دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1395 - 11:06

بررسی 4 فرضیه درباره حملات اخیر داعش؛ «پلان بی» داعش آغاز شده است

در هفته گذشته شاهد سه حمله تروریستی عناصر گروه داعش در سه کشور ترکیه، بنگلادش و عراق بوده‌ایم. حملاتی که می‌تواند بیانگر تغییر تاکتیکی گروه داعش برای فرار از شکست در منطقه باشد.
کد خبر : 99011

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه رای‌الیوم در گزارشی درباره حوادث تروریستی اخیر در ترکیه، بنگلادش و عراق نوشت: «فصل مشترک این حملات سه‌گانه در عواملی همچون انتحاری بودن، بستن کمربند انفجاری یا پناه بردن به خودروهای‌ بمب‌گذاری شده خلاصه می‌شود که هدف آن‌ تنها ایجاد رعب و وحشت و کشتار تعداد زیادی از غیرنظامیان و تبدیل شدن به تیتر یک روزنامه‌ها و رسانه‌های خبری بوده است.»


به نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلفی درباره این اقدامات تروریستی می‌توان کرد که همه آن‌ها بیانگر وجود نقشه‌ای از پیش طراحی شده است و نمی‌توان تصور کرد که تصادفی بوده باشد.


نظریه اول: به دلیل خسارت‌های جغرافیایی زیاد گروه داعش در سوریه (شهر تدمر)، عراق (فلوجه و رمادی) و لیبی (سرت)، آن‌ها برای انتقام‌گیری روی به حملات صرفا تروریستی آورده‌اند و این موضوع به حدی رسیده است که می‌گویند گروه داعش در حال سرنگونی است و همچون یک ببر زخمی خود را به هر طرفی می‌زند.


نظریه دوم: گروه داعش «پلان آ» را به «پلان بی» تغییر داده تا بتواند خود را از لحاظ جغرافیایی ترمیم کند یا به اقدامات تروریستی خود ادامه دهد و جنگ را به کشورهای مشارکت‌کننده در ائتلاف شش‌گانه مبارزه علیه داعش ازجمله فرانسه (حملات پاریس)، آمریکا (حملات اورلاندو) بکشاند و آن را ادامه دهد.


خطرناک‌ترین عامل در این تشکیلات تروریستی، قدرت آن‌ها در چیره شدن بر اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی و تغییر رویه‌شان است. آن‌ها می‌توانند (در کمترین زمان) به چند نسخه تبدیل شوند و ماهیت جدیدی بیابند که خطرناک‌تر از نسخه و ماهیت اصلی باشد.

نظریه سوم: گروه داعش بیشتر توان خود را از دست داده و متحمل خسارت‌هایی در شهرهای واقع در اطراف دولتش ازجمله فلوجه و رمادی شده است و در عمل مدیریت امور زیرساختی، دفاعی و نظامی آنجا را از دست داده است و به سود خود می‌بیند که تنها بر دو شهر یا دو پایتخت‌ مهم خود یعنی رقه و موصل متمرکز شود و بتواند به خوبی دفاع کند.


نظریه چهارم: ایجاد محیط‌های محوری به جای «ولایت‌ها» که پیشتر از سوی داعش برای بیعت گروه‌ها و تشکیلات محلی تهیه دیده شده بود، همچون سیناء، سرت و نیجریه (گروه بوکوحرام)، سومالی (الشباب)، پاکستان (طالبان)، افغانستان (شاخه داعش در این کشور) و اروپا. این در حالی است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که حدود 20 ولایت منسوب به داعش در سراسر جهان ایجاد شده است.


رای‌الیوم نوشت: «اظهارات برخی مقام‌های غربی از جمله در آمریکا درباره خوش‌بین بودن به پایان کار داعش قدری اغراق‌آمیز است، چرا که داعش سلاح خطرناکی در اختیار دارد و آن ایدئولوژی است و نه نظامی‌گری. این در حالی است که مداخلات نظامی اروپا و آمریکا در منطقه خاورمیانه افزایش یافته است و اقدام به مظلوم‌نمایی در سایه دامن زدن به اختلافات طایفه‌ای می‌کنند.»


این روزنامه در پایان گزارش خود می‌نویسد: «خطرناک‌ترین عامل در این تشکیلات تروریستی، قدرت آن‌ها در چیره شدن بر اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی و تغییر رویه‌شان است. آن‌ها می‌توانند (در کمترین زمان) به چند نسخه تبدیل شوند و ماهیت جدیدی بیابند که خطرناک‌تر از نسخه و ماهیت اصلی باشد. تشکیلات القاعده گروه‌های جهادی مصر، عربستان و افغانستان را در دید نخست به ارث گذاشت و پس از مدت‌ها آن‌ها به گروه داعش تغییر چهره دادند و سپس بعد از ترور ابومصعب زرقاوی، در قالب القاعده عراق رخ نشان دادند.»


رای‌الیوم نوشت: «داعش هرچند موقت یا تاکتیکی از «پلان آ» به «پلان بی» منتقل شده است تا بر نظریه دفاع از دو شهر مهم در عراق (موصل) و سوریه (رقه) متمرکز شود و این موضوع، می‌تواند شکست دادن گروه داعش را بسیار سخت‌تر و خطرناک‌تر از روز نخست کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب