دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1395 - 14:59
در نشست خبری جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری مطرح شد:

رنجبر: باورهای مردم هر منطقه در سفره‌هایشان بروز می‌یابد/ هدف‌مان برندسازی غذاهای سنتی کشور است

نشست خبری جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری صبح امروز 13 تیرماه با حضور علی باقر نعمتی زرگران مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، محسن رنجبر مدیرکل دفتر مطالعات آموزش معاونت گردشگری، دلاور بزرگ‌نیا مدیر کل میراث فرهنگی استان مازندران برگزار شد.
کد خبر : 98821

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، علی باقر نعمتی زرگران در نشست رسانه‌ای جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری گفت: «غذا به عنوان آیتم تعیین کننده در گردشگری و سفر مطرح است و گزینه تاثیرگذار در جذب گردشگر محسوب می‌شود.»


وی اظهار کرد: «صنعت گردشگری غذایی سهم چشمگیری در اقتصاد گردشگری دنیا ایفا می‌کند و نزدیک به 200 میلیارد دلار اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذایی برمی‌گردد. همچنین از آنجا که هر گردشگر در سفر‌هایی که دارد بین 150 تا 200 دلار صرف تامین خوراک و نیازهای خوراکی صرف می‌کند، نمی‌توان از اهمیت غذا چشم‌پوشی کرد.»


مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد:‌«کشور ما به عنوان یکی از کشورهای غنی در این حوزه و به عنوان یکی از سه مکتب غذایی، نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد. ما با برگزاری این جشنواره به دنبال این هستیم که هم ظرفیت‌های کشور را در حوزه گردشگری غذا احصا کنیم و هم نسبت به ساماندهیذ و استانداردسازی و مستندسازی آن اقدام کنیم. همچنین با برپایی این جشنواره تلاش می کنیم در مقاصد گردشگری به عنوان یک برند در میزبانی گردشگران فعال باشیم و در ارتباطات فرهنگی سهمی را ایفا کنیم که نقش اقتصادی را افزایش دهد.»


غذا ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ دارد


وی با بیان این‌که غذا ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ دارد و می تواند نقش موثری در حوزه گردشگری و خارج کردن آن از حالت انفعال داشته باشد، تصریح کرد: «در این جشنواره بحث آموزش، ترویج و استانداردسازی مطرح است. این جشنواره شامل 4 بخش کارگاه آموزشی، مراسم آیینی درباره غذا و سفره و موسیقی محلی، نمایشگاه صنایع وابسته به تولید غذا و مسابقه است که خروجی بخش مسابقه معرفی بهترین غذا ، بهترین آشپز و بهترین عرضه کننده خواهد بود.»


ویژگی‌های سفره ایرانی


در بخشی از این نشست رسانه‌ای، محسن رنجبر باورهای مردم هر منطقه که در سفره مردم آن بروز می‌کند، بحث اعتدال در سفره ایرانی، سادگی در عین قداست و صمیمیت را از ویژگی‌های سفره ایرانی معرفی کرد و افزود: «غذای ایرانی می تواند به عنوان نماد فرهنگی ایران در دنیا باشد.»


مناطق برگزارکننده جشنواره


وی همچنین اعلام کرد: «با درنظرگرفتن ویژگی‌های زیست محیطی هر منطقه جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در 8 منطقه برپا می‌شود که منطقه اول در استان مازندران به مرکزیت رامسر خواهد بود. منطقه دوم جشنواره به غداهای آذربایجان شرقی، اذربایجان غربی و زنجان اختصاص دارد که در تبریز برپا می شود.منطقه سوم با مرکزیت کرمانشاه شامل شهرهای کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام است.منطقه چهار به خراسان رضوی، خراسان شمالی ، خراسان جنوبی و سمنان اختصاص دارد. منطقه پنجم به البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان با مرکزیت اصفهان اختصاص خواهد داشت.»


مدیرکل دفتر مطالعات آموزش معاونت گردشگری ادامه داد: «منطقه ششم جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری به یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان با مرکزیت یزد اختصاص دارد. منطقه هفتم به فارس، چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان اختصاص دارد که با مرکزیت فارس برپا می‌شود و منطقه 8 این جشنواره نیز با مرکزیت اهواز مربوط به غذاهای خوزستان، بوشهر و جزیره خلیج‌فارس خواهد بود.


رنجبر در سخنانش متذکر شد: «86 درصد از گردشگران غذا را به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری معرفی کرده‌اند.»


وی برندسازی غذاهای سنتی بومی، قرارگرفتن غذاها در منوی رستوران‌ها و استانداردسازی رستوران‌ها را از اهداف برپایی جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری دانست و همچنین اعلام کرد: «نشست‌های تخصصی از بخش های جنبی جشنواره است و اگر کسی کتابی درباره غذاهای محلی هر منطقه داشته باشد می تواند آن را در قالب این جشنواره ارائه کند.»


مدیر کل میراث فرهنگی استان مازندران نیز گفت: «این جشنواره را بهترین فرصت برای واحدهای پذیرایی دانستیم تا بتوانیم تمام تاسیسات در بحث سفره و غذا را درگیر کنیم و نگاه جدیدی در نوع پذیرایی و ارائه خدمات به شهروندان و گردشگران داشته باشیم.»


واکاوی داشته‌هایمان در سفره ایرانی


وی اظهار کرد: «این جشنواره واکاوی داشته‌هایمان در سفره ایرانی است. از آنجا که گیلان در حوزه غذا از تنوع خوبی برخوردار است و این امر در یونسکو نیز پذیرفته شده است خواستیم تا استان مازندران نیز در بحث غذا به خلاقیت دست پیدا کند بنابراین درخواست میزبانی منطقه یک را ارائه کردیم.»


وی ادامه داد: «دوستان در شورای سیاست‌گذاری جشنواره سفره ایرانی ، فرهنگ گردشگری استان‌ها را ملزم کردند تا 3 غذای اصلی، دم‌نوش، دسر و پیش‌غذا معرفی کنند تا با این روش بومی بودن و محلی بودن مشخص شود و غذاهای هر منطقه در قالب جشنواره به صورت منطقه به منطقه برگزار شود.»


دلاور بزرگ نیا با یادآوری شور و نشاطی که به واسطه جشنواره برای مردم ایجاد می‌شود، به اهمیت فعالیت‌ها و رویدادهایی که در راستای افزایش جذابیت‌های سفر است اشاره کرد.


وی همچنین در پاسخ انتقاد یکی از خبرنگاران از بی‌کیفیتی غذاهای رستوران های استان مازندران اظهار کرد: « ما کتاب‌های آشپزی متعددی داریم که غذاهای متفاوتی را در آن توضیح داده اند اما هیچ گاه رستوران‌های ما از غذاهای بومی در منوی خود استفاده نمی‌کنند. باید کاری کنیم که رستوران داران تشویق به استفاده از غذاهای محلی شوند. با توجه به اضافه کردن یک غذای سنتی از سوی یکی از رستوران داران سوادکوه که می گفت با قراردادن یک غذای محلی به تعداد مشتری‌هایش اضافه شده است اید زمینه تشویق به استفاده غذاهای محلی و بومی مهیا شود. بنابراین بی‌انصافی است که بگوییم رستوران های این استان کیفیت ندارند.»






انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته