خبرهای خوب علوم پزشکی برای البرز ۱۴۰۴ با ۷۵ درصد افزایش رشته

خبرگزاری آنا؛ دانشگاه در هر جامعهای مرکز تولید علم، بسط فرهنگ و اندیشههای نوین شناخته میشود. مقام معظم رهبری در بیانات مختلف خود بارها به نقش بیبدیل دانشگاهها در ایجاد تحولات اجتماعی، فرهنگی، علمی و حتی سیاسی اشاره کرده و تأکید داشتهاند که دانشگاهها باید بهعنوان کانونهای علمی و فرهنگی به تربیت انسانهای متفکر و متخصص پرداخته و در مسیر حل مشکلات جامعه گام بردارند.
بایسته است که دانشگاهها افزون بر تولید علم در سطح نظری در راستای حل مشکلات، چالشهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور نیز وارد عمل شده و بهعنوان محرکهای اصلی پیشرفت کشور، رشد و توسعه همه جانبه را سبب شوند.
معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز نیز همواره در همین راستا گام برداشته و در محیطی علمی و پویا که زمینهساز ایجاد رابطه منطقی و صمیمی بین دانشجو، استاد و محیط است، تسهیلات لازم را برای مطالعه و پژوهش استادان و دانشجویان توانمند فراهم کرده تا با فراگیری مهارتها، توانایی فعالیت در عرصههای آموزشی، پژوهشی و درمانی را در جامعه کسب کنند و افرادی مسئولیتپذیر، پاسخگو، نوآور و کارآفرین در فعالیتهای اجتماعی و مشاغل مرتبط با رشته خود باشند.
از سوی دیگر معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در تلاش است تا با آموزش بین رشتهای، توسعه عملکرد مبتنی بر شواهد، پرورش و تربیت رهبران نوآور برای ایجاد تغییر و حل مشکلات بهداشتی و بهبود پیامدهای سلامت جامعه سهمی هرچند کوچک در این هدف بزرگ و مقدس داشته باشد، همچنانکه در سه سال اخیر نیز رشد و توسعه چشمگیری را به خود دیده و واحد کرج به یکی از قطبهای علمی برجسته در سطح استان و کشور تبدیل شده است.
بر آن شدیم که در ادامه سلسله گفتوگوها درباره رشد و توسعه تحولآفرین دانشگاه آزاد اسلامی البرز با حسین کلانتری رئیس این دانشگاه درباره حوزه معاونت علوم پزشکی این دانشگاه و دستاوردهای آن به گفتوگو بپردازیم.
آنا: عملکرد حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد البرز را در سه سال اخیر چگونه ارزیابی میکنید؟
کلانتری: تلاشها و پیگیریها در واحد کرج با چشمانداز توسعه کمی، ایجاد رشتهها و جذب هیئت علمی جدید متناسب با هرم هیئت علمی و مطابق با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، منتهی بهاضافه شدن رشتههای کارشناسی بهداشت عمومی، کارشناسی ارشد پرستاری داخلی- جراحی و روانشناسی بالینی، دکتری روانشناسی سلامت و افزایش جذب دانشجو در این رشتهها شد.
هدف توسعه در راستای تحصیلات تکمیلی و ایجاد هرم متوازن بود که با ارتقا دو رشته کارشناسی به سه رشته و اضافه شدن دو رشته کارشناسی ارشد و در نهایت یک رشته دکتری در دانشکده علوم پزشکی توانستیم ۱۵درصد افزایش نرخ رشد هیئت علمی؛ ۶۰درصد افزایش رشته تحصیلی و ۱۶۰درصد افزایش رشد دانشجو در سه سال گذشته را داشته باشیم.
دفتر توسعه آموزش و پژوهش (EDO/EDC) نیز در قالب هشت کمیته شامل کمیتههای آموزش در پژوهش، اعتباربخشی، توانمندسازی استادان، ارزشیابی، برنامهریزی درسی، دانشپژوهی آموزشی و ایدههای نوآورانه دانشجویی، آموزش پاسخگو و کمیته دانشجویی در اعتباربخشی رشتههای علوم پزشکی، ارتقا و توانمندسازی اعضای هیئت علمی با برگزاری کارگاهها، سمینارها و وبینارهای متعدد بر اساس نیازسنجی استادان و دانشجویان نقش حائز اهمیتی داشته است.
با توجه به این مهم که تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی با اولویت رشتههای پرستاری، مامایی، پیراپزشکی، داروسازی بر اساس بومیگزینی و نیازهای منطقهای منطبق بر بند پ ماده ۶۹ قانون برنامه هفتم است؛ این امر در برنامه آتی معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد البرز قرار خواهد گرفت
در راستای اعتباربخشی رشتههای علوم پزشکی با استناد به رأی صادره در ۲۹۲ جلسه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی و با توجه به اجرای برنامههای مربوطه، حکم اعتباربخشی رشته پرستاری مقطع کارشناسی پیوسته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد البرز بهصورت تأیید صلاحیت به مدت دو سال (تا سال ۱۴۰۵) به امضای وزیر وقت بهداشت رسید و این بستر، شرایط را برای اعتباربخشی سایر رشتهها نیز فراهم کرده است.
متعاقباً با ارائهٔ تمهیدات و پیگیریهای مستمر سرپرست المپیاد دانشجویی منطقه ۶ آمایشی دانشگاه آزاد اسلامی در شانزدهمین المپیاد دانشجویی وزارت بهداشت، برای نخستین بار هفت دانشجوی دانشکده علوم پزشکی به مرحله دوم المپیاد دانشجویی علوم پزشکی سراسر کشور راه یافتند و در مرحله دوم رقابتها، دانشجویان حیطه هنر و سلامت تنها با اختلاف بسیار ناچیزی در حدود ۰,۷۷ از ورود به مرحله پایانی رقابتها و کسب مدال بازماندند.
در نشست سالانه مراکز و دفاتر EDC/EDO، دفتر توسعه آموزش و پژوهش علوم پزشکی واحد کرج، موفق به کسب رتبه برتر در ارزیابی سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بین ۱۱۰ واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی کشور شد و در همین راستا، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی این واحد دانشگاهی نیز موفق به کسب رتبه برتر در کمیته برنامهریزی درسی در ارزیابی عملکرد مسئولان کمیتههای مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی EDC دانشگاه آزاد اسلامی شد.
در دهمین جشنواره ایدههای برتر در هفته پژوهش و فناوری استان البرز در سال ۱۴۰۳ نیز عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی موفق به کسب ایده برتر«پلتفرم هوشمند شیفت یار» شد.
آنا: از عملکرد دانشکده علوم پزشکی کرج در حوزههای پژوهشی بگویید؟
کلانتری: نخستین برنامه درباره مشکلات حوزه سلامت استان البرز؛ ایجاد بستری مناسب برای ساماندهی عنوان رسالههای دانشجویان تحصیلات تکمیلی با توجه به نیازسنجی استان متناسب با رویکرد حل مسئله و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی البرز بوده که در این راستا با مدیریت تعیینکنندههای اقتصادی، اجتماعی و محیطی مؤثر بر سلامت استان برای بهبود کیفیت زندگی مردم از طریق تقویت همکاریهای بین بخشی و جلب مشارکت مردمی موفق عمل کردیم و در نهایت ۱۲۸ پایاننامه کارشناسی ارشد و ۱۶ رساله دکتری بهمنظور تقویت تولید دانش برای پاسخگویی به نیازهای حوزهٔ سلامت استان در سه سال گذشته مورد دفاع قرار گرفت.
نخستین مرکز تحقیقات دانشکده علوم پزشکی نیز با عنوان مرکز تحقیقات مراقبتهای بالینی و ارتقای سلامت شکل گرفت و بر اساس رتبهبندی سال ۱۴۰۱ معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، سطح این مرکز تحقیقات از سه به یک ارتقا یافت. برگزاری همایش ملی، ۶۲ کارگاه پژوهشی- آموزشی، سه طرح برون دانشگاهی، ۱۱ کتاب، ۱۳۷ مقاله در مجلات علمی - پژوهشی و ۴۲ مقاله در همایشهای ملی و بینالمللی نیز از دستاوردهای این مرکز از زمان راهاندازی آن در سهسالهٔ اخیر تاکنون بوده است.
کسب مجوز کمیته اخلاق در پژوهشهای زیست پزشکی دانشکده علوم پزشکی نیز از دیگر دستاوردهای مهم دانشکده علوم پزشکی در سال ۹۷ بوده که این کمیته با ۵۲۵ مصوبه هدفمند در سه سال اخیر و هدایت همه دانشکدههای استان موفق به تمدید اعتباربخشی خود به مدت دو سال آتی شد که بر همین مبنا به بررسی طرحهای تحقیقاتی علوم پزشکی از حیث رعایت موازین شرعی- حقوقی؛ مراقبت از انسانها در برابر خطرات احتمالی ناشی از تحقیق؛ حفظ حقوق آزمودنی پژوهشگر و سازمان مجری پژوهش و حفظ ارزشهای اسلامی در انتخاب موضوع و روند انجام تحقیق؛ پیشگیری از اجرای طرحهای تحقیقاتی مغایر با موازین اخلاق اسلامی و اخلاق ملی میپردازد.
در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد، حوزه پژوهش دانشکده علوم پزشکی موفق به برگزاری کارگاههای آموزشی و پژوهشی متعدد بهصورت مقدماتی و پیشرفته بهویژه در هفتههای پژوهش شده است. همچنین میزهای خدمت متنوعی با مشارکت مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز برای غربالگری بیماریهای مزمن(فشارخون و دیابت)، عفونی، مقاربتی (رپید تست HIV) و سرطانها ازجمله سرطان پستان و دهانه رحم و ارائه خدمات به کارکنان، استادان، کارمندان و دانشجویان طراحی و اجرا شده، انتخاب دو عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی بهعنوان پژوهشگر برتر واحد کرج در جشنوارههای پژوهشی سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و قدردانی از انجمن علمی دانشکده بهعنوان انجمن علمی نمونه در سال ۱۴۰۳ ازجمله دستاوردهای این حوزه در دانشکده علوم پزشکی کرج است.
آنا: درآمدزایی بهخصوص درآمدهای پایدار و غیرشهریهای در دانشکده علوم پزشکی چگونه بوده است؟
کلانتری: با توجه به تفاهمنامههای مشترک مرکز تحقیقات مراقبتهای بالینی و ارتقای سلامت با شهرداری کرج، این مرکز سه طرح برون دانشگاهی در ارتباط با بررسی و ارزیابی ارگونومی در کارکنان با کاهش سطح استرس و خطرات فیزیکی ناشی از شرایط کاری (به مبالغ ۱۴۰ میلیون تومان، ۱۰۲ میلیون تومان و ۵۱ میلیون تومان) را با همکاری عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی با شهرداری کرج منعقد کرده و همه مراحل انجام آن با ابراز رضایت از سوی این شهرداری در اجرای طرحهای سلامتمحور توسط علوم پزشکی به پایان رسیده است.
از سوی دیگر، درآمدزایی بهخصوص به شکل پایدار و غیرشهریهای دغدغهایی است که در همه دانشگاههای آزاد اسلامی به شدت نمایان بوده و همواره جزء اولویتهای عملیاتی در واحد کرج است. در حوزه درآمدهای غیرشهریهای مبلغ ۳ میلیارد و ۷۴۳ میلیون و۵۷۳ ریال از برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت علوم پزشکی و برگزاری همایش ملی علوم پزشکی در یک سال گذشته حاصل شده همچنین، درآمد حاصل از اجاره درمانگاه سیدالشهدا (ع) مبلغ یک میلیارد و ۴۷۱ میلیون ریال و کلینیک روانشناسی کودک و نوجوان مبلغ یک میلیارد ریال بهصورت ماهیانه ازجمله درآمدهای پایدار و غیر شهریهای در حوزه علوم پزشکی این واحد دانشگاهی هستند.
آنا: دانشکده علوم پزشکی کرج در زمینه فرهنگی و تربیتی دانشجویان چگونه عمل کرده است؟
کلانتری: مقوله فرهنگ همواره دغدغه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و با توجه به اینکه معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه وظیفه ارتقای ارزشهای اسلامی و نیز افزایش مهارتها و باورهای فرهنگی و اجتماعی کارآمد در میان دانشگاهیان را بر عهده دارد؛ بنابراین دانشکده علوم پزشکی به برگزاری جلسات توجیهی متعدد سالانه با نودانشجویان در راستای آییننامه عفاف و حجاب با تأکید بر آییننامه پوشش حرفهای در مراکز درمانی برای رفع معضلات روز فرهنگی جامعه با همکاری مشترک معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاهی اقدام کرده است.
از دیگر اقدامات دانشکده علوم پزشکی در این زمینه میتوان تشکیل کانونهای فرهنگی، انجمن علمی دانشجویی و کانون سلامت و چاپ نشریه دانشجویی سلامت، جلسات شورای فرهنگی دانشکده، ثبت نام مسابقه کتابخوانی نیایش، برگزاری روز دانشجو و بزرگداشت مقام زن و دعوت از سخنرانان برجسته از سازمان مرکزی و قدردانی از کارکنان خانم موفق در عرصه عفاف و حجاب با محور فرزندآوری را ذکر کرد.
در راستای شرکت دانشجویان در امور فرهنگی دانشکده، برگزاری اردوهای جهادی و ارائه میزهای خدمات متعدد درباره مشاورههای غربالگری و برگزاری کارگاههای تخصصی مشترک با بسیج برنامهریزی و اجرا شده، هماهنگی برای بازدید دانشجویان از مراکز بیمارستانی، تحقیقاتی، سرمسازی و دارویی و برگزاری مراسمهای بزرگداشت در روزهای مناسبتی مانند روز پزشک، پرستار، ماما، بهداشت، روانشناسی با همکاری بسیج دانشجویی و حوزه فرهنگی صورت گرفته است.
آنا: از دانشکده دامپزشکی کرج در ابعاد مختلف علمی و آموزشی بگویید.
کلانتری: این دانشکده در راستای تحقق اهداف مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در سه سال اخیر با برنامهریزی هدفمند، مسیر تعالی را بهطور مستمر دنبال کرده و در این راستا از نیمسال اول ۱۴۰۱ تا پایان نیمسال اول ۱۴۰۳، تعداد ۵ هزار و ۵۱۰ نفر دانشجو در واحد کرج و ۴۰۳ نفر میهمان(دکتری تخصصی -دکتری عمومی-کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته) ثبتنام کرده و تعداد یک هزار و ۷۹۲ مشخصه درسی در نیمسالهای مذکور به دانشجویان ارائه شده است.
همچنین، پروندههای آموزشی دانشجویان قبل از ورود به امتحان جامع پیش درمانگاهی، مرحله کارورزی و امتحان بورد تخصصی مورد بررسی و رفع نقص قرار گرفته و تعداد ۴۰۰ دانشجو از سال تحصیلی ۴۰۱ لغایت نیمسال اول ۴۰۳ فارغالتحصیل شدند. این دانشکده چندین دوره مجری برگزاری آزمونهای جامع بوده و با طرح معضلات آموزشی در رشتههای دامپزشکی و بهداشت مواد غذایی در معاونت علوم پزشکی سازمان با تصویب بخشنامه شماره ۹۲۵۲/۸۶/ص به حل این مشکلات اقدام کرده و مجوز تأسیس مدرسه عالی مهارتی دامپزشکی اخذ شده که امید است با تکوین یک دانشگاه انقلابی و تمدنساز در سایه دینمداری، کارآفرینی و تولید دانش، راهگشای مسائل اساسی کشور باشد.
آنا: و عملکرد دانشکده دامپزشکی چگونه بوده است؟
کلانتری: در سه سال اخیر تلاش کردهایم تا نیازهای متنوع و روزافزون جامعه را شناسایی کرده و به آن پاسخ دهیم. این رویکرد باعث شد که پایاننامههای دانشجویی در راستای رفع نیازهای جامعه و موضوعات روز انتخاب شود. در این راستا تعداد ۱۶۰ رساله دکتری عمومی و ۱۱ رساله دکتری تخصصی تصویب و تعداد ۲۸۳ پایاننامه دکتری عمومی و دو پایاننامه دکتری تخصصی به سرانجام رسیده و دفاع شد؛ که چاپ ۱۵ مقاله ISI، یک مقاله listed IS، ۳ مقاله کنگره و ۱۶ مقاله علمی پژوهشی دستاورد این پایاننامهها بوده است.
همچنین اخذ ۱۰۰ عنوان کد اخلاق پزشکی و شرکت دانشجویان متقاضی در کارگاههای مربوطه، اخذ تفاهمنامه با سازمان نظام دامپزشکی بهمنظور برگزاری کارگاههای دارای امتیاز بازآموزی، برگزاری ۶ کارگاه درآمدزا، عقد تفاهمنامه همکاری با شهرداری کرج و برگزاری ۳۱ عنوان دوره آموزشی به پیشنهاد شهرداری از دیگر فعالیتهای پژوهشی دانشکده دامپزشکی در سهساله اخیر است.
دانشکده دامپزشکی در راستای ارتباط با جامعه علمی و صنعت، رایزنیهای لازم را جهت نهایی شدن تفاهمنامه با موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی انجام داده؛ مجوز تأسیس مرکز تحقیقات سلولهای بنیادی دانشکده دامپزشکی را اخذ کرده و مراحل راهاندازی آن در مرکز آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه انجام شده است. در همین زمینه یک طرح برون دانشگاهی درآمدزا نیز به سرانجام رسیده و خاتمه یافته، انجمن علمی دانشکده که از سالهای گذشته تأسیس شده بود در سه سال اخیر با برگزاری انتخابات و کارگاههای درآمدزا و ۹ کارگاه رایگان زیر نظر انجمن علمی و کسب عنوان قابل تقدیر در سال ۱۴۰۳ فعالتر شده است.
پس از راهاندازی مرکز تحقیقات مراقبتهای بالینی و ارتقای سلامت در دانشکده علوم پزشکی به دلیل کارایی فراوان هوش مصنوعی در زندگی امروز، تصمیم به راهاندازی مرکز تحقیقات سلامت هوشمند مشترک با دانشگاه علوم پزشکی البرز گرفتیم که آغاز به کار این مرکز در اولویت برنامه معاونت علوم پزشکی قرار دارد
دانشکده دامپزشکی کرج برای ارتقای سطح دانش و مهارت دانشجویان به برگزاری سمینارهای یک روزه با اسپانسری شرکتهای دارویی اقدام کرده که شامل برگزاری سمینار یک روزه«نقش دامپزشکان در برنامه کنترل هاری و جمعیت سگها» به مناسبت روز ملی دامپزشکی؛ برگزاری سمینار یکروزه «نقش واکسیناسیون در مدیریت بهداشت دام و طیور» به مناسبت روز ملی دامپزشکی با همکاری و اسپانسری شرکت تورا(رادین صنعت رایان)، برگزاری سمینار یکروزه «بیماریهای شایع در دام و طیور» و سلسله سخنرانیهای علمی به مناسبت هفته پژوهش با همکاری و اسپانسری شرکت رویان دارو و برگزاری ۶ سخنرانی دیگر در هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۳ میشود.
این دانشکده در جشنوارههای پژوهشی و فرهیختگان دارای رتبههای برتر از میان استادان و کارشناسان خود بوده که مایه مباهات دانشکده است و از آن جمله میتوان انتخاب کتاب دانشکده بهعنوان کتاب برتر و کارشناس مسئول آزمایشگاه بهعنوان کارشناس برتر آزمایشگاه در سطح واحد در سال ۱۴۰۱، انتخاب استاد دانشکده بهعنوان پژوهشگر برتر استان و استاد دانشکده بهعنوان پژوهشگر برتر واحد کرج در جشنواره پژوهشی سال ۱۴۰۲، برگزیدن پایاننامه دانشکده بهعنوان پایاننامه برتر در جشنواره فرهیختگان ۱۴۰۲ و مقاله استاد دانشکده بهعنوان مقاله برتر در جشنواره فرهیختگان ۱۴۰۲؛ انتخاب استاد دانشکده بهعنوان پژوهشگر برتر واحد کرج در جشنواره پژوهشی سال ۱۴۰۳ و قدردانی از انجمن علمی دانشکده بهعنوان انجمن علمی قابل تقدیر در سال ۱۴۰۳؛ همچنین یکی از مهمترین اقدامات چند ساله اخیر، یعنی آمادهسازی دانشکده برای برگزاری چهارمین کنگره ملی طب حیوانات همراه در تاریخ ۷-۹ اسفندماه ۱۴۰۳ را نام برد.
آنا: دانشکده دامپزشکی در زمینه فرهنگی و تربیتی دانشجویان هم فعال بوده است؟
کلانتری: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: فرهنگ برای هر جامعه مانند هواست که بدون آن هیچ موجودی قادر به ادامهٔ زندگی نیست و از آنجایی که قشر دانشجو آیندهساز جامعه هستند؛ بنابراین تربیت فرهنگی ایشان بسیار حائز اهمیت است. بر همین بنیاد، دانشکده دامپزشکی به برگزاری مراسم توجیهی نودانشجویان دامپزشکی و بهداشت مواد غذایی، برگزاری مراسم گردهمایی دانشجویان دامپزشکی و انتخابات کانون دامپزشکان جوان، قدردانی از کارکنان موفق در عرصه عفاف و حجاب، برگزاری روز دانشجو و تحلیل و بررسی رویدادهای اخیر منطقه با محور غزه و نمایشگاهی به مناسبت چهارمین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی اقدام کرد.
در زمینه عملکرد بخش فرهنگی، طرح جهاد فرهنگی استادان در اسفند ۱۴۰۲ به دانشکده ابلاغ و در اواخر فرودین امسال دو گروه، متشکل از استادان علوم پایه و علوم درمانگاهی در جلسه معارفهای با حضور گروه علوم پایه و علوم درمانگاهی کتاب زیستشناسی و کتاب علوم تشریح را با رویکرد الهی – فرهنگی برای تدریس انتخاب و بدین منظور تاکنون پنج جلسه در گروه علوم درمانگاهی و ۶ جلسه در گروه علوم پایه تشکیل شده، همچنین استادان مجموعه در برگزاری اردوهای جهادی با همکاری اردوگاه محرومیتزدایی سازمان دامپزشکی کشور و بسیج سازندگی همواره همکاری دارند که سبب کمک به درمان دامها در مناطق کم برخوردار و اشاعه فرهنگ تعاون و نوعدوستی شده است.
آنا: چه اقداماتی برای ارتقای بیمارستانهای دامپزشکی تابعه دانشکده در راستای توسعه آموزش عالی انجام شده است؟ آیا این اقدامات توانستهاند سطح علمی و درآمدزایی این بیمارستانها را بالا ببرند؟
کلانتری: در راستای تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، برنامهریزی هدفمندی در راستای رشد و توسعه بیمارستانهای دانشکده صورت پذیرفته و پیشرفتهای قابل توجهی حاصل شده، در بخش آموزش عملی و فعالیتهای پژوهشی، ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان دکتری عمومی دامپزشکی در رابطه با دروس کاروزی ۱ و ۲ و عملیات درمانگاهی برای دانشجویان دکتری عمومی دامپزشکی و ارائه کشیکهای درمانگاهی برای دانشجویان دوره تخصصی و ارائه سمینارهای تخصصی در راستای استفاده دانشجویان دکتری عمومی و رزیدنتهای تخصصی صورت پذیرفته است.
از دیگر اقدامات مؤثر، میتوان پذیرش دانشجویان کارآموز سایر واحدهای دانشگاهی همانند کلینیکهای بخش خصوصی برای آموزش و مهیا کردن شرایط انجام پایاننامه و فعالیت پژوهشی دانشجویان در بیمارستانهای دانشکده مطابق با سیاستهای دانشگاه را ذکر کرد.
در راستای درآمدزایی بیمارستانها، بیمارستان دامپزشکی پیروز در شهریور ۱۴۰۲ در مهرشهر افتتاح و توسعه کمی و کیفی آن شامل بخشهای جراحی، داخلی، تصویربرداری، آزمایشگاه، اداری، اتاقهای استادان، پاویونهای دانشجویی به همراه تجهیز بیمارستان با خرید وسایل و تجهیزات بهروز و مورد نیاز شامل دستگاههای سونوگرافی، رادیولوژی، میز جراحی، مانیتور علائم حیاتی، دستگاه اتوآنالایزر، سل کانتر، دستگاه آندوسکوپی، چراغ جراحی سقفی و ۶ دستگاه کامپیوتر به همراه لوازم جانبی و نصب برنامه دامپزشکیار و تبدیل سیستم سنتی دستی به سیستم اتوماتیک با ایجاد شبکه داخلی صورت گرفت.
همچنین با جذب کمکهای اهدایی به بیمارستان دامپزشکی پیروز مانند اهدای دو عدد سینک استیل به همراه دو عدد شیر مخلوط آب توسط یکی از استادان این بیمارستان به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیارد ریال؛ اهدای یک دستگاه پرینتر Canon توسط یکی دیگر استادان این بیمارستان به ارزش تقریبی ۷۰ میلیون ریال؛ اهدای یک دستگاه مانیتور ۲۴ اینچ LG MP۴۰۰ به همراه کابل HDMI و دیویدی رایتر از طرف شرکت تیپاک به ارزش تقریبی ۷۰ میلیون ریال؛ اهدای یک دستگاه دوربین فیلمبرداری سامسونگ به همراه آکاردئون سقفی و یک دستگاه مانیتور سامسونگ مدل B۱۹۳۰N از طرف دانشجویان به بخش جراحی بیمارستان به ارزش تقریبی ۲۵۰ میلیون ریال؛ اهدای یک دستگاه تلویزیون آلای دی اسنوا ۴۰ اینچ توسط شرکت آرایه زیستی پیشرفته به بیمارستان به ارزش ۱۱۰ میلیون ریال و عقد قرارداد با دامپزشکان برونسازمانی توانسته با پذیرش بیمار از مهر ۱۴۰۲ هر روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب و حتی در روزهای تعطیل، تعداد ۵ هزار ۳۸۴ بیمار را ویزیت کرده و از این محل درآمد غیرشهریهای بالغبر ۵۰ میلیارد تومان حاصل شده است.
بیمارستان دام بزرگ رخش نیز یکی دیگر از بیمارستانهای دانشکده بوده که در آن اقدامات خوبی صورت گرفته تا هم از جنبه آموزشی و هم درآمدزایی بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. ازجمله افزایش سه رأس اسب برای برگزاری کلاسهای عملی در بیمارستان رخش بهمنظور ارتقای آموزش دانشجویان مقطع دکترای تخصصی و عمومی، دستگاه موزر برقی، دستگاه کلیپر (پشمچین) برخی اقلام دارویی، ترازو کوچک و بزرگ. به این ترتیب جمع درآمد غیرشهریهای (درآمد قسمت درمانی و فروش دام –کود) در بیمارستان رخش از سال ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۳ مبلغ ۶ میلیارد و ۴۷۲میلیون و ۳۵۵هزار ریال بوده است.
تعداد مراجعات به این بیمارستان روند روبه رشد داشته و از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۶ درصد و تا پایان ۶ ماه اول ۱۴۰۳ به میزان ۶۴درصد افزایش یافته در سال ۱۴۰۱، درآمد قسمت درمانی بیمارستان به مبلغ ۲۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال بوده؛ اما در سال ۱۴۰۲ این درآمد با افزایش قابل توجه ۱۷۷ درصدی به ۸۱۵ میلیون و ۷۵۲ هزار ریال رسید و در نیمه اول سال ۱۴۰۳، درآمد به ۹۳۹ میلیون و ۵۸۹ هزار ریال افزایش یافت. این مبلغ، ۱۵ درصد بیشتر از کل درآمد سال ۱۴۰۲ است. این رشد چشمگیر نشان میدهد که بیمارستان در مسیر بهبود و ارتقای خدمات به خوبی حرکت کرده و توانسته پاسخگوی تقاضای بیشتر مراجعهکنندگان باشد.
آنا: دانشکده علوم پزشکی چه تدابیری برای تطبیق با سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و بیانه گام دوم انقلاب متناسب با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش و پژوهش در سال آتی اتخاذ کرده است؟
کلانتری: دانشکده علوم پزشکی مطابق با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به توسعه رشتهها متناسب با اعضای هیئت علمی و توجه به سند متوازن گسترش رشتههای علوم پزشکی وزارت بهداشت در سالهای ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۸ اقدام و برنامههای خود را به وزارت بهداشت ارسال کرده که به یاری پروردگار پس از مراحل تکمیلی در وزارتخانه و مصوب شدن رشتهها اهدافمان در این زمینه محقق خواهد شد و ۷۵ درصد افزایش رشته تحصیلی با احتساب رشتههای در حال گسترش خواهیم داشت.
در مقطع کارشناسی؛ راهاندازی رشتههای تکنولوژی اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی، هوشبری و بهداشت مدارس، در مقطع ارشد؛ پرستاری سلامت جامعه، پرستاری سالمندی، پرستاری کودکان، پرستاری اورژانس، در مقطع بهداشت؛ آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، اقتصاد بهداشت و همچنین بهداشت ایمنی مواد غذایی، اپیدمیولوژی و میکروبشناسی پزشکی، گردشگری سلامت و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و در مقطع دکتری phd؛ روانشناسی بالینی و در مقطع دکترای حرفهای؛ داروسازی برای واحد کرج و همچنین با توجه به حمایت از آموزش عدالت محور و پاسخگو (بند پ وث ماده ۶۹ برنامه هفتم و بند ۱۳ سیاستهای کلی سلامت)؛ برای واحد هشتگرد در مقطع کارشناسی رشتههای پرستاری، بهداشت محیط و تکنولوژی اتاق عمل پیشنهاد و بستر آن فراهم شده و با توجه به ضرورت توسعه و تقویت نظام آموزشی مبتنی بر شواهد و نمونههای برتر جهانی، دانشکده علوم پزشکی ملزم به بازنگری و بهروزرسانی ۲۰ درصد سرفصلهای رشتههای تحصیلی خواهد بود.
همچنین با توجه به اینکه دانشکده علوم پزشکی اهتمام ویژهای به کسب موفقیت در هفدهمین دوره آزمون المپیاد دانشجویان علوم پزشکی وزارت بهداشت دارد برای تشکیل جلسات متوالی مبنی بر نیازسنجی دانشجویان متقاضی و پیگیری و برنامهریزی مستمر با سازمان بهمنظور کسب مدال، تلاش بیوقفهای خواهد کرد.
با توجه به این مهم که تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی با اولویت رشتههای پرستاری، مامایی، پیراپزشکی، داروسازی بر اساس بومیگزینی و نیازهای منطقهای منطبق بر بند پ ماده ۶۹ قانون برنامه هفتم است؛ این امر در برنامه آتی معاونت علوم پزشکی قرار خواهد گرفت.
توسعه فعالیت بیمارستانهای دامپزشکی دانشکده در قالب هیئت عاملی و استفاده از حداکثر توان بیمارستانها برای آموزش دانشجویان و اهداف درآمدزایی دانشگاه در نهایت، تبدیل شدن به یک دانشگاه نسل چهارم و پنجم نیازمند همافزایی بین آموزش، پژوهش و صنعت است
با در نظر گرفتن اهمیت برنامههای آموزش مداوم که رویکردهای آموزشی آن متمرکز بر حفظ، توسعه یا ارتقای دانش، مهارت، عملکرد حرفهای و ارتباطاتی ارائهدهندگان خدمت به بیماران، جامعه یا حرفه پزشکی بوده؛ دانشگاه آزاد هم درباره برگزاری دورههای مورد تأیید وزارت بهداشت در مرکز آموزش مهارتی و حرفهای دانشکده علوم پزشکی و اخذ مجوز از وزارت بهداشت برای تدوین دورههای تعریف نشده در وزارت بهداشت و برنامههای آموزش مداوم در پنج دسته (سمینار، کنگره، کارگاه، کنفرانس، دورههای آموزشی کوتاهمدت حرفهای، برنامههای مدون) فعالیتهای آموزشی و پژوهشی را طراحی و اجرا خواهد کرد که اکنون چند دوره تخصصی از موارد یادشده توسط معاونت علوم پزشکی تدوین و بارگذاری شده و منتظر کسب مجوز از وزارت متبوع بوده؛ ضمن اینکه برای برگزاری این دورهها، تجهیز مرکز مهارتی به وسایل مورد نیاز و تدریس مهارتهای بالینی نیز در حال انجام است.
دورههای کوتاهمدت تخصصی درآمدزا (دورههای تخصصی پزشکی و روانشناسی) که اکنون نیز برگزار میشود هم برای یک سال آتی برنامهریزیهای قابل توجه و متنوعی خواهد داشت. ضمن اینکه برگزاری کارگاهها و دورههای کوتاهمدت بینرشتهای درآمدزا در اولویت برنامههای دانشکده علوم پزشکی خواهد بود و در این باره رایزنی برای همکاری مشترک با دانشکده مدیریت انجام شده است.
از دیگر برنامههای بسیار مهم حوزه پژوهش علوم پزشکی پیگیری اخذ مجوز ISC برای برگزاری سه کنگره و همایش ملی و استانی (کنگره ملی سلامت باروری و جنسی در خرداد ۱۴۰۴ و کنگره ملی ارتقای سلامت زنان، ارتقای خانواده؛ چالشها و رویکردها در تابستان ۱۴۰۴ و همایش ملی غربالگری پیشگیری، تشخیص و درمان HPV در تابستان ۱۴۰۴) خواهد بود که تمهیدات اولیه آن اندیشیده شده است.
برنامهریزی برای تشکیل کمیته دانشپژوهی و برگزاری دورههای توانمندسازی اعضای هیئت علمی در زمینهٔ پژوهش در آموزش، طراحی فرآیند و شرکت در جشنواره آموزشی شهید مطهری در دستور کار آتی قرار دارد. همچنین، اخذ مجوز برای انتشار مجله تخصصی علوم پزشکی با عنوان سلامت باروری متناسب با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر برنامههای حوزه پژوهش علوم پزشکی خواهد بود.
آنا: دانشکده علوم پزشکی برای تحقق ارتباط با صنعت و توسعهٔ خدمات سلامت و تحقق درآمدهای پایدار غیرشهریهای چه برنامههای راهبردی برای یک سال آینده دارد؟
کلانتری: پس از راهاندازی مرکز تحقیقات مراقبتهای بالینی و ارتقای سلامت در دانشکده علوم پزشکی به دلیل کارایی فراوان هوش مصنوعی در زندگی امروز، تصمیم به راهاندازی مرکز تحقیقات سلامت هوشمند مشترک با دانشگاه علوم پزشکی البرز گرفتیم که اقدامات اولیه در راستای تصویب پروپوزال مرکز در جلسات متعدد با علوم پزشکی البرز منجر به تصویب پروپوزال شد و آغاز به کار این مرکز در اولویت برنامه معاونت علوم پزشکی قرار دارد.
با عنایت به اهمیت استقرار دانشگاههای نسل چهارم و پنجم و با تأکید بر تولید و انتقال دانش، آموزش اجتماعی ساز، انسانساز و تمدن ساز (بند ۱۳ سیاستهای کلی سلامت)، جلسهای با مسئولان مراکز رشد و سراهای نوآوری دانشگاه برای راهاندازی مرکز رشد سلامت برگزار شده که در این راستا توسعه و تقویت کارآفرینی و خلق ثروتهای دانشبنیان در دانشجویان و اعضای هیئت علمی مدنظر قرار گرفته و ایدههای مختلفی ازجمله افزایش درآمد معاونت علوم پزشکی البرز از طریق تولید خدمات و محصولات سلامت ازجمله (تولید محصولات غذایی سلامتمحور با پایه طب مکمل و یا محصولات آرایشی بهداشتی و..) در دستور کار قرار خواهد داشت.
با توجه به تصویب راهاندازی مرکز شبیهسازی علوم پزشکی (Simulation Center) در جلسه هیئت امنای مرداد ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد استان البرز، معاونت علوم پزشکی درصدد مراحل نهایی اخذ مجوز و تجهیز این مرکز خواهد بود.
از دیگر برنامههای بسیار مهم معاونت علوم پزشکی با توجه به نیاز استان و موافقت معاون علوم پزشکی سازمان مرکزی، راهاندازی بیمارستان شبانهروزی و مرکز درمانی و توانبخشی اعصاب و روان بوده که این معاونت مراحل اخذ مجوز از وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در مکان درمانگاه سیدالشهدا را در دستور کار آتی خود دارد. همچنین راهاندازی مرکز ارائه خدمات و مراقبتهای بالینی پزشکی و پرستاری در منزل از برنامههای آتی معاونت علوم پزشکی بوده که اقدامات اولیه آن انجام شده است.
تبدیل معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به قطب خدمات سلامت دانشگاه آزاد با تبادلات علمی استانی و ملی و انجام طرحهای استانی و برون دانشگاهی مشترک از اولویتهای مهم برونرفت از چالشهای نظام سلامت در استان خواهد بود که ما هم توجه ویژهای به آن داریم.
ایجاد مرکز نوآوری رسانه و تولید محتوی با رویکرد تولید محتوای الکترونیکی آموزشی استاندارد در راستای افزایش سواد سلامت جامعه و رایزنی در راستای ایجاد تفاهمنامه مالی معاونت علوم پزشکی با رسانههای ارتباط جمعی، سازمان نظام پزشکی، شهرداری درباره سفارش تولید محتوای مورد نیاز هم در دستور کار سال آتی این معاونت خواهد بود.
بهبود کیفیت جذب و آموزش دانشجویان خارجی (اتباع) و افزایش تعداد آنان با متناسبسازی زیرساختها از اولویتهای معاونت علوم پزشکی است که در همین راستا رایزنی با سفارتهای افغانستان و عراق و ارتباط با دانشگاههای علوم پزشکی آنها به دلیل برگزاری دورههای بینالمللی مهارتهای زایمان و مهارتهای تدریس برای استادان دانشگاههای افغانستان و عراق مدنظر قرار دارد.
انعقاد تفاهمنامه مشترک دانشگاه آزاد با سازمانها و ارگانهای استان البرز (اعم از دانشگاه علوم پزشکی البرز (بیمارستان مدنی)، آموزش و پرورش، شهرداری، بهزیستی و رئیس اداره زندانها و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان البرز) برای دریافت خدمات سلامت ارائه شده توسط دانشگاه، در دستور کار آتی علوم پزشکی بوده؛ راهاندازی دهکده سلامت در منطقه طالقان با توجه به درخواست تأسیس رشته گردشگری سلامت در سند توازن وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۸-۱۴۰۴ در دستور کار آتی علوم پزشکی خواهد بود که نیازمند حمایت از محل بودجههای دولتی مربوط به حوزه گردشگری است.
راهاندازی کلینیکهای توانبخشی و زخم و راهاندازی مرکز درمان سوءمصرف مواد و پیگیری اخذ مجوز و راهاندازی داروخانه شبانهروزی از برنامههایی است که در صورت اختصاص مکان و استفاده از ظرفیت خیرین استان و حمایتهای استانداری، پیگیری برای اخذ مجوز آن در دستور کار آتی معاونت علوم پزشکی قرار خواهد گرفت.
آنا: برنامههای یک سال آتی دانشکده علوم پزشکی در توسعهٔ امور فرهنگی دانشجویی چگونه خواهد بود؟
کلانتری: دانشکده علوم پزشکی تلاش میکند با کمک دانشگاهیان فرهیخته زمینه رشد فرهنگی و اجتماعی را برای همه اقشار دانشگاهی (دانشجویان، استادان و کارمندان) فراهم کند؛ بنابراین برقراری ارتباط مستمر و مؤثر دانشجویان با دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بهمنظور اجرای امور فرهنگی دانشگاه، پیگیری جلسه مشترک با دانشکده تربیتبدنی و گسترش فعالیتهای ورزشی همگانی و قهرمانی برای تأمین سلامت جسمی استادان و دانشجویان، ایجاد زمینه و فضای مناسب برای شکوفایی استعدادهای فرهنگی و قرآنی استادان، دانشجویان و کارکنان با دارالقرآن دانشگاه، برگزاری دو دوره اردوهای فرهنگی و زیارتی در اماکن متبرکه ویژه دانشجویان با نگاه فرهنگی، ترغیب دانشجویان به شرکت در جشنواره مهدویت با محور کتاب صحیفه سجادیه و جشنواره قلم و جشنواره رشد، برگزاری چهار دوره دانشجویی و تشویق دانشجویان به حضور فعال در کرسیهای آزاداندیشی با تشکلهای انجمن اسلامی، جمعآوری کمکهای نقدی به مردم مظلوم غزه (درآمد حاصل از فروش مواد غذایی و.) در دستور کار قرار این دانشکده قرار دارد.
آنا: دانشکدهٔ دامپزشکی واحد کرج چگونه به سمت دانشگاههای نسل ۴ و ۵ حرکت کرده و چه تدابیری برای تطبیق با این تحولات جدید در آموزش و پژوهش در سال آتی اتخاذ کرده است؟
کلانتری: پاسخ به این سؤال بهطور کلی به تغییرات ساختاری، علمی و فناورانهای که در نظام آموزش عالی جهانی در حال وقوع است مربوط میشود. در دانشگاههای نسل ۴ و ۵، پژوهشهای کاربردی، نوآوری و کارآفرینی، تعاملات با صنعت و فناوریهای نوین، مورد تأکید بوده و در حقیقت این دانشگاهها دیگر فقط به ارائه آموزشهای تئوری محدود نمیشوند؛ بلکه به مراکز نوآوری، کارآفرینی و تولید دانش تبدیل شدهاند.
در دانشکده دامپزشکی واحد کرج، طرحهایی برای نزدیک شدن به این هدف در نظر گفته شده که از آن جمله میتوان به ارتقا و بهروزرسانی تجهیزات با خرید دستگاههای مورد نیاز برای گام برداشتن در مسیر ایجاد مرکز رفرال با تجهیز بخشهای داخلی، جراحی، مامایی، طیور و آزمایشگاه بیمارستان در راستای ارائه خدمات درمانی تخصصی و قابلیت رقابت با کلینیکهای منطقه و استانهای همجوار؛ راهاندازی و تجهیز اتاق عمل اسب شامل بخش ویژه تصویربرداری، آرتروسکوپی، پانسیون و جراحی اسب برای ارجاع موارد جراحی به بیمارستان؛ راهاندازی بخش تصویربرداری تشخیصی (رادیولوژی دیجیتال/ اولتراسونوگرافی/ اکوکاردیوگرافی) و بخش آندوسکوپی و هیستروسکوپی اسب فعالسازی سالنهای مرغداری (گوشتی و تخمگذار)؛ طرح کشت مشارکتی علوفه در سطح ۳ هکتار از زمینهای مجموعه، طرح پرورش گاو شیری پر تولید (۲۰ رأسی) و تولید دام نژاد برتر و احداث سالن شیردوشی ۴ واحدی مصوب کمسیون دائمی هیئت امنای استان؛ تجهیز و راهاندازی کلینیک دام کوچک در محل بیمارستان رخش؛ احداث مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی، راهاندازی مرکز تخصصی چشمپزشکی، داروخانه و فروشگاه لوازم جانبی دامپزشکی، بخش بستری و پانسیون، بخش اصلاح و شستوشو حیوانات، پارک و کافه حیوانات خانگی، گسترش بخشهای فعال بیمارستان شامل درمانگاه جراحی و اتاق ادامه درمان و تزریقات و در پایان گسترش فعالیتهای آزمایشگاه بیمارستان پس از ورود دستگاههای جدید اشاره کرد که انجام این طرحها با دریافت مجوز هیئت عاملی بیمارستان تسریع میشود.
آنا: دانشکده دامپزشکی برای ارتقای علمی پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی متوازن با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی چه برنامههای راهبردی دارد؟
کلانتری: توسعه فعالیت بیمارستانهای دامپزشکی دانشکده در قالب هیئت عاملی و استفاده از حداکثر توان بیمارستانها برای آموزش دانشجویان و اهداف درآمدزایی دانشگاه در نهایت، تبدیل شدن به یک دانشگاه نسل چهارم و پنجم نیازمند همافزایی بین آموزش، پژوهش و صنعت است و بر این باوریم که این رویکردها میتوانند به دانشگاهها در ایفای نقشهای پیشرفتهتر و تبدیل به مراکز حل مسئله برای کشور کمک کنند.
دانشکده دامپزشکی تمهیدات لازم برای دایرکردن رشتههای تحصیلی جدید و پرمخاطب در مقطع دکتری تخصصی دامپزشکی را ارائه و در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به برگزاری چهارمین کنگره ملی طب حیوانات همراه و کارگاههای آموزشی و درآمدزا در قالب تفاهمنامه با سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران و همچنین راهاندازی و تشکیل مرکز تحقیقات سلولهای بنیادی و راهاندازی مدرسه عالی مهارتی دامپزشکی اقدام کرده که پروپوزال آنها به تصویب رسیده و بهزودی اجرایی خواهد شد.
انتهای پیام/