دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1395 - 16:46

برگزاری نخستین نشست ستاد بزرگداشت شهدای منا

نخستین نشست ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا با تأکید بر انجام برنامه‌های مناسب فرهنگی و برپایی یادمان و نمایشگاه و استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی در بازتاب مستندات این فاجعه برگزار شد.
کد خبر : 95218

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، نخستین نشست ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی نماینده ولی‌فقیه، معاون رئیس‌ جمهوری و اعضای این ستاد برگزار شد.


حجت الاسلام و المسلمین شهیدی در ابتدای این جلسه گزارشی مختصر از ابتدای وقوع فاجعه در سرزمین منا و اقدامات بعدی و همچنین عنایات مقام معظم رهبری در صدور اجازه دفن این عزیزان در گلزارهای شهدا ارائه داد.


وی همچنین به سخنرانی تاریخی و مقتدرانه مقام معظم رهبری که باعث بازگشت پیکر مطهر شهدا و تمام حجاج عزیز با احترام خاص به کشورمان شد اشاره کرد و در ادامه خواستار برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد این شهیدان شد.


در ادامه این جلسه اعضای ستاد بر برگزاری برنامه‌های مناسب فرهنگی و برپایی یادمان و نمایشگاه و استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی در بازتاب مستندات این فاجعه تأکید کردند و استفاده از ظرفیت‌های موجود تشکل‌های مردم‌ نهاد و خانواده‌های داغدار فاجعه منا را در برپایی این برنامه‌ها ضروری دانستند.


در این نشست آمادگی لازم برای انتشار مستندات فاجعه منا در چندین مجله از سوی بعثه مقام معظم رهبری اعلام و قرار شد که تمام مستندات تصویری و روایی حجاج ایرانی و سایر کشورها در این رابطه منتشر شود.


در این جلسه بحث و تبادل نظر در خصوص نحوه برگزاری مراسم بزرگداشت 461 شهید منا انجام شد و مقرر شد کمیته برنامه‌ریزی این مراسم با مسئولیت بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شود تا روند برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و تشکیل کمیته‌های تولید محتوا زیر نظر این کمیته انجام شود و این کمیته به‌صورت مستمر تا زمان برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا، تشکیل جلسه خواهد داد و ستادهای مشابهی نیز در استان‌ها تشکیل می‌شود.


گفتنی است اعضای ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعثه مقام معظم رهبری، سازمان صداوسیما، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان حج و زیارت و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستند.


بر اساس این گزارش، فاجعه منا در تاریخ ۲ مهر سال ۱۳۹۴ (۱۰ ذیحجه ۱۴۳۶ قمری هم‌زمان با عید قربان) در مراسم رمی جمرات در سرزمین منا به دلیل بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی عربستان رخ داد که بر اثر آن هزاران نفر از مسلمانان کشورهای مختلف جهان جان خود را از دست دادند. در پی این فاجعه، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و بعثه مقام معظم رهبری امضا شد، به 461 هم‌وطن جان‌باخته در فاجعه منا و مسجد‌الحرام، عنوان «شهید منا» اطلاق شد و همسران و فرزندان این شهدا در ابعاد فرهنگی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته