دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1395 - 13:23
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با آنا عنوان کرد:

انتخاب رشته برای دانش‌آموزان بر اساس ضوابط «هدایت تحصیلی» انجام می‌شود

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در اجرای هدایت تحصیلی دانش آموزان بر اساس عملکرد تحصیلی و امتیازات کسب کرده به رشته‌ خاصی معرفی می‌شوند و مدارس هیچ‌گونه اعمال سلیقه شخصی نخواهند داشت.
کد خبر : 104705

قربانعلی افشانی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با توجه به انتقاد برخی خانواده‌ها مبنی براینکه آموزش و پرورش راه‌های ورود به رشته‌های نظری را مسدود کرده و به اجبار دانش آموزان را به رشته‌های کاردانش و فنی‌و‌حرفه‌ای هدایت می‌کند، اظهار کرد: چنین ادعایی صحت ندارد زیرا هدایت تحصیلی بر اساس سوابق تحصیلی، نظرسنجی از دانش آموز، معلم، مشاور و خانواده انجام می‌شود.


وی افزود: عملکرد تحصیلی دانش آموزان 35 درصد، نظر دانش آموزان 10 درصد، مشاورین 10 درصد، معلمان 10 درصد، والدین 5 درصد و نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای 10 درصد در هدایت تحصیلی دانش آموزان نقش دارد که جمع این امتیازات تعیین کننده رشته تحصیلی دانش آموزان خواهد بود.


افشانی در ادامه ظرفیت‌های آموزشی را یکی دیگر از ملاک‌های مهم در بحث هدایت تحصیلی دانست و یادآور شد: یکی از ملاک‌های پذیرش دانش آموز در رشته‌های مختلف موجود بودن فضای آموزشی مناسب، نیروی انسانی و توزان رشته‌ها است به همین دلیل در تمامی رشته‌ها در ابتدا اولویت ثبت نام با دانش آموزانی است که بهترین امتیاز مربوط به آن رشته را کسب کرده و به تحصیل در آن رشته علاقه داشته باشند.


مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در حال حاضر شاهد اجرای ششمین دوره برنامه هدایت تحصیلی هستیم که قانون مربوط به اجرای آن طبق آئین نامه اجرا می‌شود با این تفاوت که امسال دانش آموزان در پایه نهم انتخاب رشته می‌کنند و هیچ چیز تغییر نکرده است اما هنوز علت اعتراضات پی‌در‌پی دانش آموزان و خانواده‌ها را نمی‌دانیم.


وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در تلاش است تمام دانش آموزان بر اساس امتیازاتی که کسب کرده در رشته مورد علاقه خود تحصیل کند و در تعیین رشته هیچ اجباری وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته