دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طهرانچی: مسائل جامعه روی میز اعضای هیئت علمی دانشکده‌های موضوعی

طهرانچی: مسائل جامعه روی میز اعضای هیئت علمی دانشکده‌های موضوعی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مسائل جامعه روی میز اعضای هیئت علمی در دانشکده‌های موضوعی قرار می‌گیرد. دانشکده موضوعی محل حل مسئله است.
کد خبر : 952350

به گزارش آنا، مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امروز در واحد مشهد برگزار شد. 

طهرانچی در این مراسم با تبریک ایام ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: دانشگاه نهادی برآمده از مدرنیته با قالب‌های خاص خود است. علم، پژوهش و فناوری از آنجایی که بسترشان انسان است، موجودی زنده به شمار می‌روند، موجود زنده نیز به اقتضای محیطی که در آن قرار دارد، رشد می‌کند. علم گل مصنوعی نیست که به رسیدگی نیاز نداشته باشد، بلکه مثل یک گل طبیعی است که اگر نور به آن نرسد، پژمرده می‌شود. 

وی ادامه داد: تحول بایدی است که شرط بقاست، تحول مصداق زنده بودن است و اگر زنده باشید، تحول پذیر خواهید بود، در غیر اینصورت مردگان تحولی ندارند، دانشگاه آزاد اسلامی یک پیمان جمعی دارد تا پیشروترین و بهترین دانشگاه و انتخاب اول دانشجویان، اعضای هیأت علمی و صنعتگران شود. باید هرکس مسأله‌ای در کشور دارد، سراغ دانشگاه آزاد اسلامی بیاید. برای بهتر بودن نیازمند دو تحول یکی در خود و دیگری در سازمان هستیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین علی (ع) اظهار کرد: مردم سه دسته‌اند، یا عالم ربانی که پرورش دهنده روح دانشجو است و او را تربیت می‌کند و علم و معلمی او جهت دار است، یا در دسته دوم شاگردانی هستند که بر مسیری خاص برای پیدا کردن راه رستگاری حرکت می‌کنند. اگر سازمان دانشگاه بستر مناسبی برای این دو دسته نباشد، جزو دسته سوم به شمار خواهد رفت. در اینصورت سازمان، سازمانی سرگردان خواهد بود و دانشگاهی است که چراغ علم آن روشن نیست. اگر بستر ساز دو دسته اول باشیم، پایه محکمی برای کشور خواهیم بود. دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد علم داشته باشد و چراغ این علم روشن باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی تولید علم، تربیت عالم و جهت دهی به تولید علم و تربیت عالم را سه وظیفه اصلی دانشگاه می‌داند. جهت دهی به تربیت عالم و تولید علم نیز مصداق همین حدیث شریف علوی است. 

 طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه باید برای چنین تحولی دو رکن اساسی مودت و عدالت داشته باشد، اظهار کرد: مودت یعنی ارکان سازمان برای هم رویت پذیر باشد و عدالت به معنای شایسته گزینی است. سازمانی که عدالت محور باشد و مودت در آن حاکم باشد، تبدیل به سیستمی می‌شود که هم قوت و هم بأس شدید دارد. هدف چنین سازمانی گسترش علم و توانایی و جهت دهی به این تولید و تربیت عالم است.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه چهار نظام علمی، تربیتی، آموزشی و فرهنگی دارد که براساس سه ساحت دانش، توانش و گرایش انسان شکل گرفته است، اظهار کرد: در هر کدام از این ساحت‌ها، فراگیری، مشاهده و خردورزی وجود دارد. همچنین آموزش، پژوهش و کاربست نیز در هر کدام از این سه ساحت جای گرفته است. دانشگاه تاکنون ساختاری متشکل از گروه‌های متنوع علمی که آنها را در سطحی به نام faculty و سپس در school تجمیع می‌کرد، داشته است. هر عضو هیأت علمی در این ساختار براساس رشته خود عضو یک دپارتمان (department) است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مدتی است که با مسائل جدیدی در پاسخ به تحولات بیرونی دانشگاه مواجه هستیم، مسائلی که پیچیده‌اند، مأموریت دانشگاه پاسخگوی به سؤالات واقعی در مواجه با دنیای پیرامون خود است. در این پاسخگویی دیگر صرفاً گروه‌های دانشی کافی نیستند و نیازمند بستر‌های چند وجهی است.

طهرانچی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم مدل توسعه خود را از غرب بگیریم، بلکه می‌خواهیم الگوی پیشرفت خود را داشته باشیم، گفت: نقطه شروع هر پیشرفتی گذشته همان جامعه‌ای است که می‌خواهد پیشرفت کند. پیشرفت هیچ ملتی نمی‌تواند با دیگری یکسان باشد، زیرا هیچ مردمی گذشته یکسانی ندارند. مسیر ما برای جامعه پردازی سه رکن ایمان، علم و عدل دارد. در این مسیر بخش‌هایی مثل تسخیر طبیعت وجود دارد که غرب نیز آن را پیموده است و فراگیری آن برای ما نیز ایرادی ندارد و به تعبیر رهبر انقلاب ممدوح نیز است، ولی این همه مسیر نیست، بلکه علم به هویت انسان، علم به عالم ملکوت و علوم الهی برتر ختم می‌شود. از این علم دیگر فجایع غزه، لبنان و نسل کشی و آپارتاید بیرون نمی‌آید. 

وی با تأکید بر اینکه دانشگاهی که می‌خواهد در جامعه کنش داشته باشد، نیازمند سیستم‌های ویژه‌تری است، خاطرنشان کرد: گفتمان دانشگاه و جامعه نیازمند مبدل‌هایی در میان خود است. این مبدل‌ها دانشکده موضوعی یا INSTITUTE هستند. اعضای هیأت علمی در چنین ساختاری رسالت خود را در گروه‌های دانشی و مأموریت خود را در دانشکده موضوعی انجام می‌دهند. مسائل جامعه روی میز اعضای هیأت علمی در دانشکده‌های موضوعی قرار می‌گیرد. دانشکده موضوعی محل حل مسأله است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه همانطور که برای پژوهش، سردبیر و اعضای تحریریه ساختار خاصی چیده است، باید برای حل مسأله نیز ساختار ویژه آن را در نظر بگیرد. حلقه بعد از دانشکده موضوعی در ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی، سرا‌های نوآوری هستند. دانشگاه به خودی خود به جامعه وصل نمی‌شود، بلکه نیازمند چنین ساختار‌هایی است.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته صرفاً به منظر اجتماعی جامعه متصل بود و کاری با مسائل دیگر جامعه نداشت، گفت: مأموریت دانشگاه آن روز تنها ارتقای اجتماعی جامعه بود. دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم علاوه بر بعد اجتماعی، مأموریت ارتقای اقتصادی و نوآوری جامعه را نیز برعهده دارد. در این رابطه شرکت‌های دانش‌بنیان و شورای اقتصاد دانش‌بنیان عرصه تربیت اقتصادی، پارک‌های علم و فناوری عرصه تربیت نوآورانه و بیمارستان، مدرسه و رسانه، مراکز خدمات اجتماعی و بستر فعالیت اجتماعی هستند. 

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از پژوهشگران و فناوران دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب