دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1395 - 19:34
رئیس اسبق کمیته آموزش فدراسیون بدنسازی؛

آینده وزیر ورزش به المپیک ریو بستگی دارد/ گودرزی چون وزیر سالمی است، معترض او شده‌اند

رئیس اسبق کمیته آموزش فدراسیون بدنسازی گفت: گودرزی دست مفسدان و سیاسیون غیرمتخصص را قطع کرده است. چون وزیر سالمی است، برخی افراد که حق و حساب می گرفتند و دیگر در میدان نیستند، معترض او شده اند.
کد خبر : 96105

به گزارش گروه ورزشی آنا، عبدالمهدی نصیرزاده استادیار و رئیس اسبق کمیته آموزش فدراسیون بدنسازی و فدراسیون سه گانه و معاون آموزشی انسیتو بین المللی کشتی درباره شایعاتی که اخیرا برخی محافل مخالفت دولت درباره برکناری محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان منتشر کرده اند واکنش نشان داد.


مدیرکل تربیت بدنی درباره موفقیت های گودرزی توضیح داد و انتشار این شایعات را نشانه عصبانیت برخی سیاسیون غیرمتخصص که در امور ورزشی دخالت می کردند دانست. این عضو هیات رئیسه فدراسیون ملی ورزش های دانشجویی در خصوص آینده حضور گودرزی در کابینه دوازدهم نیز معتقد است همه چیز بستگی به نتایج المپیک ریودوژانیرو دارد. المپیکی که ایران در آن تاکنون بیشترین سهمیه حضور خود را کسب کرده و انتظار می رود با حضور تیم ملی والیبال، کشتی، وزنه برداری و سایر رشته ها در این دوره، افتخارآفرین باشد.


در ادامه گفتگوی ما با این چهره ورزشی و علمی را می خوانید:


*شایعات اخیر به خصوص اطلاعیه وزارت ورزش درباره تکذیب برکناری وزیر ورزش خبرساز شده. در وزارتخانه چه خبر است؟


-عده‌ای این روزها برای وزارت ورزش و جوانان شایعه سازی می کنند و می‌خواهند آرزوهای خود را در قالب خبر منتشر کنند. بد نیست نگاهی به عملکرد گودرزی، وزیر ورزش و جوانان داشته باشیم تا ببینیم ریشه این شایعات کجاست. بودجه وزارت ورزش و جوانان در سال 93 تنها 600 میلیارد تومان بود. در سال 94 این بودجه به هزار میلیارد افزایش یافته است و در سال 95 این بودجه در سقف 1200 میلیارد تومان مصوب شده است. افزایش بودجه صددر صدی طی دو سال نشان از کاربلدی مدیران وزارت ورزش دارد. البته این میزان اعتبار مصوب بوده و قطعا 100 درصد تخصیص داده نشد. آمارهای رسمی می گوید تا پایان آبانماه سال گذشته تنها 350 میلیارد تومان از این بودجه، تخصیص داده شد. حالا شما ببینید وزیر ورزش با داشتن 51 فدراسیون ملی، آماده سازی و اعزام ورزشکاران برای مسابقات المپیک آینده، داشتن 31 اداره کل ورزش و جوانان در استانهای سراسر کشور و باشگاهی که از وزارتخانه ارتزاق می کند و معلوم نیست این فرمول از کجای دنیا آمده است که باشگاه داری هزینه زا -آن هم برای دولت- باشد. ببینید این وزارتخانه چه وظیفه سنگینی بر عهده دارد. این را هم در نظر بگیرید در دوره قبلی، آقایان هر جا می رفتند، کلنگ دستشان بود و به زمین می زدند و برای مردم منطقه مطالباتی ایجاد می کردند. این مصوبات فراوان، میراثی است که به وزیر ورزش فعلی به ارث رسیده. حالا همه شهروندان مطالبه دارند و وزیر ورزش با 70 میلیون مطالبه گر روبروست.


* امسال وضعیت بودجه ای چطور است؟


- امسال میزان افزایش بودجه صددرصد رشد داشته است و بالغ بر 1200 میلیارد تومان بودجه مصوب وزارتخانه شده ولی مطمئنیم با شرایط فعلی اقتصادی و بازار نفت، تمام این میزان، تخصیص داده نمی شود. این در حالی است که در ماه های آینده مسابقات المپیک ریو را در پیش داریم، لیگ جهانی والیبال در حال انجام است و اعزام ملی پوشان به مسابقات متعدد جهانی مانند کشتی آزاد که اخیرا ایران در آن به قهرمانی دست یافت نیز با همین بودجه اجرا شده است. این را باید گفت فقط یک دانشگاه در کشور بیش از سه برابر کل بودجه وزارت ورزش، بودجه تخصیص یافته دارد. مقایسه دو هزار میلیارد تومان بودجه برای یک دانشگاه که زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، با بودجه وزارت ورزش، بسیار جالب توجه است.


* چرا وضعیت بودجه اینقدر خراب است؟ گودرزی برای چه نتوانست بودجه بیشتری را بگیرد؟


- شما به افزایش بودجه صددرصدی چه می گویید‌؟ می پرسید گودرزی نتوانست بودجه بگیرد؟ دیگر از این بیشتر افزایش مقدور است؟ مشکل عدم تخصیص اعتبارات مربوط به گودرزی نیست. چانه ورزش را از اول کم گرفته اند. از سال 1350 که اولین قانون سازمان تربیت بدنی وقت نوشته شد، بودجه برای ورزش، اندک دیده شد. وزیر چطور می تواند یکساله این را جبران کند؟ هر کسی بیاید همین مشکل را دارد ولی گودرزی برای کمبود اعتبار، برنامه مشخصی را در پیش گرفته. او به فدراسیون ها گفته اسم و آرمی که شما دارید، یک برند شناخته شده در سطح جهان است. باید بروید از این برند، درآمدزایی کنید. هر میزان شما توان درآمدزایی داشته باشید، به همان اندازه، وزارت ورزش به شما بودجه می دهد. یعنی فدراسیون فوتبال اگر سراغ اسپانسری رفت و از او 100 میلییون تومان گرفت، وزارت ورزش هم به این فدراسیون 100 میلیون تومان بودجه به او می دهد.


* پس چرا منتقدان می گویند حوزه ورزش حساب و کتاب درستی ندارد؟


- من به عنوان یک فرد ورزشی هیچ وقت ندیده ام تشکیلات ورزش اینقدر قانونمند باشد. شاید مشکل بی‌قانونی قبلی در ورزش این بود که همه خود را ورزشکار و متخصص امور ورزش می دانند. گودرزی ورزشی بودن را تعریف کرده است. وزیر این مسئله را جاانداخته و می گوید همانطور که پزشکان برای خودشان نظام صنفی دارند، مهندسان نظام صنفی دارند، ورزشی ها هم باید نظام صنفی داشته باشند. تشکیل نظام متخصصان ورزش کشور باعث شده در روی سیاسیون بسته شود و چون وزیر، سیاسی عمل نکرده و تخصصی گرایی کرده، برخی از سیاسیون که در ورزش بودند، از مدیریت اخراج شده اند و آنها ناراضی اند. شخصا به عنوان یک فرد ورزشی که قهرمانی، مربی گری، تحصیل و تدریس در بالاترین سطوح را داشته ام، از تخصص گرایی وزیر ورزش حمایت می کنم. او اجازه نداده حوزه ورزش، عرصه تاخت و تاز سیاسیون و غیرمتخصصان شود. گودرزی معتقد است اگر حتی یک فرد سیاسی می خواهد وارد حوزه ورزش شود، باید متخصص ورزش باشد.


* به قانون قدیمی تربیت بدنی اشاره کردید. در بستر این قانون می شود سازمان متخصصان ورزشی را تشکیل داد؟


- قانون سابق مصوب 1351 است که امروزه جواب نیاز جامعه ورزشی مشکلات را نمی دهد. در دوره تصدی گودرزی، لایحه جدید ورزش کشور تقدیم مجلس شد و در شرف تصویب نهایی است در این قانون جدید ، بداعتهایی است که ورزش را متحول می کند. در گذشته در انتخابات ریاست فدراسیونها، هر کسی می توانست وارد شود. الان عنوان شده باید نامزد انتخابات فدراسیون دستکم لیسانس تربیت بدنی و یا حداقل داوری و مربیگری درجه 3 آن رشته را داشته باشد. یکی دیگر از کارهای خوب این دوره، آمایش سرزمینی بر اساس استعدادهای ورزشی است. این کارها سالها پیش قرار بود انجام شود که نشده بود و فقط در حد حرف بیان می گشت؛ مثلا می رفتند در استان هرمزگان که استقبالی از ورزش کشتی نمی شود، خانه کشتی بزرگی ساخته اند ولی در مازندران که یکی از مهدهای کشتی ایران است، خانه تنیس روی میز ساخته اند. گودرزی به ادارات کل استانها گفته بر اساس آمایش سرزمینی بودجه را به هیات های استانی مناسب خود تخصیص بدهید. مثلا روی 4 رشته ای که استعدادهایش در استان شما موجود است، تمرکز کنید. از دیگر اقدامات ارزشمند دکتر گودرزی توزیع عادلانه بودجه در چهار سطح ورزش حرفه ای ، قهرمانی ، همگانی و آموزشی بود. در ادوار گذشته چون ورزش حرفه ای و قهرمانی جذابیت بیشتری داشت اکثر بودجه در این بخش هزینه می شود در حالی که ورزش همگانی متضمن سلامت جامعه است ولی گودرزی عنوان کرد حتی فدراسیون ها که متولیان ورزش قهرمانی کشور هستند بایستی 10 درصد بودجه خود را به ورزش همگانی اختصاص بدهند؛ حال خود قضاوت کنید.


* در ورزش قهرمانی کارنامه گودرزی چطور است؟


- برای اولین بار است که تیم ملی والیبال به المپیک می رود. 52 سال طول کشید تا به این قله برسیم. ما در هیچ المپیکی به اندازه المپیک ریو سهمیه کسب نکرده بودیم.


* پس چرا اینقدر مخالفت از درون فدراسیون ها شنیده می شود؟


- چون گودرزی دست مفسدان و سیاسیون غیرمتخصص را قطع کرده است. چون وزیر سالمی است، برخی افراد که حق و حساب می گرفتند و دیگر در میدان نیستند، معترض او شده اند. گودرزی حتی نیروهای خودش را هم در وزارتخانه و فدراسیون‌ها نچیده است. در دوره های قبلی وقتی کسی به طبقه چهارم ساختمان سئول راه می یافت ، اولین کاری که می کرد، حمله به پست ها بود و بر اساس سلیقه و روابط سیاسی که می توانست برای ایشان ایجاد کند منصوب می کردند. انتخابات فدراسیونها، همگی انتصابات بود، همه منصوب وزارت ورزش بودند. الان اگر هم کسی مدعی شود وزارت ورزش در یک انتخابات فدراسیون از او حمایت کرده، وزیر رد می کند. گودرزی بارها گفته برایش فرقی ندارد چه کسی رییس شود. خودم کاندیدای ریاست فدراسیون تیراندازی بودم رفتم پیش ایشان با اینکه شناخت کاملی نسبت به بنده داشتند به من گفت آقای نصیرزاده برای ما هیچ فرقی ندارد هر کسی رییس شود حمایتش خواهیم کرد. برخی رسانه های منتقد او انگار منتظرند یک نفر از آسمان نازل شود تا در ورزش موفق شویم. موفقیت چیست؟ این است که موجودی حساب بانکی اعضای مافیای ورزش بالا برود؟ این است که پیمانکاران، هم‌کاسه مسئولان ورزشی شوند؟ بارها گفته ام با هر کسی که خود را منتقد وزارت ورزش می داند، حاضرم در حضور رسانه ها مناظره کنم. گودرزی نه حلقه یاران نزدیک دارد و نه به کسی باج می دهد. نظر کارشناسی می گوید که باید از او حمایت کرد چون پاک ترین و موفق ترین وزیر ورزش بوده است. در پاسخ به برخی از منتقدان که عنوان می کنند ایشان سابقه اجرایی ندارد باید بگویم که گودرزی 30 سال پیش معاون فنی همین سازمان (تربیت بدنی) بوده و در کارنامه خود از مربیگری تا رئیس فدراسیونی دارد. اگر وی نتواند کاری انجام دهد هیچ شخص دیگری هم نخواهد توانست انجام دهد.


* فکر می کنید در صورت برنده شدن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم، گودرزی باز هم در وزارت ورزش بماند؟


- سوال سختی است. همه چیز بستگی به دستاوردهای المپیک ریو دارد. تصورم این است اگر در دولت بعدی آقای روحانی، گودرزی وزیر ورزش نشود، قطعا جایگاهش از وزیر کمتر هم نخواهد بود و به عنوان یکی از معاونان رئیس جمهور با دولت همکاری می کند، چون سالم است و کارآمدی خود را نشان داده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته