«آموزش، هنر و رسانه» عناصر ترویج مهدویت؛ چگونه اندیشه منجی را به نسلها منتقل کنیم؟
خبرگزاری آنا؛ مفهوم مهدویت بهعنوان یکی از مفاهیم محوری در اسلام شیعه، همواره جایگاه ویژهای در تاریخ و فرهنگ این مذهب داشته و این مفهوم که بر پایه باور به ظهور امام مهدی(عج) بهعنوان منجی بشریت شکل گرفته، نهتنها یک اعتقاد مذهبی است، بلکه بهعنوان یک عنصر اساسی در هویت فرهنگی و اجتماعی جوامع شیعه، بهخصوص در ایران نقشآفرینی میکند.
جایگاه مهدویت در ایران فراتر از یک باور صرف مذهبی است و این مفهوم در ابعاد فرهنگی و اجتماعی، بهعنوان نمادی از عدالتخواهی، امید به آیندهای روشنتر و انتظار ظهور منجی، در فرهنگ ایرانی جای گرفته است.
این باورها، در ادبیات، هنر و رسوم مردم ایران به وضوح بازتاب یافتهاند، همچنین در حوزه دینی، مهدویت بهعنوان یکی از اصول اعتقادی شیعه از دوران غیبت کبری تاکنون در قلب باورهای دینی مردم جایگاه ویژهای داشته و مناسبتهای مذهبی مانند نیمه شعبان بهعنوان جشن میلاد امام مهدی(عج) به صورت باشکوه برگزار میشوند.
علاوه بر ابعاد فرهنگی و مذهبی، مهدویت در تاریخ ایران بهعنوان ابزاری برای بسیج سیاسی و اجتماعی نیز مورد استفاده قرار گرفته و این مفهوم با تقویت هویت دینی و سیاسی جامعه در مقاطع مختلف تاریخی، توانسته نقشی تعیینکننده ایفا کند، از این رو، ترویج و تبلیغ مهدویت نهتنها بهعنوان یک وظیفه مذهبی، بلکه بهعنوان یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی در ایران مطرح است، بهخصوص با توجه به نقش مؤثر آن در تقویت امید و عدالتخواهی در جامعه.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط کریم در گفتوگو با خبرنگار آنا اظهار کرد که مهدویت یکی از مفاهیم محوری در اسلام شیعه است که به باور و ظهور امام مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف بهعنوان منجی بشریت اشاره دارد.
حجتالاسلام سیدجواد موسوی اضافه کرد: این عقیده در فرهنگ و تاریخ ایران نقش برجستهای داشته، بهخصوص در جامعه شیعی ایران اهمیت زیادی دارد.
وی، جایگاه مهدویت در کشور و ترویج آن را شامل فرهنگی و اجتماعی، مذهبی و سیاسی برشمرد و بیان کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی مهدویت در فرهنگ ایرانی بهعنوان نمادی از عدالتخواهی، امید به آیندهای بهتر و انتظار ظهور منجی مطرح بوده و این باورها در ادبیات، هنر و رسوم مردم ایران بازتاب یافته است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط کریم عنوان کرد: از سویی در تعالیم شیعه، مهدویت یکی از اصول اعتقادی بوده و از دوران غیبت کبری تاکنون، جایگاه مهمی در باورهای دینی مردم داشته و مناسبتهای مذهبی مانند نیمه شعبان بهعنوان جشن میلاد امام مهدی(عج) از مراسم مهم شیعیان است.
موسوی یادآور شد: همچنین مهدویت در برخی از مقاطع تاریخی ایران بهعنوان ابزاری برای بسیج سیاسی و اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته و این مفهوم میتواند به تقویت هویت دینی و سیاسی جامعه کمک کند.
وی در بخش دیگری از گفتوگو با خبرنگار آنا درباره شیوههای ترویج مهدویت «آموزش و پژوهش» نخستین شیوه ترویج عنوان و تبیین کرد: برگزاری دورههای آموزشی در مدارس و دانشگاهها و ترویج مطالعات مهدوی در سطح علمی ازجمله شیوههای ترویج مهدویت است و این آموزشها میتوانند به درک بهتر از این مفهوم و ترویج آن در بین نسلهای جوان کمک کنند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط کریم، «رسانه و هنر» را بخش دیگر شیوههای ترویج مهدویت عنوان و تشریح کرد: استفاده از رسانههای جمعی مانند تلویزیون، رادیو و شبکههای اجتماعی برای تولید محتوای مرتبط با مهدویت، یکی از مؤثرترین راههای ترویج این باور است.
موسوی متذکر شد: تولید فیلمها، سریالها و برنامههای مستند با محور مهدویت میتواند به افزایش آگاهی و علاقه مردم کمک کند.
وی توضیح داد: برگزاری مراسم مذهبی از دیگر شیوههای ترویج مهدویت است، بهطوری که برگزاری جشنها و مراسم مذهبی مرتبط با امام مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف نقش مهمی در تقویت و ترویج این باور دارد و این مراسمها فرصتی برای آموزش و تبلیغ معارف مهدوی به مردم است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط کریم یادآور شد: تألیف و نشر کتاب هم در شیوه ترویج مهدویت نقش بسزایی دارد، بهطوری که انتشار کتب و مقالات علمی و مذهبی درباره مهدویت به افزایش دانش عمومی و تخصصی در این زمینه کمک میکند و میتواند بهعنوان منبعی برای مطالعه و پژوهش در اختیار علاقهمندان قرار گیرد.
موسوی اضافه کرد: ترویج مهدویت در ایران بخشی از هویت فرهنگی و دینی این کشور را تشکیل میدهد و در پیوند با دیگر ابعاد اجتماعی و سیاسی جامعه، نقش تأثیرگذاری دارد.
انتهای پیام/