دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1395 - 12:59
سرپرست اچ اس ای شرکت متن خبر داد

پیگیری الزامات زیست محیطی برای احیای هور العظیم

الزامات زیست محیطی لازم در طرح توسعه میدان مشترک آزادگان شمالی در تالاب هورالعظیم به طور کامل رعایت شده است. 
کد خبر : 104749

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، کوروش رضازاده سرپرست اچ اس ای شرکت متن، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از میدان آزادگان شمالی در تالاب هورالعظیم واقع شده است، گفت: رعایت مسائل و الزام‌های زیست محیطی در این منطقه به دلیل وجود این تالاب به طور جدی در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد.


وی تصریح کرد: بررسی و مقایسه تصاویر ماهواره‌ای مربوط به هورالعظیم در سال‌های ۱۹۷۰، ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی نشان می‌دهد که بیشترین ضربه بر پیکر این تالاب ناشی از اجرای برنامه‌های سدسازی در دو کشور ترکیه و عراق بوده است.


رضا زاده توضیح داد: در مجموع علل اصلی تغییر در مساحت تالاب را می‌توان به احداث سد و کانال در کشورهای همسایه، تغییرات ناشی از جنگ تحمیلی، قرار گرفتن استان خوزستان در منطقه بیابانی و تاثیر فرسایش بادی و شن روان بر ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی، نداشتن طرح آمایش سرزمین، افزایش نرخ تبخیر، کارش بارش و روان آب های سطحی در منطقه و عواملی از این قبیل اعلام کرد.


وی با اشاره به احیای تالاب هور با بهره گیری از بارندگی های شدیدی که در ماه های ابتدایی سال انجام شد، گفت: البته ورود پرفشار آب به دلیل حجم این بارندگی ها و به دنبال آن بازشدن دریچه ها به سمت تالاب مشکلاتی را نیز برای طرح ایجاد کرد که به خوبی مدیریت شد.


رضا زاده یادآور شد: شرکت متن به منظور حفظ وضع محیط و کنترل آلایندگی های ناشی از طرح های توسعه ای غرب کارون در محدوده ای به وسعت بیش از ٦٥٨ هزار هکتار به طور مستمر فعالیت های پایش و احیای هور را با اقداماتی مانند ساخت آبراهه، ساخت پل و پاکسازی های مستمر در دست اجرا دارد.


به گفته وی، برنامه جامع مدیریت محیط زیست میدان های نفتی غرب کارون به همین منظور از سوی شرکت متن طراحی شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته