ترامپ و آمریکاییها دربارۀ خلیج فارس حرف اضافه و نامربوط میزنند/ بازی آبهای آبی را به خاطر علاقۀ شخصی ساختیم

ایرانیها فارغ از شغل، تحصیل، رنگ، نژاد، زبان و هرچیزی دیگری وقتی پای هویت ملی و غرور تاریخی آنها به میان میآید، اتحاد اعجاب آوری پیدا میکنند و کنار هم برای دفاع از این هویت ملی تلاش میکنند. همین امر باعث شده که طی چند روز گذشته ترامپ بیش از قبل در میان همۀ مردم ایران منفور شود.
میلاد بنکدار از سازندگان بازی «آبهای آبی» با موضوع نبرد ایران در دورۀ صفوی برای اخراج پرتغالیهای اشغالگر از خلیج فارس است که گفتگوی او با آناتک را در ادامه میخوانید:
آناتک: چه انگیزهای باعث شد که شما تصمیم بگیرید تا بازی با موضوع خلیج فارس بسازید؟
بناکدار: موضوع خلیج فارس مورد علاقه تیم ما بود و تصمیم گرفتیم دربارۀ آن بازی بسازیم. همچنین به موضوع تاریخ علاقه داشتیم، بنابراین داستان را به سمت تاریخ و مقابله با اشغالگری پرتغالیها در خلیج فارس بردیم و این اثر را ساختیم. ساخت بازی آبهای آبی بیشتر مبتنی بر علاقۀ شخصی بود.
آناتک: منشاء این علاقۀ شخصی چی بود؟
بنکدار: ما در آن مقطع با توجه به علاقهای که داشتیم، تصمیم گرفتیم با تکیه بر توامندی خود بازی بسازیم. پس از بررسی موضوعات مختلف، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است محصولی بسازیم که نمایانگر فرهنگ و هویت کشور خودمان باشد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم این پروژه را انجام دهیم.
میلاد بنکدار: ما به غیر از موضوع جنگ، ما به تجارت نیز پرداختهایم. برای مثال، در بازی سیستم بازرگانی وجود دارد که به بازیکن اجازه میدهد از جزایر مختلف کالا بخرد و آنها را از یک بازار به بازار دیگر بفروشد، تا بتواند پول بهدست آورد و توان خود برای مبارزه با پرتغالیها را بهبود بخشد. این عناصر به منظور سرگرم کردن بازیکن و افزایش قدرت او در بازی طراحی شدهاند و از این طریق، تجربهای جذابتر ارائه میدهیم.
آناتک: داستان بازی شما چه چیزی را روایت میکند؟
بنکدار: داستان بازی به دورۀ جنگهای ایران و پرتغال در خلیج فارس بر میگردد. البته باید بگویم که ما قصد ارائۀ یک روایت صرف تاریخی را نداشتیم. به همین دلیل شاکلۀ داستان یک روایت ذهنی است که همۀ شخصیتهای آن و وقایع بازی، مستقیم از دل تاریخ نمیآیند. با این حال، روایت در دورهای از تاریخ، یعنی دوره حمله پرتغالیها و اشغالگری آنها در خلیجفارس، رخ میدهد. هرچند شخصیتهای واقعی مانند شاه عباس و بیگلربگی فارسی هم در داستان بازی وجود دارند، اما ماجراهایی که در این داستان بیان میشوند، ریشههای افسانهای و تخیلی دارند. بنابراین، هرچند که داستان در یک دوره تاریخی خاص اتفاق میافتد، اما یک روایت کامل تاریخی نیست.
آناتک: بازیکن در این بازی چه کار و هدفی را باید دنبال کند؟
بنکدار: بازیکن در طول بازی باید با پرتغالیها بجنگد و آن منطقه را آزاد کند. در واقع، داستان حول محور جنگ با پرتغالیها و آزادسازی نواحی اشغالی در خلیج فارس میچرخد. البته همانطور که گفتم بازیوارۀ بازی به طور کامل منطبق با واقعیت نیست. به عنوان مثال، ایرانیها در آن زمان کشتی جنگی نداشتند، اما ما بخشی از داستان را به صورت تخیلی طراحی کردیم تا بازیکن بتواند درگیر ماجرا شود و برایش جذاب باشد.
ما به غیر از موضوع جنگ، ما به تجارت نیز پرداختهایم. برای مثال، در بازی سیستم بازرگانی وجود دارد که به بازیکن اجازه میدهد از جزایر مختلف کالا بخرد و آنها را از یک بازار به بازار دیگر بفروشد، تا بتواند پول بهدست آورد و توان خود برای مبارزه با پرتغالیها را بهبود بخشد. این عناصر به منظور سرگرم کردن بازیکن و افزایش قدرت او در بازی طراحی شدهاند و از این طریق، تجربهای جذابتر ارائه میدهیم.
آناتک: در بازی پرداخت درون برنامهای پیشبینی کردهاید؟
بنکدار: خیر، این بازی به طور کاملاً رایگان طراحی شده بود و پولی داخل بازی رد و بدل نمیشد. هزینهای که بازیکن در خلال مراحل بازی برای تقویت ناوگان خود پرداخت میکرد، هیچ ارتباطی با پرداخت درون برنامهای نداشت. او در بازی با کارهایی از جمله تجارت، از بین بردن کشتیهای دزدان دریایی یا پرتغالیها، کسب غنائم جنگی و خرید و فروش کالاهای متفاوت از یک جزیره به جزیره دیگر پول به دست میآورد و پیشرفت میکرد.
آناتک: بازیکن در خلال بازی امکان بدست آوردن اسلحۀ جدید و توسعۀ قابلیتهای خود را هم دارد؟
بنکدار: بله، بازیکن میتوانست کشتیهای قویتری بسازد و گلولههای متفاوت خریداری کند. هر کشتی به مدل خاصی از شلیک مجهز بود. بازیکن بعد از نبرد میتوانست در صورت آسیب کشتی خود را تعمیر کند و تجهیزات جدید برای آن بخرد. همچنین، خرید کشتیهای جدید و تهیه گلوله و مهمات، به همراه تأمین آذوقه برای سفر، از جمله کارهایی بود که بازیکن امکان انجام آن در خلال بازی را داشت.
آناتک: بازی آبهای آبی نخستین بار چه زمانی به بازار عرضه شد؟
بنکدار: نخستین نسخۀ بازی در سال ۹۳ یا ۹۴ (هـ. ش) یا ۲۰۱۳ میلادی به بازار عرضه شد.
آناتک: بعد از آن بهروزرسانی هم روی بازی انجام دادید؟
بنکدار: این بازی برای رایانههای شخصی تولید شده بود و بهروزرسانی برای آن انجام نشد؛ چرا که در آن مقطع به شکل امروز نبود که بازیها بهروزرسانی برخط دریافت کنند، وقتی بازی در فروشگاههای سطح شهر عرضه میشد، خریداری میکردند و بازی همانطور که ساخته شده بود، توسط بازیکن بازی میشد.
آناتک: ساخت نسخۀ جدید آن را در برنامه ندارید؟
بنکدار: چند مرتبه از سوی نهادهای مختلف با صحبت شده است تا نسخۀ بروزی از این بازی برای موبایل یا رایانۀ شخصی عرضه کنیم، ولی فعلاً تصمیمی برای این کار نداریم. اگر حمایت شویم، این کار را انجام خواهیم داد.
آناتک: نظر شما به عنوان کسی که دربارۀ خلیج فارس بازی رایانهای ساخته است، دربارۀ صحبتهای اخیر مقامات و رسانههای آمریکایی در رابطه با تغییر نام خلیج فارس و استفاده از نامی موهن برای آن چیست؟
بنکدار: من به عنوان یک ایرانی و نه به عنوان یک بازیساز، درباره خلیج فارس صحبت میکنم. خلیج فارس همیشه خلیج فارس است و هر کسی که نام دیگری برای آن استفاده کند، در واقع حرف نامربوط و بیاساس میزند. خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند.
انتهای پیام/