دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

اصلاح مبادی ورود میوه به جای تشکیل ستاده مبارزه با قاچاق/ تعرفه‌های سنگین برای میوه‌های خارج از فصل وضع شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق میوه گفت: به جای اینکه خیابان‌ها را بگردیم تا فروشندگان میوه قاچاق را پیدا کنیم بهتر است به سراغ اصلاح ساختارها و بستن مبادی ورود برویم.
کد خبر : 100649

رضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه اکنون وادرات میوه‌های گرمسیری از قبیل موز، آناناس، نارگیل و انبه مشروط به حفظ چارچوب قرنطینه مجاز است، افزود: اعتقاد ما بر این است که در کشوری با این حجم تولیدکننده میوه نباید واردات صورت گیرد یا در صورت انجام واردات هم این امر باید حتما از مبادی قانونی باشد.


وی درباره معایب و خطرات ورود میوه قاچاق به کشور تصریح کرد: قاچاق به کشور علاوه بر کاهش درآمدهای دولت، قاچاقچی را نیز برای ادامه فعالیت خود حریص‌تر می‌کند. از طرفی آفات ناخوانده نیز وارد کشور می‌شود که این امر هزینه‌های بسیار سنگینی را بر روی دست تولیدکننده و دولت برای مبارزه می‌گذارد.


نورانی با بیان اینکه گاهی مجوز وادرات برخی اقلام تنها به استانی خاص داده شده اما آن قلم کالا در تمام نقاط کشور دیده می‌شود، ادامه داد: واردکننده‌ای که مجوز وادرات کالایی را مشروط به فروش در استان خود دارد بر اساس قانون نباید آن را در دیگر استان‌ها عرضه کند اما بعضا ما شاهد عرضه آن در سایر استان‌ها هستیم که عمده‌ترین علت آن سودجویی و مشکلات فرهنگی است.


رئیس سابق کنفدراسیون صاردات ایران اضافه کرد: علاوه بر این مشکلاتی از قبیل خلاء‌های قوانین و مقررات، حمل‌ونقلی، مبادلاتی و... نیز به انجام قاچاق در کشور کمک می‌کند.


واردات قانونی از کشورهای ثالث متوقف شود


وی تاکید کرد: از سوی دیگر کشورهای ثالث خود عاملی برای قاچاق هستند که باید جلوی آن گرفته شود؛ اکنون مجوز واردات موز از کشورهای تولیدکننده‌ مانند فیلیپین و اکوادور صادر می‌شود که هیچ ایرادی برای انجام وادرات از این کشورها وجود ندارد. از طرفی کشتی‌های کشور اکوادور پس از برجام دیگر از بنادر جنوبی ایران برای واردات خود استفاده می‌کنند که این امر هم گامی مثبت برای انجام واردات صحیح است.


رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بیان کرد: اما مجوز واردات موز از کشور ثالثی مانند ترکیه نیز صادر می‌شود در حالی که این اتفاق کاملا اشتباه بوده و اصلا معنا و مفهومی ندارد.


وی ابراز کرد: در گذشته به علت محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها ناگزیر به استفاده از مبادی برخی کشورهای ثالث برای واردات بودیم اما اکنون که دیگر خبری از این تحریم‌ها نیست، چرا باید قوانین گذشته را ادامه بدهیم؟


نورانی با تاکید بر اینکه با واردات میوه مخالف است، گفت: تا زمانی که نمی‌توانیم با این امر مقابله کنیم حداقل باید واردات قانونی را در پیش بگیریم.


رئیس هیات مدیره انجمن محصولات ارگانیک با تاکید بر اینکه در صورت عدم اصلاح ساختارها برای مقابله با قاچاق تشکیل ستادهای مبارزه نتیجه‌بخش نخواهد بود، ابراز کرد: باید منشاء قاچاق خشکانده شود و برای این امر هم مسئولان می‌توانند راهکارها را از تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی بگیرند.


وی عنوان کرد: در این صورت هم این میزان هزینه برای تشکیل گشت‌های خیابانی انجام نمی‌شود تا فروشندگان میوه‌های قاچاق را شناسایی کنند؛ امیدواریم حداقل این ستاد تشکیل شده شیوه صحیح و اصولی را برای فعالیت‌های خود در پیش گیرند.


نورانی گفت: متاسفانه روش‌های ما برای مبارزه با قاچاق هم از فناوری‌های روز دنیا عقب است به طوری که ما هنوز هم برای تشخیص کالای قاچاق در کانتینر‌ها تونل می‌زنیم تا کالای دیگر جاسازی نشده باشد.


وی افزود: با این شیوه برخورد ،واردکننده‌ای که از مبادی رسمی و قانونی هم اقدام می‌کند باید وقت و هزینه‌ خود را برای شیوه‌‌های قدیمی و ناکارآمد ما در جهت شناسایی کالای قاچاق صرف کند که این امر منطقی نیست.


لزوم وضع تعرفه‌های سنگین برای میوه‌های خارج از فصل


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره واردات قانونی میوه‌های لوکس و خارج از فصل هم عنوان کرد: اگر برخی اقشار برای خرید و استفاده از میوه‌های خارج از فصل علاقه‌مند هستند، نمی‌توان از عرضه آن در بازار اجتناب کرد؛ بهتر است به جای قاچاق، واردات قانونی اما با وضع تعرفه‌های بسیار بالا صورت گیرد.


میوه‌های قاچاق نباید امحاء شوند


وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است ستاد مبارزه با قاچاق میوه موارد کشف‌شده را امحا کند، گفت: این میوه‌های قاچاق هر چقدر هم که از مبادی غیرقانونی و از سوی قاچاقچی‌ها وارد کشور شده باشند اما باید این نکته نیز فراموش نشود که برای ورود آنها به کشور، پول و سرمایه ملی هزینه شده است.


نورانی بیان کرد: این میوه‌ها باید زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات قرنطینه شوند و در صورت سلامت، مورد مصرف مردم قرار گیرند.


وی تاکید کرد: حتی می‌توان این میوه‌ها را در صورت تایید سلامت، در اختیار کمیته‌های بهزیستی، خانه‌های سالمندان یا کمیته امداد قرار داد.


گفتنی است، اکنون ستادی تحت عنوان مبارزه با قاچاق میوه، زیر نظر معاونت مبازره با قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است که دستگاه های ذی‌ربط از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت جهاد کشاورزی در آن حضور دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب