ایران گورستان هواپیماهای قدیمی شده است
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، عباس آخوندی در هشتمین کنفرانس حسابداران و مدیران مالی و پنجمین جایزه ملی مدیریت مالی ایران با تاکید بر اینکه بر اساس مقررات کامیونها بعد از 10 سال فرسوده محسوب میشوند، افزود: کامیون فرسوده در هر 100 کیلومتر 56 تا 60 لیتر سوخت مصرف میکند. در حالی که کامیونهای زیر 10 سال در هر 100 کیلومتر حدود 30 تا 32 لیتر سوخت مصرف میکنند.
وی با طرح این سوال که با قیمت کل هواپیمای کشور چند بوئینگ 747 میتوان خرید، گفت: 18 شرکت هواپیمایی در کشور مشغول به کارند، اما آنها در آغاز تولد پیر بودهاند و ایران، گورستان هواپیماهای قدیمی شده است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه خصوصیسازی در ایران باید مورد بازنگری قرار گیرد، تصریح کرد: فرآیند خصوصیسازی بیشتر شبیه به حراج گذاشتن سرمایه ملی و تشکیل دولت در سایه و غیر پاسخگو به نهادهای نظارتی بودهاست که یکی از عوامل ناکارآمدی اقتصاد ایران تلقی میشود.
وی با اشاره به اینکه خصوصیسازی در دنیا با هدف افزایش بهرهوری اقتصاد ملی صورت گرفت، تاکید کرد: باید بررسی شود که آیا خصوصیسازی در ایران منجر به افزایش سرمایهگذاری و سرمایهگذاری مجدد در بنگاهها شدهاست؟ آیا مدیریت بنگاهها بهتر شدهاست؟ آیا میتوان ادعا کرد که فناوری در این بنگاهها بهتر شده است؟ آیا بهرهوری عوامل انسانی بهتر از گذشته صورت میگیرد؟
آخوندی اعلام کرد: شخصاً مطالعهای در زمینه خصوصیسازی در اواخر سال 91 و اوایل 92 انجام داده ام که نتایج آن توسط اتاق بازرگانی منتشر شد. این نتایج نشان میدهد بیش از 100 میلیارد دلار ثروت ملی ایران در فرایند خصوصیسازی به نحوی، مالکیت آن از دولت به بیرون از آن منتقل شد و با وجود تأکید قانون اجرایی اصل 44 قانون اساسی که میگوید در جریان خصوصی، مالکیت بخش خصوصی باید افزایش یابد. از این 100 میلیارد دلار واگذاری، مالکیت بخش عمومی سهم بسیار اندکی داشت.
آخوندی ادامه داد: در خصوصیسازی روش ناکارآمد سهام عدالت که کسی در ناکارآمدی آن تردیدی ندارد از جمله آنها است. همچنین بقیه سهام دولتی به دستگاههای شبه دولتی و شبه خصوصی واگذار شد.
انتهای پیام/