دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری کنسرت گروه شمس مطرح شد

سهراب پورناظری: جشنواره موسیقی فجر از ما اعتبار می‌گیرد، نه ما از جشنواره

نشست خبری کنسرت گروه شمس روز گذشته 28 تیر ماه با حضور کیخسرو پورناظری، تهمورس پورناظری و سهراب پورناظری برگزار شد.
کد خبر : 103001

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، تهمورس پورناظری در نشست خبری گروه شمس گفت: «کنسرت در سه بخش برگزار خواهد شد که بخش اول به اجرای پدرم اختصاص خواهد داشت که با همراهی سازهای کوبه‌ای خواهد بود. بخش دوم نیز هم‌نوازی و بداهه‌نوازی پورناظری‌ها است که به همراه سازهای کوبه‌ای خواهد بود. در بخش سوم کنسرت نیز همه اعضای گروه شمس به ما می‌پیوندند و بسیاری از آثار که پیش از این اجرا شده و اجرا نشده‌ به اجرا در می‌آیند.»


این اجرا بی‌کلام نیست


وی اعلام کرد: «این برنامه خواننده ندارد، اما بی‌کلام هم نیست. موسیقی‌ها تنبور است و ما خیلی سعی کرده‌ایم که حال و احوالی که دهه 60 و 70 آثار تنبور داشته با رعایت آن احوالات را روی صحنه ببریم.»


تهمورس پورناظری با اشاره به این‌که کنسرت گروه شمس صددرصد موسیقایی است، عنوان کرد: «ارائه آثار مربوط به سی‌سال دو دلیل دارد اول آن که تمام آثاری که روی صحنه اجرا می‌شود ساخته پدر هستند و با رویکرد و سلیقه و احوال وی است و اگر قرار بود آثاری دیگر باشند باز ما در همین مسیر حرکت می‌کنیم. شاید از دهه 80 تغییراتی در کارها ایجاد شده باشد اما این فرمی است که بسیار جذاب است و جزو محدودترین آثار موسیقی بعد از انقلاب است که البته هنوز مخاطب دارد و به صورت آلبوم و سی‌دی در بازار موسیقی حضور یافت می‌شود. کمتر هنرمندی است که اثرش در 4 دهه حضور داشته باشد و مخاطب جدید جذب کند.»


وی درباره همکاری با شهرام ناظری عنوان کرد: «این‌که برنامه گروه تنبور با خوانندگی شهرام ناظری باشد قصه‌های خود را دارد که باید با زمان پیش برود و اگر قرار باشد نگاه نوستالژیک و عمیقی به واسطه این همکاری در آثار ایجاد کنیم باید بگویم همان‌طور که شنونده عادت دارد که یک موسیقی را با یک صدا بشنود، بعد از سی سال این خاصیت از میان رفته است.»


گروه شمس از هیچ ظرافت و زیبایی تنبور غافل نبوده است


کیخسرو پورناظری بیان کرد: «قبل از گروه ما چند گروه دیگر فعالیت‌های داشتند و در واقع هم‌نوازی در سنت تنبور از قبل بوده است بنابراین مسئله هم‌نوازی از قبل از ما وجود داشته و ما تنها به صورت فعال‌تر آن را ادامه داده‌ایم. کاری که ما بر روی تنبور کرده‌ایم این است که تمام ظرایف در مکتب تنبور را استفاده کرده‌ایم و چندین ظرافت را به این گنجینه اضافه کرده‌ایم. گروه شمس از هیچ ظرافت و زیبایی تنبور غافل نبوده است.»


کیخسرو پورناظری همچنین درباره کنسرتی که چهارشنبه و پنجشنبه 30 و 31 تیرماه در تالار وحدت خواهد داشت تاکید کرد: «در قسمت اول که تکنوازی مقام‌های تنبور را اجرا می‌کنیم بیشتر فرم مقام‌ها را نگهداری کردم و بداهه‌نوازی و سلیقه خود را به کار می‌برم که البته با ابداعاتی همراه است. شاید در این بخش چند قطعه شعر هم خوانده شود، البته یک قسمت بی‌کلام و بی‌ریتم و یک قسمت هم ریتم دارد و هم چند خط شعر از حضرت مولانا در آن خوانده می‌شود. این شعر فارسی در مقام گل‌وده‌ره خوانده می‌شود.»


وی در ادامه افزود: «مقام اول سه‌ر‌ته‌رز است که مقام خاص است و یکی از مهم‌ترین مقام‌های تنبور محسوب می‌شود.»


پورناظری با بیان این‌که مقام بسیار درخور توجه فواصل موسیقی خاص است که در موسیقی ایرانی سابقه ندارد،گفت: «فواصلی که در مقام‌ها وجود دارد از نظر من مقام کمال‌یافته‌ای هستند که شاید در طول قرون به این پختگی و تنوع رسیده‌اند.»


این هنرمند پیشکسوت موسیقی درباره امکان برگزاری ارکستری با تکیه بر تنبور، تصریح کرد: «این اجرا تنها در شرایطی محقق می‌ششود که ارکستر درخدمت تنبور باشد و ملودی‌ها برای تنبور ساخته شده باشد.»


وی خاطرنشان کرد: «تا سال 1357 فعالیت دیگری در قالب ارکستر موسیقی سنتی کردی داشتم و در سال 1357 و بعد از انقلاب آن فعالیت‌ها تعطیل شد و بن‌مایه‌ای که آن چند سال کارکردم بیشتر آثار موسیقی کرمانشاهی بود که در دو آلبوم کرماشان و نیشتمان منتشر شده است. البته شاید بعدها بقیه این آثار را بتوانیم در قالب آلبوم منتشر کنیم. موسیقی سنتی هم تا سال 1357 اجرا می‌کردم که شامل کارهایی بود که اکثراً خودم ساخته‌ام. چکیده این ساخته‌ها هم سهراب با همایون شجریان در قالب کنسرت به نمایش گذاشت که اگر آلبوم آیینه‌ها منتشر شود به عنوان کارهای شنیدنی به مخاطب ارائه می‌شود.»


کیخسرو پورناظری در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر تمایل برای همکاری با ناظری تشریح کرد: «در حال‌حاضر هریک برنامه و شرایط خاصی داریم ولی در صورتی که امکان همکاری مجدد همچون سال‌های آغازین تاسیس گروه شمس فراهم شود، قطعاً با هم همکاری خواهیم کرد.»


سهراب پورناظری نیز گفت: «برای بخش بداهه این اجرا یک فرم طراحی کرده‌ایم که بداهه‌نوازی را در قالب آثاری که پدر داشتند به مخاطب ارائه می‌کند. این بخش با ترجیع‌هایی به هم متصل می‌شوند و با پایان آهنگ‌های پدر تمام می‌شود. بداهه‌ها در دل این شکل اجرا می‌شود.»


اعتباری از جشنواره فجر نمی‌گیرم


وی درباره شایعاتی مبنی بر میزان قراردادش و صحبت‌هایی که کیوان ساکت درباره دستمزد وی در جشنواره موسیقی فجر داشته است، عنوان کرد: «دستمزد من 100 میلیون تومان نبوده و اصولا من دوست ندارم که مردم فکر کنند که خواسته‌ام از روابط خاصی استفاده کنم و یا به شخصی اجازه دهم که درباره مسائلی که در حیطه کاری من است صحبت کند. انتقاد من به این است که چرا افراد درباره شخصی که در جلسه‌شان حضور ندارند و موقعیت دفاع از خود را ندارند صحبت می‌کنند. میزان قرار داد من 78 میلیون تومان بوده که کمتر از دستمزدی است که تنها به واسطه اجرا در برج میلاد به دست می‌آورم.»


وی با اشاره به سطح کیفی دوره‌های جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: «نه من و نه تهمورس پورناظری اعتباری از جشنواره نمی‌گیرم و اگر اعتباری هم باشد این جشنواره است که از ما اعتبار می‌گیرد. ما نیازمند پول جشنواره نیستیم و همه از درآمدهای ما خبردارند و می‌دانند که شاید بیشترین کنسرت و درآمد را ما داریم، پس چرا باید خود را خراب کنیم. حضور در جشنواره موسیقی فجر پشیمانی بزرگی برای ما داشت چراکه فهمیدیم این ظرفیت در هنرمندان ما نیست. این برخورد و نوع صحبت جای افسوس داشت و من پیغام دادم که این دوره هم می‌گذرد و قطعی است که سال‌های بعد از کنار جشنواره رد هم نمی‌شویم، اگر اینقدر پول در جشنواره است برای دوستان بماند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب