هوش مصنوعی زیر ذرهبین دانشگاهها؛ نقش کلیدی اساتید در دستورالعمل جدید
سید مهدی ابطحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار آنا با اشاره به رویکرد جهانی در زمینه مدیریت استفاده پژوهشگران و دانشجویان از هوش مصنوعی، اظهار کرد: هوش مصنوعی بدون تردید ابزاری بسیار قدرتمند برای پردازش و دریافت اطلاعات است، اما تحلیل و تصمیمگیری همچنان باید در اختیار ذهن انسان باقی بماند. اگر پرسش یا ورودی به درستی مطرح نشود، طبیعی است که پاسخهای تولیدشده نیز فاقد ارزش علمی خواهند بود.
وی افزود: دانشگاههای کشور با توجه به سرعت تحولات این حوزه، در سال جاری اقدام به تدوین دستورالعملهای اخلاقی کردهاند و وزارت علوم نیز نسخه جامعتر این قواعد را به صورت رسمی تدوین و ابلاغ کرده است. این روند بازتابدهنده یک ترند جهانی است که تمام کشورها در مسیر آن حرکت میکنند.
ابطحی تأکید کرد: وزارت علوم ضمن دریافت نظرات دانشگاهها و پژوهشگران، چارچوب رسمی استفاده مسئولانه از فناوریهای هوش مصنوعی را ابلاغ کرده تا از بروز تخلفات علمی یا استفادههای غیراخلاقی جلوگیری شود و همزمان از فرصتهای این ابزار بهرهبرداری اصولی صورت گیرد.
به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم، در دانشگاههایی که هنوز دستورالعملهای داخلی خود را نهایی نکردهاند، آگاهی و دقتنظر اساتید نسبت به تعریف حدود و مرزهای اخلاقی در تحلیل خروجیهای هوش مصنوعی میتواند نقش مؤثری در پیشگیری از سوءاستفادهها داشته باشد.
وی در پایان اضافه کرد: با توجه به سرعت رشد این فناوری، تمرکز نهادهای علمی بر اجرای دستورالعمل ابلاغشده و رصد مستمر استفاده از هوش مصنوعی توسط هیئتهای علمی و پژوهشی است تا بتوان در صورت نیاز، چارچوبهای دقیقتر و کارآمدتری را در آینده بازنگری و تقویت کرد.
انتهای پیام/


