احیای مدرسه مطمئن‌ترین و ماندگارترین راه توسعه کشور است

احیای مدرسه مطمئن‌ترین و ماندگارترین راه توسعه کشور است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: احیای نقش واقعی مدرسه مؤثرترین، ارزان‌ترین و پایدارترین راه برای توسعه کشور است و توجه ویژه رئیس‌جمهور به مسائل آموزش و پرورش در یک سال و سه ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار آنا، نشست خبری محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش روز چهارشنبه ۲۸ آبان برگزار شد.

امانی طهرانی در ابتدای این نشست با قدردانی از خبرنگاران و اصحاب رسانه و همچنین همکاران فرهنگی، اظهار کرد: نقش تمامی افرادی که در سال گذشته برای اعتلای مدرسه در ایران تلاش کردند، قابل‌تقدیر است.

وی تأکید کرد: اگر امروز کشور شاهد توانمندی و توسعه است، حاصل زحمات ارزنده کسانی است که با نام و نشان یا بی‌نام و نشان برای آموزش فرزندان ایران کوشیده‌اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یاد معلمان درگذشته را گرامی دانست و گفت: در این روزها باید ارواح آنان که عمر خود را صرف تربیت نسل آینده کردند، با احترام یاد کرد. 

وی مدارس نوین را یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه کشور دانست و توضیح داد: نقش این مدارس در ابعاد اجتماعی و سیاسی ایران بسیار چشمگیر بوده است.

وی در بخش اقتصادی نیز با وجود نبود مطالعات مستقل داخلی، به تأیید جهانی تأثیر نظام‌های آموزشی بر رشد اقتصادی اشاره کرد و توضیح داد: تبدیل عملکرد مدارس به داده‌های عددی کاری دشوار است، ولی بدون تردید هیچ رشد اقتصادی بدون آموزش و پرورش قدرتمند پایدار نخواهد بود.

امانی تأکید کرد: ساده‌ترین، ارزان‌ترین و ماندگارترین مسیر برای پیشرفت کشور، احیای مدرسه است. او توضیح داد که در صورت احیای مدرسه، نتایج آن در کاهش پرونده‌های قضایی، افزایش مسئولیت‌پذیری، بهبود رعایت حقوق دیگران، ارتقای ادب و احترام عمومی، توجه به محیط زیست و اصلاح الگوی مصرف دیده خواهد شد.

به گفته وی، ریشه تمامی پیشرفت‌ها در آگاهی است و مدرسه محل ایجاد این آگاهی و تغییر رفتار آگاهانه در نسل جوان به شمار می‌آید.

وی با اشاره به نگاه پیامبر اکرم به تعلیم و تربیت، افزود که پیشوای اسلام بهترین افراد را برای آموزش فرزندان جامعه برمی‌گزید، زیرا آگاهی‌بخشی زیربنای رشد جامعه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به عملکرد دولت در حوزه آموزش گفت: که در یک سال و سه ماه گذشته کشور شاهد یک چرخش جدی در توجه به مسائل آموزشی بوده است. او تصریح کرد که رئیس‌جمهور اهمیت ویژه‌ای برای آموزش و پرورش قائل است و با این موضوع شبانه‌روز زندگی می‌کند.

به گفته امانی، رئیس‌جمهور در جلسات متعدد و گاه غیررسانه‌ای به بررسی مسائل این حوزه پرداخته و حتی تعداد جلسات اختصاصی او در این زمینه به سطحی رسیده که در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در بازدیدهای میدانی، از جمله مدرسه البرز، تأکید کرد: این میزان توجه دولت فرصت ارزشمندی برای ارتقای آموزش و پرورش است و مجموعه این نهاد وظیفه دارد با تلاش مضاعف مسیر پیشرفت مدارس را هموار کند.

امانی طهرانی اعلام کرد: توضیحات تکمیلی را در قالب پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران ارائه خواهد داد و اگر مواردی نیازمند بررسی یا توضیح همکاران باشد، از حضور آنان نیز استفاده خواهد شد.

او نقش خبرنگاران و رسانه‌ها را در کنار فرهنگیان مؤثر دانست و تأکید کرد که هدف مشترک همه آنان تربیت صحیح فرزندان این کشور است.

رشد ۲۲ هزار میلیارد تومانی مشارکت خیرین مدرسه‌ساز

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دو سال پیش شورای عالی آموزش و پرورش درباره تنوع‌بخشی به آموزش زبان‌های خارجی در مدارس مصوبه‌ای داشته است.

وی گفت: مدارس موظف‌اند امکان آموزش زبان‌هایی غیر از انگلیسی و عربی را نیز فراهم کنند، اما همچنان دسترسی به این زبان‌ها محدود است.

وی افزود: براساس مصوبات شورا، آموزش زبان خارجی انتخابی است و اجبار در انتخاب زبان انگلیسی وجود ندارد. به گفته او، در برخی زبان‌ها بسته‌های آموزشی مستقل توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تهیه شده و دانش‌آموزان می‌توانند حتی در صورت نبود مدرسه ارائه‌دهنده، به صورت فردی زبان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

امانی طهرانی درباره تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌ها نیز گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در این زمینه مصوبه دارد و قانون برنامه هفتم نیز عدد مشخصی را تعیین کرده است.

وی افزود: عدد تعیین‌شده در برنامه هفتم از مصوبه شورا بالاتر است و با توجه به محدودیت فضای آموزشی، تحقق این ارقام نیازمند ساخت‌وساز گسترده است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به سرانه ۶.۱ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز، کشور نیازمند ایجاد حدود ۱۷ میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید است، تأکید کرد: روند جهادی مدرسه‌سازی که از سال گذشته آغاز شده، شاخص‌ها را به‌صورت قابل توجهی افزایش داده و اگر ادامه یابد می‌توان به اهداف برنامه هفتم دست یافت.

امانی طهرانی گفت: کاهش جمعیت دانش‌آموزی در دوره ابتدایی امکان بهبود تراکم را بیشتر کرده، اما قله جمعیتی در سال‌های آینده وارد دوره متوسطه خواهد شد و در این دوره کار دشوارتر است.

وی افزود که در دهه‌های گذشته باید اهتمام بیشتری برای توسعه فضاهای آموزشی می‌شد، زیرا دانش‌آموزانی که به دلیل کمبود فضا در نوبت بعدازظهر به مدرسه می‌روند بخش مهمی از تجربه زیست مدرسه‌ای خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت خاطره‌سازی در دوران مدرسه گفت: ساعت زیستی دانش‌آموزان با آموزش در نوبت عصر سازگاری ندارد و باید جریان مدرسه‌سازی جدید به‌گونه‌ای استمرار یابد که همه دانش‌آموزان بتوانند صبح‌ها در مدرسه حاضر باشند.

وی افزود: مدرسه باید شش ساعت تجربه زیستگاهی کامل شامل ورزش، نماز، فعالیت گروهی، نمایش و کارهای تربیتی باشد و با زمان کم نمی‌توان این مأموریت را محقق کرد.

امانی طهرانی با اعلام اینکه حجم کمک‌های خیرین مدرسه‌ساز امسال به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده گفت: این رقم بسیار امیدبخش است، اما نظر رئیس‌جمهور این است که اتکا صرف به خیریه کافی نیست و همه مردم باید در نهضت مدرسه‌سازی مشارکت کنند؛ زیرا آموزش نیاز مشترک همه خانواده‌هاست.

وی همچنین اظهار کرد: شیوه‌های دیگری برای مدیریت مدارس دوشیفته در دست بررسی است تا عدالت بیشتری میان دانش‌آموزان برقرار شود. او گفت آمار دقیق تعداد مدارس دوشیفته را باید معاونت‌های آموزش ارائه کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره آیین‌نامه اجرایی مدارس گفت: این آیین‌نامه نسخه عملیاتی سند تحول بنیادین و یکی از مهم‌ترین اسناد اجرایی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وی افزود: در بازنگری جدید تلاش شده نگاه مدرسه‌محور تقویت شود و اختیارات همراه با مسئولیت به مدیران واگذار گردد.

وی با اشاره به برخی موانع قانونی موجود گفت: که قوانین مرتبط با اموال دولتی گاهی اداره مدرسه را دشوار می‌کند، زیرا مدیر اجازه ندارد اموال فرسوده را تعیین تکلیف کند و اتاق‌های مدرسه تبدیل به انبار می‌شود.

وی افزود: در آیین‌نامه جدید پیشنهاد شده مدیر با تأیید شورای مدرسه مجاز به فروش اموال فرسوده و هزینه‌کرد آن در مدرسه باشد.

امانی طهرانی گفت: این اعتماد به مدیران ناشی از سپردن مهم‌ترین دارایی خانواده‌ها یعنی فرزندان به آن‌هاست و قوانین باید با این واقعیت سازگار شود.

وی افزود: در طرح تقویت مدارس دولتی که در مجلس در حال بررسی است، بندی برای اعطای این اختیار به مدیران گنجانده می‌شود.

وی توضیح داد: آخرین نسخه آیین‌نامه اجرایی مدارس در سال ۱۴۰۰ به مدارس ارسال شده بود و نظرات مدیران سراسر کشور گردآوری شد. این نظرات مبنای اصلاح آیین‌نامه قرار گرفته و اکنون نسخه جدید آماده ارائه در نخستین جلسه آتی شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی گفت: طبق هماهنگی با وزیر، این موضوع در دستور جلسه قرار می‌گیرد و آیین‌نامه اصلاح‌شده به‌زودی به مدارس ابلاغ خواهد شد.

تأکید بر تثبیت آموزش حضوری و توسعه مدارس مجازی برای گروه‌های خاص

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سیاست رسمی وزارت آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور بر حضور دانش‌آموزان در مدارس حضوری است و ایجاد مدارس مجازی به معنای تغییر این سیاست نیست.

وی افزود: تمام دانش‌آموزان کشور باید در مدرسه اصلی خود حضور یابند و مدارس مجازی تنها برای شرایط ویژه تعریف شده است.

وی گفت: در همه کشورها دانش‌آموزانی وجود دارند که به دلایل مختلف از جمله شرایط مناطق، وضعیت فردی یا اقامت در خارج از کشور امکان حضور در مدرسه را ندارند و مدارس مجازی برای این گروه‌ها پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برخی از اتباع کشورهای دیگر نیز ممکن است علاقه‌مند به استفاده از آموزش مجازی ایران باشند و این امکان برای آنان فراهم شده است.

امانی طهرانی گفت: آموزش مجازی با استانداردهای لازم طراحی شده و اصل برنامه‌های درسی همان برنامه‌های رسمی کشور است، اما به دلیل ماهیت مجازی، برخی سازگاری‌ها با مرجعیت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انجام می‌شود.

وی افزود: مدارس مجازی و موضوع بازماندگی از تحصیل دو مقوله مستقل هستند و نباید یکسان تلقی شوند زیرا دلایل بازماندگی از تحصیل بسیار متنوع است و بررسی آن‌ها در حال انجام است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ایجاد مدارس مجازی یکی از مسیرهای افزایش ضریب دسترسی آموزشی در برنامه هفتم توسعه است و این امکان را فراهم می‌کند که هیچ دانش‌آموزی به دلیل عدم امکان حضور در مدرسه از آموزش محروم نماند.

وی افزود: در کشور حدود ۵۰۰ کلاس وجود دارد که تنها یک معلم و یک دانش‌آموز دارند و این نشان می‌دهد نظام آموزشی برای دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری جدی انجام داده است، هرچند این موضوع در مدیریت نیروی انسانی چالش ایجاد می‌کند اما محروم‌کردن دانش‌آموزان از آموزش پذیرفتنی نیست.

وی گفت: دانش‌آموزانی که امکان حضور در مدرسه ندارند می‌توانند از مدارس مجازی استفاده کنند، اما سیاست قطعی وزارتخانه همچنان تأکید بر حضور فیزیکی دانش‌آموزان و برخورداری آنان از فعالیت‌های تربیتی، اجتماعی، ورزشی و سلامت است.

وی افزود: برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار، تدارکات لازم از جمله تأمین ابزار آموزشی در مدارس مجازی پیش‌بینی شده است.

امانی طهرانی درباره سند تحول بنیادین گفت: این سند از سال ۱۳۹۰ تصویب شده و در همه دولت‌ها مورد توجه قرار گرفته است. وی افزود به عنوان مولف و مدیرکل تالیف کتاب‌های درسی که سال‌ها با فضای سند زندگی کرده است معتقد است همه مسئولان آموزشی برای اجرای سند تلاش کرده‌اند، اما فاصله موجود میان وضع فعلی و تراز مورد انتظار سند زیاد است و پیمودن این مسیر نیازمند زمان و اهتمام سالانه است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب با حمایت از سند تحول بنیادین و تکرار اهمیت آن، موجب شدند این سند یکی از شناخته‌شده‌ترین اسناد کشور باشد و نام آن به گوش عموم مردم، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و فرهنگیان برسد.

وی افزود: در یک سال و نیم اخیر نقشه راه اجرای سند تدوین و به پروژه‌های مشخص با زمان‌بندی معین، شاخص‌ و مسئولیت‌های روشن تبدیل شده است و این پروژه‌ها بین وزیر، معاونان و رؤسای سازمان‌ها تقسیم شده و جلسات هفتگی پیگیری در حال برگزاری است.

وی گفت: این پروژه‌ها در تیرماه ۱۴۰۲ تصویب شده و اجرای آن‌ها با امضای وزیر ابلاغ شده است، هرچند تغییرات مدیریتی در آغاز کار تأخیرهایی ایجاد کرد.

وی افزود: اجرای پروژه‌ها در سامانه برنامه‌ریزی وزارتخانه ثبت شده و گزارش پایان سال و درصد پیشرفت آن‌ها طبق نقشه راه به مردم ارائه خواهد شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره چالش‌های اصلی آموزش و پرورش گفت: دو چالش اساسی مسائل مالی و نیروی انسانی است.

وی افزود: برای رسیدن به آموزش و پرورش تراز، باید در همه اجزا از فضا و تجهیزات تا فناوری و معیشت معلمان ارتقا ایجاد کرد.

وی گفت: اگرچه همیشه مسائل مالی وجود داشته اما در یک سال و نیم گذشته وضعیت مالی وزارتخانه در پرداخت‌ها و همراهی دستگاه‌های مرتبط بهتر شده است و سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان اداری استخدامی و مجلس همراهی بیشتری نشان داده‌اند.

امانی طهرانی افزود: چالش نیروی انسانی محصول چند دهه کم‌جاذبه شدن حرفه معلمی به دلیل مشکلات معیشتی است و ورود رتبه‌های برتر کنکور به رشته‌های معلمی بسیار کم بوده است، اما در سال‌های اخیر اقبال جوانان به این حرفه افزایش پیدا کرده و این موضوع نویدبخش است.

وی گفت: برای بهبود پایدار معیشت معلمان، کشور باید به سمت افزایش تدریجی حقوق تا حدود ۱۵ درصد میانگین ملی حرکت کند و این روند باید به‌طور مستمر دست‌کم ۱۰ تا ۱۵ سال ادامه یابد.

وی افزود: حل مشکلات مالی و نیروی انسانی نهایتاً به ارتقای کیفیت و بهره‌وری آموزشی منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا