گرانی خودرو درکسادی بازار/ افزایش 300 تا 500 هزار تومانی قیمت رسمی برخی خودروهای داخلی
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جامجم، از یکی دو ماه پیش خبرهایی مبنی بر صدور مجوز فروش خودرو در حاشیه بازار برای ایجاد رونق از سوی دولت شنیده میشد که گران شدن اخیر قیمت محصولاتی چون پراید، این گمانه را ایجاد کرده که فروش خودرو در حاشیه بازار، بهانهای برای افزایش قیمت محصولات بوده است.
هرچند شورای رقابت اوایل امسال، مجوز افزایش محدود قیمت خودروهای تولید داخل را صادر کرد اما به علت رکود سنگین در بازار، تولیدکنندگان تاکنون علاقهای به این افزایش قیمت نشان نداده بودند و در حالی که با وجود گذشت یک ماه از تابستان، رکود در بازار خودرو همچنان ادامه دارد در روزهای اخیر تولیدکنندگان داخلی، قیمت برخی محصولاتشان را 300 تا 500 هزار تومان افزایش دادهاند.
حال سوال اینجاست که در چنین شرایطی آیا واقعاً افزایش قیمت به صلاح است یا این اخبار برای ایجاد تحرکی هرچند مقطعی در بازار به خواب رفته خودرویی ایران بوده است؟ کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند بازار فعلی کشورمان، کشش افزایش قیمت خودروها را ندارد و گرانی اخیر سبب رونق معاملات خودروهای دست دوم خواهد شد.
بازار همچنان فریز شده
غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل تهران با تاکید بر اینکه هنوز بازار خودرو در رکود کامل است گفت: امروز با گذشت نزدیک به دو سال از آغاز رکود در بازار خودروی کشورمان، بازار هیچ کشش افزایش قیمتی نداشته و این موضوع میتواند به ادامهدار شدن رکود دامن بزند.
قاسمیان افزود: بهطور کلی مردم تمایلی به خرید خودرو ندارند، چون یا گروهی اصلاً توان خرید ندارند یا اینکه هنوز هم منتظر کاهش قیمت با توجه به وعدههای دادهشده هستند در حالی که نباید منتظر کاهش قیمت در بازار خودرو باشیم.
بازار خودرو هنوز در رکود است
در همین حال میکائیل سرکانی، یکی از فعالان بازار خودرو در منطقه شرق تهران گفت: پنجشنبه هفته گذشته سایپا قیمت برخی محصولات خود را از جمله پراید از 340 تا 500 هزار تومان افزایش داد اما این تغییر در بازار دستدومها هنوز تأثیرگذار نبوده است.
سرکانی افزود: گرچه بازار خودروهای دست دوم زیاد تحت تأثیر رکود نیست و به نوعی خرید و فروش بخصوص در خودروهای پرطرفدار مثل پراید، پژو و ال90 وجود دارد اما تغییر قیمت کارخانه برای خودروهای صفر کیلومتر آنچنان در بازار دستدومها تأثیرگذار نبوده، چون خریداران دیگر مثل گذشته شتابزده عمل نمیکنند و به نوعی سرفرصت خرید میکنند و همین موضوع از شتاب گرفتن قیمتها جلوگیری کرده است.
این فعال بازار خودرو میگوید، هماکنون با توجه به شرایط موجود، بازار فروشندگان خودروی اقساطی، حسابی سکه شده است، چون خریداران زیادی به آنها مراجعه میکنند و با توجه به افزایش قیمت خودروها در سالهای اخیر، امکان خرید نقد برایشان وجود ندارد.
وی معتقد است، هنوز برای اظهارنظر درباره تاثیرگذاری افزایش قیمت کارخانه برای خودروهای صفر کیلومتر زود است، چون همین چند روز پیش به مناسبت عید فطر، فروش ویژه صورت گرفته بود و تقریباً از یک ماه آینده روند تحویل خودروها آغاز میشود، بنابراین ممکن است این موضوع در بازار دستدومها زیاد تأثیرگذار نباشد و باید منتظر باشیم.
خودرو باید گران میشد
از سوی دیگر احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره بهانه قرار دادن افزایش قیمت برخی محصولات برای ایجاد تحرک در بازار افزود: در شرایط فعلی این سیاست بعید به نظر میرسد و نباید در این زمینه زود قضاوت کنیم، بنابراین درباره افزایش قیمت نمیتوانیم بگوییم همه چیز گران شود اما خودرو نباید تغییر قیمتی داشته باشد. وی گفت: بیتردید تورم کاهش یافته و از ارقام نگرانکننده به نزدیک 10درصد یا حتی پایینتر رسیده اما این معنی ارزان شدن کالاها را نمیدهد بلکه معنی کاهش تورم، کند شدن شیب افزایش قیمت است، چون بالاخره هنوز تورم داریم و برای خودروسازان هم این تورم در بخش تأمین تجهیزات و هزینههای تولیداتشان کاملاً محسوس است و لحاظ میشود.
به چه دلیل انتظار کاهش قیمت داریم؟
از سوی دیگر محمدرضا نجفیمنش، دبیر انجمن قطعهسازان با حمایت کامل از افزایش قیمت خودرو گفت: امروز به گفته مسئولان، حدود 10 درصد تورم داریم، قیمت ارز بانک مرکزی افزایش یافته است، حقوق گمرکی افزایش داشته و دستمزدها هم که اصولا هر سال شاهد افزایش هستند، بنابراین چطور براین باوریم که خودرو باید ارزان شود؟
افزایش قیمت مشروط به رعایت مصوبه شورای رقابت
دکتر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت درباره افزایش قیمت برخی خودروها از سوی خودروسازان بزرگ کشورمان گفت: قبلاً مجوز افزایش قیمت برای برخی خودروها مثل پراید با 45/0 درصد از سوی شورای رقابت صادر شده بود که احتمالاً اکنون خودروسازان بخصوص سایپا تصمیم به اعمال آن گرفتهاند و اگر در همین محدوده عمل کرده باشند، تخلفی صورت نگرفته است.
شیوا درباره کشش بازار برای افزایش قیمت نیز معتقد است، اصولا براساس عرف اقتصاد، زمانی که بازار در حالت رکود قرار گرفته، نباید افزایش قیمت داشته باشیم اما این سیاست از سوی خودروسازان انجام میشود و این واحدهای تولیدی خودشان تصمیمگیرنده هستند.
انتهای پیام/