دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1394 - 12:38

«همدلی و همزبانی دولت ـ ملت» در گفت‌وگوهای نوروزی آنا با چهره‌های دانشگاهی و فعالان سیاسی

همدلی ملت و دولت در سایه آشتی ملی محقق می‌شود/ شعار سال بیانگر نگرانی رهبر معظم انقلاب از برخوردهای خصمانه با دولت است/ همدلی و همزبانی دولت و ملت، یأس ناشی از فضای امنیتی سال‌های اخیر را از بین خواهد برد/ سال 94 با نامگذاری رهبری، سال تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های بزرگ ملی است
کد خبر : 10526

گروه سیاسی: سال 94 می‌خواست تحویل شود و همه منتظر بودند که رهبر انقلاب، سال جدید را چه نام می‌نهند. همه آنچه پیش از مذاکرات در صحنه داخلی در جریان بود و نیز واکنش‌های احتمالی به هرگونه توافق، به انضمام اهمیت انتخابات اسفند 94، اهمیت سال جدید را دوچندان کرده بود.


صدای توپ تحویل سال جدید از رسانه ملی شنیده شد و بلافاصله تصویر رهبر انقلاب بر صفحه تلویزیون نشست: سال جدید را سال دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی نامگذاری می‌کنم.


رهبری در همین بیانات تأکید کردند که حرف‌های گفتنی در این زمینه بسیار دارند. نخستین سخنرانی رهبر انقلاب در سال 94 بعد از پیام نوروزی، به سبک همه‌ساله در حرم مطهر رضوی انجام شد و بسیاری تکلیف‌ها روشن گردید؛ تکلیف دولت و ملت و تکلیف دلواپسی‌ها.


در همین زمینه گروه سیاسی خبرگزاری آنا در طول نوروز 94، در گفت‌وگوهایی با چهره‌های علمی، دانشگاهی و کارشناسان و فعالان سیاسی، به بررسی ابعاد مختلف پیام نوروزی رهبر انقلاب و سخنرانی ایشان در اولین روز سال جدید پرداخت که در ادامه می‌خوانید:


دکتر میرزاده: انتخاب شعار «دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی» بسیار حکیمانه و فوق‌العاده هوشمندانه بود



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نامگذاری سال 94 به نام «دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی» را «بسیار حکیمانه» و در عین حال «فوق‌العاده هوشمندانه» خواند و به اهالی سیاست توصیه کرد «حرکت‌های خود را بر اصل تحقق وحدت ملی برای هم‌افزایی قدرت ایران با کاربست همدلی و هم‌زبانی ملی هماهنگ و تنظیم کنند.»


دکتر حمید میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به اهمیت نامگذاری سال 1394 به نام «دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی» توسط رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: نامگذاری سال ١٣٩٤ توسط مقام معظم رهبری همچون سالهای قبل بسیار حکیمانه و در عین حال فوق العاده هوشمندانه است. بنظر اینجانب این پیام یکی از دور اندیشانه‌ترین رهنمودهای ایشان است. اهمیت این امر وقتی بیشتر روشن می‌شود که از منظر فضای سیاسی جهانی و تعاملات بین‌المللی و مخاطرات پیش‌رو و ضرورت‌های تداوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به آن توجه شود.


وی در ادامه با اشاره به الزامات تحقق شعار «دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی» تصریح کرد: شرایط منطقه و جهان و مطامع و آتش‌افروزی‌های جدید و شیطنت‌های دشمنان اسلام و ایران و ضرورت حفظ و تداوم آرامش و امنیت ملی در منطقه پر آشوب خلیج فارس ایجاب می‌کند تا وحدت و همزبانی ملی و همدلی با دولتی که در جبهه‌های مختلف داخلی و خارجی برای توسعه و آبادانی و سرافرازی و سرآمدی ایران تلاش می‌کند و برنامه جدی دارد، به عنوان یک ضرورت حیاتی مورد توجه ملت و دولت قرار گیرد.


شرایط منطقه و جهان و شیطنت‌های دشمنان اسلام و ایران و ضرورت حفظ و تداوم آرامش و امنیت ملی در منطقه پر آشوب خلیج فارس ایجاب می‌کند تا وحدت و همزبانی ملی و همدلی با دولتی که در جبهه‌های مختلف داخلی و خارجی برای توسعه و آبادانی و سرافرازی و سرآمدی ایران تلاش می‌کند و برنامه جدی دارد، به عنوان یک ضرورت حیاتی مورد توجه ملت و دولت قرار گیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد در شرایط بسیار حساس سیاسی داخلی و بین‌المللی، توجه جدی به این پیام و کاربرد آن در محافل سیاسی داخل کشور زمینه اختلاف‌افکنی بین ملت و دولت را از بین خواهد برد.


دکتر میرزاده در ادامه با اشاره به یکی از زمینه‌های تحقق شعار سال 94، خطاب به سیاستمداران کشور گفت: بر سیاسیون است تا با تحمل آرای مخالف نظر خود، به رشد و توسعه سیاسی ایران کمک کنند و حرکت‌های خود را بر اصل تحقق وحدت ملی برای هم‌افزایی قدرت ایران با کاربست همدلی و هم‌زبانی ملی هماهنگ و تنظیم کنند.


وی با اشاره به اینکه حفظ آرامش و تداوم امنیت ملی ایران خواسته آحاد و اقشار و اقوام مختلف ایران است، خاطرنشان کرد: اکنون همه می‌دانند بستر توسعه اقتصادی و آبادانی ایران امنیت و وحدت ملی است، نعمتی که باید با هوشیاری و بیداری ملت و دولت همچون جان خویشتن از آن نگاهبانی و پاسداری کنیم و از هواداران کوی امنیت و آرامش این مرزو بوم باشیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خاتمه سخنان خود، غزلی از حافظ شیرازی را برگزید و خاطرنشان کرد: مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم/ هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم.


تخت روانچی: شعار امسال دلگرمی مضاعفی برای تیم مذاکره‌کننده است/ اکنون فصل همدلی و همزبانی ملت و دولت است



عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان با اظهار امیدواری از همدلی و همزبانی مردم و دولت در سال جاری، گفت: شعار امسال دلگرمی مضاعفی برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در روند مذاکرات خواهد بود.


مجید تخت روانچی در گفت‌وگو با آنا، درباره نامگذاری امسال به نام سال «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» اظهار کرد: حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی از تیم مذاکره‌کننده کشورمان و شعاری که ایشان برای سال 94 انتخاب کردند، دلگرمی مضاعفی برای ما در مذکرات خواهد بود.


وی ادامه داد: قطعا همدلی و همزبانی ملت و دولت، ما را در مذاکره با کشورهای 1+5 مصمم‌تر می‌کند و پشتوانه‌ای است که مذاکرات را به نحو احسن ادامه دهیم.


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، همچنین در پاسخ به این سؤال که «رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول فروردین به برخی انتقادهای بیش از حد به دولت و دلواپسی‌های بی‌جهت گله کردند، به نظر شما در سال جاری هجمه علیه تیم مذاکره‌کننده کمتر خواهد شد؟»، گفت: اکنون فصل همدلی و همزبانی ملت و دولت است و امیدواریم همه کارها به خوبی پیش برود.


طه هاشمی: شعار سال بیانگر نگرانی رهبر معظم انقلاب از برخوردهای خصمانه با دولت است



معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه «عالی‌ترین مقام کشور از برخوردهای خصمانه با دولت نگران است»، گفت: بر اساس پیام رهبری، مخالفت با دولت و همراهی نکردن با آن، حرام شرعی است البته رهبری باب انتقاد را نبستند بلکه باب کارشکنی و مخالفت و مانع شدن برای توسعه کشور را بستند.


حجت‌الاسلام طه هاشمی در گفت‌وگو با آنا، درباره نامگذاری سال ۹۴ به عنوان سال «ملت و دولت، همدلی و همزبانی» از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: طبق روال هر سال مقام معظم رهبری عنوانی را برای سال در نظر می‌گیرند که همه فعالیت‌ها و اقدامات در کشور، با محوریت آن شعار باشد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: البته بسیاری از شعارهایی که مطرح می‌شود فقط برای یکسال نیست؛ مثلا سال گذشته که به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شد، آغازی بود بر فعالیت وسیع فرهنگی و اقتصادی که قاعدتا باید در همه سال‌ها ادامه پیدا کند.


وی تصریح کرد: حمایت از دولت در یک نظام مردم‌سالار که برایند رأی ملی است، باید تصویر درستی باشد، متأسفانه از زمانی که آقای روحانی رأی ملت را گرفته‌اند و رئیس جمهوری شدند، جریان‌هایی در داخل کشور می‌خواهند به این همبستگی ملی خدشه وارد کنند؛ یعنی به آن تصویر واقعی حمایت ملت از دولت و خدمت دولت به مردم آسیب بزنند، به ویژه برخی جریان‌های فکری که نتوانستند در انتخابات گذشته پیروز شوند، با حالت عصبی رفتار می‌کنند و هر اقدام خوب دولت را بد جلوه می‌دهند یا به آن نمی‌پردازند. در حالی که دولت خدمات زیادی در طول یک سال و نیم گذشته انجام داده است.


هاشمی ادامه داد: من فکر می‌کنم انتخاب این شعار از سوی عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی نشان‌دهنده عمق نگاه استراتژیک رهبری به دولت است، دولتی می‌تواند در مجامع بین‌المللی از حقوق ملت دفاع کند که پشتوانه قدرتمند ملی داشته باشد، در حقیقت دولت مردمی قادر خواهد بود کارهای بزرگ را انجام بدهد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد گفت: در گذشته دیدیم که مردم از دولت‌های مختلف در دفاع مقدس هشت ساله و بعد از آن در دوره سازندگی و بعد در تداوم آن از دولت اصلاحات حمایت کردند که از این طریق اقدامات بزرگی در کشور صورت گرفت.


وی افزود: از منظر بیرونی هم وقتی دولتی قدرتمند باشد و مردم از آن حمایت کنند، طبیعی است که با قدرت بی‌پایان مردمی می‌تواند پشت میز مذاکرات بنشیند و از حقوق مردم دفاع کند.


هاشمی اظهار کرد: اهمیت شعار امسال هم در این است که عالی‌ترین مقام کشور از برخوردهای خصمانه نسبت به دولت نگران است، در عین حال توجه دولت را به این حقیقت جلب می‌کنند که دولت باید خودش را در خدمت مردم بداند؛ یعنی یک رابطه دوسویه بین دولت و ملت باشد. در این زمینه حضرت علی (ع) هم می‌فرماید حقوقی را من به عنوان خلیفه بر گردن ملت دارم و حقوقی هم ملت بر گردن من دارند. دولت یک سری حق بر ملت دارد که همان حمایت مردم از اوست و یک حق هم مردم بر دولت دارند که او باید بتواند همه مشکلات مردم را حل کند.


معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد، با بیان اینکه «در شرایط کنونی، کشور در مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیاز به کار جهادی دارد»، افزود: البته مذاکرات هسته‌ای هم از اهمیت زیادی برخوردار است، تقریبا حل بسیاری از معضلات داخلی در گرو این مذاکرات است؛ البته این به آن معنا نیست که اگر به توافق نرسیم مشکلات کشور را نمی‌توان حل کرد، ولی بدیهی است که ما هر چه بتوانیم با جهان رابطه معقول برقرار کنیم، که بر اساس احترام متقابل باشد، توطئه‌هایی که نسبت به نظام جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد به حداقل می‌رسد و ما بهتر می‌توانیم در داخل به سازندگی و توسعه بپردازیم.


وی اضافه کرد: شعار امسال از جایگاه ویژه‌ای صادر شده است، آنهایی که متدین هستند باید به عنوان یک وظیفه شرعی به آن نگاه کنند، یعنی حمایت از دولت و همدلی و همراهی با دولت یک وظیفه شرعی است. آنهایی هم که نگاه ملی دارند، به عنوان کسانی که به حفظ کیان کشور معتقدند باید از دولت حمایت کنند.


دکتر هاشمی با اشاره به یک مثل قدیمی که می‌گوید «همدلی از همزبانی بهتر است»، تأکید کرد: عده‌ای در زبان اظهار همراهی می‌کنند ولی در دل همراهی ندارند و گاهی باعث شکست طرف مقابل هم می‌شوند. اینکه همزبانی و هملی را رهبری آورده‌اند، یعنی اینکه خالص باید از دولت حمایت کرد، باید به طرح‌های بزرگ دولت کمک شود و توسعه را شکل داد تا دولت کشور را به جلو ببرد.


وی تصریح کرد: همزبانی به این معنا که در رسانه‌ها و موضع گیری‌ها و خطبه‌های نماز جمعه، همه ابزاری که حالت زبانی دارد مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یک وظیفه شرعی از دولت حمایت شود. آنهایی که دولت را تخریب می‌کردند باید به نیات خودشان شک کنند، وقتی امروز از جایگاه رفیعی این توصیه می‌شود، باید همه دقت کنند که از دولت از هر لحاظ حمایت شود.


هاشمی در ادامه درباره راهبردهای رهبری درباره دلواپسان و چگونگی حمایت از دولت گفت: از نگاه مبانی دموکراسی و مردم‌سالاری، وقتی دولتی رأی اکثریت جامعه را دارد، دولتِ همه است، دیگر دولت یک جریان نیست، امروز دولت آقای روحانی دولت همه ملت است. از طرف دیگر، از نظر شرعی وقتی یک مرجع دینی می‌گوید که باید همه با دولت همراهی کنند، از جنبه شرعی این مشروعیت را می‌دهد که باید همه مراقبت کنند که مخالفت با این دولت و همراهی نکردن با آن، حرام شرعی است.


دغدغه و نگرانی دلواپسان، دغدغه ملی نیست


وی ادامه داد: بیش از هر زمان دیگری دولت و ملت باید با یک صدای واحد در مجامع جهانی حضور پیدا کنند، شاید شرایط زمانی امروز، حساس‌ترین شرایط باشد. امروز باید یک دولت قدرتمند که حامی‌اش کل ملت است، در مجامع حضور یابد و از حقوق ملت دفاع کند.


هاشمی گفت: ممکن است دراین میان برخی دغدغه داشته باشند، اما اکثر دلواپسی‌های امروز نشأت گرفته از یک نگاه محدود حزبی و جناحی است و نگاه ملی بر آن حاکم نیست، اگر یک دغدغه ملی بود، قطعا محترم بود.


به گفته وی در شرایط کنونی باید مراقبت شود که نقاط قوت دولت نادیده گرفته نشود و دغدغه‌ها و دلواپسی ها جناحی نشود.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد تأکید کرد: زمانی بود که دولت در اختیار عده‌ای بود، آن دولت که بسیاری از منابع ملی را در اختیار داشت، بسیاری از منابع را هدر داد و هیچ کس در آن شرایط دلواپس نبود؛ اما امروز چون دولت را از نظر سیاسی از آن خودشان نمی‌دانند، عده‌ای از این منظر می‌خواهند جلوی توسعه را بگیرند.


هاشمی خاطرنشان کرد: انتقاد باید سازنده باشد، انتقادی سازنده و مورد قبول است که کنارش پیشنهادی بهتر از آن اقدام باشد. و الّا انتقاد کردن و مردم را مأیوس کردن نتیجه‌ای برای کشور ندارد. در زمانی که تیم مذاکره‌کننده مذاکرات را انجام می‌دهد برخی با جریان‌های معاند در بیرون و حتی با رژیم صهیونیستی هم‌صدا می‌شوند. این دیگر انتقاد و دلواپسی نیست؛ بلکه کارشکنی است. از این منظر رهبری در رهنمودهایشان باب انتقاد را نبستند بلکه باب کارشکنی و مخالفت و مانع شدن برای توسعه کشور را بستند.


زیباکلام: همدلی ملت و دولت در سایه آشتی ملی محقق می‌شود/ وحدت همان موضوعی است که آقای هاشمی در سال 88 مطرح کردند



زیباکلام هم گفت: در موضوع مذاکرات هسته‌ای، شاهد بهترین وجه همدلی بین دولت و ملت هستیم؛ اما برای تحقق کامل این شعار باید به سمت آشتی ملی حرکت کنیم.


دکتر صادق زیباکلام در گفت‌وگو با آنا، درباره نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: من فکر می‌کنم که درباره نامگذاری امسال تحت عنوان همدلی دولت و ملت دو نکته حائز اهمیت است؛نکته اول اینکه این همدلی باید یقینا با یک دیدگاه وحدت ملی در سطح کلان کشور همراه باشد و این یعنی همان موضوعی که آقای هاشمی رفسنجانی بعد از قضایای 22 خرداد سال 88 مطرح کردند.


این استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: همدلی ملی و وحدت ملی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه درباره کسانی که همچنان در ارتباط با حوادث و رویدادهای انتخابات سال 88 در حصر و بند هستند تغییر و تحول جدی به وجود بیاید و ما به سمت آشتی ملی حرکت کنیم. در آن صورت همدلی واقعی بین دولت و ملت به وجود می‌آید.


یکی از صورت‌های همدلی دولت و ملت به بهترین وجه در مذاکرات هسته‌ای مشهود است


وی نکته دوم در این زمینه را اینگونه توضیح داد: نکته دوم این است که می‌توان این همدلی را به بهترین شکل در جریان مذاکرات هسته‌ای دید. مردم کشور اشتیاق گسترده‌ای برای به سرانجام رسیدن مذاکرات نشان می‌دهند و دقیقه‌شماری می‌کنند. شاهدیم که همه آخرین اخبار از لوزان سوئیس را از طریق رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند.


زیباکلام افزود: فکر می‌کنم کمتر موضوعی بوده است که اینچنین درخصوص حل و فصل آن بین مردم، دولت و مسئولان، اتفاق نظر وجود داشته باشد. یعنی از یکسو دولت و مسئولان می‌خواهند که کشور از این چالش هسته‌ای خارج شود و از سوی دیگر مردم هم خواستار حل این موضوع هستند. بنابراین شکل‌گیری همدلی بین ملت و دولت به بهترین وجه ممکن در موضوع مذاکرات هسته‌ای را شاهد هستیم.


دلواپسان نمی‌توانند در کار دولت کارشکنی کنند


وی در ادامه گفت‌وگو با آنا با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در نخستین روز فروردین در مشهد مقدس، درباره کارشکنی در کار دولت گفت: من فکر نمی‌کنم که دلواپسان بتوانند تخریب یا کارشکنی در کار دولت به وجود بیاورند؛ چراکه امروزه شبکه‌های اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترده شده‌اند و انحصار رادیو و تلویزیون در اخبار و همچنین پوشش منتقدان دولت به مقدار زیادی رنگ باخته است و دیگر مانند گذشته نیست که همه چشم و گوششان به سمت صدا و سیما باشد.


سجادی: امسال دولت وظایف سنگینی برعهده دارد/ همدلی و همزبانی دولت و ملت، لازمه به مقصد رسیدن این بار سنگین است



یک فعال سیاسی اصولگرا نیز تأکید کرد: امسال دولت وظایف بسیار سنگین و مهمی به عهده دارد؛ مثل مذاکرات هسته‌ای که جهان منتظر نتایج آن است یا انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که بسیار مهم هستند و همدلی و همزبانی دولت و ملت را می‌طلبد.


کمال‌الدین سجادی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره ضرورت نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «ملت ودولت؛ همدلی و همزبانی» اظهار کرد: معمولا مقام معظم رهبری بر اساس دریافت دقیقی که از نیازهای سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی کشور در مقاطعی که حساسیت‌های ویژه‌ای وجود دارد، با دقت و موشکافی خاصی شعار آن سال را انتخاب می‌کنند.


وی افزود: امسال دولت وظایف بسیار سنگین، حجیم و مهمی به عهده دارد؛ مثلا مذاکرات هسته‌ای که ابعاد وسیعی دارد و جهان منتظر نتایج این مذاکرات است یا انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که بسیار مهم هستند. از این رو دولت برای انجام این وظایف باید از پشتوانه مردمی قوی برخوردار و همدلی و همزبانی وجود داشته باشد تا بتواند این بار سنگین را به مقصد برساند و به نفع نظام و کشور تمام شود.


سجادی ادامه داد: دولتی که چنین وظایف سنگینی در حوزه اقتصاد، سیاست و مسائل بین‌المللی دارد، می‌طلبد که علاوه بر پشتیبانی همیشگی رهبر معظم انقلاب، همدلی و همزبانی میان دولت و ملت وجود داشته باشد تا تعامل سازنده برقرار شود؛ تعاملی که همه طبقات و گروه‌ها و احزاب را شامل شود.


وی درباره سخنرانی مقام معظم رهبری در ابتدای امسال در حرم مطهر امام رضا(ع) که فرمودند دلواپسی اشکالی ندارد به شرط آنکه موجب تخریب و کارشکنی نشود، تصریح کرد: البته خود رئیس جمهوری هم به استقبال فرمایشات مقام معظم رهبری رفتند و حتی گفتند که اگر کسی از ما انتقادی کند ما برای تقویت دولت استفاده کنیم. از طرفی همدلی و همزبانی مانعی برای بیان انتقادات از سوی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و رسانه‌ها نیست؛ اما نقد باید به قصد اصلاح امور و منصفانه باشد نه اینکه بخواهند دولت را تخریب کنند.


رسولی: همدلی و همزبانی دولت و ملت، یأس ناشی از فضای امنیتی سال‌های اخیر را از بین خواهد برد



یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت که سال 94 با نامگذاری بجای رهبر انقلاب، همبستگی ملی را نوید می‌دهد.


حسن رسولی، عضو هیئت مدیره بنیاد باران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره نامگذاری سال 94 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «ملت و دولت؛ همدلی و همزبانی» اظهارکرد: اگر دولت را به معنای کل حاکمیت نظام جمهوری اسلامی قلمداد کنیم، بعد از حوادث انتخابات سال ۸۸ و مسائلی پس از آن، وقایعی به وجود آمد که رابطه دولت و ملت را تحت تأثیر قرار داد.


وی افزود: برخوردهایی با نیروهای باسابقه و انقلابی صورت گرفت که تا حدود زیادی مناسبات دوجانبه ملت و دولت آسیب دید و لوحی از یأس و بی‌انگیزگی بر بخشی از بدنه جامعه قالب شد.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: پس از آن مقام معظم رهبری در سال ۹۲ با درک صحیح از فاصله ایجاد شده در ایام انتخابات از عموم مردم حتی کسانی که نظام را قبول ندارند خواستند که در انتخابات حضور یابند و تأکید کردند که رأی مردم حق الناس است و همچنین تذکراتی برای مراقبت از رفتارها و مواضع نهادهای انقلابی و نظارتی ابراز داشتند و به تقویت انسجام ملی کمک کردند.


رسولی تصریح کرد: سال ۹۴ نیز با انتخابات مجلس دهم و دوره چهارم مجلس خبرگان متقارن است. ایشان شعار «ملت و دولت؛ همدلی و همزبانی» را انتخاب کردند که بیانگر آن است که ایشان گام دوم را جهت رفع شکاف پیش آمده بین ملت و دولت برداشته‌اند که تقویت همبستگی ملی را نوید می‌دهد.


استاندار خراسان در دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: امیدوارم قوای سه گانه و دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی و انتظامی، سیاسی و تبلیغاتی، با تاسی از روح حاکم بر این شعار شرایطی را ایجاد کنند که در سال ۹۴ و در آستانه انتخابات پیش رو، فضای عمومی کشور هر چه بیشتر به سمت بانشاط شدن برود و از فضای امنیتی و انتظامی فاصله بگیرد.


عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان در پایان گفت: در پی این موضوع در انتخابات آتی با کمک به دولتمردان در عرصه غلبه بر مسائل داخلی و بین المللی، شاهد همبستگی هر چه بیشتر ملی و امیدآفرین و فضای توأم با نشاط سیاسی باشیم. در این فضا دولت و ملت می‌توانند برای رسیدن به اعتلای نظام جمهوری اسلامی گام جدی بردارند.


کرباسچی: مدعیان ولایتمداری، سال 94 به جای دلواپسی دائمی با دولت همدلی کنند



کرباسچی با تأکید بر اینکه «هر دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال 94 از اهمیت بالایی برخوردارند»، گفت: تلاش مجموعه اصلاح‌طلبی، انسجام با همه نیروهای دلسوز کشور است تا همانطور که در پیام نوروزی رئیس جمهوری گفته شد، انتخاباتی آبرومند در هر دو حوزه برگزار شود.


غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با آنا، با اشاره به نامگذاری سال 94 از سوی رهبر انقلاب با عنوان «ملت و دولت؛ همدلی و همزبانی» گفت: پیام رهبر معظم انقلاب بیشتر باید مورد توجه کسانی قرار گیرد که با دولت همدل نیستند و در عین حال مدعی ولایتمداری نیز هستند.


وی گفت: برخی در طول مدتی که دولت یازدهم سر کار آمده، با وجود همه حمایت‌های رهبر انقلاب، به هر راهی که توانستند کارشکنی کرده و بر سر راه دولت مانع ایجاد کردند.


کرباسچی در عین حال تأکید کرد که همه ملت حتی کسانی که از ابتدا با دولت همراه بوده‌اند، باید شعار امسال را سرلوحه کار خود قرار دهند.


دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، با بیان اینکه «شعار امسال، شعار بسیار زیبایی است»، اظهار کرد: همدلی معانی بلندی دارد و مدعیان ولایتمداری در نظر داشته باشند که شعار سال همانقدر که زیباست، نباید تنها روی کاغذها و تابلوها باقی بماند. لازمه تحقق این شعار این است که آنان دست از ایجاد مانع بردارند و به جای دلواپسی دائمی، با دولت همدل باشند.


وی تصریح کرد: وقتی ملتی به یک دولت اعتماد کرده، لزومی ندارد اینها دائما ابراز نگرانی و دلواپسی کنند.


جوان‌گرایی کارگزاران در انتخابات


کرباسچی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو به انتخابات سال 94 اشاره کرد و افزود: انشاءالله در این سال با توجه به اینکه سال انتخابات است و در پایان سال دو انتخابات بسیار مهم را داریم، دوستانی که همفکر هستیم در مجموعه اصلاح‌طلبان و نیروهای فعال و دلسوز کشور، انسجامی را ایجاد کنیم تا یک انتخابات آبرومند، پرشور و با مشارکت عمومی برگزار شود.


وی با اشاره به اهمیت هر دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، گقت: باید فضایی را ایجاد کنیم که هر دو انتخابات با شور و مشارکت بالای مردمی برگزار شود؛ این هدفی است که دولت هم روی آن تأکید دارد و رئیس جمهوری در پیام نوروزی خود نیز به آن اشاره داشتند.


کرباسچی در این باره خبر داد: ما در حزب کارگزاران سازندگی نیز، در ادامه تجدید سازمانی که داشته‌ایم و به جوان‌سازی حزب مبادرت کردیم، تلاش می‌کنیم این اصل را در انتخابات امسال نیز مد نظر قرار دهیم و نیروهای جوان‌تر را برای انتخابات معرفی کنیم.


انبارلویی: سال 94 با نامگذاری رهبری، سال تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های بزرگ ملی است



سردبیر روزنامه رسالت گفت: در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های بزرگی در سطح ملی داریم، این در حالی است که رهبری ضمن تأیید نقد مشفقانه از دولت، حمایت حکیمانه از آن را نیز خواستار شده‌اند.


محمدکاظم انبارلویی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اهمیت نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال همدلی و همزبانی دولت و ملت اظهار کرد: امسال تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های بزرگی در سطح ملی داریم. انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از مهمترین انتخابات‌های بعد از پیروزی انقلاب است.


انبارلویی ادامه داد: همچنین امسال تصمیم‌گیری در مورد موضوع مناقشه هسته‌ای که مهمترین برگ دیپلماسی جمهوری اسلامی در نبرد دیپلماتیک با قدرت‌های بزرگ است وجود دارد. از این رو ضروری است که در داخل، اتحاد ملی و انسجام اسلامی بیشتری داشته باشیم.


وی با اشاره به سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا تأکید کرد: هنگامی که امام خمینی(ره) فرمودند دولت تعیین می‌کنم، یک نقطه عطف در تاریخ ایران بود به این معنی که حکومت و رژیم سیاسی ایران از سلطنت به جمهوری تغییر کرده و حاکمیت جدیدی که مبتنی بر آرای ملت و اسلام باشد تشکیل شده است. بر این اساس بود که دیدیم مردم در 12 فروردین ماه به پای صندوق رأی رفتند و جمهوری اسلامی را تأسیس کردند.


این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: بعد از 12 فروردین بیش از سه دهه شاهد حیات نظام و دولتی هستیم که در پر آشوب‌ترین نقطه جهان، منشأ تحولات زیادی در منطقه و جهان شده است. از این رو ما نیاز داریم که استحکام دولت جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش در برابر جهانیان به نمایش بگذاریم.


انبارلویی گفت: در آمریکا بین کاخ سفید و کنگره اختلاف است و از سوی دیگر بین کشورهای اروپایی و آمریکا نیز اتفاق نظر کمتری دیده می‌شود بنابراین در این شرایط حرکت به سمت همزبانی بیشتر در کشور ضرورت بیشتری دارد و به همین خاطر هم مقام معظم رهبری سال 94 را سال دولت و ملت، همزبانی و همدلی اعلام کردند.


وی با اشاره به سخنان رهبری در ابتدای سال جدید در حرم امام رضا (ع) تأکید کرد: نقد مشفقانه و حکیمانه مورد حمایت رهبری است؛ یعنی نقدی که بتواند موجب استحکام دولت بشود. لذا مقام معظم رهبری ضمن تأیید نقدهای مشفقانه، حمایت حکیمانه از دولت را خواستار شدند.


لاهوتی: کارفرما خواندن مردم توسط رهبری، بیان اهمیت نقش مردم در نظام اسلامی است/ حرکت دولت در جهت منافع ملی‌ است



عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به همدلی و همزبانی مردم و دولت، تأکید کرد: مردم تصورشان این نباشد که دولت بر خلاف منافع ملی حرکت می‌کند.


مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با آنا، درباره نامگذاری امسال به نام سال «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی» از سوی مقام معظم رهبری و سخنرانی ایشان در روز اول عید در مشهد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی و اولین سخنرانی خود در سال 94، نکات بسیار مهمی درخصوص همدلی مردم و دولت، مذاکرات هسته‌ای و تأکید بر لغو تحریم‌ها بیان کردند که توصیه‌های ایشان باید نصب العین مسئولان قرار گیرد.


نماینده لنگرود در مجلس با بیان اینکه در سال جدید می‌توانیم به یک درد و فهم مشترک بین دولت و ملت برسیم، گفت: دولت باید در سال جدید در حمایت از تولید، اشتغال‌زایی، کاهش تورم، رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور گام‌های محکم بردارد.


عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با تأکید بر اینکه، «مردم نیز تصورشان این نباشد که دولت برخلاف منافع ملی حرکت می‌کند»، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه دولت در موضوع مذاکرات هسته‌ای که در حال انجام است با مشورت مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی و در جهت بهبود اوضاع کشور کار را به پیش می‌برد.


لاهوتی ادامه داد: همدلی و هم‌زبانی مردم و مسئولان دولتی به نفع ملت و نظام خواهد بود، علاوه بر آنکه به دولت در جهت پیشبرد امور و اهداف عالیه انقلاب اسلامی کمک می‌کند.


این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی، دولت را کارگزار و مردم را کارفرما توصیف کردند که این نشان‌دهنده اهمیت و نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی است، لذا مسئولان باید در خدمت هر چه بیشتر مردم بکوشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب