«سالی که گذشت» در گفتوگوهای نوروزی آنا با فعالان سیاسی
گروه سیاسی: سالی که گذشت پر از بیمها و امیدهای سیاسی بود. هر یک از ارکان سیاسی کشور سال 93 اتفاقات گوناگونی را از سرگذرانیدند. صحن علنی مجلس استیضاحها و نطقهای جنجالی را تجربه کرد. دولت در گیر و دار مذاکرات هستهای و مشکلات و مسائل داخلی و خارجی زیر فشار تبلیغات و دلواپسیهای متعدد کار کرد. از طرفی گروهها و احزاب سیاسی دوباره جان گرفتند و با جلسات پیاپی حضور خود را اعلام کردند. این در حالی بود که همگان چشم انتظار سال جدید بودند و به گفته بسیاری از فعالان سیاسی، محور بسیاری از اقدامات آمادگی برای سال 94 بوده است.
حالا سال جدید آغاز شده و هر یک از سیاستمداران و فعالان عرصه سیاست، تحلیل خاصی از سال 93 دارند و پیش بینیهایی از سال جدید ارائه میدهند. در این رابطه گروه سیاسی خبرگزاری آنا در ایام نوروز، با جمعی از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس، گفتوگوهایی انجام داده است که در ادامه میخوانید.
درویشپور: کمیسیون آموزش بیشترین نقش را در استیضاح فرجی دانا داشت/ احتمال بازگشایی سفارت انگلیس در سال 94
عضو گروه دوستی ایران و انگلیس، با اشاره به سفر این گروه به انگلیس در سال 93، گفت: در سفر به لندن با مقامات انگلیس دیدار و گفتوگوهایی داشتیم که انتظار میرود سفارتخانههای تهران و لندن در سال 94 فعالیتهای خود را از سر گیرند.
حجتالله درویشپور در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره «عملکرد مجلس شورای اسلامی در سالی که گذشت»، گفت: مجلس در سال گذشته تلاش خود را در زمینه قانونگذاری انجام داد؛ به خصوص در بحث بودجه 94 تلاش شد تا با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت، تعادل در درآمدها و هزینهها ایحاد شود.
وی تأکید کرد: هیئت رئیسه و نمایندگان سعی می کنند طرحها و لوایحی که به مجلس میآید را به بهترین شکل ممکن به تصویب برسانند. همچنین در کمیسیونهای مجلس نیز موارد به صورت کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به عملکرد کمیسیون متبوعش و با انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان مجلس در استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم به عنوان یکی از اتفاقات تلخ سال 93، تصریح کرد: در مورد استیضاحی که انجام شد ما گله داشتیم و مخالف آنچه انجام شد بودیم، اما متأسفانه کمیسیون آموزش و تحقیقات بیشترین نقش را در استیضاح و جابهجایی در این وزارتخانه داشت.
این نماینده مجلس همچنین درباره پرداختن مجلس به دو وظیفه قانونگذاری و نظارت، بیان کرد: مجلس نهم بیشترین وقت خود را روی مسئله قانونگذاری گذاست، البته نظارت بر عملکرد دولت و دستگاهها نیز رسیدگی شد؛ اما آنطور که باید به وظیفه نظارتی مجلس پرداخته نشد.
درویشپور درباره انتظار از مجلس در سال 94، گفت: انتظار داریم مجلس در سال باقی مانده از دوره نهم توجه بیشتری به مناطق محروم داشته باشد. مشکلی که در بودجه سالهای قبل وجود داشت این بود که اعتبارات عمرانی بیشتر به مناطق توسعه یافته کشور اختصاص مییافت که انتظار است با توجه به تصویب لایحه بودجه و قانونی شدن آن، در سال 94 بیشتر به توسعه مناطق محروم کشور پرداخته شود.
وی ادامه داد: امیدواریم در سال 94 رویکرد تعاملی مجلس و دولت تقویت شود تا با توجه به در پیش بودن دو انتخابات مهم در سال جدید، شاهد حضور با شور و نشاط مردم در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری باشیم.
عضو گروه دوستی ایران - انگلیس، در پاسخ به این سؤال که «آیا امکان بازگشایی سفارت انگلیس در تهران در سال 94 وجود دارد؟» گفت: در اسفندماه 93، تعدادی از نمایندگان در قالب اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس سفری به این کشور داشتند که در این خصوص مباحثی مطرح شد.
درویشپور ادامه داد: در این سفر ما با رؤسای دو مجلس عوام و اعیان، وزیر امور خارجه انگلیس، رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران و تعدادی از مسئولان این کشور دیدارهایی داشتیم و زمینه بازگشایی دو سفارت در تهران و لندن فراهم شد.
نماینده ایذه در مجلس خاطرنشان کرد: در این خصوص مشکلاتی جزئی وجود دارد و مقرر شد که کاردارهای دو کشور جزئیات را بررسی و گزارش کنند تا مقدمه بازگشایی سفارتخانهها با همکاری وزارت خارجه انجام شود.
گزارش عملکرد تقنینی مجلس در سالی که گذشت/ بررسی 111 طرح و لایحه در سال 93
معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و تا پایان سال 93، تعداد 306 جلسه علنی برگزار کرد که در این جلسات، 555 طرح و لایحه مورد بررسی قرار گرفت.
امیدوار رضایی میرقائد در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره عملکرد دوره نهم مجلس شورای اسلامی در حوزه تقنینی تا پایان سال 93، گفت: مجلس نهم در سال 93 سومین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشت که طی آن 555 طرح و لایحه و بررسی قرار گرفتکه 111 مورد آن در سال 93 مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی افزود: از مجموع 555 طرح و لایحه، 121 مورد از آن یا در مجلس رد شده یا دولت لوایح خود را مسترد کرده است.
به گفته معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، 68 درصد از موارد بررسی در صحن علنی مجلس مربوط به طرحهای مجلس، 28 درصد لایحههای ارسالی از دولت و 4 درصد نیز به بررسی طرح شورایعالی استانها اختصاص داشت.
وی ادامه داد: از این میان، 69 مورد طرح نمایندگان در سال 93 و مجموع 374 طرح در دوره نهم مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی نمایندگان قرار گرفت.
وی درباره مجموع طرحها و لوایح مصوب شده در مجلس نهم، اظهار کرد: از مجموع 555 طرح و لایحه بررسی شده، 127 مورد به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.
معاون قوانین مجلس اضافه کرد: از مجموع 127 مصوبه مجلس، 110 مورد پس از تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون و به دولت ابلاغ شد که 34 مورد آن مربوط به سال 93 است.
رضایی درباره طرحهای و لوایح مصوب مجلس که هنوز به تأیید نرسید نرسیده نیز گفت: 12 طرح نمایندگان و یک مورد لایحه دولت در شورای نگهبان قرار دارد و دو مورد نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است که هنوز پاسخهای آنها دریافت نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع 306 جلسه علنی در طول سه سال فعالیت مجلس نهم برگزار شد.
شوهانی: دلواپسان به رغم همه تلاششان نتوانستند به ظریف کارت زرد بدهند/ جای سنگاندازی، به مردم ثابت کنیم مجلس مقابل دولت نیست
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سؤالات و طرحهای بررسی شده در سال گذشته، گفت: طرحهای اقتصادی خوبی در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت؛ اما برخی طرحها مثل آمران به معروف تنها حاشیه به دنبال داشت.
احمد شوهانی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره «عملکرد مجلس شورای اسلامی در سالی که گذشت»، اظهار کرد: مجلس در سالی که گذشت چند مصوبه مهم در حوزه اقتصاد داشت که لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و لایحه خروج از رکود و لایحه بودجه 94 از مهمترین آنها بود.
وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد مجلس در سال 93، گفت: فضای کلی مجلس در سال گذشته در راستای کمک به دولت و رفع دغدغههای مردم بود اگرچه طرح برخی سؤالات از وزرای دولت و بررسی طرحهای وقتگیر گاهی مجلس را از مسیر خود منحرف کرد؛ اما در مجموع عملکرد مجلس نهم در سومین سال فعالیت خود، مثبت بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به بررسی یک طرح جنجالی در سال 93 اشاره و تصریح کرد: به عنوان نمونه، طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که چندین نوبت وقت مجلس را به خود اختصاص داد به نظر بنده حواشی آن بیشتر از خروجی آن بود و لزومی برای مطرح شدن چنین طرحی نبود.
نماینده ایلام در مجلس ادامه داد: مجلس اگر از مسائل سیاسی فاصله بگیرد و به دور از سیاسیکاری، بُعد نظارتی خود را تقویت کند، عملکرد بهتری میتواند داشته باشد که به نفع جامعه و دولت خواهد بود.
شوهانی همچنین درباره عملکرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، گفت: کمیسیون ما میتوانست بهتر از این عمل کند، هر چند کمیسیون امنیت مجلس در جهت حمایت از دولت به ویژه حمایت از مذاکرات هستهای خوب عمل کرد.
وی به حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسات کمیسیون امنیت و صحن علنی و غیرعلنی مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: ظریف یکی از وزرایی بود که بیشترین تعداد حضور در مجلس را به خود اختصاص داد اما با این حال، وی کارت زردی از سوی نمایندگان دریافت نکرد که این به نوعی نشان از حمایت کلیت مجلس از دیپلماسی دولت و مذاکرهکنندگان هستهای دارد؛ علیرغم اینکه شاید دلواپسان روند دیگری را دنبال کردند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره اولویتهای مجلس در سال 94 نیز گفت: انتظار داریم در سال 94، مجلس و دولت با همراهی و تعامل یکدیگر در جهت رفع مشکلات مردم قدم بردارند و طرحها و لوایحی مطرح شود که بازخورد آن به نفع کشور باشد.
شوهانی تصریح کرد: امید است برخی نمایندگان که تعداد اندکی نیز هستند در زمینه مسائل خارجی سنگاندازی نکنند تا دولت و مجلس با رفع موانع بینالمللی به دغدغه جوانان و موضوع اشتغال و تولید بپردازند تا مردم بدانند که مجلس و دولت دست در دست هم دادند تا به امور مردم رسیدگی کنند نه اینکه اینگونه فکر کنند که مجلس مقابل دولت ایستاده است.
ابطحی: تلاش احزاب میانه اصلاحطلب در سال 93 را به فال نیک میگیریم/ امسال، سالی سرنوشتساز است
ابطحی گفت: جمعبندی من از مجموعه رفتار احزاب در سال 93 این است که آنها تلاش کردند خود را برای برنامههای انتخاباتی سال 94 آماده کنند.
محمدعلی ابطحی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در تحلیل «وضعیت احزاب در سالی که گذشت»، اظهار کرد: سال 93 برای احزاب، سال گرم شدن و آمادهسازی خود برای فعالیتهای انتخاباتی بود.
ابطحی افزود: متأسفانه نمیتوانیم انکار کنیم که احزاب در جامعه ما کاربرد خود را فقط در انتخابات نشان میدهند چون جامعه ما حزبی نیست و احزاب همیشه حضور واقعی ندارند و فقط در انتخاباتها حضور پیدا میکنند.
وی ادامه داد: از این رو چون سال 94 دو انتخابات مهم برگزار میشود؛ احزاب در سالی که گذشت به رغم همه مشکلات، تلاش کردند خود را آماده کنند تا از ابتدای سال 94 وارد فعالیتهای حزبی و تشکیلاتی خود شوند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به برگزاری انتخاباتهای امسال گفت: امسال از نظر برگزاری دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری سالی مهم و سرنوشتساز است.
ابطحی تأکید کرد: معمولا سال قبل از انتخاباتها سال پرتحرکی است؛ به همین خاطر در سال 93 احزاب مختلف ورود پیدا کردند.
وی اظهار داشت: البته با توجه به شرایط فعلی، جریانات و بخشهای اصلی اصلاحطلب خیلی بروز و ظهور حزبی پیدا نکردند؛ اما احزاب میانه و متوسط جریان اصلاحطلب مجموعهای از سمینارها را برگزار کردند که میتوان این فعالیتها را به فال نیک گرفت.
رحمانیان: شرایط حاکم بر مطبوعات در سال 93 قابل تحمل بود/ قانون جامع، تکلیف مطبوعات را روشن کند
مدیر مسئول روزنامه شرق گفت: ما انتظار زیادی از دولت نداریم همین که مانع کار رسانههای مستقل نباشد بهترین کمک است و خوشبختانه دولت یازدهم این امکان را فراهم کرده است.
مهدی رحمانیان در گفتوگو با خبرنگار سیاسی آنا، درباره وضعیت مطبوعات و رسانهها در دولت یازدهم و در سالی که گذشت اظهار کرد: مطبوعات همواره با قبض و بسط مواجه بودند. از آنجا که دستگاههای مختلف با مطبوعات ارتباط دارند و علاقهمند هستند که با این حوزه ارتباط داشته باشند، هیچ وقت شرایط متعادلی برای مطبوعات و رسانهها وجود نداشته است.
وی افزود: اگر دستگاهی نسبت به مطبوعات با ملاطفت و نرمی رفتار کند، دستگاه دیگر این رفتار را ندارد و آن ملاطفت را جبران میکنند. در این سالها مطبوعات با شرایط ایده آل مواجه نبودند، در دوره کنونی نیز شرایط ایدهآل نیست؛ ولی مجموعا شرایط قابل تحمل است و از این حیث باید خدا را شاکر باشیم.
مدیر مسئول روزنامه شرق تصریح کرد: مسئله اصلی این است که دولت فقط متولی اصلی رسانهها نیست یا حداقل خود را تنها متولی رسانهها نمی داند، دستگاههای دیگر نیز در این میان نقش دارند، در این شرایط نیازمند قانون جامع هستیم که تکلیف مطبوعات را روشن کند.
رحمانیان ادامه داد: البته قبلتر و مهمتر از این موضوع، نگاهی است که مسئولان از گذشته تاکنون نسبت به مطبوعات داشتند و دارند. متأسفانه رسانهها به عنوان کمک و معاون دیده نمیشوند، رسانهها به عنوان یک مزاحم نگریسته میشوند. این شرایط باید رفع شود. نبود مطبوعات و رسانهها به نفع مسئولان و کشور نیست.
وی گفت: پس از اصلاح این رویکرد باید قانون مطبوعات اصلاح شود. مطبوعات نیز باید از شرایط موجود به نحو مطلوب استفاده و از تندروی پرهیز کنند. باید فضای اعتدال بر رسانهها حاکم باشد؛ زیرا در این صورت اعتماد به رسانهها در مسئولان تقویت میشود.
مدیر مسئول روزنامه شرق در پاسخ به این سؤال که «آیا دولت توانسته است رابطه با رسانهها را تلطیف کند؟» تأکید کرد: مجموعا رفتار دولت مطلوب بوده است. ما انتظار زیادی از دولت نداریم همین که مانع کار رسانههای مستقل نباشد بهترین کمک است و خوشبختانه دولت یازدهم این امکان را فراهم کرده است.
رئوفیان: احزاب در سال 93 طعم شیرین تعامل با دولت را چشیدند/ حادثه شیراز، زنگ خطری برای انتخابات 94
رئوفیان گفت: این جای امیدواری دارد که دولت در سطوح مختلف با احزاب جلسات مشترک برگزار کرده است.
ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب ایران زمین در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره «وضعیت احزاب در سالی که گذشت»، اظهار کرد: احزاب در سالی که گذشت بعد از مدتها که در سایه قرار گرفته بودند؛ طعم شیرین تعامل با دولت را چشیدند.
رئوفیان با اشاره به تعامل دولت با احزاب و تشکلها عنوان کرد: این جای امیدواری دارد که دولت در سطوح مختلف با احزاب جلسات مشترک برگزار کرده است. مثلا در همین راستا جلساتی با رئیس جمهوری، وزیر کشور و همچنین معاونین وزیر برگزار شد. از طرفی، جلسات هماندیشی احزاب با مدیران وزارت کشور درباره تهیه پیشنویس قانون احزاب در کنار سایر جلسات نشان از توجه دولت به احزاب دارد.
وی ادامه داد: در سالی که گذشت شاهد بودیم که احزاب میتوانند هم به عنوان مشاورین رایگان به دولت خدمت کنند و هم در مواقع ضروری با تذکر، هشدار و نقد منصفانه، حرکت دولت را به مسیر درست هدایت کنند و از انحرافات احتمالی پیشگیری کنند. بنابراین میتوان گفت که نگاه دولت به احزاب و تعامل احزاب با دولت مثبت ارزیابی میشود که استمرار آن میتواند امیدبخش باشد.
رئوفیان تأکید کرد: باید به این موضوع توجه شود که آنچه در جلسات مشترک با احزاب مطرح و سپس تصویب میشود بهتر است که دولت به طور جدی پیگیری کند و مصوبات را به مرحله اجرا برساند و در جلسات بعد گزارشی از موارد عملیاتی شده ارائه دهد تا به این ترتیب اطمینانی حاصل بشود که جلسات گذشته خروجی مثبتی داشته است و این جلسات مشترک نتیجهبخش بوده است. اما من به هرحال این هماندیشیها را مثبت ارزیابی میکنم.
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به انتخاباتهای سال 94 افزود: انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 با توجه به مسائل داخلی، منطقهای و مسائل جهانی از اهمیت فوق العادهای برخوردار است و از این رو لازم است که فضای امنی بر فضای سیاسی کشور حاکم شود هرچند که از گذشته به این موضوع توجه شده است ولی به خاطر برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری مسئله امنیت نیازمند توجه بیشتری است تا در سایه این امنیت، انتخابات سالم و به دور از شائبه برگزار شود. از این رو توجه به برخی موضوعات لازم و ضروری است.
وی با تأکید بر نقش رسانه ملی در فعالیتهای سیاسی تصریح کرد: دولت باید جلسات مشترکی با نمایندگان احزاب و صدا و سیما ترتیب دهد تا از این طریق فرصتهای یکسانی در اختیار احزاب و گروههای سیاسی فعال و تأثیرگذار در انتخابات قرار گیرد و به این ترتیب تعامل احزاب و رسانه ملی در جلساتی که وزارت کشور تدارک میبیند فراهم شود.
رئوفیان با اشاره به ضرورت تشکیل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گروههای سیاسی گفت: لازم است این ستاد با احزاب و گروههای سیاسی جلسات مشترکی برگزار کند تا بتوانند با هماهنگی از وقوع حوادثی مانند آنچه که در شیراز برای آقای مطهری رخ داد؛ پیشگیری کنند. لازم است از الان برای پیشگیری از چنین حوادثی تمهیدات و مقدماتی در نظر گرفته شود چون تکرار این حوادث قطعا مشکلاتی پیش خواهد آورد که دولت هم از کنترل آن عاجز خواهد بود و این در آستانه انتخابات 94، بسیار خطرناک است.
قنبری: موانع زمان احمدینژاد برای احزاب برطرف شده است
قنبری گفت: موانعی که در زمان احمدینژاد برای فعالیتهای حزبی وجود داشت، برطرف شده و از این رو فعالیتهای حزبی گسترش پیدا کرده است.
داریوش قنبری، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصلاحطلب در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در تحلیل و ارزیابی «وضعیت احزاب در سالی که گذشت»، اظهار کرد: در مجموع از زمانی که آقای روحانی بر سر کار آمده و دولت تشکیل داده، احزاب وضعیت خیلی بهتری دارند و فضا برای فعالیتهای حزبی مهیا شده است.
قنبری ادامه داد: با توجه به اینکه فضای مناسبی برای فعالیتهای سیاسی شکل گرفته است، احزاب هم در مجموع از این فضا استفاده کردند و نسبت به گذشته فعالیتهای حزبی توسعه پیدا کرده است.
وی تأکید کرد: گرچه هنوز در کشور به معنای واقعی کلمه حزب نداریم؛ اما تشکلهایی که تحت عنوان حزب در کشور ما شناخته شده هستند؛ آزادانهتر توانستهاند به فعالیت بپردازند و محدودیتها و موانعی که در دوران آقای احمدینژاد بر سر راه فعالیت احزاب بود، برطرف شده است و بنابراین فضای آزادانهتری برای فعالیت آنها وجود دارد.
وی افزود: برای برگزاری گردهمایی به احزاب به راحتی مجوز داده میشود. در همین راستا شاهد بودیم که چندین همایش حزبی و جناحی مهم در کشور برگزار شد و هم اصلاحطلبان و هم اصولگرایان، همایشهای خود را به شکل جناحی برگزار کردند.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در کل در مقایسه با دولت آقای احمدینژاد، فضای مناسبتتری برای توسعه فعالیتهای حزبی شکل گرفته است و روز به روز هم فضا برای احزاب امیدوار کنندهتر میشود.
راکعی: به شکرانه رأی مردم به روحانی فضای سیاسی باز شده است/ اصلاحطلبان با اجماع، تکلیف مردم را روشن کنند
فاطمه راکعی گفت: احزاب اصلاحطلب باید تمام همّ خود را مصروف این کنند که به اجماع و لیست واحدی برسند تا مردم تکلیف خودشان را بدانند.
این فعال سیاسی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در ارزیابی «وضعیت سیاسی کشور در سالی که گذشت»، اظهار کرد: فضای سیاسی کشور به شکرانه رأیی که مردم به دولت یازدهم دادند باز شده است و متأثر از این بسط سیاسی، احزاب فعالیت خود را دنبال میکنند؛ هرچند که هنوز تکلیف خانه احزاب معلوم نیست.
راکعی ضمن اشاره به مشکلات ناشی از نبود خانه احزاب افزود: با وجود این به همت خود احزاب، فعالیت سیاسی به روال عادی خودش دنبال میشود؛ چراکه از یک طرف به نظرم فرهنگ تحزب در کشور جا افتاده است و از طرف دیگر با توجه به برگزاری دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، کشور در وضعیت مهم و خطیری قرار دارد.
وی درباره فعالیتهای احزاب اصلاحطلب گفت: حتما احزاب اصلاحطلب باید تمام هم خود را مصروف این کنند که به یک اجماع و یک لیست واحدی برسند تا مردم تکلیف خودشان را بدانند و به یک لیست مشخصی در تهران و شهرستانها رأی بدهند. این کار به همت احزاب اصلاحطلب وابسته است و البته من مشکل خاصی برای این کار نمیبینم.
این فعال سیاسی اصلاحطلب تأکید کرد: اصولگراها هم برای فعالیت، حق خودشان را دارند. اما امیدوارم که احزاب شناسنامهدار اصولگرا به آنچه که لازمه تحزب کشور است، عمل کنند. بهتر است که همگان فراتر از خطوط فکری به قوانین و قواعد تحزب وفادار باشند.
راکعی گفت: انتظار داریم نظارت بیشتری نسبت به گروههای بدون شناسنامهای که یکشبه در بحبوحه انتخابات سبز میشوند و بعد مسائلی را مطرح میکنند و بعد از انتخابات هم خبری از آنها نیست، وجود داشته باشد. در طیف تندروی اصولگرا این قبیل کارها وجود داشته است که امیدواریم خود احزاب اصولگرا به خاطر حرمت قانون جلوی اینگونه فعالیتها را بگیرند و امیدواریم که چنین پدیدههایی در انتخابات نباشد؛ چراکه شاهد بودیم ضررش به همه کشور و به کل نظام برمیگردد.
دورانی تشریح کرد: چالشهای پیش روی لایحه احزاب/ پذیرش قانون احزاب از سوی قوای انتظامی و قضایی یک مسئله جدی است
علی دورانی گفت: من چشمانداز فعالیت احزاب در سال آینده را با این بستر فعلی به رغم قولهایی که داده شده است، زیاد مناسب نمیبینم.
علی دورانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره «وضعیت احزاب در سالی که گذشت»، تصریح کرد: فعالیت احزاب با سطح ایدهآلی که همه دست اندرکاران امور سیاسی و احزاب در نظر دارند، خیلی فاصله دارد.
دورانی ضمن اشاره به لایحه جدید قانون احزاب بیان کرد: فعالان حزبی یکی دو جلسه با وزیر کشور و معاونتهای ایشان داشتهاند؛ اما متأسفانه هنوز در قانونگذاری دچار مشکل هستیم و لایحه جدید مورد تصویب قرار نگرفته است. از طرفی همچنان این نگرانی وجود دارد که در صورت تصویب لایحه جدید، باز هم یک قانون جامعیکه در همه ابعاد کاربردی و عملیاتی باشد؛ ایجاد نشود.
وی با اشاره به مسائل مالی احزاب عنوان کرد: الان یکی از مشکلات اساسی احزاب مربوط به مسائل مالی است. اگر حزبی بخواهد به طور مستمر در طول سال، فعالیت داشته باشد با مشکلات مالی و اعتباری متعددی برخورد میکند که معمولا پیشبینی این موارد در لوایح و قوانین وجود ندارد.
دورانی در مورد ضعف اجرایی قوانین گفت: در کنار وجود یک قانون جامع برای فعالیت احزاب، بحث شیوه عملیاتی آن مطرح است. اینکه بستر اجرایی شدن قانون فراهم باشد و از طرف قوای و دستگاههای مختلف اعم از انتظامی و قضایی پذیرشی نسبت به آن وجود داشته باشد.
حکیمیپور: 93، سال تجدیدسازمان اصلاحطلبان بود
دبیرکل حاما میگوید: درباره آنچه در حوزه خانه احزاب در سال گذشته شاهد بودیم، ایراد خاصی از سوی دولت نمیبینم؛ چراکه آنها آمادگی داشتند انتخابات خانه احزاب برگزار شود ولی خود احزاب نتوانستند با هم کنار بیایند. به گفته او، تصویب سه قانون مکمل؛ ضرورت شکلگیری نظام حزبی در ایران است.
احمد حکیمیپور، دبیرکل حزب اراده ملت ایران (حاما) در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در تحلیل «وضعیت احزاب در سالی که گذشت»، اظهار کرد: احزاب نسبت به گذشته وضعیت خوبی داشتند؛ مخصوصا برای احزاب اصلاحطلب که توانستند کنگرههای خود را برگزار کنند و تجدید سازمانی داشته باشند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در مورد رویکرد دولت روحانی نسبت به احزاب تصریح کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید، مثبت است که توجه به سیاست را در دستور کار خود دارد و به این حوزه اهمیت میدهد.
حکیمیپور ادامه داد: درباره احیای خانه احزاب، ایراد خاصی از سوی دولت نمیبینم چراکه آنها آمادگی داشتند انتخابات خانه احزاب برگزار شود ولی خود احزاب نتوانستند با هم کنار بیایند.
وی با توجه به نزدیکتر شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که نقش احزاب برجستهتر شود.
حکیمیپور گفت: احزاب زمانی میتوانند نقشآفرینی بهتری داشته باشند که نظام انتخاباتی ما نظام حزبی باشد و همچنین برای این کار لازم است قانون احزاب، قانون انتخابات و قانون جرم سیاسی که مکمل هم هستند؛ تکمیل شوند.
وی تأکید کرد: احزاب باید فعالیت خود را جدی بگیرند و موجودیت آنها محدود به روی کاغذ نباشد.
زاهد: اینکه تیم رسانهای دولت در خدمت نگاه حذفگرای نهادهای دیگر قرار گیرد، غمانگیز است
یک استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم در حوزه اطلاعرسانی در سال 93، گفت: دولت به روزنامههای افراطی فضا میدهد اما درباره روزنامههای مستقل و حامی دولت، اختیاری ندارد و گاهی در خدمت نگاه حذفگرای نهادهای دیگر قرار میگیرد؛ این خیلی تلخ و غمانگیز است.
فیاض زاهد در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در پاسخ به این پرسش که «آیا دولت آقای روحانی توانست انتظارات حوزه رسانهای و مطبوعات را برآورده کند»، اظهار کرد: میتوان به دولت آقای روحانی نمره قبولی داد، اما از دولت انتظار بیشتری میرفت.
وی افزود: تیم رسانهای دولت و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی میتوانستند فضای بهتری را برای رسانهها به وجود آورند؛ از حمایتهای مادی در تأمین کاغذ و انتشار گرفته تا تأمین فضای امن برای رسانهها.
فعال رسانهای اصلاحطلب تصریح کرد: فضا از قبل بهتر شده است، اما برخوردهایی که از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات با روزنامههایی مانند مردم امروز تنها به خاطر یک اشتباه صورت میگیرد، گاهی سختگیرانه است، با این وجود من فکر میکنم اگر بخواهیم منصفانه داوری کنیم میتوان نمره قبولی را به دولت در مواجهه با رسانهها داد.
وی در پاسخ به این سؤال که نظارت بر مطبوعات فقط متوجه دولت نیست، دستگاههای دیگر هم تأثیرگذار هستند، به نظر شما آن بخشی که مربوط به دولت بود برای اینکه فضا تلطیف شود، توانسته موفق عمل کند، گفت: دولت آقای روحانی نه به دلیل ضعف بلکه به دلیل ارادهای که در نهادهای دیگر مخصوصا قوه قضائیه وجود دارد، نتوانسته آن همکاری هارمونیک که مثلا در دولت قبل در ارشاد و معاونت مطبوعاتی با قوه قضائیه داشتند را شکل دهد. در دوره قبل هر دو نماینده یک جریان و تفکر خاص بودند.حالا احساس میکنند که سهم دولت کاهش پیدا کرده است؛ از این رو احساس میشود که نگاه توأم با تعامل نیست، از این رو کار نمایندگان دولت در این زمینه سخت است.
این استاد دانشگاه افزود: متعادلترین روش در برخورد با رسانهها، تحمل آنهاست، حتی اگر اظهارات آنها غیرمنصفانه باشد. البته نقش مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی این است که اگر در پدیدهای بزرگنمایی میشود موجب افزایش میزان مقاومت و ظرفیت اجتماعی شود.
زاهد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «برخوردهایی با برخی رسانههای تندرو در سال گذشته صورت گرفته است که مورد انتقاد قرار گرفت، ارزیابی شما در این باره چیست؟» گفت: اتفاقا به عقیده من، دولت یازدهم نسبت به روزنامههای افراطی و مخالفان دروغپرداز رویکرد تحمل را در پیش گرفته که قابل ستایش است.
وی ادامه داد: مشکل اصلی در شرایط کنونی این است که دولت نمیتواند فضای مناسب را برای رسانههای مستقل یا روزنامههای حامی خود فراهم کند. دولت به روزنامههای افراطی فضا میدهد اما وقتی پای روزنامههای مستقل و حامی دولت به میان میآید، اگر دولت بخواهد به آنها فضا بدهد، اختیاری ندارد و جاهای دیگر به صورت حذفی برخورد میکنند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: در این شرایط، فضایی به وجود میآید که دولت و تیم مطبوعاتی بیشتر در خدمت نگاه حذفگرا قرار میگیرد و این خیلی تلخ و غمانگیز است. اگر دولت مستقر بازتابی از افکار عمومی در جامعه است اما نهادهای دیگر این را قبول نمیکنند، در جای اقلیت نشستهاند؛ اما درباره اکثریت قضاوت میکنند که توام با اثر است. این شرایط دولت را آچمز میکند. دولت هم ابزار قانونی برای رفع این فضا ندارد.
زاهد گفت: مشکلی که دولت روحانی دارد این است که هویت سیاسی خود را مشخص نمیکند، این بسیار برای انتخابات مجلس خطرناک است. فرمانداران و استاندارانی که انتخاب میشوند، بیشتر اینها حاصل دولت احمدینژاد هستند و هیچ احساس وفاداری به دولت یازدهم ندارند. طبیعی است که اینها توان حمایت از برنامههای دولت را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: البته تیم رسانهای دولت که در ریاست جمهوری مستقر است، میتوانست قویتر باشد. باید کسانی که رسانههای حرفهای و مستقل را میشناسند و تعامل با این حوزه را میدانند انتخاب شوند. به نظر میرسد بیشتر کسانی که کار دولتی رسانهای کردهاند در تیم رسانهای دولت حضور دارند و این رویکر باید اصلاح شود.
درایتی: تعامل دولت یازدهم با احزاب شروع خوبی نداشت/ دولت به حوزه سیاست داخلی توجه ویژه داشته باشد
مشاور دولت اصلاحات، با تأکید بر اینکه «دولت یازدهم به دلیل مسائل اقتصادی و سیاست خارجی، کمتر به عرصه سیاست داخلی توجه کرده است»، گفت: متأسفانه تعامل دولت یازدهم با احزاب با نوع انتخابها در این وزارتخانه و همچنین تعلل در انتخاب معاونت سیاسی وزیر کشور، خوب شروع نشد.
حجتالاسلام مصطفی درایتی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره «عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست داخلی در سالی که گذشت»، اظهار کرد: به دلیل مشکلات مردم در حوزه اقتصادی، دولت بیشتر در این قسمت متمرکز بوده است.
وی افزود: دولت همچنین به دلیل ناتمام ماندن مذاکرات هستهای به این موضوع نیز از زمان روی کار آمدن بیشتر توجه کرده است.
مشاور رئیس جمهوری در دولت اصلاحات تصریح کرد: متأسفانه به دلیل همین مشغلهها، دولت به حوزه سیاست داخلی زیاد توجه نکرده است، البته ممکن است در مقاطعی توجه کرده باشد ولی جهت را خوب به مردم نشان نداده است.
درایتی با تأکید بر اینکه «دولت تلاش زیادی میکند که تعاملش را با مجلس به شکل مطلوبی درآورد»، گفت: مجلس نهم مسائل عمدهای با این دولت دارد چرا که مسیر دولت و مجلس با یکدیگر متفاوت است.
وی در این زمینه افزود: این دوره مجلس به اتمام برسد دولت تلاش میکند تعامل سازندهای با مجلس آینده برقرار کند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب درباره تعامل دولت با احزاب گفت: تعامل دولت با احزاب با نوع انتخاب وزیر کشور و همچنین تعلل در انتخاب معاونت سیاسی وزیر کشور خوب شروع نشد. و برای رفع این خلأ باید سازوکار مناسبی فراهم شود.
منتجبنیا: تندروها، امنیت را از نخبگان سیاسی سلب کردهاند/ حادثه شیراز احساس ناامنی کنش سیاسی را در افکار عمومی شکل داد
قائم مقام حزب اعتماد ملی، یکی از چالشهای اساسی پیش روی کار حزبی را، مسائل امنیتی خواند و گفت: تندروها، امنیت را از نخبگان سیاسی سلب کردهاند.
حجتالاسلام رسول منتجبنیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفتوگو با خبرگزاری آنا، در تحلیل «وضعیت احزاب در سالی که گذشت»، چالشهای پیش روی احزاب را برشمرد و اظهار کرد: یکی از چالشها مسائل امنیتی است. جریانهای افراطی آرامش و امنیت را از شهروندان و به خصوص نخبگان سیاسی گرفتهاند.
وی با اشاره به مسائل و حوادث سیاسی سال 93، ادامه داد: حرکتهایی که در شیراز صورت گرفت، باعث شد فضای سیاسی ملتهب شود و فعالان سیاسی و همچنین افکار عمومی نسبت به فعالیتها و کنشهای سیاسی احساس ناامنی کنند. باید با چنین حوادثی برخورد جدی صورت گیرد تا این احساس برطرف شود.
قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: مسئله دیگری که احزاب با آن مواجه هستند، برخوردهایی است که برخی دستگاهها با فعالیتهای سیاسی دارند. هنوز برخی احساس میکنند که فضای دولت گذشته حاکم است؛ از این جهت، احساس آرامش در بین فعالان این حوزه کمتر به چشم میخورد.
منتجبنیا اضافه کرد: برای حل این مسائل باید شرایطی به جود آید که فرهنگ کار حزبی و سیاسی در میان مردم به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در پایان این گفتوگو تأکید کرد: دولت باید فضا را به گونهای برای احزاب فراهم کند تا احزاب بتوانند با اعتماد و اطمینان فعالیت کنند. همچنین دولت در کنار کمکهای معنوی، باید به احزاب کمک مادی نیز داشته باشد تا غیر از فراهم شدن فضای سیاسی مورد انتظار، زمینه حضور فیزیکی احزاب نیز به وجود آید.
کنعانیمقدم: سال 93 پایان عمر جریانهای تندرو را رقم زد
کنعانیمقدم گفت: در سالی که گذشت احزاب سعی کردند خود را بازسازی کنند. البته آنچنان که باید و شاید نسبت به مسائل مهم کشور موضعگیری نداشتند ولی در عین حال سال پرکاری را پیش روی خود دارند.
حسین کنعانیمقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران، در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره «وضعیت احزاب در سالی که گذشت»، اظهار کرد: در سالی که گذشت احزاب سعی کردند به نوعی خود را نوسازی و بازسازی کنند.
وی افزود: احزاب کوچکتر سعی کردند هویت خود را مستقل کنند و خارج از طیفبندیهایی که وجود دارد کنگرههای خود را برگزار کنند و خط مشی خود را شفافتر کنند. ولی در عین حال احزاب آنگونه که باید و شاید در مسائل مهم کشور ظهور بروز نداشتهاند. مثلا در بحث مذاکرات هستهای، مبارزه با تروریسم در منطقه یا درباره اقدامات جریانیهای فشار که در مجالس مختلف باعث برهم زدن میتینگهای حزبی میشدند از سوی احزاب موضعگیری خاصی ندیدیم.
این فعال سیاسی در تحلیل وضعیت احزاب در سال آینده گفت: با توجه به اینکه سال آینده دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم و در کنار آن تکلیف مذاکرات هستهای و بحث تحریمها مشخص میشود، به نظر میرسد که احزاب سال پرکاری را خواهند داشت؛ چراکه احزاب باید مردم را برای مشارکت سیاسی از جمله حضور در انتخابات تشویق کنند. همچنین اگر مذاکرات هستهای به نتیجه نرسد و کشور نیازمند بسیج مردم برای مقابله با تحریمها باشد؛ احزاب میتوانند کارکرد مهمی از خود نشان دهند.
وی تأکید کرد: به هرحال سال پرکاری را برای احزاب پیشبینی میکنم ولی در عین حال به نظر میرسد که جناح بندیهای سیاسی از دو جناح به چند جناح تغییر جهت خواهد داد و ائتلافها و جبهههای متعددی ظهور خواهند کرد.
وی در پایان جریانهای افراطی را رو به زوال خواند و گفت: شواهد و قرائن در پایان سال 93 نشان داد که سال 94، تاریخ پایان عمر جریان تندرو و افراطی است.
دهقان: مشکل کشور باندهای بیشناسنامه است/ شناسنامهدارها دغدغه امنیت جامعه را دارند
دهقان گفت: مشکل کشور ما باندها و گروههای بیشناسنامه هستند که محفلی عمل میکنند و نمونه فعالیت آنها را در ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز دیدیم.
غلامعلی دهقان در گفتوگو با آنا، در تحلیل «وضعیت احزاب در سالی که گذشت»، اظهار کرد: با توجه به اینکه در دولتهای نهم و دهم، فعالیت احزاب چندان رونقی نداشت، پیشبینی میشد که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به مقوله احزاب توجه بیشتری شود و به همین خاطر فعالیتهای حزبی رونق بگیرد. در همین راستا، دست اندرکاران وزارت کشور تلاش کردند لایحه قانون احزاب را به هیئت دولت ارائه دهند که در این خصوص گامهای خوبی برداشته و جلسات مستمری با فعالان حزبی برگزار شد تا بتوانند دیدگاههای اهالی احزاب را مدنظر قرار دهند.
دهقان با اشاره به لایحه قانون احزاب گفت: در مجموع لایحه قانون احزاب که قرار است به هیئت دولت ارائه شود، نوآوریهای خوبی در آن لحاظ شده است. مثلا در این اینکه هدف حزب فقط دستیابی به قدرت تعریف نشده است؛ بلکه یکی از اهداف احزاب را، نقد قدرت دانستهاند.
وی با اشاره به کمیسون ماده 10 احزاب تصریح کرد: تغییرات خوبی در هیئت کمیسیون ماده 10 احزاب رخ داد چراکه این کمیسیون همیشه چینش خاصی داشت؛ اما این بار تلاش شده مردمیتر باشد و رعایت اصل قانونمداری بیشتر مد نظر قرار گیرد.
دهقان ادامه داد: در سال گذشته احزاب توانستند جلسات مختلفی برگزار کنند که این برگزاری جلسات و همایشهای حزبی هم تنها به یک حزب و جناح اختصاص نداشت. اصولگرایان برای همگرایی بیشتر چند نشست داشتند و اصلاحطلبان هم در قالب احزاب مختلف و همچنین در قالب شورای هماهنگی اصلاحات همایش بسیار خوبی برگزار کردند.
وی افزود: در این میان جریان میانه و اعتدالیون هم اجلاسی را در سطح جوانان خود برگزار کرد؛ یعنی اجلاس جوانان حزب اعتدال و توسعه که بازتابهای گوناگونی داشت.
دهقان تأکید کرد: به نظر میرسد که بار دیگر بهار احزاب را در کشور شاهد هستیم و امیدواریم فعالان حزبی با عبرتآموزی از گذشته بتوانند جامعه را به سمت بسط سیاسی هدایت کنند و بر اساس دو نگرش عقلانی و اعتدالی، وضعیت احزاب را در کشور نهادینه کنند.
وی با بررسی تاریخی فعالیت احزاب در کشور تصریح کرد: تاریخ صد و چند ساله احزاب در ایران نشان میدهد که احزاب قبل از اینکه از سوی حاکمیتها دچار مشکل شوند؛ در سطح خودشان دچار مشکل شدهاند و با پرخاشگری علیه یکدیگر، مجال فعالیت سازنده را از بین بردهاند.
دهقان به برخی مصداقهای درگیری و رقابتهای غیرسازنده احزاب در کشور اشاره کرد و ادامه داد: مثلا بعد از مشروطه، حزب دموکرات با انقلابیون برخورد داشتند که به ترور سید عبدلله بهبهانی و حسین علی تربیت منجر شد. همچنین میتوان به برخوردهای جبهه ملی و فدائیان اسلام و حزب زحمتکشان و حزب توده با یکدیگر در زمان نهضت ملی شدن صنعت نفت و بعد از خروج رضاخان از ایران اشاره کرد. در سه سال اول انقلاب هم شاهد بودیم که سازمان منافقین که خود را به ناحق مجاهدین خلق مینامید، علیه حزب جمهوری اسلامی و به ویژه در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی چه فعالیتهای مخربی انجام دادند. همه این موارد نشان از آن دارد که احزاب باید حرکت عقلانی و اعتدالی داشته باشند تا بتوانیم در این برهه از زمان فعالیت احزاب در جامعه را نهادینه کنیم.
این فعال سیاسی در پیشبینی وضعیت احزاب در سال 94 گفت: احزاب شناسنامهدار نشان دادهاند که دغدغه امنیت جامعه را دارند. در جلسه هماندیشی که در معاونت سیاسی وزارت کشور برگزار شد تمامی احزاب اعم از اصولگرا، اعتدالگرا و اصلاحطلب دغدغه یکسانی داشتند. اما به نظر میرسد که مشکل کشور ما باندها و گروههای بیشناسنامه هستند که محفلی عمل میکنند و آخرین نمونه فعالیت آنها را در ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز دیدیم.
وی تأکید کرد: برای برخورد با این گروههای بیشناسنامه و محفلی یک عزم ملی نیاز است که خوشبختانه سران سه قوه مخالفت شدید خود را با این جماعت نشان دادهاند و شخص آقای روحانی هم گروهی را مسئول پیگیری ماجرای حمله به علی مطهری کرده است. اما وقتی کاری شروع میشود باید به فرجامی هم برسد.
دهقان در پایان گفت: این جماعت بیشناسنامه نشان دادهاند که میتوانند مشکلساز شوند و از این منظر، این حرکت تخریبی آنها باید در نطفه خفه شود.
انتهای پیام/