دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کارشناس آب: انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی تبعات زیست‌محیطی و اقتصادی دارد

یک کارشناس آب درباره طرح انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی گفت: به نظر می‌رسد این طرح مشکلات زیست‌محیطی و اقتصادی بسیاری دارد و اجرای آن در چنین ابعاد گسترده‌ای سخت باشد.
کد خبر : 100971

داوودرضا عرب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا به بیان اینکه برای انتقال آب باید به چند نکته از جمله هزینه انتقال، قیمت تمام شده آب، مسائل زیست محیطی و امنیت ملی توجه کرد، افزود: در گام نخست باید دید که آیا روش‌های دیگری برای جایگزینی با طرح انتقال آب مانند صرفه‌جویی، جابه‌جایی تخصیص منابع آبی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای کاهش میزان مصرف یا انتقال واحدهای صنعتی به مناطق پرآب‌تر همانند انتقال فولاد به حاشیه دریای عمان و خزر وجود دارد.


سخنگوی سابق ستاد احیا دریاچه ارومیه تصریح کرد: از طرفی باید دید که آیا می‌توان خطوط لوله آب شرب و صنعت را به خطوط آبی منتهی به دریا وصل کرد؛ چند سال پیش افزایش میزان جلبک‌های سمی موجب شد تا آب شیرین‌کن‌ها در این منطقه از کار بیافتند.


وی بیان کرد: اگر ابعاد آلودگی نفتی در خلیج فارس گسترده باشد، با انتقال آب آن، بحران زیست محیطی ایجاد خواهد شد؛ این مسایل باید با آمایش مورد بررسی قرار گیرند تا تبعات آن ها کاهش یابند.


عرب با تاکید بر اینکه فلات مرکزی 17 استان کشور را شامل می‌شود، ادامه داد: باید توزیع جمعیت در کشور به گونه‌ای باشد که بتوان همه افراد را تحت پوشش طرح‌های آبرسانی و تامین آب شرب قرار داد.


این کارشناس آب با بیان اینکه بخش صنعت علاوه بر استفاده از منابع آبی کشش جمعیتی را نیز ایجاد می‌کند، اضافه کرد: گاهی به جای حل یک مشکل، چندین معضل را نیز ایجاد می‌کنیم؛ به نظر می‌رسد پذیرش و اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس سخت باشد.


به گفته وی، شیرین‌ کردن آب با تمهیداتی در حاشیه خلیج فارس می‌تواند منطقی باشد و اکنون بیشترین آب‌‌شیرین‌کن‌های حاشیه خلیج فارس مربوط به کشور عربستان است.


عرب عنوان کرد: البته خلیج فارس یک خلیج بسته است و برگشت آب شور می‌تواند آثار زیست محیطی مخربی بر اکوسیستم و حیات وحش منطقه داشته باشد.


سخنگوی سابق ستاد احیا دریاچه ارومیه بیان کرد: باید کشورهای حاشیه خلیج فارس گرد هم آیند تا انتقال آب از این خلیج بر اساس پروتکل مشترک صورت گیرد.


وی با بیان اینکه باید برای انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی هزینه و مدیریت ریسک پیش‌بینی شود، تاکید کرد: باید دید آیا مجاز هستیم تا نیاز آبی کشور را به سمت و سویی ببریم که ممکن است آسیب‌پذیر باشد؛ برای این امر باید مطالعات جدی‌تری صورت گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته