سیطره تکنولوژی بر جهان/ طراحی پهپادهای مسافربر در دستور کار ناسا
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از سینت، جیم برایدنستاین، مدیر ناسا روز سهشنبه ایدهای را در حوزه به کارگیری پهپادها برای حمل کالا و انسانها مطرح کرد، که تحولی عظیم را در پی خواهد داشت، هرچند او میداند که کار آسانی نخواهد بود.
وی گفت در کمتر از یک دهه دیگر، آسمان حداقل یک شهر از ایالاتمتحده توسط پهپادهایی که مردم و بستهها را جابجا میکنند، تسخیر خواهد شد.
برایدنستاین در یک سخنرانی در یک نمایشگاه تجاری که در شهر لاسوگاس برگزار شد، گفت: ما بهسرعت در حال حرکت هستیم. ما میخواهیم ببینیم تا سال 2028 حداقل یک شهر (شاید بیش از یک شهر) توانایی کنترل صدها پهپاد را داشته باشد. آنها میتوانند بار حمل کنند و یا مردم را جابجا کنند، و بهاینترتیب روزانه هزاران مأموریت انجام دهند.
برای تبدیل دیدگاه به واقعیت، ناسا از یک برنامه تشویقی به نام «چالش بزرگ» برای بهبود رشد این فناوری استفاده میکند. برایدنستاین رویکرد چالش بزرگ وسایل نقلیه روباتیک دولت ایالاتمتحده را در سال 2004 اجرا کرد که در نهایت به تلاش امروز اتومبیلهای خودران توسط شرکتهایی از جمله Waymo ،Cruise و Uber منجر شد. ناسا برای سال 2022 در حال کار بر روی یک چالش بزرگ در حوزه شهری است که به عنوان یک قدم بزرگ برای آیندهای بزرگتر در نظر گرفته شده است.
پهپادها مشاغلی مانند ساخت فیلم، نظارت بر پالایشگاههای نفت، جمعآوری اطلاعات نظامی و کمک به عملیات جستجو و نجات را به دنبال داشتهاند. حرکت بهسمت دنیایی که حضور پهپادها در آن امری عادی است، نه تنها در تکنولوژی بلکه در ایمنی، مقررات و پذیرش از سوی جامعه، نیاز به تغییرات اساسی دارد. واضح است که دولت ترامپ میخواهد مشوقی برای این تغییرات باشد نه اینکه نقشی منفعل داشته باشد و به ثمر رسیدن آن را تماشا کند.
تعداد زیادی از شرکتها روی فناوری پهپادها کار میکنند. «آمازون پرایم ایر» طراحی جدیدی از پهپادهای حمل کالا دارد و UPS میخواهد لوازم پزشکی را به بیمارستانها و خانهها تحویل دهد. برای امور هوافضا نیز، شرکتهای استارتآپی مانند Uber Elevate ،Kitty Hawk و NFT در حال پیوستن به قدرتهای هوافضا از جمله «ایرباس» و «بل» هستند.
چالش بزرگ پهپادها
برایدنستاین میداند که چالشهای زیادی پیش روی این طرح خواهد بود. در میان آنها موارد زیرساختی مانند یافتن مکان فرود برای پهپادها وجود دارد. مورد دیگر سر و صدا است.
او معتقد است که بخشی از این راهحل شامل جایگزینی پهپادهایی که با نیروی باتری پرواز میکنند، با پهپادهای بنزینی است (یک رویکرد رایج برای مدلهایی که امروزه میتوانند بارهای سنگین را تحمل کنند).
وی گفت: بسیاری از این وسایل نقلیه هیبریدی برقی یا کاملاً برقی خواهند بود. وسایل نقلیه الکتریکی باعث کاهش هزینهها، سر و صدا و انتشار کربن خواهند شد.
برایدنستاین پیشرفت پهپادها را به عنوان موضوع اعتبار ملی و موفقیت اقتصادی دانست و افزود ما میخواهیم مطمئن شویم كه حمل و نقل هوایی برای ایالات متحده آمریكا صادرات داشته باشد.
انتهای پیام/4112/پ
انتهای پیام/