دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شب‌نشینی ایرانیان طنزپرداز با کودتای ترکیه/ تور لحظه آخری استانبول فقط ١١‌هزار و پانصد تومان!

روزنامه شهروند به سوژه جدید شبکه‌های اجتماعی ایران پرداخت و نوشت: تور لحظه آخری ١٤ شب و ١٥ روز استانبول هتل ٥ ستاره با پرواز تُرکیش ایر فقط ١١‌هزار و پانصد تومان! خنده‌دار بود نه؟ شب کودتا تا صبحِ امیدِ عدالت و توسعه، ایرانی‌ها جوک‌های بامزه‌تری هم ساختند. مثلا این‌که بشار اسد به اردوغان پیام داد: داداش شب جا نداری بیا پیش ما! یا بعد از آن‌که شایعاتی مبنی بر اسکورت هواپیمای اردوغان توسط جنگنده‌های ایرانی در فضای مجازی پخش شد یک نفر در توئیتر نوشت: حالا صبح که پسر روحانی بیدار می‌شه، می‌بینه اردوغان روی کاناپه خونشون خوابیده!
کد خبر : 102623
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در ادامه این مطلب آمده است: از حدود ساعت ٣:٣٠ صبح که هزیمت در لشکر کودتاگران افتاد و سربازان جان خود را با گریز از خیابان‌های استانبول و آنکارا نجات می‌دادند، تعداد جوک‌هایی که ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای ماجرا می‌ساختند به مرور از تعداد خبرهایی که از ترکیه می‌رسید، بیشتر هم شده بود. در میان این لطایف شیرین و مطایبه‌های شکّرین حتی بودند ایرانیانی که به راستی درباره اوضاع داخلی ترکیه ابراز نگرانی هم می‌کردند؛ البته نه از نوع نگرانی برای جان غیرنظامیان و امنیت داخلی کشور همسایه. یک نفر در فیس‌بوک نوشت: خب حالا تکلیف شبکه جِم چه می‌شود؟ چند نفری حتی درباره وضع طارمی و رضایی دو فوتبالیست پرسپولیسی تازه به ترکیه رفته، ابراز نگرانی کردند و بعد هم خبر هجوم بی‌دریغ و البته کاملا معمول عده‌ای از جوانان همیشه در صحنه وطنی به صفحه اینستاگرامی رجب طیب اردوغان منتشر شد. حتی مطالب نوشته شده در این صفحه هم از طبع لطیف و شیرین هموطنانمان بی بهره نماند.


هنوز هیچ آمار رسمی از میزان توجه ملت‌های مختلف به موضوع کودتا علیه رئیس‌جمهوری ترکیه منتشر نشده است و البته فکر هم نمی‌کنم هیچ موسسه آماری بخواهد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند؛ اما می‌شود حدس زد به جز خود ترکیه‌ها ما یکی از معدود ملت‌هایی بودیم که تا صبح اخبار خیابان‌های استانبول و آنکارا را تعقیب می‌کردیم؛ شاید به این خاطر که ایرانی‌ها حالا چند سالی است بیش از پیش با ترکیه احساس نزدیکی می‌کنند. سریال‌های ترکیه یکی پس از دیگری حریم خانه‌های ایرانی را درنوردید و پس از آن هم سفرهای ایرانیان به استانبول و آنتالیا دو شهر توریستی ترکیه این کشور را بیش از پیش برای مردم ایران در دسترس و قابل تصور کرد. خوانندگان ایرانی که پیش از این در لس‌آنجلس آمریکا و دور از دسترس تنها می‌توانستند از طریق امواج ماهواره با ایرانیان داخل کشور ارتباط برقرار کنند، حالا مدتی است که بر سر برگزاری کنسرت در شهرهای ترکیه رقابت می‌کنند.


کمتر کسی را می‌توان یافت که عکسی به یادگار در خیابان استقلال نداشته باشد یا خاطره‌ای در کوچه، پس‌کوچه‌های استانبول، در کافه‌هایش و کنار ساحلش برای خود نساخته باشد. حتی وقتی گردشگران روس از ترس اَخم پوتین و گردشگران آلمانی از بیم بمب‌گذاری‌های داعش عطای ترکیه را به لقایش بخشیدند و نرفتند تا ٥٢‌درصد از ظرفیت هتل‌های این کشور خالی بماند ایرانی‌ها ١,٥‌درصد سفرهایشان را به ترکیه بیشتر کردند.
اوضاع سیاسی داخلی ترکیه در چنین شرایطی برای مردم ایران یا حداقل آنهایی که دانش و حوصله استفاده و ارتباط فعال با شبکه‌های اجتماعی را دارند، جذابیت یافت.
کودتاچیان نیمه‌های شب را برگزیدند. اردوغان چنانکه همان زمان اعلام شد در شهر ساحلی مارماریس در حال گذران تعطیلاتش بود و ژنرال‌های ارتش هم در میهمانی عروسی دختر یک ارتشی بلندپایه. این سوی مرزها ایرانیان داشتند خود را برای خواب آماده می‌کردند که نخستین خبرها در توئیتر پخش شد. «در آنکارا صدای مسلسل سکوت شب را شکافت» خبرهای بعدی مسلسل‌وار تا بیانیه اعجاب‌آور ارتش پیش رفت. انتشار اخبار این روزها زحمتی در حد چند بار حرکت دادن انگشت دارد «حکومت اردوغان در نیمه‌شب ١٦ جولای ٢٠١٦ به پایان رسید» فکر می‌کنم این خبر بیش از بقیه خواب دنبال‌کنندگان اخبار کودتا را از سر پراند. همان شب خبر رسید که شورایعالی امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهوری جلسه گذاشته خبری که البته فردای آن شب تکذیب شد. از محمد جواد ظریف تا علی شمخانی حتی تعدادی از نمایندگان مجلس هم شب کودتا چشم از صفحه تلفن‌هایشان برنداشتند.


در این میان شبکه خبر هم نقشی به یاد ماندنی از خود به جا گذاشت با پوششی مناسب از رویدادها در غیاب شبکه‌های فارسی زبانی که تازه فردا به ماجرا رسیدند. رجب طیب اردوغان سلطان مقتدری که به دلیل حمایتش از شورش علیه بشار اسد مورد انتقاد دولت ایران قرار داشت و از سوی دیگر به دلایلی هم روی اعصاب مردم ایران بود، به همین سادگی حکومتش به پایان رسید!


این موضوعی نبود که ایرانیان بتوانند به این سادگی‌ها از کنار اخبار آن بگذرند. اما آیا پیگیری اخبار کودتای ترکیه دلیل سیاسی‌تر شدن مردم ایران است یا این‌که ایرانیان تنها نگاهی ماجراجویانه و طنز به موضوع داشته‌اند صورت مسأله‌ای است که می‌توان درباره آن بسیار بحث کرد و شنید.


به‌هرحال می‌توان مطمئن بود که وضع فعلی در دوران حکومت اردوغان خاطره‌انگیزترین دوران معاصر برای ایرانیان است. چه آنهایی که از قانون لغو روادید میان دو کشور استفاده کرده‌اند و چه آنهایی که دلخوشی از این نوسلطان عثمانی ندارند به نظر می‌رسد اردوغان را به اسلاف نظامی و سکولارش باید ترجیح بدهند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته