دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چرا روحانی آزمون استخدامی را به تعویق انداخت؟

حسابداری، اپراتوری و مهندسی‌، شغل‌های مردانه دستگاه‌های اجرایی

حسن روحانی دیروز دستور به تعویق افتادن آزمونی را صادر کرد که بنا بود استخدام 12 دستگاه اجرایی و 65 دانشگاه علوم پزشکی با نتایج آن انجام شود. آزمونی که در آن زنان محدودیت‌های بیشتری نسبت به زنان داشتند.
کد خبر : 106443

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نظر دستگاه‌های اجرایی، مسئول خدمات مالی، مهندسی سخت‌افزار، فوریت‌های پزشکی، کارشناس حقوقی، و ساختمان، مهندس برق، حسابداری، کارشناس شبکه، اپراتوری تلفن اورژانس، کارشناسی امور دینی و امور فرهنگی، مددکاری اجتماعی و مهندسی تاسیسات، امور دفتری، تقریر نویسی، شغل‌هایی مردانه است و از آن‌جا که نظر رئیس‌جمهور غیر از این بود آزمون استخدامی دانشگاه‌های علوم پزشکی و 12 دستگاه دیگر کشور حالا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


حسن روحانی دیروز دستور دارد آزمون استخدامی تا زمان اطمینان از تامین حقوق زنان در فرصت‌های شغلی به تعویق بیفتد و سهمیه‌‌های جنسیتی در جهت رعایت عدالت اصلاح شود. نظر رئیس‌جمهور مربوط به آخرین آزمون استخدامی است که در آن 30درصد عنوان‌های شغلی تنها مختص به مردان است و شغل‌های مختص زنان در آن‌ها تنها مامایی و کارشناسی بهداشت محیط است.


سازمان تبلیغات اسلامی، یکی از دستگاه‌هایی که قصد دارد نیروی انسانی مورد نیاز خود را از طریق آخرین آزمون استخدامی تامین و برای عنوان‌های کارشناسی امور دینی و کارشناس امور فرهنگی 43 مرد را برای استان‌های مختلف استخدام کند. متقاضیان این مشاغل بنابه اعلام این سازمان الزاما باید ملبس به لباس روحانیت باشند.


سازمان تعزیرات حکومتی هم برای کارشناس حقوقی در شهرهای مختلف قصد دارد تنها از مردان استفاده کند. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اما برای 4 شغل اعلام شده خود، حسابرس، کارشناس حقوقی، کارشناس امور فنی صنایع و کارشناس مطالعات اقتصادی تنها در شغل آخر زنان را به کار خواهد گرفت. سازمان امور مالیاتی برعکس دستگاه‌های دیگر در اغلب شغل‌های خود زنان و مردان را می‌پذیرد اما به نظر می‌رسد حتی ستاد مرکزی این سازمان هم به زنان اعتماد ندارد. این ستاد برای مهندسی برق، کارشناسی سخت‌افزار، کارشناسی شبکه، برنامه‌نویسی سیستم و مهندسی مکانیک فقط مردان را استخدام می‌کند.


وضعیت استخدام زنان در سازمان دامپزشکی هم مطلوب نیست اما به نظر می‌رسد با توجه به این که زنان رغبتی به تحصیل در این رشته نداشته‌اند این شکل استخدام اجتناب‌ناپذیر باشد. هرچند در برخی شهرهای متقاضی نیروی انسانی حتی به عنوان دامپزشک و کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی هم زنان پذیرفته می‌شوند و این مساله نشان می‌دهد که می‌شد در شهرهای دیگر هم محدودیتی برای پذیرش آنان در نظر نگرفت. محدودیت استخدام زنان در این سازمان بنابه استان حل استخدام متفاوت است. آذربایجان غربی، اردبیل، فارس، ایلام، سمنان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و مرکزی، استان‌هایی هستند که محدودیت بیشتری برای زنان در نظر گرفته‌اند.


سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، یکی از دستگاه‌های متقاضی نیروی انسانی، در مشاغلی مانند کاردان اقدامات تامینی و تربیتی بنا به نیاز محل خدمت تقاضای استخدام زنان و مردان را اعلام کرده است. محدودیت استخدام زنان در این سازمان اما به شغل‌هایی مثل کارگزینی، کارشناسی امور دارویی، روانشناس، حسابدار، مسئول خدمات مالی، مهندسی برق، پزشکی عمومی، کارشناسی امور فرهنگی، کارشناسی حقوقی، مهندسی‌های برق و ساختمان و حتی کارشناسی بهداشت محیط هم گسترش یافته است.


سازمان قضایی نیروهای مسلح هم جز در یک شغل، حسابداری در تهران، قصد استخدام زنان را ندارد. محدویت استخدام در وزارت امور اقتصادی و دارایی، در 3 عنوان شغلی از 5 عنوان اعلام شده و مربوط به شهر سنندج است. حسابداری، حسابرسی و تحلیل‌گری سیستم این سه عنوان شغلی هستند که زنان حداقل در تحصیل در آن‌ها محدودیتی ندارند.


وزارت دادگستری در کارشناسی امور اداری و روابط عمومی تنها از مردان استفاده می‌کند. محدودیت‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش هم مربوط به نوع مدرسه، هنرستان یا دبیرستان نیازمند نیروی انسانی است.


غیرمنتظره‌ترین محدودیت‌ها اما در دانشگاه‌های علوم پزشکی است. 65 دانشگاه علوم پزشکی نیروی انسانی مورد نیاز خود را از طریق آزمون استخدام می‌کنند. مشاغلی مثل کارگزینی، کارشناسی سخت‌افزار، کاردانی و کارشناسی فوریت‌های پزشکی (اورژانس)، کارشناسی حقوق و کارشناسی راه و ساختمان،‌ خدمات مالی، مهندسی برق، کارشناسی شبکه، حسابداری و حتی اپراتوری تلفن اورژانس در این دانشگاه‌ها مشاغلی مردانه محسوب می‌شوند.


آزمون استخدامی این دستگاه‌ها تا دیروز قرار بود با همه محدودیت‌ها 19شهریور برگزار شود و حالا با دستور روحانی امکان عقب افتادن آن وجود دارد. باید دید محدودیت‌ها در کدام شغل‌های اعلام شده کاهش خواهد یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته