دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1403 - 10:57

مسلح‌شدن کشور به دانش هوش مصنوعی از الزامات علمی استراتژیک

مسلح‌شدن کشور به دانش هوش مصنوعی از الزامات علمی استراتژیک
کارشناس ارشد رسانه و تحلیل‌گر علوم شناختی تأکید کرد: مسلح شدن به دانش هوش مصنوعی از الزامات علمی استراتژیک کشور و احاطه به این علم و زیرساخت‌های آن ضروری و در عین حال توجه به مخاطرات آن الزامی است.
کد خبر : 954871

به گزارش خبرنگار آنا، محمد جوانی کارشناس ارشد رسانه و تحلیل‌گر علوم شناختی در طرح ملی اعتلا ویژه استادان دانشگاه آزاد اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: متفکران رسانه و جنگ نرم، میدان‌ها مبارزه و رویارویی میان قدرت‌ها را دسته‌بندی کرده بر اساس این استراتژی، آخرین میدان نبرد را مغز و ذهن انسان تعریف و تسلط بر آن را به‌مثابه پیروزی در میدان جنگ می‌دانند.

وی با اشاره به جنگ‌های نوین در قرن اخیر، مغز انسان را میدان اصلی جنگ قرن بیست و یکم و اصلی‌ترین عرصه سرمایه‌گذاری برای این‌گونه جنگ‌ها  دانست و افزود: ابرقدرت‌های رسانه‌ای و صاحبان تکنولوژی ارتباطات در قرن حاضر با اشاره به اهمیت این موضوع، دیگر برای جنگ‌های فیزیکی جایگاهی که تا پیش از این بوده را متصور نبوده و معتقدند که با غلبه بر اذهان و قوه عقل ملت‌ها می‌توان مرز‌های این کشور‌ها را درنوردید.

کارشناس علوم و جنگ شناختی تأکید کرد: بنا به اعتقاد این افراد با تسلط بر ذهن افراد می‌توان جنگ مغلوبه را برای فرد پیروزی و یا پیروزی را برای این افراد شکست در جنگ طراحی و به آنان القاء کرد؛ بنابراین کافی است با ابزار رسانه، شایعه و تبلیغات احاطه بر قوه تفکر ملت‌ها بیابید و آنگاه افسار تصمیم‌گیری برای آنها در دست شماست.

جوانی با تأکید بر لزوم و اهمیت رسانه عنوان کرد: در عصر امروز این واقعیتی انکارناپذیر است که اگر رسانه‌ای برای جذب و اقناع مخاطبانش از علوم شناختی استفاده نکند مانند فردی بوده که می‌خواهد به مردم قبایل آفریقایی فیزیک اتمی یاد بدهد؛ یعنی تا زمانی که«زبان مشترک» ایجاد نشود، حتی اگر باهوش‌ترین افراد هم باشند، ارتباط و انتقال مفاهیم در حد مطلوب صورت نمی‌گیرد یا ممکن است موجب سوءتفاهم شده و حتی پیام‌های ارسالی، اثر معکوسی را ایجاد کنند؛ بنابراین علوم شناختی کمک می‌کند تا رسانه زبان مخاطبانش را بهتر بشناسد و فرآیند جذب و متقاعدسازی را بهبود ببخشد.

وی تشریح کرد: رسانه‌های پایبند به اصول انسانی و ارزش‌های الهی مأموریت خود را تعالی و رشد مخاطب می‌دانند؛ اما اغلب رسانه‌های غربی سرنوشت مخاطب چندان برای‌شان مهم نیست و دستکاری در ادراک و شناخت مخاطبین، ایجاد یا تغییر باور‌ها و ذهنیت‌ها، همه در مسیر اغوای مخاطبان و تحقق اهداف سرمایه‌داری صورت می‌گیرد؛ بنابراین استفاده از علوم شناختی می‌تواند مسیر نامشروعی را گذارنده که منجر به سلطه فرهنگی و انحطاط فرهنگ جمعیت مغلوب خواهد شد.

مدرس دوره رسانه و عملیات روانی نتایج حاصل از این فرآیند را متذکر شد و مطرح کرد: اگر این حالت در راستای اهداف خصمانه قرار بگیرد و علیه گروه یا کشور دیگری به‌کار گرفته شود، جنگ ادراکی و شناختی واقع می‌شود که در این نوع از جنگ، تغییر نگرش در جامعه هدف در مسیر خواسته کشور مهاجم، ایجاد اختلال و تغییر دستگاه محاسباتی، اثربخش نمودن جنگ اطلاعاتی، قطبی و رادیکال سازی، ایجاد گسست عاطفی - ادراکی بین توده‌های مردمی، زاویه‌دار کردن عامه مردم و نخبگان با حاکمیت و در نهایت زوال سرمایه‌های فرهنگی - اجتماعی از اهداف و کاربرد‌های ویژه جنگ شناختی هستند.

جوانی با اشاره به هوش مصنوعی، کارکردها، محاسن و مخاطرات این دانش تبیین کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف دست‌یابی به علوم روز را مورد تأکید قرار داده‌اند و حضور ایران در جمع کشور‌های پیشرو در دست‌یابی به هوش مصنوعی را از دانشمندان و محققان خواستار شده‌اند، مسلح شدن به دانش هوش مصنوعی از الزامات علمی استراتژیک کشور محسوب شده، احاطه به این علم و زیرساخت‌های آن برای کشور واجب و ضروری بوده و در عین حال توجه به مخاطرات آن نیز الزامی است.

وی اضافه کرد: هوش مصنوعی به همان میزان که کاربرد داشته و می‌تواند در ابعاد مختلف زندگی تأثیرات مثبت داشته باشد، می‌تواند به همان میزان مخرب و خطرناک بوده و مورد استفاده دشمن علیه ما قرار گیرد که با فراگیری کامل این دانش، می‌توان این تهدید را رفع کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب