۲۹/ فروردين /۱۴۰۴
08:28 27 / 01 /1404
نادی خوراسگانی در مازندران تشریح کرد؛

دانشکده‌های موضوعی و مأموریت‌گرایی؛ جذب پروژه‌های تحقیقاتی و ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای

دانشکده‌های موضوعی و مأموریت‌گرایی؛ جذب پروژه‌های تحقیقاتی و ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشکده‌های موضوعی و مأموریت‌گرایی؛ کلید موفقیت برای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه است، تولید منابع غیردرسی توسط استادان را مهم برشمرد.

به گزارش خبرنگار آنا، محمدعلی نادی خوراسگانی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در هفتاد و هفتمین شورای دانشگاه آزاد اسلامی مازندران که در قائم‌شهر برگزار شد با تأکید بر ظرفیت بالای استان‌های شمالی بر اهمیت تلفیق فناوری و آموزش، توجه به هوش مصنوعی، اهمیت طرح پویش و هدف‌گذاری درآمد‌های غیرشهریه‌ای تأکید کرد.

وی، استان‌های شمالی کشور را دارای ظرفیت بسیار قوی برای جذب منابع غیرشهریه‌ای دانست و ادامه داد: برای دستیابی به این هدف و ایجاد یک تحول اساسی با هم‌افزایی اتحادیه استان‌های شمالی (که در حال گسترش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است)، تشکیل یک کارگروه استانی ضروری است؛ بنابراین هدف از تشکیل این کارگروه استانی، بررسی مشکلات مربوط به بستن بودجه سال آینده و کاهش اتکا به چند رشته خاص برای کسب درآمد شهریه‌ای خواهد بود.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: از طریق این کارگروه و با استفاده از تجربیات واحد‌های مختلف این اتحادیه، می‌توان راهکار‌های مؤثری برای افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای استان شناسایی و اجرایی کرد.

نادی خوراسگانی درباره اهمیت تلفیق فناوری و آموزش و لزوم توجه به هوش مصنوعی خاطرنشان کرد که این موضوع باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری، بر ضرورت نفوذ به لایه‌های درونی هوش مصنوعی و کسب توانایی ساخت و تولید در این حوزه تأکید کرد، دانشگاه‌ها و استادان نباید صرفاً مصرف‌کننده فناوری هوش مصنوعی باشند، بلکه باید در جهت فهم عمیق، توسعه و تولید آن گام بردارند تا بتوانند در عرصه تقابل آموزش و فناوری که عرصه آینده دنیاست، نقش موثری ایفا کنند.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

 نقش مهم و دوگانه استادان در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای طرح پویش و اهمیت آن در دانشگاه آزاد اسلامی را راهکاری برای معرفی موقعیت شغلی به دانشجویان، کسب مهارت و تجربه، بهبود فضای کسب و کار و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و ادامه داد: اجرای این طرح نه‌تنها به سود دانشجویان و آینده شغلی آنهاست، بلکه می‌تواند تأثیر مثبتی بر فضای کسب و کار و کاهش مشکلات اجتماعی نیز داشته باشد.

نادی خوراسگانی با اشاره به استفاده از تجربیات اتحادیه واحد‌های شمالی عنوان کرد: با تشکیل یک کارگروه استانی متمرکز، می‌توان به صورت سازمان‌یافته‌تر به بررسی موانع بودجه‌ای، تنوع‌بخشی به منابع درآمدی و استفاده از دانش و تجربیات موجود در سطح اتحادیه پرداخت و در نهایت به هدف افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای استان مازندران دست یافت.

دانشکده‌های موضوعی و مأموریت‌گرایی؛ جذب پروژه‌های تحقیقاتی و ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای/ تشریح اهمیت تولید منابع غیردرسی

وی بر نقش مهم و دوگانه استادان در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران تأکید کرد و توضیح داد: ظرفیت و دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه تنها نباید محدود به تدریس دروس رسمی باشد و استادان می‌توانند با بهره‌گیری از تخصص خود در زمینه‌های مختلف، به تولید غیردرسی بپردازند و از این طریق برای خود کسب درآمد کنند.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به اهمیت جدی گرفتن دوره‌های کوتاه‌مدت اشاره کرد و گفت: نقش استادان در تولید غیردرسی و دوره‌های کوتاه‌مدت و جدی گرفتن این دوره‌ها حائز اهمیت است.

نادی خوراسگانی بر لزوم حرکت به سمت برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای پزشکان عمومی تأکید کرد.

وی به افزایش جذب دانشجو اشاره و بر لزوم حفظ این روند از طریق توانمندسازی نیرو‌ها و برنامه‌های آموزشی تأکید کرد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت محدود پذیرش و استقبال از برخی رشته‌ها مانند حقوق و روانشناسی، لزوم توجه به تقاضای بازار کار و نیاز‌های جامعه در تعیین ظرفیت پذیرش رشته‌ها را یادآور شد و تشریح کرد: بررسی وضعیت رشته‌های آمایش‌شده برای تعیین اثربخشی و نیازسنجی برای برنامه‌های تقویتی آموزشی، نکته بسیار مهمی است، بنابراین بررسی وضعیت رشته‌های با ظرفیت کم دانشجو و منابع تأمین اقتصاد استان مازندران از طریق رشته‌های دانشگاهی، نشان‌دهنده توجه این استان به نقش دانشگاه در توسعه اقتصادی منطقه است.

نادی خوراسگانی درباره دانشکده‌های موضوعی و مأموریت‌گرایی آنها عنوان کرد: این دانشکده‌ها باید بر اهداف و مأموریت‌های مشخصی تمرکز کنند و تعیین جذب پروژه‌های تحقیقاتی و ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای متأثر از صنعت و جامعه به‌عنوان مأموریت دانشکده‌ها و رسالت‌های گروه‌های آموزشی و شورا‌های آموزشی و پژوهشی، ساختار وظایف و مسئولیت‌ها را به خوبی تبیین می‌کند.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اضافه کرد: هدف از طرح هیئت علمی وابسته (جذب استاد عرصه محور با شناخت کافی و دانش ضمنی برای انتقال به دانشجویان و تسهیل حضور آنها در عرصه) بسیار ارزشمند و در راستای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه است.

نادی خوراسگانی تبیین کرد: در کنار طرح هیئت علمی وابسته جذب استادان مهارت‌محور در عرصه‌های مهارتی رویکردی عملی درراستای تربیت نیرو‌های متخصص و ماهر برای بازار کار است، در این راستا طرح دستیار آموزش با تأکید بر همکاری دستیار با استاد در تعیین سرفصل دروس، روش تدریس و...، روشی مؤثر برای تربیت استادان جوان و توانمند است و به انتقال تجربه و دانش از استادان باسابقه به نسل جدید کمک می‌کند.

درهفتاد و هفتمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی مازندران، گزارش جذب دانشجو، آمایش رشته‌های تحصیلی، وضعیت اعضای هیئت علمی تمام‌وقت، وابسته و دستیاران آموزشی، بحث و بررسی در مورد طرح حامی و سامانه همیار، بررسی برنامه‌های پیش‌بینی شده واحد‌های دانشگاهی برای تحقق درآمد غیرشهریه‌ای و بررسی راهکار‌های اجرایی شدن شعار سال و سیاست‌های ابلاغی سازمان مرکزی، روند فعالیت آزمایشگاه مرکزی و... نیز مورد تبیین قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر