دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1395 - 13:09
مراسم ترحیم مهدیه الهی‌قمشه‌ای برگزار شد

حسین ‌الهی‌قمشه‌ای: خواهرم به دنیا تعلق خاطر نداشت

مراسم ترحیم زنده‌یاد مهدیه الهی‌قمشه‌ای – شاعر، مترجم و ادیب فقید- با حضور جمعی از وزرا، مدیران فرهنگی و اهالی فرهنگ و ادبیات صبح امروز جمعه 25 تیرماه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد و حسین الهی‌قمشه‌ای در این مراسم به سخنرانی پرداخت.
کد خبر : 101798

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، مراسم یادبود مرحومه مهدیه الهی‌قمشه‌ای در حالی برگزار شد که جمع کثیری از سیاستمداران و مدیران کشوری و همچنین چهره‌های آشنا در حوزه فرهنگ و هنر در آن حضور یافتند؛ چهره‌هایی همچون علی جنتی – وزیر فرهنگ و ارشاد-، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی- وزیر بهداشت -، علی‌اکبر صالحی – رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهوری-، هادی ایازی – معاون اجتماعی شهرداری-، امیراسماعیل آذر، اسماعیل امینی، سهیل محمودی، فاضل جمشیدی، حجت‌الاسلام محمود دعایی، حجت‌الاسلام ابطحی، رسول نجفیان، ایرج حسابی، محمد عثمان و... .


حسین الهی‌قمشه‌ای، برادر زنده‌یاد مهدیه الهی‌قمشه‌ای در این مراسم به عنوان سخنران ضمن تشکر از حضار در سوگ خواهر خود گفت: «به قول حافظ «فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت...» برای من که نزدیک به 50 سال علاوه بر رابطه خویشاوندی با ایشان دوستی، انس و الفت داشتم این غم فراق بسیار سخت است.»


وی همچنین با مصداق آوردن از شعر شاعرانی دیگر در وصف غم هجران به تشریح تعابیر مختلفی از مرگ در اندیشه و کلام عرفا و اندیشمندان جهان پرداخت و گفت: «همان‌طور که می‌گویند هر مراسم ختمی، مراسم ختم خود ماست و این زنگ‌ها در واقع برای ما به صدا درمی‌آید.»


الهی‌قمشه‌ای خاطرنشان کرد: «قرآن کریم از مرگ خبر نداده است , به تعبیری این خبر را شیطان داده است که ما می‌میریم. قرآن می‌گوید شما نزد پروردگارتان می‌روید. همچنین در جای دیگری اشاره دارد: هیچ مفری در هنگام مرگ وجود ندارد، زیرا شما نزد رب و پروردگار خود خواهید رفت.»


وی ادامه داد: «در تمام جهان از واقعه مرگ تعابیر شیرین و آرامبخشی وجود دارد. از آثار شکسپیر گرفته تا آثار ویکتور هوگو. یکی از این تعابیر نیز، تعبیر پیامبر اکرم است که فرمودند: مردم خوابند و وقتی می‌میرند بیدار می‌شوند.»


وی ضمن اشاره به داستان مرگ ایوان ایلیچ، نوشته تولستوی و سروده‌هایی از امیلی دیکنسون گفت: «برخی نیز معتقد هستند مرگ نوعی خواب و مستی است، به قول خیام: این اهل قبور خاک گشتند و غبار/ هر ذره ز هر ذره گرفتند کنار/ آه این چه شراب است که تا روز شمار/ بیخود شده و بی‌خبرند از همه کار.»


این نویسنده و ادیب در ادامه افزود: «تعبیر دیگر این است که ما بعد از مرگ دوباره متولد می‌شویم و مصداق روشن این تعبیر را می‌توان در شعر مشهور مولانا «از جمادی مردم و نامی شدم/ وز نما مردم به حیوان برزدم/ مردم از حیوانی و آدم شدم/ پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم...» دید و البته خوشا به حال کسی که قبل از مرگ دوباره متولد شود.»


الهی‌قمشه‌ای گفت: «یک تعبیر دیگر مرگ را به غروب کردن تشبیه می‌کند. با این توضیح که اگر خورشید جایی غروب کند، در جایی دیگر طلوع خواهد کرد و به معنای مرگ خورشید نیست. همچون این شعر از مولانا که «فروشدن چو بدیدی برآمدن بنگر/ غروب شمس و قمر را چرا زبان باشد...».


وی یادآور شد: «تعبیر دیگر از مرگ این است که ما در این جهان مستقر نیستیم، بلکه تنها مسافریم. به قول حافظ «ملول از همرهان بودن طریق کاردانی نیست/ بکش دشواری منزل به یاد عهد آسانی...» یعنی ما بعد از اینکه از دنیا سفر کردیم به ملاقات دوستان و عزیزان‌مان خواهیم رسید. البته نظامی این سفر را گسترش داده و انسان را مسافری ابدی و ازلی خوانده است.»


برادر زنده‌یاد مهدیه الهی‌قمشه‌ای در ادامه به تعابیر دیگری همچون تعبیر چاه از مرگ اشاره کرد و گفت: «در جهان پدیده‌ای وجود دارد با نام «تجربه نزدیک به مرگ» که مطابق با آن هزاران نفر مُرده و دوباره به زندگی برگشته‌اند؛ افرادی که گزارش‌های جالبی از مُردن خود ارائه دادند و هیچ دروغی در سخنان آنها وجود ندارد.»


وی گفت: «این موارد در حکم تسلا‌هایی هستند که می‌توانند بار پذیرش مرگ را آسان‌تر کنند. ما با این ادبیات غنی و این مردم که شور ادبیات دارند می‌توانیم با تکیه بر این موارد خود را تسلی دهیم.»


وی با اشاره به سوگ از دست دادن خواهرش گفت: «همچنین خود را تسلا می‌دهم که الحمدلله خواهر نازنینم رنج و محنت این دنیا را نکشید و خیلی راحت و بدون تعلق‌خاطر دیده از جهان فروبست.»


الهی‌قمشه‌ای در پایان سخنان خود خطاب به مخاطبان خود اظهار داشت: «متاسفانه تصوری در جامعه به وجود آمده که هرکس از روح و جهان دیگر حرف بزند از عوام است و می‌گویند این مسائل را علم ثابت نکرده است. کدام علم؟ همه بزرگان حتی دانشمندانی مانند استیو جابز به این مسائل تاکید کرده‌اند و من توصیه می‌کنم بروید و در این‌باره تحقیق کنید.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته