات علمی آنها باید متخصص باشد و به وزارت ارشاد معرفی کند و مورد تایید قرار گیرد. این ممیزی در حوزه‌هایی به غیر از دین و اخلاق و کودکان و... انجام می‌شود، یعنی در حقیقت فقط شامل کتب آموزشی است.


دخالتی در تصمیمات شورای صنفی نمایش نداریم


نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که در تصمیمات شورای صنفی نمایش دخالت نشود، گفت: اصولا شوراهای صنفی، شوراهای غیردولتی هستند و ما دخالتی در کار آنها نداریم فقط بسترسازی می‌کنیم که این شوراها شکل بگیرد. سعی خواهیم کرد در مساله اکران هم از دخالت سایر نهادها جلوگیری شود، اما به هرحال ممکن است جریانات یا افرادی اعمال نظر داشته باشند.


جشن حافظ ربطی به وزارت ارشاد ندارد


سخنگوی وزارت ارشاد در مورد فراخواندن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی مجلس در خصوص جشن حافظ بیان کرد: به نظرم این موضوع خیلی بزرگنمایی شد، یک نشریه سینمایی جشنی را به صورت خصوصی برگزار می‌کند که ربطی به وزارت ارشاد ندارد و بنا به سلیقه خودشان برگزیدگانی را انتخاب می‌کنند. این جشن 16 دوره است که برگزار شده و ما مستقیما در برگزاری آن دخالتی نداشتیم. در حقیقت یک جشن خصوصی توسط تعدادی هنرمند مطبوعاتی در بخش سینما است.


وی ادامه داد: صحنه‌هایی که در یک نشریه منتشر شده چیز متداولی است، صحنه‌هایی است که در جامعه وجود دارد ولی برخی افراد فکر می‌کنند اگر این صحنه‌ها را در کنسرت‌ها و مراسم مختلف شکار کنند، کشف بزرگی کردند و می‌خواهند وزارت ارشاد را زیر سوال ببرند. قطعا ما نمی‌خواهیم چیزی را تایید کنیم یا مهر صحت بر آن بگذاریم و معتقدیم باید فکر اساسی برای این دغدغه‌ها شود. اما آن نشریه این مساله را بیش از حد بزرگ کرده و به بهانه نقد دلسوزانه از عبارت‌های تند و سخیف و ناهنجار و غیرمتعارفی استفاده کرده است، به گونه‌ای که حتی هنرمندان متعهد ما که وجه دینی دارند نیز ابراز ناراحتی کرده و برخی از آنها نظرشان را نیز منعکس کرده‌اند.


وی تصریح کرد: در چنین شرایطی فردی در یک نهادی اظهارنظر می‌کند که به این دلیل بالاترین مقام این عرصه را استیضاح می‌کنیم یا باید پاسخگو باشد، در حالی که این اتفاق در سطحی نیست که وزیر بخواهد پاسخگوی آن باشد.


وی ادامه داد: گاهی عده‌ای مترصد این هستند که در یک محفلی از یک آقا یا خانمی رفتاری مغایر شئونات ببینند و آن را بزرگنمایی کنند.


وی افزود: به هرحال این نشریه صبح امروز لغو امتیاز شد و در این مورد لازم است قوه‌قضائیه هم پاسخگو باشد.


سخنگوی وزارت ارشاد در مورد تخریب اماکن تاریخی در تهران بیان کرد: نظارت بر ابنیه‌ تاریخی در حوزه وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و ما دخالتی در آن نداریم، اگر نیاز به همکاری ما باشد همکاری می‌کنیم ولی حفظ و نظارت این نهادها به عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.


وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم‌گیری وزارت ارشاد و ناجا در کنسرت‌های موسیقی بیان کرد: عده‌ای خواستند این مساله را نقطه تقابل قرار دهند و با انعکاس گزارش‌های تحریف‌شده سعی در ایجاد مشکل داشتند. برگزاری مجالس فرهنگی و هنری به شکل عمومی بدون همکاری و نظارت نهادهای امنیتی و نظارتی و ترافیکی مقدور نیست. هیچ کس هم منکر نقش نیروی انتظامی در ایجاد امنیت نیست.


وی افزود: دولت براساس اصل تصریح‌شده قانون اساسی می‌تواند آیین‌نامه‌هایی را برای اجرای قوانین بنویسد که از جمله بحث اداره اماکن عمومی است. دولت ماده قانونی را با تشریفات قانونی اصلاح کرده و عده‌ای اعتراض کردند که دولت چنین حقی نداشته است. در حالی‌که روال قانونی این امر به این صورت است که مصوبات دولت براساس قانون اساسی پس از تصویب ابلاغ می‌شود و یک نسخه از آن برای ریاست مجلس ارسال می‌شود، که چنانچه رئیس مجلس مخالف آن باشد و اشکالی در آن وارد بداند، شخصا باید با رئیس دولت مکاتبه کند و دلایل مخالفت خود را در دایره انطباق با قانون مطرح کند و با ذکر ادله قانونی برای بازنگری ارجاع دهد.


سخنگوی وزارت ارشاد در مورد مرمت برج آزادی اظهار کرد: براساس تصمیماتی که از قبل گرفته شده حفظ و صیانت از برج، تالار و موزه به عهده وزارت ارشاد و محوطه و میدان آزادی برعهده شهرداری است. از آنجا که به تنهایی نمی‌شود از پس هزینه‌های این امر برآمد، ما از شهرداری دعوت به همکاری کردیم تا کمک کند که بودجه ترمیم برج تامین شود. وزیر ارشاد نیز هفته آینده از برج بازدید خواهد کرد.


در این بخش از جلسه صفی‌پور اظهار کرد: شورای شهر تهران 14 میلیارد تومان برای بازسازی و ترمیم بخش بیرونی اختصاص داده است. علاوه بر بخش بیرونی، بخش داخلی نیز نیاز به مرمت و بازسازی دارد که 16 میلیارد تومان هزینه این مرمت برآورد شده است.


نوش‌آبادی در ادامه در مورد توسعه فرهنگی در شهرستان‌ها بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که وزیر ارشاد از ابتدا در راس امور قرار داده، عدالت فرهنگی است. هرگاه به نتیجه رسیدیم که در شهری امکانات فرهنگی به گونه‌ای است که این عدالت حاکم نشده، اقدامات لازم در این امر صورت گرفته است. در هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم مسئولان ارشاد به استان‌ها سفر نکردند، ما این مسیر را ادامه خواهیم داد و برای توسعه فرهنگی در سراسر کشور می‌کوشیم.


سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به خبرنگار آنا در خصوص دلیل تشییع و تدفین اصغر بیچاره در سکوت خبری بیان کرد: این امر با نظر مستقیم خانواده متوفی در یک فضای محدود و در اجتماعی محدود برگزار شد. ما هرگونه مساعدت و همکاری که لازم بود انجام دادیم اما خانواده این هنرمند تمایل داشتند مراسم عمومی برگزار نکنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته