دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پخش مجدد تیزر فیلم‌های ایرانی در ماهواره / جرمی که مجرم ندارد

پرونده پخش تیزر فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای دوباره باز شد. این اقدام این‌بار به شکل خودسرانه توسط یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای و برخلاف میل تهیه‌کنندگان فیلم‌های روی پرده صورت گرفته است.
کد خبر : 103934

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، تهیه‌کنندگان سینما به دلیل رقم بالای پخش تیزر فیلم‌های‌شان از تلویزیون، در اعتراض به این وضعیت، تصمیم گرفتند با رقم پایین‌تر تبلیغات را در شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال کنند. بعد از شکایت تلویزیون از این سینماگران و باز شدن پای آنها به دادسرای فرهنگ و رسانه، با پادرمیانی رییس قوه قضاییه و دخالت سازمان سینمایی و همچنین تغییر مدیر رسانه ملی، غایله ختم به خیر شد و تلویزیون در قبال مقاومت صاحبان آثار فیلم‌ها برای تبلیغات در ماهواره، به هر فیلم ١٣٠ تیزر تشویقی برای پخش از شبکه‌های مختلف سیما هدیه داد.
چند روزی از پخش تیزرهای سینمایی از رسانه ملی نگذشته بود که یک شبکه ماهواره‌ای آنونس فیلم‌های روی پرده سینمای ایران را لا به لای برنامه‌های خود پخش کرد. صاحبان فیلم‌های روی پرده که حسابی چشم‌شان ترسیده بود، از همان دقایق اولیه پخش تیزر فیلم‌های‌شان تلاش کردند ثابت کنند تیزرها بدون اطلاع آنها از شبکه ماهواره‌ای پخش می‌شود. غلامرضا موسوی، رییس شورای عالی تهیه‌کنندگان به ایسنا اعلام کرد که دوستان تهیه‌کننده ابراز نگرانی کردند که این کار می‌تواند داخل کشور برای‌شان دردسرساز شود.
نگرانی از این مساله کاملا طبیعی است چرا که فیلم سینمایی «عادت نمی‌کنیم» به دلیل تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای در هفته اول اکران خود از پرده سینماهای کشور پایین آمد و این یک هفته لطمه قابل توجهی به فروش فیلم در گیشه سینماها زد.
اما مساله اینجاست که پخش تیزر فیلم‌های سینمای ایران بدون هیچ هزینه‌ای چه نفعی برای شبکه‌های ماهواره‌ای دارد؟
موسوی، تهیه‌کننده سینما معتقد است این اقدام بر اساس سیاست‌های شبکه‌های ماهواره‌ای صورت می‌گیرد. همچنین آنها متوجه شده‌اند پخش تیزر فیلم‌های ایران وضعیت سینمای ایران را برهم می‌زند و از همین رو حساسیت بیشتر به این مساله، می‌تواند به ضرر سینمای ایران باشد.
با این همه بر اساس قاعده جهانی پخش دو تا سه دقیقه از فیلم‌های روی پرده در شبکه‌های مختلف تلویزیونی مجاز است و تنها موردی که می‌تواند سبب شکایت شود این است که یک فیلم سینمایی بدون اجازه از صاحب آن به صورت کامل از یک شبکه تلویزیونی پخش شود.
به گفته غلامرضا موسوی آگاهی مسوولان کشور از این مساله که پخش این آگهی‌ها بدون سفارش و هماهنگی سینماگران ایرانی بوده، کافی است و بیش از این جای نگرانی نیست. یعنی طرح این مساله با مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کافی است اما در واقع مسوولان این وزارتخانه هم نمی‌توانند جلوی این آگهی‌ها را بگیرند چرا که کاری غیرقانونی اتفاق نیفتاده است. موسوی تاکید کرد که سینماگران می‌توانند به قوه قضاییه شکایت کنند اما شبکه جم در حوزه فعالیت قوه قضاییه درداخل کشور نیست و بنابراین نمی‌توان کسی را مجرم اعلام کرد.
علاوه بر پخش تیزر فیلم‌های روی پرده، آنونس یکی از فیلم‌های در نوبت اکران نیز از این شبکه ماهواره‌ای پخش می‌شود. فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» به کارگردانی حسین فرحبخش که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت، قرار است بعد از پایان اکران «دراکولا» روی پرده برود. عبدالله علیخانی، تهیه‌کننده این فیلم ضمن ابراز بی‌اطلاعی از پخش تیزرها، این اقدام را به ضرر فیلمش دانست. چرا که مردم با دیدن این تیزرها به دنبال فیلم روی پرده سینما می‌گردند و بعد که متوجه می‌شوند فیلم هنوز اکران نشده، تصور می‌کنند این اثر سینمایی قدیمی و کهنه است و تعداد مخاطبان آن کاهش پیدا می‌کند.
با این همه در روزهایی که خبری از پخش تیزر فیلم‌های روی پرده از شبکه‌های ماهواره‌ای نبود، فیلم‌ها همچنان خوب فروختند. فیلم سینمایی «بارکد» تا اینجا توانسته بیش از ٥ میلیارد تومان از گیشه سینماها را از آن خود کند. «دراکولا» رضا عطاران نیز در تعقیب فیلم مصطفی کیایی است و بیش از دو میلیارد تومان فروش داشته است. باقی فیلم‌های روی پرده از جمله «ایستاده در غبار»، «دختر» و «عادت نمی‌کنیم» مرز یک میلیارد تومان فروش را پشت سر گذاشته‌اند و وضعیت نسبتا خوبی دارند.
با این همه حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، پخش تیزرهای ٢٠ ثانیه‌ای از صدا و سیما را معرفی خوبی برای آثار روی پرده نمی‌داند. او معتقد است گاهی تبلیغ بد، به ضد تبلیغ تبدیل می‌شود. به گفته او در معاونت ارزشیابی سازمان سینمایی با همکاری چند تن از تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و صاحبنظران خبره سینما، طرحی برای معرفی درست فیلم‌های روی پرده در حال بررسی دارد تا از سوی وزیر ارشاد به رییس صدا و سیما ارایه شود و به موجب آن چگونگی کمک به معرفی درست فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های داخلی مورد توجه قرار بگیرد.
ایل‌بیگی در ادامه مشکلات مالی سازمان صدا و سیما، بیکاری نیروی کار این سازمان و نداشتن تشکل صنفی برای پیگیری مشکلات آنها را در پخش تیزرهای بی‌کیفیت و گران فیلم‌های سینمایی دخیل می‌داند و معتقد است این مشکلات صنفی گریبان سینمای ایران را نیز گرفته است.
حالا در ادامه باید دید تلویزیون چه راهکاری برای قطع تیزرهای تلویزیونی از شبکه‌های ماهواره‌ای در نظر دارد. این‌بار تهیه‌کننده‌ها با ابراز بی‌خبری، از سفارش پخش این آگهی‌ها اعلام برائت کردند و شکایت از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز در دستور کار قوه قضاییه قرار ندارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته