دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1395 - 10:52
یک تحلیلگر عرب مطرح کرد

اردوغان عذرخواهی را آغاز کرده است؛ ایران و سوریه گام بعدی هستند

یک تحلیلگر برجسته جهان عرب در گزارشی با بیان عذرخواهی رئیس‌جمهوری ترکیه از همتای روس خود و عادی‌سازی روابط با اسرائیل، نوشت: این عذرخواهی‌ها و گام‌ها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل و روسیه مقدمه‌ای بر انجام اقدامی مشابه با سوریه، ایران، ارمنستان، یونان و اتحادیه اروپاست.
کد خبر : 97344

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه رای‌الیوم در گزارشی به قلم عبدالباری عطوان نوشت: «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به‌تازگی و در نامه‌ای اقدام به عذرخواهی مکتوب از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود کرده است. در این نامه که به دلیل ابراز تسلیت رسمی ترکیه به خانواده خلبان روسی کشته شده در جنگنده سوخو 24 نوشته شده است، اردوغان متعهد شد که تلاش‌های خود را در راستای عادی‌سازی روابط میان دو کشور به کار بندد، همانگونه که اقدام به امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل کرد، بدون اینکه در آن بندی درباره شرط رفع محاصره نوار غزه‌ای باشد که سال‌ها محل اختلاف میان دو طرف بود.»


رای‌الیوم می‌نویسد: «این کوتاه آمدن‌های عمل‌گرایانه رئیس‌جمهوری ترکیه که ما اکنون درباره آن بیش از پیش سخن می‌گوییم بدین معنی است که او سیاستی منحرف را دنبال می‌کرده که هیچ جایگاهی در قاموسش نداشته است.»


عبدالباری عطوان درباره عذرخواهی‌های مکرر اردوغان می‌نویسد: «غرور اردوغان منجر به این شد که هم‌زمان سلسله‌ای از خطاها را مرتکب شود. نخست، دست‌کم گرفتن قدرت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و نبوغ سیاسی و استراتژیکش و همچنین جراتش در صدور فرمان جنگ بود و دوم، فرو رفتنش در دام سوریه‌ای بود که این دام را هم‌پیمان آمریکایی‌اش با ابزار کشورهای عربی برایش پهن کرده بودند. این دام مشابه همان دامی بود که آمریکا برای صدام در کویت پهن کرده بود. سومین مورد از سلسله اشتباهات، شرط‌بندی بر روی بهار عربی‌ بود؛ بهاری که حتی میوه ممنوعه‌اش برای اردوغان شکوفه نزد. چهارمین خطا، اتخاذ پروژه‌ای طایفه‌ای اسلامی بود که باید آن را دولت‌های سکولار اجرا می‌کردند و پنجمین خطا، اعتماد کردن به ناتو بود که ماهیتی نژادپرستانه دارد و در آن جایی برای مسلمانان نیست.»


اردوغان کسی است که روسیه و جنگنده‌هایش را متهم به کشتن مردم سوریه کرده است و حال از آن‌ها می‌خواهد او را ببخشند و همه چیز را فراموش کنند.

عطوان می‌نویسد: «عمل‌گرایی اردوغان ممکن نیست مگر اینکه به شرق پرواز کند، هواپیمایش را در فرودگاه دمشق بر زمین بنشاند و نماز را در مسجد اموی بخواند. این بعید نیست و شاید گام جدی او باشد، چنانکه رابطه خود را با اسرائیل عادی و از پوتین عذرخواهی کرد و چرا این اقدام را با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و هم‌پیمان قدیمی‌اش که پنج سالی است به دلیل جنگ فراموشش کرده است، نباید انجام دهد؟»


به نوشته این تحلیلگر برجسته عرب، برخی از هم‌پیمانان اردوغان به‌ویژه کشورهای عربی این جدل و جنجال را به پا کرده‌اند که اسد مردم سوریه را می‌کشد، ولی اردوغان با کمک کردن به معارضان مسلح سوری و گروه‌های افراط‌گرا خواهان کمک به این مردم است. این سوال مطرح می‌شود که آیا باید این معارضان مسلحی که سلاح و تجهیزات خود را از آمریکا، کشورهای حوزه خلیج (فارس)، هند و یا فیلیپین دریافت می‌کنند می‌توانند عمری پنج ساله داشته باشند؟


رای‌الیوم می‌افزاید: «اردوغان کسی است که روسیه و جنگنده‌هایش را متهم به کشتن مردم سوریه کرده است و حال از آن‌ها می‌خواهد او را ببخشند و همه چیز را فراموش کنند. او روابطش را با اسرائیلی عادی کرده است که نه تنها کشتار مردم فلسطین و اشغال 70 ساله سرزمینشان را کتمان نمی‌کنند بلکه خواهان یهودی‌سازی شهر قدس اشغالی و تخریب مسجدالاقصی برای بنا کردن معبد سلیمان بر خرابه‌های آن هستند. پس آیا دلیلی وجود دارد که اردوغان روابطش با آن‌ها را عادی کند و خواهان عادی‌سازی روابط با همتای سوری مسلمان خود نباشد؟»


عطوان می‌نویسد: «معتقدم که این عذرخواهی‌ها و گام‌ها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل و ترکیه مقدمه‌ای بر انجام اقدامی مشابه با سوریه، ایران، ارمنستان، یونان و اتحادیه اروپاست. این ما نیستیم که چنین اعتقادی داریم بلکه بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر جدید ترکیه و دولت نزدیک اردوغان نیز می‌گوید که حکومت ترکیه سیاست خود را بر افزایش دوستان و کاهش دشمنان بنا کرده است و جنگ سوریه را بیهوده می‌داند که باید متوقف شود. پس بعد از این اظهارات، دیگر دلیلی برای دشمنی با اسرائیل و عذرخواهی نکردن از روسیه باقی نمی‌ماند.»


این تحلیلگر برجسته عرب می‌افزاید: «اردوغان درک کرده است که نمی‌تواند هم‌زمان وارد دو جنگ علیه داعش و حزب کارگران کردستان شود و یکی از آن‌ها برای نابودی اقتصادی و انسانی ترکیه کافی است. »


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته